Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

„Proiecție 02“ – Expoziție personală Matei Bejenaru la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

Proiecție 02

Matei Bejenaru

Curator: Cristian Nae

12 aprilie 2024 – 8 iunie 2024

Vernisaj: 12 aprilie, 19:00 – 21:00

Calea Circumvalațiunii 10, Timișoara

Noul sezon expozițional Kunsthalle Bega se deschide în această primăvară cu o expoziție personală a lui Matei Bejenaru, Proiecție 02, proiect curatoriat de Cristian Nae. Vernisajul va avea loc vineri, 12 aprilie, începând cu ora 19:00.

Proiecție 02 continuă formal cercetarea sa artistică îndelungată vizavi de materialitatea mediului fotografic, tehnicile sale, practicile și politicile documentare. Folosindu-se preponderent de tehnologiile analogice ale producerii de imagini, artistul evidențiază importanța procesului fotografic ca martor al schimbărilor societății și al angajamentului artistic într-o lume marcată de crize.

Proiectul este conceput sub forma unei instalații fotografice imersive, care analizează modurile de receptare a imaginii și materialitățile ei. Fotografia, prezentată prin proiecții multiple, nu doar în postura de obiect, ci mai mult ca un proces social, devine subiectul unei meditații conceptuale legate de reprezentare, istorie și relațiile noastre cu spațiul.

Elementul central al expoziției îl constituie proiecția unor diapozitive, cu imagini în aparență comune, dar care funcționează ca un vocabular de termeni vizuali specifici tehnicii fotografice. Proiecțiile acestor imagini, realizate simultan, recompun elementele unui montaj cinematografic în care se disting trăsăturile temporale și spațiale, elementele integrale ale limbajului cinematic. În centrul expunerii, detalii și componente ale tehnologiei fotografice tradiționale devin subiectele unor imagini de dimensiuni mari, tipărite negativ, având o prezență sculpturală puternică. Instalația invită la explorarea imersivă a unor procese generatoare de cunoaștere devenite acum vizibile, cadru cu cadru, devoalând modul în care sunt create și percepute imaginile fotografice.

Matei Bejenaru explorează astfel impactul tehnologiei digitale asupra imaginii contemporane, evidențiind tranziția către o vizualitate controlată de algoritmi în detrimentul subiectivității. Proiecție 02 aduce în prim-plan cunoașterea vizuală specifică modernității și recuperează esența fotografiei analogice, sugerând astfel o revenire la originile sale. Artistul invită publicul la un dialog cu tehnologia fotografică de secol XIX și propune o meditație asupra evoluției imaginii în context contemporan.

Expoziția se deschide vineri, 12 aprilie 2024, la 19:00, la Kunsthalle Bega și va putea fi  vizitată până în 8 iunie, de marți până sâmbătă, între 14:00 și 18:00.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul „Power Station+ | Școli creative”, derulat de Centrul de Proiecte Timișoara al Primăriei Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Culturii.

***

Matei Bejenaru este artist vizual, fondator și director artistic al Bienalei de Artă Contemporană Periferic din Iași, între 1997 și 2008. În proiectele sale artistice din ultimii ani, prin fotografie și filme video, el investighează materialitatea mediului fotografic și politicile de reprezentare în formatul documentar. Folosind platforma tehnologică specifică imaginilor analogice, fie ele statice sau dinamice, el aduce în prim plan procesul fotografic ca martor al crizei singularității și al angajamentului artistic. În anul 2007 a participat în expoziția The Irresistible Force la Tate Modern Londra, Level 2 Gallery, în 2008 a participat în Bienala de la Taipei, iar în 2013 a fost artist invitat la Kettle’s Yard, Cambridge (Marea Britanie). Proiectul său fotografic Prut a fost expus în 2018 la Galeria Arts et essaye, Rennes (Franța), iar în 2022 proiectul Modele a fost prezentat la Galeria Anca Poterașu (București). Predă fotografie și artă video la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași.

Cristian Nae este curator, teoretician și istoric de artă care activează ca profesor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Este interesat de istoria artei și a expozițiilor în Centrul și Estul Europei din perspectiva socialismului global și a studiului interferențelor culturale transnaționale și transregionale, precum și de studii vizuale. A fost cercetător asociat la Universitatea din California, Santa Barbara, ca bursier Fulbright (2023) și a beneficiat de burse și proiecte de cercetare finanțate de Fundația Erste, Fundația Getty și Colegiul Noua Europă din București. A publicat articole și studii în reviste academice precum Third Text, Artmargins, Studies in Eastern European Cinema, precum și în volume colective publicate la edituri precum Routledge, De Gruyter sau Wiley-Blackwell. A co-editat publicația Romanian Contemporary Art 2010-2020. Rethinking the Image of the World: Projects and Sketches (Hatje Cantz, 2020) și a curatoriat participarea României la Bienala de la Veneția (2019).

***

Kunsthalle Bega este un spațiu alternativ și experimental de artă, fondat în 2019 la Timișoara de Alina Cristescu, Liviana Dan și Bogdan Rața, împreună cu Andreea Drăghicescu și Ugron Lajos, prin Fundația Calina, organizație non-guvernamentală, cu o platformă non-profit, activă neîntrerupt de 17 ani pe scena de artă contemporană. Dedicată susținerii producției artistice și înțelegerii problemelor actuale ale spectrului creativ din perspectivă curatorială, acordă premiul Bega Art Prize unui curator român care reușește sa schimbe regulile percepției actului curatorial. Implicată în proiecte educaționale cu comunități diverse, promovează importanța majoră/vitală a publicațiilor de artă. Curatori premiați: Anca Verona Mihuleț (2019), Sandra Demetrescu (2020), Cosmin Costinaș (2021), Diana Marincu (2022), Horațiu Lipot, Cristina Stoenescu & Gia Țidorescu (2023).

Cultură

Iuliana Tudor și Mihai Morar, la Ziua Porților Deschise la Școala Populară de Arte din Timișoara

Publicat

pe

Școala de Arte Timișoara, compartiment al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, organizează Ziua Porților Deschise în 10 mai 2024, începând cu ora 17:00, o zi în care toate specializările artistice ale școlii vin în întâmpinarea publicului cu un captivant caleidoscop de activități de la flashmob, la ateliere de arte vizuale, spectacole și expoziții.

Începând cu ora 17:00, se vor desfășura concomitent două Flashmob-uri  (în Piața Unirii și în Piața Libertății),  acolo unde Ansamblul Profesionist „Banatul“ și cursanții Școlii de Arte Timișoara, trupa CHIC DANCE, vor veni în pași de dans spre sediul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, str. E.Ungureanu, nr 1. Aici se vor desfășura ateliere de creație, pictură, olărit, design vestimentar. Tot în fața instituției va avea loc un spectacol inedit al Școlii de Arte Timișoara, în care vor fi implicați  cursanții și profesorii școlii, de la toate specializările.

Începând cu ora 18:30 va avea loc un tur ghidat al expoziției cursanților de la secțiile de arte vizuale (pictură, fotografie, sculptură și meșteșuguri).

Evenimentul va culmina la ora 19:30, în Sala Festivă a Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, cu seminarul de cultură și artă – REPERE, avându-i ca invitați pe Iuliana Tudor și Mihai Morar.

Accesul este liber, în limita locurilor disponibile.

Evenimentul este finanțat de Consiliul Județean Timiș.

Prezintă Tania Stavilă Țunaș.

Școala de Arte Timișoara este compartiment al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, instituție de cultură din subordinea Consiliului Județean Timiș, coordonată de profesor Liliana Laichici, manager.

Citeste mai mult

Cultură

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Publicat

pe

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și cuantificabile din diferite domenii de activitate din România – afaceri, educație, cultură, cercetare,  administrație publică, resurse umane etc. – înregistrate pe durata anului precedent.

Teatrul Național din Timișoara măsoară excelența în parametri de o altă amploare decât cifrele: în beneficiul adus comunității în întregul său, în formarea unei comunități reunite în jurul Culturii și al profesionalismului, în crearea unui spațiu de reflecție, de implicare și de schimbare care, pe termen lung, dezvoltă conștiințe, atitudini, asumare. Prin toate inițiativele sale, de la spectacole la reconfigurarea sa, Teatrul Național investește prin acțiunile sale teatrale  într-un un viitor pentru toți membrii societății. Numeroasele realizări înregistrate în mandatele Adei Hausvater la Teatrul Național din Timișoara au la bază principiile profesionalismului, ale performanței și ale conștiinței. Managementul său își asumă de aproape două decenii responsabilitatea formatorului – de public de teatru, dar și de profesioniști, atât la nivel artistic, cât și în ceea ce privește meseriile din spatele scenei, ca o pepinieră pentru viitor.

„Teatrul Național din Timișoara s-a făcut remarcat  și în 2023 prin entuziasmul pe care spectacolele noastre, realizările noastre îl generează tuturor celor din sala de spectacol, preocupați de subiectele pe care le punem în discuție prin spectacolele Teatrului Național, de diferitele formule estetice pe care le propunem și ni le asumăm, de felul în care insistăm în fiecare moment să ne facem, fiecare, meseria cel mai bine și să fim, individual și colectiv, cât mai performanți. Sunt foarte bucuroasă că am construit o echipă de succes în care principalul criteriu îl reprezintă realizarea proiectului de management al Teatrului Național în termenii profesionalismului, creativității și competenței pentru că performanță înseamnă creație, nu execuție. Principalul obiectiv pe care l-am împărtășit cu echipa Teatrului Național de-a lungul acestor mandate a fost redefinirea Teatrului Național din Timișoara în plan local, național și internațional, printr-un sistem de management inovativ, deschis, emancipat și actual bazat pe aceste principii. Teatrul răspunde paradigmei sociale cu metoda proprie. Viața fiecărui om este neprețuită. Istoria umanității se datorează tuturor eroilor, cunoscuți și infinit mai mulți necunoscuți, care au păstrat temeinic modelul individual al pasiunii, al implicării, al profesionalismului și al conștiinței”, a declarat Ada Hausvater.

Gala Capital Excelența în Management a reunit peste 150 de specialiști din diferitele domenii de activitate luate în discuție în alcătuirea clasamentului.

Citeste mai mult

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite