A devenit operaţional Sistemul naţional de verificare a medicamen­telor menit să protejeze pacienţii împotriva medica­men­telor contrafăcute, a anunţat managerul Orga­niza­ţiei de Serializare a Me­di­ca­­men­telor din Româ­nia.

Astfel, fiecare cutie cu medicamente care va pleca de la producători va avea un identificator unic şi un dispozitiv de protecţie împotriva modificărilor ilicite, ce permit verificarea integri­tăţii fizice a ambalajului. Falsificarea medicamentelor reprezintă o problemă majoră a Uniunii Europene (UE), iar printre medicamentele cel mai des contrafăcute se numără cele destinate tratamentului cancerului.

Sistemul naţional de verificare a medicamentelor este funcţional, iar în noaptea de sâmbătă va intra în funcţiune. Acest sistem este unic în lume, atât prin complexitate, cât şi prin faptul că acoperă 28 de ţări din Uniunea Europeană şi spaţiul economic european. Este unic, în primul rând, prin aceea că este finanţat de producători şi gestionat de asociaţii private nonguvernamentale care strâng actorii principali din sistemul farmaceutic: producători, distribuitori, farmacişti. Scopul acestui sistem este întărirea securităţii lanţului legal al medicamentului, astfel încât la pacienţi să ajungă medicamente sigure, nefalsificate. (...)”, a declarat, într-o conferinţă de presă, managerul Organizaţiei de Serializare a Medicamentelor din România, Laurenţiu Mihai.

El a precizat că medicamentele aflate deja în lanţul farmaceutic vor continua să fie vândute până la expirarea acestora.

Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Octavian Alexandrescu, a spus că falsificarea medicamentelor reprezintă o problemă majoră a Uniunii Europene: „Potrivit Comisiei Europene, doar în perioada 2013-2017 au fost raportate nu mai puţin de 400 de incidente de falsificare a medicamentelor. În lumina acestora, Directiva privind falsificarea medicamentelor şi Regulamentul delegat al Comisiei Europene prevăd un sistem de verificare de la un capăt la celălalt, care stă la baza prevenirii intrării medicamentelor falsificate în sistemul legal de distribuţie, prin introducerea unor elemente de siguranţă ce constau într-un identificator unic şi un dispozitiv de protecţie împotriva modificărilor ilicite de ambalaj a anumitor medicamente de uz uman, pentru a permite identificarea şi autentificarea acestora”. Secretarul de stat a mai spus că, începând cu data de 9 februarie, vor pleca de la producători cutiile cu medicamente serializate.

Potrivit directorului executiv al Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente, Dan Zaharescu, în acest moment folosesc sistemul naţional de verificare a medicamentelor 23 de spitale, 68 de distribuitori şi 270 de farmacii de pe piaţă.

„Am putea spune că este un moment istoric în UE faptul că pentru prima oară unui sector i se încredinţează implementarea unei directive europene. Implementarea Directivei medicamentelor falsificate presupune crearea unor structuri naţionale care sunt grupate în jurul producătorilor de medicamente, care sunt actorii principali în acest moment şi ei asigură finanţarea acestui sistem, în cazul nostru vorbim de Asociaţia Română a Producătorilor de Medicamente şi Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice, vorbim despre structurile de distribuţie care sunt parte a acestui proces, Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România şi Asociaţia Distribuitorilor Europeni de Medicamente. (...) Din 520 de spitale, doar 23 sunt în acest moment operaţionale în sistem, dar şi acolo lucrurile sunt în curs de ameliorare. Din rândul distribuitorilor, din 270, un număr de 68 sunt operaţionali, iar la nivelul deţinătorilor de punere pe piaţă din 609 un număr de 270 sunt înregistraţi în sistem”, a susţinut Zaharescu.

 

Alte articole