Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Colaborare. CJ Timiș și cele patru univeristăți de stat – împreună în proiecte pe termen lung

Publicat

pe

Reuniți în cadrul unei întâlniri conduse de președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica, rectorii celor patru universități de stat din Timișoara au convenit împreună cu conducerea administrației județene să colaboreze în vederea generării de proiecte majore pentru comunitatea locală.

Președintele Alin Nica a subliniat importanța unității între cele patru universități, cu accent pe colaborarea interdisciplinară. Cu aportul administrației județene, această colaborare poate genera proiecte pe termen lung, care să conteze la nivel european, cu rezultate ale cercetărilor aplicabile în economie, consideră acesta.

În acest sens, președintele Consiliului Județean Timiș și-a manifestat deschiderea ca instituția pe care pe care o reprezintă să parcurgă procedurile legale în mod accelerat și fără rezerve pentru orice proiect de realizarea a unui centru de cercetare comun girat de cele patru universități.

Președintele CJ Timiș, Alin Nica, spune că întâlnirea aceasta este doar un prim pas din strategia instituției de a lega o colaborare strânsă între administrația județeană, mediul academic, cel economic și societatea civilă: „Consider că universitățile pot contribui decisiv în fundamentarea deciziilor Consiliului Județean. Este important a separa scrierea politicilor publice de votul politic. Specialiștii trebuie să ne arate dacă și cum este mai bine să facem un lucru, iar votul politic să reprezinte voința cetățenilor. Sunt convins că vom găsi soluții la toate proiectele pe care le vom gândi împreună. Una dintre problemele ridicate de către domnii rectori s-a referit la barierele birocrației. Mie nu-mi plac funcționarii publici care spun <<nu se poate>>. Astfel, i-am asigurat că la noi, la Consiliul Județean, se poate.”

Rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara, prof. univ. dr. Octavian Marius Crețu, declară că această colaborare are ca scop crearea premiselor unei dezvoltări durabile a județului: „Apreciez invitația președintelui CJ Timiș, d-nul Alin Nica, adresată rectorilor celor patru universități publice din Timișoara la o primă discuție privind perspectivele colaborării interinstituționale a CJ cu Alianța Universitară ATU și fiecare Universitate în parte. Această colaborare își dorește să creeze premisele unei dezvoltări durabile și inteligente a județului nostru, în primul rând prin accesarea împreună de fonduri europene, dar și prin activități de consultanță oferite de către universități în cadrul planului strategic de dezvoltare al județului nostru.

„Acum, când Centenarul Politehnicii prilejuiește aniversarea unui secol de învățământ universitar tehnic la Timișoara, cred că suntem la un moment foarte important al dezvoltării regionale și putem pune bazele unei construcții colaborative solide, cu impact major. Mă bucură deschiderea oferită de Consiliul Județean prin președintele său, domnul Alin Nica, de altfel un absolvent al universității noastre, și cred că dialogul între mediul academic, autoritățile locale și zona de afaceri va rodi în scurt timp. Universitatea Politehnica poate asigura, prin resursa umană de care dispune, cercetarea care să ofere soluții tehnologice inovative pentru dezvoltarea regiunii, așa cum a făcut-o și în primul ei secol de existență”, a delcarat Rectorul Universității Politehnica Timișoara, conf. univ. dr. ing. Florin Drăgan.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, a subliniat: „Alianța Timișoara Universitară și-a propus să fie un driver eficient pentru dezvoltarea Regiunii de Vest și a Timișoarei, iar deschiderea Consiliului Județean Timiș este importantă și necesară pentru urmărirea acestui deziderat. Acum, după luni de zile de pandemie, ne este foarte clar că învățământul, atât cel preminiversitar cât și cel universitar, sunt subfinanțate, sunt de mult prea mult timp nemodernizate, din motive care țin în primul rând de lipsa politicilor publice dedicate domeniului. Alocările publice din bugetul Ministerului Educației și Cercetării pentru universitățile publice din Timișoara sunt net inferioare rezultatelor și importanței internaționale obținute de universitățile de aici. Rolul Consiliului Județean, ca și cel al Primăriei Municipiului Timișoara, va fi unul de importanță majoră în susținerea centrului universitar timișorean, realizabil printr-un parteneriat concret, cu bugete multianuale semnificative. De buna finanțare și creștere a universităților timișorene depinde viitorul nostru comun, astfel că este de apreciat faptul că CJ Timiș și-a exprimat disponibilitatea de fi un partener strategic al mediului universitar timișorean. De acum înainte, avem un drum comun pentru proiectele concrete care ne așteaptă de mult timp, spre valorificarea energiilor creatoare ale universitarilor timișoreni, spre buna utilizare a patrimoniilor, pentru finanțarea evenimentelor de anvergură generate de către UVT și de celelalte trei universități din ATU, dar mai ales spre investițiile publice, atât de necesare, care pot să propulseze centrul universitar din Timișoara într-o ierarhie a celor mai vizibile orașe universitare din Europa Centrală și de Est.”

În cadrul întâlnirii, președintele CJ Timiș, Alin Nica, a declarat, de asemenea, că instituția pe care o conduce va depune eforturi în identificarea acelor obiective de patrimoniu aflate în administrarea județului sau a altor autorități locale, obiective ce pot fi transferate universităților în vederea creșterii capacității de școlarizare și de cercetare. În plus, domnia sa a solicitat și expertiză din partea mediului academic în generarea noilor programe de finanțare a activităților sportive și culturale din județ.

O altă discuție, ce ține de prestigiul județului, în general, și al centrului universitar timișorean, în special, a fost legată de practica persoanelor publice de a-și îmbunătăți CV-urile cu studii superioare care nu au fost parcurse sau nu au fost finalizate cu diplomă. Rectorii celor patru universități împreună cu președintele CJ Timiș condamnă ferm astfel de practici și se delimitează public de asemenea persoane, catalogând acest fapt drept un furt în sine.

Alte sectoare în care universitățile timișorene si-au manifestat disponibilitatea de a contribui cu expertiză țin de elaborarea strategiei de dezvoltare a Timișului, a Planului de Amenajare a Teritoriului Județean sau a strategiei de combatere a ambroziei. În acest sens, s-a stabilit organizarea de întâlniri de lucru periodice sau oricând va fi nevoie.

Administrație

Taxele și impozitele locale se pot achita la stații de plată SelfPay, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, introduce o opțiune rapidă și sigură pentru achitarea taxelor și impozitelor locale. Începând din data de 16 iunie, timișorenii au la dispoziție rețeaua de Stații de Plată SelfPay, cu 194 de terminale amplasate în diverse zone ale orașului, care permit plăți către bugetul local, în mod eficient și sigur.

Plata se va putea efectua în numerar sau cu cardul bancar, iar terminalele vor elibera automat dovada plății în format tipărit.

Trei dintre aceste terminale sunt amplasate în locații cheie din municipiu:

  • Primăria Municipiului Timișoara – str. C.D. Loga nr. 1
  • Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara – Iulius Mall, str. A. Demetriade nr. 1
  • Direcția de Evidență a Persoanelor – str. Mihai Eminescu nr. 15

Prin intermediul Stațiilor de Plată Selfpay, persoanele fizice și juridice vor putea să achite diverse obligații către bugetul local, cum ar fi impozitul pe clădiri, terenuri, mijloace de transport și pe spectacole. De asemenea, se vor putea plăti amenzi contravenționale, taxe judiciare de timbru, taxe pentru eliberarea autorizației de construire, a certificatului de urbanism, a avizului de principiu, a planurilor de situație, contravaloarea cărții de identitate (C.I.) sau a celei provizorii (C.I.P.), taxa pentru eliberarea actelor de identitate în regim de urgență, precum și taxa aferentă procedurii administrative de divorț.

Pentru achitarea impozitelor locale este necesară introducerea CNP-ului, CUI-ului și a rolului nominal unic, care se regăsește pe documentele emise de Direcția Fiscală (chitanță, decizie de impunere, somație etc.). Pentru celelalte tipuri de plăți pot fi necesare informații suplimentare, precum nume și prenume, numărul de dosar în instanță sau număr procesului-verbal, după caz.

Până la începutul lunii iunie, peste 170 de mii de persoane fizice și juridice și-au achitat impozitele locale, din care 40% au plătit online sau prin ordin de plată bancar. Suma totală achitată este de 270 de milioane de lei, 80% fiind achitată online sau prin ordin de plată.

Citeste mai mult

Administrație

BUGETARE PARTICIPATIVĂ 2025. Cum puteți să obțineți bani pentru dezvoltarea orașului

Publicat

pe

În premieră, programul de bugetare participativă al Primăriei Municipiului Timișoara ajunge în școli.

Liceenii vor propune și vor decide prin vot cum vor fi folosiți 50.000 de lei, sumă pusă la dispoziție de municipalitate pentru fiecare liceu înscris în campanie.

Potrivit propunerii de regulament, elevii vor putea veni cu o multitudine de proiecte, de la dotări pentru laboratoare la competiții sportive, amenajarea unor grădini interioare, ateliere de dezvoltare personală și sprijin în carieră, până la spații adaptate pentru persoane cu dizabilități sau cu tulburări de procesare senzorială.

„Este o ediție pilot, dar cu o miză mare: să le dăm elevilor puterea reală de a decide. Bugetarea participativă în școli nu e doar despre alocarea unor sume de bani, ci despre învățare practică, implicare civică și formarea unor viitori cetățeni activi. În toate întâlnirile și discuțiile cu elevii, simt această sete de implicare, în școala lor, în cartierul lor, în oraș. Sunt încrezător că Timișoara va deveni un model pentru alte orașe. De-abia aștept să citesc propunerile tinerilor timișoreni”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Bugetarea participativă 2025 se va desfășura în liceele în care conducerea școlii își asumă angajamentul de a se implica în campanie și în implementarea proiectelor câștigătoare. O altă condiție se referă la numărul proiectelor generate de fiecare școală înscrisă, respectiv cel puțin trei proiecte.

Propunerea pentru demararea programului este luna septembrie, cu etapele pentru înscrierea unităților de învățământ, formarea profesorilor facilitatori, campania de informare asupra bugetului participativ și colectarea propunerilor. Următoarea etapă este programată în octombrie și constă în evaluarea eligibilității proiectelor propuse de elevi. În luna noiembrie este propusă ultima etapă, respectiv votul și publicarea listei proiectelor câștigătoare. Elevii vor avea la dispoziție platforma dedicată – https://decidem.primariatm.ro/bp – și vor fi sprijiniți de reprezentanții municipalității și ai școlii.

Regulamentul campaniei de bugetare participativă va fi dezbătut public în data 17 iunie, ora 16:00, la sediul Primăriei Timișoara și se găsește la adresa: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/

Persoanele care doresc să participe la dezbatere se pot înscrie on-line la adresele consultare@primariatm.ro și primariatm@primariatm.ro sau fizic la Camera 12, până la data de 16 iunie, ora 12:00, precizând: nume, prenume, calitatea în care participă (în cazul în care reprezintă o organizație sau altă persoană), dacă doresc sau nu să ia cuvântul, precum și propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare pe care urmează să le pună în discuție.

Primăria Timișoara dorește prin acest demers să crească spiritul civic în rândul elevilor, să le dezvolte abilitățile de leadership, comunicare, planificare și bugetare, precum și să le ofere o înțelegere mai bună a rolului administrației locale în comunitate.

Ediția specială vine și în contextul „Anului Național al Copilului”, dar și al Anului European al Educației pentru Cetățenie Digitală.

Citeste mai mult

Administrație

Punct de trecere a frontierei temporar, pentru biciclete și ambarcațiuni, la Uivar

Publicat

pe

Un punct de trecere a frontierei temporar va fi deschis în zona localității Uivar din județul Timiș, la inițiativa Consiliului Județean Timiș, în colaborare cu autoritățile din România și Serbia.

Punctul de frontieră va funcționa pe pista de biciclete de-a lungul canalului Bega, precum și pe apă, între Timișoara și Zrenjanin, și are scopul de a facilita mobilitatea transfrontalieră și de a atrage turiști cu ocazia mai multor evenimente culturale.

Programul de funcționare este următorul:

14–15 iunie, între orele 08:00–20:00

28–29 iunie, între orele 08:00–02:00

Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara va asigura măsurile necesare pentru ca formalitățile de trecere să se desfășoare în condiții de siguranță și eficiență.

Autoritățile reamintesc că traversarea frontierei este permisă doar cu un document de călătorie valabil – carte de identitate sau pașaport.

În cazul minorilor, este necesară respectarea tuturor prevederilor legale privind ieșirea din țară.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite