Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Bugetul Consiliului Județean Timiș, pe anul 2024, aprobat. Ce investiții vor fi finanțate

Publicat

pe

Consilierii judeţeni au aprobat bugetul propriu al județului Timiș pentru anul 2024, în cadrul ședinței extraordinare de astăzi, 8 februarie.

Bugetul consolidat pentru anul 2024, compus din cheltuieli de funcționare și alocări pentru investiții, este de 768 milioane lei.

Programul de investiții pe anul 2024 însumează 265 milioane lei, bugetul județului cuprinzând sume consistente atât pentru finalizarea proiectelor începute, cât și fonduri importante pentru investiții publice complet noi. Cele mai mari investiții în 2024 vor fi în transporturi, învățământ, cultură și pentru autorități executive, domenii care au prevăzut un buget de aproximativ 241 milioane lei din totalul de 265 milioane lei.

„1800 kilometri de piste de biciclete în toată regiunea de vest, începerea lucrărilor la Castelul Huniade în baza celor trei finanțări nerambursabile obținute anul trecut, noul stadion și drumuri expres, acestea sunt doar câteva dintre direcțiile majore de acțiune în 2024, un an în care vom lucra atât la implementare pe teren cât și la maturizarea unor proiecte pentru care am atras fonduri”, a declarat Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș.

De remarcat este faptul că aproape 78% din totalul veniturilor de dezvoltare vor fi atrase din fonduri europene și guvernamentale.

Pentru continuarea lucrărilor începute, Consiliul Județean a prevăzut în buget suma de 640.000 de lei pentru finalizarea Centrului de colectare legume – fructe din comuna Tomnatic. De asemenea, continuarea lucrărilor la Bazinul de înot didactic din Jimbolia beneficiază de 4,1 milioane de lei. Suma de aproximativ 4,5 milioane de lei a fost alocată pentru locuinţele ANL de la Giroc.

Castelul Huniade (proiect finanțat prin PNRR) intră în reabilitare cu o finanțare de aproape 9 milioane lei, obiectiv pentru care vizăm și alte surse de finanțare.

Doar pentru demolare, Stadionului „Dan Păltinișanu” i-a fost alocată suma de 2 milioane lei, iar pentru construirea unei noi stații pentru pompieri la Făget e prevăzută suma de 2,5 milioane lei.

De asemenea, bugetul include în continuare finanțarea reparațiilor în domeniul sănătății, Spitalul Județean beneficiind, de exemplu, de o sumă totală de trei milioane și jumătate lei.

O atenție importantă este acordată culturii. Sunt cuprinse, în acest caz, ample cheltuieli cu acțiuni culturale, precum evenimente TimCultura – în sumă de 6.6 milioane lei și acțiuni minimale instituții de cultură – în sumă de 11 milioane lei. Este prevăzută în buget și finanțarea unităților de cult, cu 2.4 milioane lei pentru personalul neclerical și 3.3 milioane lei pentru reparații la lăcașuri de cult. Alte 5 milioane lei mai sunt alocate pentru finalizarea plăților aferente unor acțiuni derulate prin programul Timișoara Capitală Culturală Europeană.

Nu a fost neglijat nici capitolul sportiv. Pentru susținerea sportului de performanță și a celui de masă s-a alocat suma de 3.2 milioane lei. În ceea ce privește infrastructura rutieră, aceasta beneficiază în 2024 de un buget de 41 milioane lei. Pe secțiunea de dezvoltare, pe lângă obiectivele cuprinse pe programul de investiții, sunt cuprinse cotizațiile și contribuții la asociațiile de dezvoltare și ADR Vest în sumă de 9.4 milioane lei, precum și rambursarea ratelor pentru creditele contractate cu suma de 23.8 milioane lei.

La capitolul drumuri, Consiliul Județean Timiș are alocați pentru întreținere și reparații drumuri județene aproape 43 milioane lei, cu o creștere de 31,5% față de anul trecut. În ceea ce privește investițiile și alocările de fonduri pentru proiectări si documentații ori lucrări de execuție, menționăm cele mai importante proiecte:
● Construirea drumului județean de legătură pentru conectarea Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara la Autostrada A1 – 1,3 milioane lei;
● Asfaltarea drum Zorani – Groși – 4 milioane lei, din care 200.000 lei din buget județean și 3.8 milioane lei din PNDL;
● Modernizare și reabilitare drum Bazoșu Nou – Bazoș – Recaș – 6.3 milioane lei, din care 81.000 lei din buget județean și 6.2 milioane lei din PNDL;
● Amenajare intersecție la Birda – 1,3 milioane lei;
● Modernizare drum Șag – Sânmihaiu Român – 15 milioane lei bani din fonduri Program Anghel Saligny și 390.000 lei de la bugetul județean;
● Modernizare DJ585 limita cu județul Caraș-Severin – Vișag – 4 milioane lei din fonduri Program Anghel Saligny și 241.000 lei de la bugetul județean;
● Construire podeț peste canal la Tapia – 4,5 milioane lei;
● Modernizare drum Parța – Petroman – 3 milioane lei;
● Modernizare drum Târgoviște – Babșa – 6 milioane lei;
● Amenajarea a două intersecții la Giroc – 2 milioane lei;
● Amenajare intersecții la Albina și Sacosu Turcesc, pe DJ 592 – 3,9 milioane lei;
● Modernizare DJ592 Moșnița Nouă- Lugoj (elaborare SF+PT) și a intersecților către satul Dragșina, comuna Darova și Comuna Boldur- 250.00 mii lei;
● Modernizare drum Moșnița Veche – Giroc – 1.150.000 lei.

Administrație

Autorizațiile pentru activități comerciale și de construcții se emit ONLINE, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara digitalizează procesul de autorizare pentru activități comerciale și construcții. Astfel, din 13 ianuarie 2025, toate solicitările privind autorizarea activităților comerciale și obținerea autorizațiilor de construire vor fi înregistrate exclusiv online, prin intermediul Portalului Unic al municipalității – https://www.roeid.ro/w/timisoara.

În ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construire de către municipalitate, solicitarea și anexa statistică vor fi depuse exclusiv online, prin contul unic al elaboratorului sau al beneficiarului. După parcurgerea acestui pas, pot fi generate documentele precompletate digital, care pot fi imprimate pentru a fi depuse împreună cu documentația tehnică. Documentațiile tehnice se depun prin Portalul Unic, dacă toate documentele sunt semnate digital cu semnături electronice calificate. În cazul în care documentele au semnătură olografă se pot depune în continuare la Camera 12 a Primăriei, cu respectarea în prealabil al primului pas, și anume depunerea solicitării și a anexei online, prin intermediul portalului unic.

Pentru acord/autorizație comercială, municipalitatea informează că intrarea în vigoare a legii nr.310/2024 aduce o serie de modificări care completează cadrul legal privind desfășurarea activităților de comercializare a produselor și serviciilor. Printre altele, acordul de funcționare va fi emis pe perioadă nedeterminată, atât timp cât condițiile inițiale pentru care a fost solicitat acordul rămân neschimbate și documentația depusă este valabilă. În cazul unor modificări privind tipul de activitate desfășurată, suprafața structurii de vânzare sau expirarea documentelor depuse la dosarul inițial, operatorii economici au obligația de a solicita un nou acord/o nouă autorizație de funcționare în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii activității noi/modificate/expirării documentelor. Nerespectarea acestei obligații va duce la suspendarea automată a acordului/autorizației de funcționare și la aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația în vigoare (art. 73, pct. 1). Taxele pentru emiterea sau reînnoirea acordului/autorizației de funcționare vor fi stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local. Măsurile ce vizează valabilitatea acordului se aplică și celor care dețin deja un acord valabil la această dată.

De la începutul anului trecut, când municipalitatea a introdus depunerea online a certificatelor de urbanism s-au înregistrat 3.953 depuneri prin intermediul portalului unic.

Portalul Unic permite timișorenilor să acceseze peste 200 de servicii oferite de Primăria Municipiului Timișoara, de la plata taxelor și impozitelor, la depunerea certificatului de urbanism sau acte pentru indemnizația copilului, fără a mai veni la ghișeu. Accesul este gratuit, prin intermediul unui cont unic pe platforma cont.primariatm.ro.

Pentru orice informații suplimentare privind autorizarea activităților comerciale și de construcții, cetățenii pot contacta Primăria prin e-mail la adresa consiliere.cetateni@primariatm.ro.

Citeste mai mult

Administrație

Încasarea impozitelor și taxelor locale pe anul 2025 începe în 16 ianuarie, la Timișoara

Publicat

pe

Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara reia încasarea taxelor și impozitelor locale în data de 16 ianuarie 2025, iar pentru a evita drumurile și cozile, este recomandată plata online.

Taxele și impozitele locale pentru 2025 au fost ajustate doar cu rata inflației calculată de Institutul Național de Statistică, respectiv cu 10,4%, conform legislației fiscale.

Astfel, dacă în 2024 impozitul pentru un apartament cu o cameră era de 54 de lei, în 2025 proprietarul achită 60 de lei. Impozitul pentru teren curți construcții în zona B de 500 mp este de 603 lei, iar pentru un teren de 1.000 mp intravilan arabil în zona C este de 14 lei.

Pentru autoturisme, se achită 143 de lei pentru o capacitate de 1.587 cm³, 362 de lei pentru o capacitate de 1.798 cm³ și 403 lei pentru o capacitate de 1.998 cm³.

Pentru motociclete, impozitul este de 72 de lei. În ceea ce privește clădirile nerezidențiale, cota de impozitare în 2025 este de 1,7%, urmând o scădere progresivă până în 2027.

Persoanele fizice și juridice care achită taxele și impozitele anticipat până la data de 31 martie beneficiază de o bonificație de 10%. Totodată, municipalitatea acordă scutiri de impozit pentru anumite categorii de imobile, beneficiari și activități (de exemplu persoane cu venituri mici, asociații care prestează servicii sociale, scutiri pentru persoanele care și-au reabilitat termic imobilul ș.a.).

Reamintim că plata impozitului pe clădiri, teren sau asupra mijloacelor de transport se poate face atât online, cât și fizic, la casieriile din incinta sediului DFMT de pe str. Demetriade nr. 1 (incinta Iulius Mall), sau la oficiile poștale din oraș. Programul cu publicul al Direcției Fiscale este luni – joi, orele 08:30 – 16:00, și vineri, orele 08:30 – 14:00. Pentru plata online, timișorenii pot accesa platforma la adresa următoare: https://plata.dfmt.ro/Plata2/auth/login.

Citeste mai mult

Administrație

PROIECT. Primăria Timișoara vrea acțiuni la Aeroportul Internațional „Traian Vuia“

Publicat

pe

La inițiativa primarului Dominic Fritz, Municipiul Timișoara va negocia achiziționarea acțiunilor private ale Aeroportului  „Traian Vuia”, respectiv pachetul de 20% deținut de Fondul Proprietatea. Adoptarea acestei inițiative de către Consiliul Local, în viitoarea ședință, reprezintă un pas esențial în programul strategic al municipalității de dezvoltare a orașului.

”Transmitem un semnal strategic că suntem pregătiți să ne asumăm un rol activ în soarta acestui aeroport. Am avut foarte multe discuții cu mediul de afaceri despre cât de important este acest aeroport în economia și atractivitatea orașului. Timișorenii trebuie să aibă un loc la masa unde se decide ritmul și direcția de dezvoltare a aeroportului pentru că aceste decizii influențează prosperitatea Timișoarei în anii ce vin”, spune primarul Dominic Fritz.

În prezent, structura acționariatului aeroportului include Statul Român, prin Ministerul Transporturilor (80%), și Fondul Proprietatea (20%).

Preluarea acțiunilor va permite Municipiului Timișoara să joace un rol activ în dezvoltarea aeroportului, prin modernizarea infrastructurii, atragerea unor noi companii aeriene și extinderea conexiunilor directe către destinații-cheie. Totodată, această inițiativă va contribui la promovarea Timișoarei pe plan național și internațional ca destinație turistică și de investiții, stimulând economia locală, atrăgând investitori și generând noi locuri de muncă.

Această măsură face parte din strategia Primăriei de a menține Timișoara pe harta internațională a turismului și investițiilor.

Municipalitatea a publicat proiectul de Hotărâre de Consiliu Local privind împuternicirea Comisiei de negociere cu terții: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/8e721ba3-0cfa-406b-a2ef-68fb7c07cbbd.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite