Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Lacul lebedelor la Timișoara. Dansează o companie din St. Petersburug

Publicat

pe

Stagiunea 2016/2017 începe pentru cei îndrăgostiţi de arta dansului clasic  cu un eveniment fastuos: ”Lacul lebedelor”, cel mai faimos balet al tuturor timpurilor, va fi interpretat la Timișoara  de o companie-fanion a legendarei şcoli de balet ex-sovietice, compania din St. Petersburug a lui Andrei Batalov.

Evenimentul va avea loc în 20 noiembrie 2016, de la  ora 20:00, la Opera Națională Română Timișoara, iar vedetele spectacolului vor fi  balerinii Maria Poludova  (Odette/Odile) și Vladimir Statnii (Siegfried). Baletul pe muzica lui P.I.Ceaikovski, în coregrafia lui Marius Petipa și Lev Ivanov, are o scenografie  creată de Evgenii Gurenco și costume de Vera Poliudova.

Compania „St. Petersburg Classical Ballet of Andrei Batalov’’ a fost fondată în 2014 de unul dintre legendarii balerini ruși,  prim-solist la Teatrului Mariinski.

Absolvent al Academiei de Balet Vaganova  din Rusia, Andrei Batalov domină scena de balet de mai mult de 20 de ani. În 1992 a devenit solist al Teatrului Academic de Stat ”Mussorgsky” din Sankt-Petersburg, iar doi ani mai târziu câștigă statului de prim-solist al Teatrului Mariinski. El aparține unei aristocratice elite a dansului clasic din trecut și prezent, din care fac parte legende precum Vestris și Nijinsky, Mikhail Baryshnikov și Julio Bocca. Batalov deține un palmares impresionat la marile concursuri internaționale de balet . A fost câștigător a medaliei de aur la Concursul International de Balet de la Nagoya (Japonia, 1996) și la Paris (1997). A câștigat premiul 2 la Concursul Internațional Rudolf Nureyev la Budapesta (1996), premiul 1 și Mihail Baryshnikov la Arabesque-96,  Concursul de Balet din Perm (1996) și Marele Premiu la Concursul International de Balet de la Moscova (1997).

În repertoriul teatrelor Mihailovski (1992-1994) și Mariinsky (din 1994), Batalov a deținut roluri principale baletele : „Cavalerie halt”, „La Sylphide”, „Le Corsaire”, „Don Quijote”, „La Bayadere” „Manon”, „Scheherazade”, „Romeo și Julieta”. La  Royal Ballet din Danemarca (2000-2002), repertoriul său a inclus roluri clasice principale, cum ar fi Prințul Siegfried (Lacul lebedelor), Albert ( „Giselle”) și balete contemporane de Peter Martins si Kevin O ‘Dale. Ca director artistic al companiei ce-i poartă numele, Andrei Batalov urmează marea tradiție a baletului rus, așa cum au construit-o  Marius Petipa, Lev Ivanov, Alexander Gorsky, Mihail Fokin. Astăzi Batalov nu doar că dansează el însuși, dar îi învață pe alții: din 2010 el este și coregraf al Teatrului Mihailovski, având deja discipoli celebri ca Leonid Sarafanov.

Baletul Clasic din St. Petersburg ”A.Batalov” este o companie tânără, ce-și construiește ascensiunea pe fundamentul tradiției ruse în artă.  Stele ale baletului ca Andrey Batalov, Yevgeny Ivanchenko-Mariinsky Ballet, Leonid Sarafanov, Oksana Bondareva – Mihailovski Ballet, Alexandra Timofeeva, Evgheni Ivanchenko- Kremlin Ballet, Maria Poliudova,Vladimir Statnii , Ucraina sunt soliști  ai companiei . Compania de Balet Batalov reunește 50 de artiști profesioniști, absolvenți ai Academiei de Balet din Rusia Vaganova și  ai celor mai mari școli de dans din Rusia și Ucraina. Repertoriul companiei ”St.Petersburg  Classical  Ballet”  cuprinde capodopere ale baletului clasic și creații de dans contemporan.

Biletele pentru unica reprezentație a Companiei de Balet Batalov la Timișoara s-au pus în vânzare la Agenția Operei.

Premiera mondială a baletului ”Lacul lebedelor” a avut loc în 20 februarie 1877, la Teatrul Bolșoi din Moscova.

 

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Iuliana Tudor și Mihai Morar, la Ziua Porților Deschise la Școala Populară de Arte din Timișoara

Publicat

pe

Școala de Arte Timișoara, compartiment al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, organizează Ziua Porților Deschise în 10 mai 2024, începând cu ora 17:00, o zi în care toate specializările artistice ale școlii vin în întâmpinarea publicului cu un captivant caleidoscop de activități de la flashmob, la ateliere de arte vizuale, spectacole și expoziții.

Începând cu ora 17:00, se vor desfășura concomitent două Flashmob-uri  (în Piața Unirii și în Piața Libertății),  acolo unde Ansamblul Profesionist „Banatul“ și cursanții Școlii de Arte Timișoara, trupa CHIC DANCE, vor veni în pași de dans spre sediul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, str. E.Ungureanu, nr 1. Aici se vor desfășura ateliere de creație, pictură, olărit, design vestimentar. Tot în fața instituției va avea loc un spectacol inedit al Școlii de Arte Timișoara, în care vor fi implicați  cursanții și profesorii școlii, de la toate specializările.

Începând cu ora 18:30 va avea loc un tur ghidat al expoziției cursanților de la secțiile de arte vizuale (pictură, fotografie, sculptură și meșteșuguri).

Evenimentul va culmina la ora 19:30, în Sala Festivă a Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, cu seminarul de cultură și artă – REPERE, avându-i ca invitați pe Iuliana Tudor și Mihai Morar.

Accesul este liber, în limita locurilor disponibile.

Evenimentul este finanțat de Consiliul Județean Timiș.

Prezintă Tania Stavilă Țunaș.

Școala de Arte Timișoara este compartiment al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, instituție de cultură din subordinea Consiliului Județean Timiș, coordonată de profesor Liliana Laichici, manager.

Citeste mai mult

Cultură

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Publicat

pe

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și cuantificabile din diferite domenii de activitate din România – afaceri, educație, cultură, cercetare,  administrație publică, resurse umane etc. – înregistrate pe durata anului precedent.

Teatrul Național din Timișoara măsoară excelența în parametri de o altă amploare decât cifrele: în beneficiul adus comunității în întregul său, în formarea unei comunități reunite în jurul Culturii și al profesionalismului, în crearea unui spațiu de reflecție, de implicare și de schimbare care, pe termen lung, dezvoltă conștiințe, atitudini, asumare. Prin toate inițiativele sale, de la spectacole la reconfigurarea sa, Teatrul Național investește prin acțiunile sale teatrale  într-un un viitor pentru toți membrii societății. Numeroasele realizări înregistrate în mandatele Adei Hausvater la Teatrul Național din Timișoara au la bază principiile profesionalismului, ale performanței și ale conștiinței. Managementul său își asumă de aproape două decenii responsabilitatea formatorului – de public de teatru, dar și de profesioniști, atât la nivel artistic, cât și în ceea ce privește meseriile din spatele scenei, ca o pepinieră pentru viitor.

„Teatrul Național din Timișoara s-a făcut remarcat  și în 2023 prin entuziasmul pe care spectacolele noastre, realizările noastre îl generează tuturor celor din sala de spectacol, preocupați de subiectele pe care le punem în discuție prin spectacolele Teatrului Național, de diferitele formule estetice pe care le propunem și ni le asumăm, de felul în care insistăm în fiecare moment să ne facem, fiecare, meseria cel mai bine și să fim, individual și colectiv, cât mai performanți. Sunt foarte bucuroasă că am construit o echipă de succes în care principalul criteriu îl reprezintă realizarea proiectului de management al Teatrului Național în termenii profesionalismului, creativității și competenței pentru că performanță înseamnă creație, nu execuție. Principalul obiectiv pe care l-am împărtășit cu echipa Teatrului Național de-a lungul acestor mandate a fost redefinirea Teatrului Național din Timișoara în plan local, național și internațional, printr-un sistem de management inovativ, deschis, emancipat și actual bazat pe aceste principii. Teatrul răspunde paradigmei sociale cu metoda proprie. Viața fiecărui om este neprețuită. Istoria umanității se datorează tuturor eroilor, cunoscuți și infinit mai mulți necunoscuți, care au păstrat temeinic modelul individual al pasiunii, al implicării, al profesionalismului și al conștiinței”, a declarat Ada Hausvater.

Gala Capital Excelența în Management a reunit peste 150 de specialiști din diferitele domenii de activitate luate în discuție în alcătuirea clasamentului.

Citeste mai mult

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite