Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Cartier nou în nordul Timișoarei. Primăria va construi școli, un centru medical și un centrul expozițional

Publicat

pe

Direcția de Urbanism din cadrul Primăriei Timișoara a elaborat și publicat o primă variantă a Strategiei de dezvoltare urbană Timișoara Nord, un plan care va seta direcțiile de investiții pe următorii 10-15 ani într-un nou cartier al orașului care se întinde pe o suprafață de peste 1.000 de hectare, similară cu cea ocupată de comuna Dumbrăvița.

Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, și arhitectul-șef Gabriel Almăjan au prezentat, marți, în cadrul unei conferințe de presă, propunerile pe care urbaniștii din cadrul Primăriei Timișoara le fac pentru a ridica standardul de viață din acest viitor cartier și pentru a crea un nou pol de atracție al orașului.

„Preconizăm că această zonă de nord a Timișoarei va cunoaște o dezvoltare masivă în următorii ani și de aceea vrem să ne asigurăm încă de acum că timișorenii care își vor construi case aici sau își vor cumpăra apartamente vor avea acces facil la toate serviciile publice, dar și la zone de recreere sau de practicare a sportului”, a declarat primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

Zona studiată este situată între Calea Aradului (la est), Grigore Alexandrescu/Ovidiu Balea/Aleea Viilor (la sud), calea ferată (la vest) și canalul Beregsău (la nord).

„Știm că în această zonă dețin terenuri câteva sute de timișoreni, terenuri pe care în viitor se vor construi case, dar există în lucru și mai multe investiții imobiliare mari. De aceea este foarte important ca noi să începem încă de pe acum să planificăm viitoare investiții publice în rețeaua de drumuri, de transport public, educațională sau de infrastructură verde”, a declarat și Gabriel Almăjan, arhitectul-șef al Timișoarei.

Printre multele obiective propuse de urbaniștii Primăriei Timișoara se numără construcția a șase centre de cartier și șase școli în această zonă, amenajarea celei mai mari zone de recreere și sport din municipiu, înființarea a 21 de stații de transport în comun, construcția de noi străzi de legătură și lărgirea bulevardelor care traversează acest nou cartier (de exemplu Calea Torontalului), construcția unui centru expozițional și de cercetare, construcția viitorului Medical City.

Strategia a fost publicată pe portalul decidem.primăriatm.ro (https://decidem.primariatm.ro/processes/strategia-nord) , iar în perioada 3-15 mai va fi prezentată celor care vor fi direct impactați de aceasta (proprietari, investitori, arhitecți, urbaniști, instituții, decidenți).

Luni, 9 mai, de la ora 17:00 sunt invitați la o discuție deschisă toți cetățenii interesați de strategie, în mod particular fiind vizați investitori sau proprietari de terenuri din zonă. Toate detaliile sunt disponibile pe https://decidem.primariatm.ro/processes/strategia-nord/f/43/meetings/11

După această perioadă în care se pot primi propuneri și sugestii de la actorii implicați, strategia se va concretiza într-un proiect de Hotărâre de Consiliu Local. Proiectul va fi prima dată lansat în consultare publică, iar mai apoi supus votului Consiliului Local Timișoara.

Administrație

Firobuze noi, la Timișoara. Achiziția, din fonduri europene

Publicat

pe

Pentru prima dată în ultimii 15 ani, pe străzile din Timișoara vor circula troleibuze noi, după ce Primăria Municipiului Timișoara a atribuit prin licitație două loturi de firobuze.

Lotul I, care include 8 troleibuze de 12 m cu baterii și lotul II, cu 25 de troleibuze articulate de 18 m, beneficiază de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar câștigătoarea licitației este compania BOZANKAYA.

„Este încă o etapă din strategia noastră de a crește atractivitatea transportului în comun din Timișoara și de a le oferi călătorilor condiții decente de deplasare. De altfel, în ultimii ani am reușit să modernizăm flota cu 70 de tramvaie și autobuze electrice noi, și această modernizare continuă. Mai avem de lucru până când transportul public va deveni principala opțiune de călătorie a timișorenilor, dar este încurajator să vedem că în mai puțin de 3 ani, am înregistrat o creștere a utilizării transportului public de la 31% la 51%. Asta înseamnă că suntem pe drumul cel bun”,  a declarat primarul Dominic Fritz.

Contractele pentru noile troleibuze vor fi semnate în perioada imediat următoare, când va fi stabilit și graficul pentru livrarea fiecărui mijloc de transport. Valoarea celor 8 troleibuze din lotul I este de 20.292.000 (fără TVA), iar cele 25 de troleibuze din lotul II costă 78.300.000 lei (fără TVA).

Proiectul cu finanțarea atrasă de Primăria Timișoara prin Planul Național de Redresare și Reziliență vizează achiziționarea de troleibuze, mijloace de transport mai puțin poluante, pentru îmbunătățirea transportului public de călători. Proiectul contribuie la atingerea obiectivului specific al Investiției 1 Mobilitatea urbană durabilă, care include îmbunătățirea condițiilor de mobilitate urbană, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transporturi și sporirea siguranței rutiere în zonele urbane prin soluții digitale și ecologice de transport.

Primăria Timișoara a atras finanțări europene pentru 150 de autobuze, tramvaie și troleibuze moderne și nepoluante, care vor fi în circulație până în 2026.

Foto: Primăria Timișoara

Citeste mai mult

Administrație

STUDIU. Timișorenii sunt nemulțumiți de spitalele din oraș, de administrația locală și de serviciile sociale

Publicat

pe

Aproape 70% dintre timișoreni cred că Timișoara se îndreaptă într-o direcție bună, în creștere față de anul precedent (65,7%) și cea mai ridicată de până acum.

Pe de altă parte, timișorenii sunt mult mai pesimiști în legătură cu viitorul țării, dar și al Europei – arată datele Barometrului Calității Vieții în Timișoara 2023, realizat în parteneriat de Primărie și Universitatea de Vest Timișoara.

Astfel, 69,2% dintre timișoreni sunt convinși că direcția orașului este bună, în timp ce doar 29,4% cred că România se îndreaptă într-o direcție bună și 41,2% apreciază o direcția bună a Europei.

„Menținerea unui nivel ridicat de satisfacție generală este un semn pozitiv. Întotdeauna este loc pentru îmbunătățiri, dar stabilitatea este încurajatoare pentru noi ca administrație, este un indiciu că măsurile și inițiativele noastre sunt eficiente. Cred că cel mai bine se vede acest lucru în diferența uriașă între optimismul privind direcția Timișoarei, care a crescut față de anul trecut și a ajuns la aproape 70%, și pesimismul legat de direcția țării. Sunt și alte puncte îmbucurătoare, cum ar fi creșterea numărului de timișoreni care folosesc transportul în comun. Feedback-ul timișorenilor este extrem de valoros pentru noi, prin intermediul acestui instrument care ne ajută să avem o radiografie a cum se trăiește în Timișoara, o radiografie bazată pe date științifice. Mulțumesc UVT, echipei de cercetare și sperăm ca în viitor să colaborăm și pentru cercetări care ne arată și motivația din spatele răspunsurilor”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău

„Această analiză, realizată în a opta ediție, este foarte importantă pentru comunitate. Expertiza pe care UVT o are, prin cele unsprezece facultăți componente, poate contribui semnificativ la bunul trai al cetățenilor orașului. Este mare nevoie de astfel de instrumente științifice, care pot deschide mintea, viziunea și sufletul oamenilor, care generează astfel încredere. Odată ce aceste instrumente științifice există și avem la dispoziție rezultatele cercetărilor, nu mai rămâne decât ca cei din zona politică și administrativă să le folosească, să-și ghideze activitatea și viitoarele decizii pentru îmbunătățirea indicatorilor ce definesc calitatea vieții. Proiectul Barometrului calității vieții în Timișoara oferă un exemplu bun pentru ca să înțelegem că parteneriatele dintre universitățile timișorene, Alianța Timișoara Universitară și administrația locală reprezintă cheia dezvoltării sustenabile a comunității. Felicit Primăria Municipiului Timișoara pentru consecvență, pentru modul în care susține realizarea sondajului și dă utilitate datelor, la fel cum îi felicit și pe realizatorii studiului, colegi cercetători din echipa de proiect, reprezentând mai multe dintre facultățile UVT”, a declarat rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea.

Per ansamblu, calitatea propriei vieți rămâne ridicată, cu un grad de satisfacție mai crescut la capitolul nivel de educație și familie și mai scăzut în privința situației financiare și a stării de sănătate. Totodată, viața s-a îmbunătățit pentru 33% dintre timișoreni, cifra asemănătoare celei din 2022. Pe de altă parte, se observă o creștere ușoară a celor pentru care viața este mai proastă, cea mai afectată categorie fiind cea a persoanelor peste 45 de ani. Timișorenii mai consideră că este ușor de găsit un loc de muncă în oraș, dar nu și o locuință la un preț bun, sunt foarte mulțumiți de universitățile, școlile din oraș și facilitățile culturale din oraș, de accesul la magazine și supermarketuri, iluminatul public, spațiile pietonale din centrul orașului și de transportul în comun.

În plus, pentru 87% dintre timișoreni, recuperarea și folosirea corectă a patrimoniului orașului este importantă. În schimb, timișorenii sunt cei mai nemulțumiți de spitalele din oraș – 19%, de administrația locală – 16% și de serviciile sociale oferite copiilor, vârstnicilor și persoanelor cu dizabilități – 13%.

Traficul auto rămâne o problemă – mai arată datele Barometrului.

În privința mobilității, peste 50% dintre timișoreni susțin că folosesc transportul în comun, în creștere cu aproape 5%, comparativ cu 2022, și în creștere constantă după pandemie, când a scăzut semnificativ. Sunt apreciate apropierea de casă, siguranța și confortul, iar la polul opus sunt frecvența cu care circulă și respectarea programului afișat. Cel mai utilizat mijloc de transport rămâne totuși mașina personală – aproape 62% dintre timișoreni susțin că se deplasează cu autoturismul propriu. În ceea ce privește calitatea mediului înconjurător, gradul de satisfacție se apropie de 60% pentru calitatea aerului, apei de la robinet, curățenie, zgomot și spații verzi și parcuri în cartier.

În cartiere, percepția diferă de la unul la altul dar, per ansamblu, cel mai ridicat grad de mulțumire este legat de relațiile cu vecinii, de nivelul de siguranță noaptea și de piețele agroalimentare. La polul opus, nemulțumirea este legată de lipsa locurilor de parcare și de facilitățile sportive și de posibilitățile de petrecere a timpului liber în cartier.

Percepția generală asupra TM2023 este una pozitivă, iar în cea mai mare măsură, persoanele care au participat la 1 sau mai multe evenimente au vârste cuprinse între 18-55 ani și au studii superioare.

Barometrul privind calitatea vieții în Municipiul Timișoara 2023 a ajuns la cea de-a 8-a ediție și este realizat Universitatea de Vest prin Departamentul de Sociologie al Facultății de Sociologie și Psihologie. A fost realizat pe un eșantion de 2.525 de persoane, prin metoda față în față sau online. Marja de eroare este de ± 2,1% pentru un nivel de încredere de 95%.

Echipa de cercetare de la UVT este formată din: coordonator proiect: conf. univ. dr.  Marius Matichescu, membrii echipei: lector univ. dr. Alexandru Drăgan, prof. univ. dr. Delia Vârgă,  conf. univ. dr. Daniel Lucheș, lector univ. dr. Silvia Fierăscu, conf. univ. dr. Claudiu Boțoc, asist. cercetare Livia Onici, asist. cercetare Madalina Giurgi,   asist. cercetare Raluca Răducanu.

Citeste mai mult

Administrație

Încă trei tramvaie moderne, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara continuă procesul de modernizare a flotei de transport public.

Trei tramvaie din lotul de 17 vehicule nepoluante achiziționate pentru îmbunătățirea transportului public au ajuns la Timișoara.

Primul tramvai din acest nou lot circulă deja pe linia 5 recent redeschisă, iar al doilea va intra în circulație în curând.

Al treilea tramvai se află în prezent în proces de recepționare și de efectuare a probelor. Restul de 14 tramvaie urmează să sosească până la finalul anului.

Proiectul „Achiziția de mijloace de transport nepoluante necesare îmbunătățirii transportului public de călători în Municipiul Timișoara – Runda 2” este o inițiativă esențială pentru oraș și mediul înconjurător. Cu o valoare totală de 308.492.337,40 lei (inclusiv TVA), din care contribuția comunitară se ridică la 259.237.258,32 lei (fără TVA), acest proiect beneficiază de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

Obiectivul principal al proiectului este înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public, prin achiziționarea a 17 tramvaie nepoluante, 8 troleibuze cu emisii zero sau cu baterii și 30 de autobuze nepoluante de 10 metri.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite