„Nimic nu se compară cu simpla plăcere de a merge pe bicicletă”, a spus fostul preşedinte american John F. Kennedy – un bărbat care ştia să aprecieze plăcerile simple ale vieţii. Dar există mai multe motive de a merge cu bicicleta decât bucuria unei plimbări bune, după cum o dovedesc statisticile, scrie cotidianul britanic The Telegraph.
Unul dintre motive este că mersul cu bicicleta la serviciu scade riscul de moarte precoce. Aceasta este concluzia unui studiu amplu, realizat de Universitatea din Glasgow şi publicat în această vară în British Medical Journal. Autorii studiului au urmărit starea de sănătate a mai mult de un sfert de milion de oameni de peste cinci ani şi au înregistrat 37 de decese în rândul celor care merg în mod regulat cu bicicleta. Prin comparaţie, cercetătorii au spus că 63 ar fi murit dacă ar fi înlocuit bicicleta cu maşina sau cu mijloacele de transport în comun. Ei au remarcat, de asemenea, că un beneficiu mai mic decât ciclismul a oferit şi mersul pe jos la locul de muncă, respectiv o reducere a riscului de deces timpuriu cu doar 27 de procente.
Dar ciclismul nu doar ajută la prevenirea unui deces timpuriu, ci şi creşte longevitatea. David Spiegelhalter, profesor de risc la Universitatea Cambridge din Winton, a estimat că, în medie, fiecare oră pe care o petrecem cu bicicleta adaugă o oră de viaţă. Acesta este motivul pentru care bicicliştii de vârstă mijlocie au o speranţă de viaţă cu doi ani mai mare decât norma.
De asemenea, impactul poluării asupra mediului în cazul ciclismului este mai mic de o zecime din cel produs de maşini. Aproape toate studiile sunt de acord că, atunci când se ia în considerare fabricarea, întreţinerea şi combustibilul, ciclismul este mult mai prietenos cu mediul decât alte forme de transport. Un studiu amplu din 2013 realizat de Federaţia Europeană a Ciclismului a estimat că o maşină emană o cantitate de 271 g de dioxid de carbon pe kilometru de călătorie, în timp ce în cazul unei biciclete această cantitate este de doar 21 g.
Şi costul deplasării cu bicicleta este de zece ori mai mic decât cu maşina. Statistici ale programului ”Cycle to Work” au estimat costul mediu anual al deplasării la serviciu cu bicicleta la 396 de lire sterline, o sumă convenabilă comparativ cu transportul cu trenul (625 de lire sterline) şi cu maşina privată (3.727 de lire sterline). Cycle Scheme este o iniţiativă a guvernului britanic privind scutirea de impozite introdusă în Finance Act 1999 pentru a promova călătoriile mai sănătoase la locul de muncă şi pentru a reduce poluarea mediului.
În privinţa securităţii de deplasare, s-a constatat că numărul bicicliştilor creşte, iar decesele sau rănile grave din accidentele cu bicicleta se diminuează. Cu cât mai mulţi oameni merg cu bicicleta, cu atât sunt mai în siguranţă, indică statisticile, scrie The Telegraph în articolul publicat la 13 septembrie. De exemplu, în Copenhaga, între 1995 şi 2006, călătoriile cu bicicleta au crescut cu 44%, dar numărul de biciclişti ucişi sau răniţi grav a scăzut cu 60%. În Anglia, între 2000 şi 2008, leziunile grave din accidente cu bicicleta au scăzut cu 12%, în timp ce numărul călătoriilor cu bicicleta în Londra s-a dublat. Teoria din spatele acestei situaţii este că, pe măsură ce mai mulţi oameni merg pe şosele cu bicicleta, ceilalţi participanţi la trafic se adaptează în consecinţă. De asemenea, autorităţile locale şi guvernamentale sunt mai dispuse să cheltuiască bani pentru îmbunătăţirea infrastructurii pentru ciclism atunci când acest lucru satisface mai mulţi oameni.
Nu în ultimul rând, bicicliştii au mai puţine zile de concediu medical pe an, ceea ce salvează miliarde de lire sterline la locurile lor de muncă şi în sistemul medical.AGERPRES