Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

PREGĂTIRI pentru Black Friday 2021. Ce recomandă conducerea Protecției Consumatorilor și care sunt problemele din anii trecuți

Publicat

pe

Directorul general al Directiei Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel le recomandă românilor interesaţi de ofertele de Black Friday să verifice pe site-urile care compară preţuri tarifele, pentru a se asigura că beneficiază de cea mai bună ofertă.

„Vă recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează  preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care consideraţi că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalaţi  orice abatere şi vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus”, transmite, într-o postare Facebook, directorul Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă din cadrul ANPC, Paul Anghel.
În ceea ce priveşte  cumpărăturile online, oficialul recomandă cumpărătorilor să verifice dacă preţul include şi costul de livrare, subliniind că vânzătorul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii.

„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului”, mai scrie Paul Anghel.

Conform legislaţiei, rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.
„Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, precizează Paul Anghel.
Vânzătorul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea.
În cazul magazinelor clasice, odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.
PROBLEME la Black Friday
Printre problemele semnalate în anii anteriori  în perioada reducerilor de Black Friday se numără:
afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online  „-50%” la toate produsele , dar în realitate, această reducerea nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;
în catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online  era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de „-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului;
faptul că deşi produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coş, acesta apărea că epuizat precum şi reclama mincinoasă, constând în aceea că deşi produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat
Tot în anii anteriori, au fost semnalate de către cumpărători cazuri în care produsul a fost plasat în coşul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preţ mai mare cu 900 lei, situaţia fiind considerată drept reclamă abuz de promovare.
Cu privire la plata cu cardul online, consunatorii sunt sfătuii să refuze tranzacţia dacă li se cere codul PIN al cardului, parolă de Internet sau Mobile banking sau soldul contului ataşat cardului.

Din țară

DOSAR PENAL. Prejudiciu de peste 2,8 milioane de lei prin ride-sharing, în județele Timiș și Gorj

Publicat

pe

Mai multe societăți comerciale și reprezentați ai acesatora din județele Timiș și Gorj au fost percheziționate pentru un prejudiciu estimat, la acest moment, de aproximativ 2.802.403,55 de lei, urmând a fi actualizat pe parcursul anchetei după ce au realizat transporturi altternative de persoane prin societăți-paravan, sau firme „fantomă“.

În cursul zilei de 24 septembrie 2025, în baza mandatelor emise de instanța competentă, polițiștii efectuează 16 percheziții domiciliare în județele Timiș și Gorj, la domiciliile unor persoane fizice, precum și la sediile și punctele de lucru ale unor societăți comerciale.

Din probatoriul administrat până în prezent, a rezultat că firmele vizate ar fi acționat ca intermediari în domeniul transportului alternativ de persoane (ride-sharing).

Acestea ar fi fost constituite și administrate prin mecanisme frauduloase, folosind persoane interpuse, societăți-paravan sau entități comerciale de tip „fantomă”.

Societățile respective ar fi fost utilizate pentru înregistrarea șoferilor în aplicații de ride-sharing, activitatea desfășurându-se în afara cadrului legal.

Șoferii ar fi fost atrași prin promisiunea unor câștiguri mai mari, însă ar fi prestat activități fără contracte de muncă, fiind remunerați „la negru”, sumele fiind încasate în numerar de către coordonatorii acestor firme.

Veniturile obținute nu ar fi fost declarate, sau ar fi fost declarate parțial și mult subdimensionat, fără achitarea contribuțiilor fiscale aferente.

Totodată, pentru obținerea autorizațiilor necesare de la Autoritatea Rutieră Română, șoferii ar fi semnat contracte de comodat sau ar fi efectuat vânzări fictive de autoturisme către societățile-paravan, acestea fiind apoi înregistrate pe platformele digitale.

Sumele încasate prin intermediul platformelor ar fi fost transferate în conturile firmelor, retrase ulterior de persoanele implicate sau de persoane apropiate acestora și folosite pentru achiziții personale ori investiții aparent legitime.

Pentru a îngreuna identificarea beneficiarilor reali și pentru a obstrucționa controalele financiare și ancheta penală, administratorii societăților ar fi fost schimbați frecvent. De asemenea, cu sprijinul unor contabili, ar fi fost efectuate demersurile necesare pentru radierea firmelor care nu mai puteau fi utilizate în schema financiară.

În cauză, cercetările continuă sub coordonarea procurorilor, în vederea documentării întregii activități infracționale și a recuperării prejudiciului adus bugetului de stat.

Foto&video: Poliția Română

Citeste mai mult

Din țară

ANCHETĂ. Două săbii, articole pirotehnice și o grenadă din Iugoslavia, găsite la mai multe adrese din Timiș, Caraș-Severin și Gorj

Publicat

pe

Mai multe persoane sunt cercetate penal după ce poliţiştii de la Serviciul Arme din Timiş au făcut 23 de percheziţii în diferite locaţii din Timiş, Caraş-Severin şi Gorj, iar printre adresele verificate două aparţin familiei de romi Cârpaci, într-un dosar privind regimul armelor și munițiilor.

Reprezentanții IPJ Timiş au anunțat că, în urma percheziţiilor, au fost ridicate, pentru continuarea cercetărilor, două săbii cu lungimea de aproximativ 60 cm, 14 articole pirotehnice din categoria F2, precum şi o grenadă funcţională, cu încărcătură activă.

În cauză, cercetările sunt continuate pentru infracţiunile de nerespectarea regimului armelor şi al muniţiilor şi deţinerea articolelor pirotehnice din categoria F2, fără drept.

Un număr de 23 de percheziţii au avut loc, miercuri, în judeţele Timiş, Caraş-Severin şi Gorj, unde poliţiştii de la Servicul Arme au informaţii că ar exista diferite arme deţinute ilegal.

Printre cei ale căror locuinţe au fost percheziţionate se numără şi membri ai familiei de romi Cârpaci, din Timişoara, cei implicaţi în atacul din luna august de pe Podul Episcopal de langa Catedrală, când şoferul unei maşini a intrat pe contrasens, a lovit intenţionat o altă maşină, apoi era la un pas să cadă în Bega cu tot cu autoturism, după ce a rupt balustrada.

Atunci, poliţiştii au găsit într-una dintre maşini mai multe obiecte contondente şi ascuţite.

De asemenea, în timpul percheziţiilor făcute miercuri dimineaţă, la una dintre adresele din Timişoara a fost găsită o grenadă ofensivă de mână de provenienţă iugoslavă.

Foto: Poliția Română

Citeste mai mult

Din țară

ECHINOCȚIUL de toamnă. Toamna astronomică vine cu nopți mai lungi

Publicat

pe

Echinocțiul de toamnă, fenomenul astronomic care marchează tranziția de la vară la toamnă în emisfera nordică, va avea loc în 22 septembrie, la ora 21:19, ora României.

În acel moment, soarele va trece peste zenitul ecuatorului terestru, va răsări aproape exact în est și va apune spre vest.

Punctul echinocțiului de toamnă, numit și „punct autumnal”, se află pe sfera cerească la intersecția eclipticii (ce reprezintă proiecția pe sfera cerească a planului orbitei Pământului) cu ecuatorul ceresc, pe care Soarele îl traversează la aceasta dată, trecând din emisfera nordică a sferei cerești în cea sudică. Aflându-se deci la această data în dreptul ecuatorului ceresc, Soarele va răsări și va apune chiar în punctele cardinale est și vest, durata zilelor fiind astfel egală, indiferent de latitudine, cu cea a nopților, informează reprezentanții Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu“.

La latitudinile tarii noastre, în aceste zile Soarele va culmina la amiază la o înălțime medie de 45°, ceea ce reprezintă jumătatea distanței unghiulare dintre zenit si orizont.

Începând de la această dată, durata zilelor va continua să scadă, iar cea a nopților să crească, până la data de 21 decembrie, când va avea loc momentul solstițiului de iarnă.

Acest lucru se schimbă, însă, după ultimul weekend din luna octombrie, când se trece la ora de iarnă, adică ceasurile se dau înapoi cu o oră.

În anul 2025, trecerea la ora de iarnă se face în noaptea de sâmbătă, 25 octombrie spre duminică, 26 octombrie.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite