Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Primele autobuze electrice, în circulație, la Timișoara

Publicat

pe

Joi, 20 aprilie, primele două autobuze 100% electrice intră în circuitul transportului în comun din Timișoara. Cele două vehicule vor circula pe linia 33, între Calea Șagului și Catedrala Mitropolitană. Primele curse vor porni la ora 6:43 din Calea Șagului, respectiv la ora 6:42 din stația de la Catedrală.

„Răspunsul unui oraș modern la problema traficului este un transport public confortabil, modern și nepoluant. Facem încă un pas în direcția aceasta și, de mâine, timișorenii vor putea folosi primele două autobuze electrice noi pe ruta Catedrală – Calea Șagului. Urmează apoi încă 42. Sunt hotărât să transformăm transportul public în prima opțiune pentru timișoreni și, de aceea, facem eforturi susținute pentru restructurarea STPT, reabilitarea infrastructurii de linie de tramvai și înnoirea completă a flotei de transport”, transmite primarul Dominic Fritz.

Autobuzele au trecut de perioada de verificare, fiind testate prin curse de probă pe traseele din oraș. Fiecare vehicul, cu o lungime de 18 metri, are o capacitate de 155 de locuri, dintre care 50 pe scaun. De asemenea, au podeaua integral coborâtă şi facilităţi pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi. Autovehiculele vor fi alimentate la stațiile de încărcare, amplasate în incinta depoului de pe bulevardul Dâmbovița.

Pe lângă cele două autobuze care vor fi scoase pe traseu mâine, la Societatea Publică de Transport Timișoara au mai ajuns încă 14 autobuze, care se află momentan în probe. Acestea vor fi introduse etapizat, în prima etapă pe liniile expres 1, 2 și 7. Până în luna octombrie 2023 va fi livrat în tranșe întregul lot de 44 de autobuze, urmând ca acestea să intre în circulație după parcurgerea verificărilor tehnice și administrative necesare.

Aceste vehicule sunt complet nepoluante și silențioase, reprezentând un pas înainte către un sistem de mobilitate verde la nivelul orașului. Scaunele asigură un nivel sporit de confort, fiind realizate din material special, cu proprietăți antigraffiti, antivandalism, vopsea înglobată și tapiţerie rezistentă la uzură şi murdărie, uşor lavabilă. Autobuzele sunt prevăzute cu sistem de supraveghere video la interior şi la exterior, cu camere digitale color și înregistrare audio. De asemenea, au sistem de afișaj electronic pe care poate fi urmărit traseul parcurs. Vor avea o durată de funcţionare de minim 15 ani, din care opt fără reparaţie generală.

Finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 4, în baza unui proiect derulat în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice și Primăria Municipiului Brașov. Autobuzele sunt furnizate de compania Karsan. Valoarea totală a proiectului este de peste 220 de milioane de lei, din care bugetul alocat municipiului  Timişoara  se ridică la peste 170 de milioane de lei. Finanţarea nerambursabilă acoperă 98% din totalul costurilor eligibile, iar diferența de 2% și valoarea cheltuielilor neeligibile se finanțează din bugetul local.

Administrație

Piața Mocioni (Küttel) modernizată cu fonduri europene. S-a semnat contractul de finanțare

Publicat

pe

Primarul Dominic Fritz și directorul general al ADR Vest, Sorin Maxim, au semnat vineri contractul de finanțare europeană pentru regenerarea urbană a Pieței Mocioni (Küttel). Este o investiție majoră în modernizarea și revitalizarea cartierului istoric Iosefin, susținută prin Programul Regional Vest 2021 – 2027 cu peste 9,1 milioane de euro, iar de la bugetul local cu peste 5,6 milioane de euro. Proiectul Primăriei Timișoara vizează îmbunătățirea conectivității transportului public, lărgirea trotuarelor, amenajarea de piste pentru biciclete, extinderea spațiilor verzi și valorificarea clădirilor de patrimoniu.

„Proiectul de regenerare urbană a zonei Mocioni/Sinaia face parte din strategia noastră de a reda cartierelor istorice ale Timișoarei strălucirea de altădată și de a răspunde nevoilor celor care trăiesc aici pentru mai multe zone verzi, spații publice de calitate, siguranță pe stradă și alternative de deplasare. Acest proiect nu vine izolat. Regenerarea zonei merge mână în mână cu dezvoltarea Inelului 4 Vest – legătura de la Solventul, noul pasaj și podul care va urma. O infrastructură gândită ca să preia traficul de tranzit dinspre Șagului și să reducă presiunea asupra centrului orașului”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Zona prevăzută în proiectul municipalității – Piața Mocioni, Piața Sfânta Maria și 11 străzi adiacente – are o încărcătură simbolică importantă pentru Timișoara, însă astăzi funcționează în principal ca un spațiu de tranzit. Pe parcursul celor trei ani de implementare a investiției, aceasta zonă va fi refăcută în întregime, de la partea carosabilă, trotuare și rețele de utilități, până la configurarea spațiilor publice.

Zona de intervenție include Bulevardul 16 Decembrie 1989 – tronsonul cuprins între Splaiul Tudor Vladimirescu (parțial) și Piața Mocioni, Piața Sfânta Maria, Piața Mocioni și intrările pe străzile adiacente – Gheorghe Doja (parțial), Miron Costin (parțial), Timotei Cipariu (parțial), Nedelcu Zugrav (parțial), Moților (parțial), Ady Endre (parțial), Emanoil Gojdu (parțial), Laurian August Treboniu (parțial), Ion Eliade Rădulescu (parțial). În total, proiectul acoperă o suprafață de peste 26.000 de metri pătrați.

Finanțare europeană de peste 9,1 milioane de euro este asigurată prin Programul Regional Vest 2021 – 2027, INTERVENȚIA REGIONALĂ 7.1.A – Revitalizare și regenerare urbană, iar durata contractului este de 36 de luni.

În același timp, continuă cu finanțare europeană și proiectul de regenerare a Pieței Traian, aflat în procedură de achiziție. La finalul acestor intervenții, cartierele istorice ale Timișoarei vor fi transformate radical și adaptate la nevoile actuale, cu respect pentru istoria locurilor.

Regenerare urbană în zona Piața Mocioni din Timișoara

Citeste mai mult

Administrație

Târgul de Crăciun „Lights of the Village 2025“, la Muzeul Satului Bănățean

Publicat

pe

În perioada 6 – 21 decembrie, la Muzeul Satului Bănățean din Timișoara, va avea loc Târgul de Crăciun „Lights of the Village 2025“.

Publicul se va putea bucura de instalații spectaculoase și concerte cu intrare gratuită. Pe lista artiștilor confirmați în programul artistic se află nume precum Subcarpați, The Motans, Vunk și Mircea Baniciu.

Târgul de Crăciun de la Muzeul Satului Bănățean revine după doi ani de pauză. Consiliul Județean Timiș a anunțat că în 2025 evenimentul se va numi Lights of the Village și se va desfășura în perioada 6 – 21 decembrie.

Printre atracțiile târgului se vor număra decoruri speciale de Crăciun cu instalații spectaculoase, un patinoar, show-uri cu lasere și concerte cu intrare gratuită.

„Transformăm Muzeul Satului Bănățean într-o scenă uriașă, unde lumina, sunetul și energia dau viață celui mai important eveniment al iernii din Timiș. În perioada 6 – 21 decembrie, muzeul se reinventează. Devine un parc scăldat în mii de lumini și va găzdui instalații spectaculoase și decoruri gândite special pentru a completa magia sărbătorilor. Vizitatorii se vor bucura de un patinoar, de zone de mâncare, instalații vizuale cu efecte speciale și show-uri cu lasere care vor redefini atmosfera. În fiecare weekend, în inima muzeului, vor avea loc concerte“, a anunțat într-o postare online Alfred Simonis, președintele Consiliului Judeţean Timiş, pe o rețea de socializare.

Concertele de la Muzeul Satului vor începe de la ora 18:00.

Patinoarul și caruselul sunt deschise gratuit după următorul program:

•⁠ ⁠Miercuri – Vineri: 15:00 – 20:00

•⁠ ⁠Sâmbătă – Duminică: 14:00 – 21:00

Atelierul de Crăciun (6–21 decembrie), pentru grupuri de copii (pe bază de rezervare la 0770 796 690), vor completa atmosfera cu activități creative și educative.

Citeste mai mult

Administrație

Cinci troleibuze electrice noi, puse în circulație la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara a pus vineri în circulație primele troleibuze noi achiziționate în ultimii 15 ani, finanțate prin PNRR – vehicule complet electrice, cu emisii zero, care deschid un nou capitol al mobilității sustenabile în oraș. Cinci troleibuze circulă deja pe linia 16, iar alte 9, achiziționate tot prin PNRR, se află în depoul STPT pentru recepție, urmând să fie introduse treptat pe trasee după finalizarea procedurilor.

“Știu că, pentru călătorii de pe linia 16, ziua de azi este una așteptată de ceva vreme: în sfârșit, Timișoara are troleibuze noi, moderne și confortabile. Mulți timișoreni mi-au spus, în ultimii ani, cât de mare este nevoia de vehicule noi. Mă bucur că am reușit să punem în circulație primele troleibuze după 15 ani. Este o investiție finanțată din fonduri europene, care continuă procesul de modernizare a transportului public din Timișoara. Ținta noastră este clară: să facem din transportul public principala opțiune de călătorie pentru timișoreni, atunci când se deplasează în oraș”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Troleibuzele, livrate de compania Bozankaya sunt dotate cu sisteme de siguranță, aer condiționat, încălzire în scaune, internet wireless, prize pentru încărcarea telefoanelor mobile și alte facilități. Troleibuzele au o lungime de 12 metri și au o capacitate de transport de până la 100 de pasageri, dintre care 34 locuri pe scaune. Viteza maximă de circulație este de 80 km/h, iar autonomia este de până la 40 km în zonele fără catenare.

“Suntem mândri să continuăm parteneriatul nostru solid cu Timișoara, un oraș care a devenit un exemplu regional de modernizare și eficiență în domeniul transportului public. Pentru noi, colaborarea cu Timișoara nu reprezintă doar o relație comercială, ci o contribuție autentică la transformarea urbană sustenabilă a unei comunități europene cu o tradiție bogată și o viziune clară asupra viitorului. Noile troleibuze Bozankaya, dezvoltate cu tehnologie de ultimă generație, îmbină eficiența energetică și durabilitatea cu un design interior centrat pe confortul, siguranța și accesibilitatea pasagerilor. Prin aceste vehicule, dorim să demonstrăm că mobilitatea electrică nu mai este o promisiune a viitorului, ci o realitate prezentă, funcțională și de încredere. Suntem încântați că Timișoara, un oraș inovator și deschis progresului, a ales să continue această direcție verde alături de Bozankaya, contribuind astfel la reducerea emisiilor de carbon și la îmbunătățirea calității vieții urbane”, declară Aytunç Günay, președintele Consiliului de Administrație al Bozankaya.

Noile troleibuze fac parte din proiectului „Achiziția de vehicule nepoluante necesare îmbunătățirii transportului public de călători în zona Timișoara – Runda 2”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Investiția I.1.1 – Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante).

Proiectul are ca obiectiv înnoirea flotei de transport public prin achiziția de către Primăria Municipiului Timișoara a 17 tramvaie moderne, 8 de troleibuze cu emisii zero și 30 autobuze nepoluante de 10 metri.

Valoarea totală a proiectului este de 352.022.792,57 lei, din care 308.492.337,40 lei reprezintă valoare eligibilă finanțată prin PNRR, iar 43.530.455,17 lei reprezintă cheltuieli neeligibile acoperite din bugetul local al Municipiului Timișoara.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite