Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Timp Liber

Cine cântă la Festivalul PLAI

Publicat

pe

A XII-a ediție a Festivalului PLAI 2017 aduce la Timișoara unele dintre cele mai relevante nume de artiști de pe scena internațională, ultimele nume anunțate de organizatori sunt Gentleman, un artist german al stilului raggae care va urca pe scena world music, Dom La Nena, artistul rezident la PLAI în 2017, o tânără din Brazilia cu un itinerariu muzical internațional, considerată o revelație pentru istoria muzicii americano-latine, și Ed Rush (DJ), londonezul care a făcut istorie în muzica electronică drum and bass și care va antrena publicul la scena after party.

Tilmann Otto, numele real al artistului, Gentleman s-a îndrăgostit de reggae la 17 ani când a ajuns în Jamaica, iar de atunci ritmul acestui stil muzical a devenit parte din identitatea sa. Tot de atunci, Gentleman este un artist cu rădăcini în două țări, cea natală – Germania, și cea adoptivă – Jamaica. O mare influență asupra sa a avut-o muzica lui Bob Marley, iar artiștii contemporani Sizzla și Anthony B. l-au convins că reggaeul va exista mereu.

„Nu joc un rol. Am o pasiune și o foame pentru muzică și mă străduiesc să o dezvolt. Tot ceea ce fac fac pentru oameni, oameni care îmi dau energie și oameni de la care pot învăța. Nu știu unde merg și sunt surprins că am ajuns atât de departe”, a spus Gentleman într-un interviu acordat pentru United Reggae.

Apreciat pentru stilul pur de reggae pe care l-a adus în Europa, Gentleman a mixat muzica sa în peste 20 de ani de carieră cu influențe hip-pop, cu muzica electronică eclectică, piesele sale au devenit în ultimii ani radio-friendly, dar ceea ce rămâne însă comun este autenticitatea reggae. O declarație de atașament a artistului care a făcut istorie în reggaeul european.

Muzica sa este o invitație pentru public spre a ne cunoaște mai bine în această lume, de a ne recunoaște slăbiciunile, credința într-un Creator, dar și latura malefică și distructivă. Ultimul său album “Conversation”, realizat în colaborare cu Ky-Mani Marley, aduce în lumină importanța comunicării pentru a face față tuturor provocărilor vremurilor în care trăim.

Dominique Pinto (28), cunoscută ca Dom la Nena, este o artistă talentată de origine latino-americană, maestră la violoncel, cu o voce caldă, șoptită care magnetizează audiențe.

Născută în Brazilia, și-a petrecut copilăria la Paris, apoi a plecat la o vârstă fragedă, singură, în Buenos Aires pentru a studia violoncelul.

Primul său album, Ela, a apărut în 2013 și avea să anticipeze aprecirea din partea lumii muzicale și a proiectelor care vor urma.

În 2014, împreună cu Rosemary Standley scoate albumul Birds on a Wire, iar în 2015 – Soyo, o revelație muzicală considerată de critici ca fiind începutul unei istorii pentru muzica americano-latină.

Dom La Nena scrie atât versurile, cât și muzica pieselor sale. Pelerinajul său prin lume este principala sa sursă de inspirație, cântecele de pe albumele sale vorbesc despre depărtare, dor, bucuria reîntoarcerii acasă, transformarea pe care o aduc călătoriile.

O artistă colaj, cu o voce blândă, un simț fantastic pentru percuție, Dom La Nena cântă în portugheză, spaniolă, franceză și engleză, iar muzica ei se mișcă precum grația ritmului de samba.

Un fost pionier pentru drum&bass, creator și influencer, unul dintre cei mai importanți artiști de muzică electronică din Europa cu origine în Anglia, Ed Rush va urca pe scena after-party.

Cu o experiență vastă, care a testat și a integrat în muzica sa breakbeat hardore, techstep, neurofunk sau vechiul jungle, este un guru al muzicii electronice în Europa.

Un talent complex – muzician, producător DJ – Ben Dylan pe numele său real, creează muzică din 1992, a avut o serie de colaborări importante (casa de discuri No U Turn Records alături de producătorul Nico Sykes sau Optical) și a demonstrat prin muzica sa că are suflul creator și atitudinea necesare pentru a schimba, transforma și pentru a face istorie în drum&bass.

Prima sa piesă împreună cu Nico, „Bludclot Artattack” – un darkside jungle classic, a reprezentat un punct de evoluție în istoria muzicii electronice hardcore și a deschis o nouă eră pentru drum and bassul zilelor noastre.

În 2014, muzica pentru filmul Please Mr. Kennedy, producție la care a contribuit Ed Rush, a fost nominalizată la premiile Globul de Aur pentru cea mai bună muzică originală.

În cadrul Festivalului PLAI, pe scena de after-party vor urca și norvegienii trupei Röyksopp (DJ set). Cu un istoric pe scena de clubbing şi o sensibilitate pentru italo-disco, Röyksopp combină neaşteptatul cu familiarul şi cerebralul cu proaspătul. Clar definiţi în zona de synth-pop, Röyksopp sunt pionierii unui sunet distinct şi incredibil de unic în toate sensurile cuvântului.

Publicul care așteaptă momentele after-party ale festivalului va fi surprins și de mixajele unor artiști români, care vor completa programul artistic.

Abonamentul PLAI poate fi cumpărat cu suma de 98 de lei, iar biletul de o zi cu 58 de lei online prin Eventim, şi fizic de la librăriile Cărtureşti sau AMBASADA (în Timişoara).

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Spiritualitate

Sfinții împărați Constantin și Elena, prăznuiți de credincioșii ortodocși

Publicat

pe

La 21 mai, credincioșii ortodocși și catolici laolaltă îi celebrează pe Sfinţii Împăraţi Constantin şi mama sa, Elena, “cei întocmai cu apostolii”. Sfinții Constantin și Elena şi-au dedicat vieţile credinţei creştine și sunt ocrortitorii familiei.

Cine s-ar fi gândit că rodul iubirii dintre un general roman și o frumoasă hangiță va ajunge, într-o bună zi, împărat și, peste veacuri, alături de mama sa, sfânt prăznuit cu mare fast în lumea creștină?! Este vorba despre Constantin cel Mare, care a ajuns împărat la Imperiului Roman, la numai 21 de ani.

Semnul crucii aduce biruință

Potrivit istoricilor bisericeşti, victoria armatei lui Constantin cel Mare împotriva oştilor mult mai numeroase ale lui Maxentiu, în anul 312, s-a datorat unui vis al împăratului, în care i s-a înfăţişat însuşi Iisus Hristos. Iisus i-a arătat semnul crucii luminos pe cer, spunându-i că dacă va pune crucea pe steaguri, prin acest semn va învinge. Minunea a avut loc şi Constantin a devenit adept al creştinismului. Cu aceeaşi credinţă puternică, mama sa, Elena, a mers la Ierusalim, în căutarea locurilor sfinte din Evanghelii. Ea a descoperit Sfântul Mormânt şi lemnul Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Iisus. Acolo, Elena a zidit biserica Sfântului Mormânt, bisericile din Betleem, din Nazaret şi alte sfinte locaşuri. Tot ea a contribuit la mutarea capitalei imperiului, în vechiul Bizanţ, numit apoi Constantinopol, făcând ca oraşul să strălucească mai puternic decât Roma antică, în semn de preţuire şi ca rod al credinţei în Dumnezeu.

Sfinții Constantin și Elena au eliberat credința

Constantin a rămas în istorie drept împăratul care a dat libertate creştinismului, transformându-l în religie permisă de lege, în anul 313, prin Edictul de la Milano. Sub conducerea lui au fost adoptate măsuri favorabile Bisericii, după o lungă perioadă de interdicţii şi persecuţii. Preoţii au primit subvenţii si au fost scutiţi de anumite obligaţii. Spiritul creştin şi-a pus amprenta şi asupra legilor, renunţându-se la pedepsele prea aspre, îmbunătăţindu-se viaţa în închisori, simplificându-se eliberarea sclavilor prin declararea libertăţii lor de către episcopi şi preoţi în biserici, protejându-i pe sărmani, orfani şi văduve. Împăratul Constantin e cel care a decretat duminica zi de odihnă, sărbătoare săptămânală, în care până şi soldaţii mergeau la biserică. Şi tot el a luptat pentru unitatea credinţei, fiind autorul unei mari părţi a Crezului rostit astăzi de toţi creştinii. Constantin cel Mare a murit la zi mare, în Duminica Rusaliilor, fiind înmormântat într-una dintre ctitoriile sale religioase.

Ce se face de Constantin și Elena?

Este important de știut ce se face de Constantin și Elena. Se crede că, în ziua de 21 mai, când Biserica îi sărbătorește pe Sfinții Constantin și Elena, păsările își învață puii să zboare, sub stricta supraveghere a lui Constantin Graur sau Costandinul puilor. Dacă ziua e respectată cum se cuvine, zburătoarele dăunătoare nu vor ataca lanurile şi viile. Celor ce muncesc le ard bucatele pe câmp şi au parte de pagube mari. Este ultima zi de semănat porumb, ovăz și mei. Tot cu mare cinste şi fără muncă trebuie celebrat şi Ioan Fierbe-Piatra, pe 25 mai. Altminteri, se zice că urmează cumpene grele în viaţă, vijelii dezlănţuite şi grindină, multă durere şi boli.

 Sursa: Libertatea pentrufemei.ro

Citeste mai mult

Spiritualitate

Săptămâna Luminată se încheie cu Duminica Tomii sau Paștile Mic

Publicat

pe

Duminica Tomii este o zi de pomenire a morților. În prezent, de Paștele Blajinilor, fiecare familie merge la cimitir, aducând colivă, ouă roșii, cozonac, pască. Ele sunt sfințite de preot și împărțite femeilor, copiilor sau oamenilor sărmani prezenți la această pomenire.

În tradiția poporului român se vorbește despre Paștele Blajinilor, care în unele zone etnografice era serbat în Duminica Tomii, iar în altele a doua zi, lunea. În trecut, de Paștele Blajinilor, românii se adunau prin poieni și dumbrăvi, se așezau pe iarbă și se bucurau mâncând ouă roșii, pască, miel fript și bând vin sau rachiu fiert, îndulcit cu miere. Nimeni nu lucra de Paștele Blajinilor.

Ziua era ținută prin nelucrare pentru ca pământul să rodească. În timp, Paștele Blajinilor a fost asimilat cultului funerar românesc. În prezent, prin „blajini” sunt desemnați morții din familia fiecăruia. În trecutul nu foarte îndepărtat, în Moldova, femeile mai în vârstă strângeau ouăle vopsite la Paști, le duceau în grădină și le dădeau de-a dura pe iarbă. Le culegeau copiii ca pomană pentru sufletele celor trecuți la Domnul.

Strămoșii noștri credeau și ei în existența unor oameni de odinioară care nu s-au remarcat prin puterile lor fizice, ci prin virtuțile creștine. Acestea i-au făcut vestiți peste mări și țări.

Numele lor variază: li se spune blajini în Moldova, rohmani în Bucovina, răgmani în Maramureș. Cele mai multe informații despre ei le găsim în culegerile vechi de folclor întreprinse de Elena Niculiță Voronca și Simion Florea Marian, care era și preot. Informațiile sunt disparate – situație tipică pentru viziunea despre lume a omului arhaic. Legendele nu au coerența unei teorii, din simplul motiv că țăranul român își explica lumea prin povești, nu prin enunțuri abstracte și reci. Legendele, de multe ori, se contraziceau sau se completau ca piesele unui joc de puzzle.

De aceea, despre originea blajinilor întâlnim mai multe versiuni. Ce erau ei în mentalitatea autohtonă, arhaică? Un popor creștin – „un neam tare bun de oameni”, „nu fac stricăciune nimănuia” -, care viețuia într-un tărâm îndepărtat: unii credeau că trăiesc sub pământ, alții în ostroavele mărilor sau chiar în pustietate. Neavând case, viețuiau la umbra pomilor. Principala trăsătură a lor era evlavia față de Dumnezeu: postesc mult și se roagă continuu. Sunt buni la inimă, blajini. Ducând o viață sfântă, când mor, merg neabătut spre rai.

Mai ales în Bucovina și Moldova, românii credeau că, neavând calendar, blajinii nu știu în ce dată cade Paștele − cea mai importantă sărbătoare a lor. Româncele îi ajutau și se considera că este o mare greșeală să faci altminteri: strângeau într-o sită sau covățică cojile de la ouăle pe care le foloseau pentru pregătirea pascăi și a diverselor prăjituri și copturi, iar în sâmbăta de dinaintea Învierii Domnului le aruncau pe o apă curgătoare.

Credeau cu tărie că, purtate de râuri, cojile vor ajunge în Apa Sâmbetei – des întâlnită în basmele românești -, care le va duce în tărâmul blajinilor. Văzându-le, aceștia se bucurau cu negrăită bucurie și începeau și ei să prăznuiască Învierea Domnului. În unele legende românești, româncele gospodine nu doar îi înștiințau pe blajini de venirea Paștelui, ci îi și hrăneau: din cojile ajunse în țara lor se fac la loc, prin minune, ouă întregi din care mănâncă nu mai puțin de doisprezece blajini deodată.

Citeste mai mult

Spiritualitate

Izvorul tămăduirii – ziua în care se sfințesc apele

Publicat

pe

Izvorul tămădiurii, sarbatoare inchinata Maicii Domnului, este praznuita in vinerea din Saptamana Luminata, prima dupa Sfintele Pasti.

La originea acestei sarbatori se afla o minune petrecuta in apropierea Constantinopolului. Potrivit Traditiei, un orb a primit vederea dupa ce s-a spalat cu apa unui izvor din jurul acestui loc. Orbul ajunge la izvor datorita imparatului Leon (457- 474), pe atunci neincoronat, care implineste descoperirea facuta de Maica Domnului: „Nu este nevoie sa te ostenesti, caci apa este aproape. Patrunde, Leone, mai adanc in padure si, luand cu maini apa tulbure, potoleste cu ea setea orbului si unge cu ea ochii lui cei intunecati”.

Mai tarziu, cand Leon ajunge imparat, ridica pe locul unde s-a petrecut minunea o biserica cu hramul „Izvorul Tamaduirii”. Aici primeste vindecare de o boala grea si imparatul Justinian (526-575), care ridica drept multumire o biserica si mai mare. Biserica zidita de imparatul Justinian a fost distrusa in anul 1453, de turci.

Izvorul tamaduirii din timpul lui Leon se pastreaza si in zilele noastre. Credinciosii care merg la Istanbul (numele nou al vechii cetati a Constantinopolului), se pot inchina in biserica Izvorului Tamaduirii. Actuala constructie este din secolul al XIX-lea, dar la subsolul acesteia se afla un paraclis din secolul al V-lea, unde exista izvorul cu apa tamaduitoare din trecut.

De Izvorul Tamaduirii se sfintesc apele

De Izvorul Tamaduirii, se sfintesc apele, slujba cunoscuta sub denumirea de Aghiasma Mica. Termenul „aghiasma” vine de cuvantul grecesc „aghiasmos”, care isi are originea in cuvantul „aghios”(sfant). „Aghiasmos” se poate traduce si ca slujba de sfintire, dar si ca apa sfintita. Astfel, atunci cand spunem „voi face o aghiasma”, intelegem slujba, iar cand spunem „voi bea un pic de aghiasma”, ne referim la apa sfintita.

Sunt insa si persoane care sustin ca termenul „aghiasma” vine de la „iazma”. In DEX, cuvantul iazma, iezme, cu sensul de „aratare urata si rea, naluca, vedenie”, este indicat ca si in DLR, cu etimologie necunoscuta.

Izvoare tamaduitoare la noi in tara

Maica Domnului a daruit si poporului roman izvoare tamaduitoare. Unul din acestea se afla la Manastirea Ghighiu din judetul Prahova, la mai putin de 5 km de municipiul Ploiesti. Potrivit Traditiei, episcopul sirian care a adus icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului in aceasta manastire (1958), a cerut iertare Fecioarei pentru ca a luat icoana din locul in care se afla, iar a doua zi, in locul in care s-a rugat, a aparut un izvor tamaduitor.

Un alt izvor cu apa vindecatoare se afla la Manastirea Dervent. Traditia spune ca acest izvor a tasnit din locul in care Apostolul Andrei a impuns piatra cu toiagul.

Alt loc binecuvantat cu apa tamaduitoare este izvorul de la Manastirea Horaicioara din judetul Neamt. Acest izvor a fost descoperit acum un secol, datorita rugaciunilor monahilor catre Maica Domnului de a le darui un izvor mai aproape de manastire. El izvoraste de sub muntele Feriga si se afla la 50 m de biserica manastirii.

Nu trebuie uitate izvorul de la Manastirea Cetatuia Negru Voda, din judetul Arges si cel de la Biserica Greaca din Braila, descoperit in anul 1863, in vremea efectuarii unor lucrari de constructie la sfantul lacas.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite