Aeroportul Internațional Timișoara resimte restricțiile impuse la nivel global, în contextul pandemiei Covid-19, în ceea ce înseamnă traficul aerian și de pasageri respectiv activitate aeroportuară. Chiar și în aceste condiții, administrația Aeroportului Timișoara a continuat implementarea proiectelor de dezvoltare demarate anterior și a demarat o nouă serie de proiecte:
Construire Terminal Sosiri Curse Externe Pasageri: valoarea totală (inclusiv TVA) a contractului de finanțare este de 30,35 mil. lei și se află în etapa finală de construire și dare în folosință. Execuția lucrărilor de construire a început în data de 4 februarie 2019 iar recepția la terminarea lucrărilor de construire s-a realizat în data de 11 martie 2021. Se estimează că în luna iunie 2021 terminalul va fi complet funcțional.
Terminal Plecări Curse Externe. Proiectul în valoare de 184,5 mil. lei va avea următoarele caracteristici: o suprafață construită desfășurată propusă de 12.000 m2; un sistem control de securitate dimensionat pentru șase filtre complet echipate și dotările necesare pentru controlul bagajelor de cală; 7 lifturi de persoane și marfă; 18 ghișee check-in; 6 cabine destinate activității poliției de frontieră; 6 porți automate de scanare documente. Contractul de finanțare al acestui proiect de investiții ar putea fi semnat până la finalul lunii aprilie 2021. Contractul va fi finalizat în 30 luni, iar terminalul „Plecări Externe” va fi funcțional începând cu data de 1 ianuarie 2024.
Realizarea Terminal Cargo Aerian 4.000 mp (Etapa a I-a din cadrul proiectului „Centru Intermodal Cargo Timișoara”).
Proiectul are scopul dezvoltării spațiilor destinate transportului mărfurilor pe calea aerului și va fi conexat zonei propuse pentru edificarea Centrului Intermodal Cargo Timișoara. În prima etapă se va realiza prin credit-furnizor un spațiu logistic cu suprafața de 4.000 mp și un cost estimat de 14,67 mil. lei (fără TVA). Noul terminal cargo va fi funcțional în trimestrul II al anului 2022. Construirea terminalului va fi demarată numai în condițiile garantării ferme a închirierii pentru întreaga perioadă de amortizare a investiției (10 – 15 ani).
Realizarea Centrului Intermodal de Transport Pasageri.
Prin acest proiect se dorește ca pe latura de sud a parcării auto, să se realizeze o stație a CFR (punct oprire) care va permite accesul la aeroport atât al pasagerilor care pleacă din Timișoara, dar și al celor din regiunea Vest care optează pentru acest mijloc de transport. Obiectivul de investiții se află în faza de proiectare „Studiu de fezabilitate” și va fi realizat de către C.F.R. Infrastructură, cu termen de finalizare estimat pentru sfârșitul anului 2023. Valoarea proiectului se estimează la 8,5 mil. lei.
Realizarea Centrului Intermodal Cargo Timișoara – Etapa a II-a.
Proiectul se va realiza în etape, va fi inițiat în anul 2021 și va avea ca termen de finalizare 2030. Terenul pus la dispoziție de către Aeroportul Internațional Timișoara, poate asigura o suprafață de până la 650.000 mp. În primă etapă se va realiza un terminal cargo aerian cu suprafață de 4.000 mp, urmând ca ulterior centrul să fie dezvoltat și pentru zona rutieră și feroviară. Valoarea totală a investiției este estimată la 750 mil. lei. Pentru realizarea integrală a proiectului se va avea în vedere cooperarea cu autoritățile locale, Consiliul Județean Timiș și cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, într-o proporție financiară care nu a fost decisă până în prezent.
Realizarea Reparației Capitale a Pistei de Decolare – Aterizare și a Căilor de Rulare
Acest proiect de investiție presupune reparația capitală a pistei de decolare – aterizare pe segmentul estic cu lungimea de 1.000 m și lățimea totală de 60 m, extinderea platformei de parcare a aeronavelor precum și a căilor de rulare Alfa, Bravo, Delta și Fox se va realiza în scopul permiteri circulației în scopuri optime a aeronavelor de categorie „D”. Reparația capitală va cuprinde și înlocuirea integrală a sistemelor de balizaj încorporate. Costurile se estimează la 250 mil. lei și vor fi finanțate din bugetul de stat. Se apreciază faptul că într-un viitor mediu de timp va fi necesară realizarea unei piste secundare de minim 2.500 m, lățimea totală de 60 m și un PCN de minim 65.
„Ne aflăm într-o perioadă grea pentru toți, însă acest lucru nu ne determină să nu privim înainte. Continuăm proiectele demarate sau începem noi proiecte care se dovedesc a fi benefice pentru aeroportul Timișoara, implicit pentru economia zonei de vest a țării. Am convingerea că, treptat, lucrurile vor reveni la normal. În această situație de revenire, aeroportul trebuie pregătit din toate punctele de vedere pentru creșterea traficului aerian, de pasageri și mărfuri. În aceeași ordine de idei, în contextul investițiilor derulate în prezent de Aeroportul Timișoara, zilele acestea se pun bazele realizării unor facilități de transport aerian pentru mărfuri perisabile și animale vii, fără precedent la nivel național. Impactul pe termen imediat și mediu, dar mai ales pe termen lung al acestei investiții va fi unul deosebit pentru producătorii și procesatorii de carne, dar și pentru cei care vor exporta alte categorii de mărfuri perisabile în afara continentului dar și în Uniunea Europeană”, declară Dorel Grădinaru, Director General al Aeroportului Internațional Timișoara.