Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Lucrările de retehnologizare a rețelelor termice din Timișoara, aproape de final

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara a început lucrările pentru retehnologizarea ultimului kilometru din cadrul investiției care prevede înlocuirea a 20 de kilometri de rețea secundară, 9 kilometri de rețea primară și 25 de puncte termice din oraș.

„Ne aflăm în faza finală a uneia dintre cele mai mari investiții în reabilitarea infrastructurii de bază a orașului. Chiar dacă șantierul a creat disconfort, este o etapă necesară pentru a rezolva problema pierderilor de căldură din fiecare iarnă. Vrem de asemenea ca aceste lucrări să fie de calitate, nu doar la nivel de conducte, ci și la refaceri pentru carosabil, trotuar, borduri sau pavaje. Am cerut ca de pe spațiile verzi să scoată molozul și să pună pământ vegetal în loc. Subtraversarea de pe Bărnuțiu a cedat în câteva luni și acest lucru nu este acceptabil. Trebuie refăcută urgent. Vorbim aici de o lucrare complexă, dar pentru care nu stăm să negociem calitatea rezultatului final”, transmite viceprimarul Ruben Lațcău.

Dintre punctele termice, pentru 14 au fost recepționate lucrarile, iar pentru celelalte 11 au fost demarate procedurile în vederea efectuării recepției la terminarea lucrărilor.

De la începutul lunii mai au fost reluate lucrările la rețeaua primară, odată cu oprirea furnizării agentului termic către populație din perioada rece. Din totalul de 9 km de rețele termice primare prevăzute în programul de retehnologizare, mai este în curs de reabilitare aproximativ 1 km.

Aceasta este cea de-a II-a etapă a proiectului de retehnologizare a sistemului centralizat de termoficare, în cadrul căreia a fost prevăzută reabilitarea a 29 de kilometri de rețea.

Reabilitarea rețelelor de termoficare se desfășoară în mai multe zone ale orașului: centrală, Bucovina, Torontalului, Aradului, P-ța Romanilor – P-ța Aurel Vlaicu – Baba Dochia, Telegrafului – Dorobanților, Steaua, Calea Șagului, Mureș – Musicescu, Traian Vuia- Mureș-Miloia, Odobescu, P-ța Crucii – P-ța Bălcescu.

Prin retehnologizare, conductele vechi de termoficare sunt înlocuite cu conducte noi, preizolate, pentru un sistem eficient, cu pierderi minime și emisii poluante mai mici.

De asemenea, în programul de retehnologizare mai sunt incluse lucrări de înlocuire a vanelor și racordurilor de pe traseul magistralelor de termoficare, realizarea unui sistem de monitorizare a stării izolației conductelor, construirea de cămine pe rețele secundare, astfel încât, în caz de avarii, să nu fie afectate toate blocurile alimentate la același punct termic.

Odată cu finalizarea lucrărilor de reabilitare din această etapă, se reduc pierderile în rețea, crește viteza de depistare și precizia localizării avariilor, se elimină mai mult de jumătate din avariile înregistrate pe rețelele secundare și se reduc costurile de întreținere și exploatare a rețelelor.

Valoarea totală a proiectului, cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, este de 160.280.811,28 lei.

Lucrările vor fi încheiate până la finalul lunii septembrie a acestui an.

Administrație

Consiliul Județean Timiș dă undă verde pentru construcția noului Pod al Turcului în Parța

Publicat

pe

În cadrul ultimei ședințe a Consiliului Județean Timiș, a fost aprobată documentația tehnico-economică aferentă investiției publice privind execuția unui nou pod pe DJ 593B, în dreptul localității Parța, la kilometrul 5+000. Proiectul vizează înlocuirea actualului „Pod al Turcului”, o construcție istorică realizată din zidărie de piatră în anul 1955, care se află într-o stare avansată de degradare.

Podul existent, construit pe piloni de lemn, a fost grav afectat de trecerea timpului și de condițiile climatice extreme, fiind considerat în prezent impropriu pentru circulația rutieră. De altfel, traficul pe pod a fost suspendat încă din luna octombrie 2022, din motive de siguranță, măsura fiind una necesară pentru prevenirea oricăror incidente. În trecut, podul a fost închis temporar doar în situații excepționale, precum creșterea nivelului râului Timiș, care ajungea să acopere în totalitate structura.

Studiul de fezabilitate pentru noul pod a fost elaborat de societatea S.C. IRICONSTRUCT S.R.L., iar investiția se ridică la valoarea de 31,2 milioane de lei – echivalentul a peste 6 milioane de euro. Noua construcție va înlocui definitiv vechiul pod și va asigura reluarea în condiții optime a circulației pe DJ 593B, arteră importantă pentru locuitorii din zona Parța și pentru traficul regional.

Durata estimată pentru realizarea lucrărilor este de șase luni de la momentul demarării execuției, ceea ce înseamnă că, în cel mai optimist scenariu, locuitorii ar putea beneficia de noul pod înainte de finalul acestui an.

„Este un proiect vital pentru comunitatea noastră. Închiderea Podului Turcului a creat un disconfort major pentru locuitori și a afectat mobilitatea în zonă. Ne bucurăm că, în sfârșit, acest obiectiv intră în linie dreaptă”, a declarat primarul comunei Parța, Daniel Drăgan.

Prin această investiție, Consiliul Județean Timiș își reafirmă angajamentul față de modernizarea infrastructurii rutiere și față de siguranța cetățenilor. Noul pod de la Parța promite nu doar o circulație fluidizată, ci și un standard crescut de durabilitate și securitate pentru următoarele decenii.

Citeste mai mult

Administrație

Bugetul municipiului Timișoara pe anul 2025, aprobat

Publicat

pe

Bugetul orașului propus de primarul Dominic Fritz pentru anul 2025 a fost aprobat astăzi de Consiliul Local, cu o singură abținere. Bugetul are o valoare totală de 2,65 de miliarde de lei, cu o majorare de peste 100 milioane lei față de 2024 – o ajustare realistă, menită să asigure stabilitatea financiară și continuitatea investițiilor.

“Este un buget echilibrat și onest, care reflectă atât dinamica economică pozitivă a Timișoarei, cât și stabilitatea financiară pe care am reușit să o construim. Prioritizăm investițiile în mobilitate, educație și sănătate și canalizăm banii spre îmbunătățirea calității vieții în cartiere. Timișoara are un buget realist, bine fundamentat, cu care valorificăm eficient resursele reale și prioritizăm proiectele cu adevărat relevante pentru comunitate”, spune primarul Dominic Fritz.

Municipalitatea își menține angajamentul de a accelera dezvoltarea orașului, astfel că secțiunea de dezvoltare are prevăzută suma de 1,35 miliarde lei, din care 35% reprezintă fonduri pentru infrastructura de mobilitate.

Printre altele, pentru a stimula dezvoltarea unor zone și a atrage investiții private, Primăria Timișoara va continua și va demara investiții precum: construcție pasaj Solventul, construcție podul Solventul, refacere pasajul Slavici Polonă, reconstrucție Pasarela Îndrăgostiților, reconstrucție podul Iuliu Maniu.

Totodată, pentru a continua procesul de eficientizare a transportului public, secțiunea dezvoltare include achiziția a 33 de troleibuze noi și a 30 de autobuze electrice. Alte investiții incluse în programul de dezvoltare sunt: retehnologizarea magistralei care pleacă de la CET Sud și care distribuie agent termic în tot orașul, stadionul Arena Eroii Timișoarei, reabilitarea termică a Școlii Gimnaziale 1, clădirii de gimnazială a Liceului J.L Calderon, a Liceului Ana Aslan, a Colegiului Tehnic Henri Coandă, a Liceului Alimentar, amenajarea Traseului Revoluției, Regenerarea Urbană a zonei Traian, dotarea noilor spitale de ORL și Balneologie.

Secțiunea de funcționare pentru 2025 are alocată suma de 1,3 miliarde de lei și acoperă finanțarea serviciilor publice esențiale, precum transportul și iluminatul public, termoficarea, curățenia, întreținerea spațiilor verzi, ordinea publică, asistența socială, cultura și sportul.

În programul de reparații străzi și trotuare, în valoare de 90 de milioane de lei, sunt incluse amenajări de parcări pe locul fostelor garaje, lucrări de modernizare a zonei Gara de Nord, precum și reparații pe artere majore – Rebreanu, Ana Ipătescu sau Alexandrescu. De asemenea, bugetul pentru întreținerea și reparațiile din școli și grădinițe crește cu 35%, ajungând la 85 de milioane de lei.

Citeste mai mult

Administrație

PROPUNERE. Bugetul municipiului Timișoara pe anul 2025, în creștere

Publicat

pe

Primarul Dominic Fritz a transmis Consiliului Local propunerea de buget pentru anul 2025.

Valoarea totală este de 2,65 miliarde de lei, în creștere față de anul trecut. Bugetul asigură fondurile necesare pentru toate investițiile aflate în derulare, precum și pentru demararea unor lucrări majore noi. În ciuda contextului național incert, municipalitatea a echilibrat alocările astfel încât să nu existe riscul sistării investițiilor din motive financiare.

În același timp, în contextul scăderilor impozitelor pentru clădiri nerezidențiale votate deja la sfârșitul anului trecut, sunt prevăzute reduceri la capitolul cheltuieli cu personalul în valoare de 42 de milioane de lei.

„Este un buget ambițios în aceste vremuri economice dificile, și tocmai de aceea, accentul îl punem pe dezvoltarea Timișoarei și pe o mai eficientă funcționare a orașului. Cele trei mari priorități ale acestui an sunt clare: investim în infrastructura de mobilitate a orașului cu patru poduri, noi mijloace de transport public și finalizarea pasajului Solventul. În educație, reabilităm complet mai multe școli, asigurând condiții mai bune pentru elevi. În paralel, dezvoltăm infrastructura sportivă cu stadionul nou de pe Buziașului, finalizarea bazei sportive de pe Mircea cel Bătrân și repornirea șantierului sălii polivalente de pe Podeanu. Avem multă treabă și sunt încrezător că Timișoara e pe drumul cel bun”, spune primarul Dominic Fritz.

Secțiunea de dezvoltare, cu o valoare de 1,35 miliarde lei, include proiecte majore dar și investiții mai mici în toate cartierele susținute din banii timișorenilor, finanțări nerambursabile câștigate prin PNRR și din finanțări rambursabile. Din această sumă, aproape 35% reprezintă alocări pentru mobilitate: achiziția de noi mijloace de transport și investiții în derulare, precum pasajul Solventul, și care vor intra în execuție, precum podurile Solventul și Iuliu Maniu, pasajul Slavici–Polonă și Pasarela Îndrăgostiților. Tot la capitolul dezvoltare sunt prevăzute sume pentru alte obiective aflate în execuție – campusul Lenau, Clinica de Balneologie, blocurile în reabilitare termică sau amenajarea bazei sportive de pe strada Mircea cel Bătrân. Totodată, sunt asigurate fonduri investițiile care vor intra în execuție, printre care regenerarea urbană a zonei Traian, Traseul Revoluției, retehnologizarea rețelei de termoficare, skatepark-ul, precum și Sala Polivalentă de pe strada Podeanu (împreună cu Universitatea Politehnică și Consiliul Județean) și mai multe unități de învățământ – Ana Aslan, Gimnazială 1, Henri Coandă, Alimentar, Louis Calderon (școala gimnazială). Pentru sănătate, municipalitatea susține dotarea spitalelor cu aproape 26 de milioane de lei, mai mult decât dublu față de anul trecut.

Secțiunea de funcționare are prevăzută suma de 1,3 miliarde lei. Sunt incluse fonduri care vor susține transportul public, iluminatul public, termoficarea, curățenie, spațiile verzi, ordinea publică, asistența socială, cultura și sportul. Printre altele, sunt prevăzute 90 de milioane de lei pentru reparații străzi și trotuare, în creștere cu 20 de milioane de lei față de anul 2024. Totodată, bugetul propus pentru lucrările de reparații și întreținere școli și grădinițe este de 85 de milioane de lei, în creștere cu 35% față de 2024.

În ceea ce privește cheltuielile cu personalul, acestea vor scădea de la 276 milioane lei în 2024 la 234 milioane lei în 2025.

Cetățenii care vor să dezbată propunerea de buget sunt invitați joi, 27.03.2025, de la ora 17, în Sala de Consiliu a Primăriei Timișoara. Înscrierea se face online la adresele consultare@primariatm.ro și primariatm@primariatm.ro, sau fizic la Camera 12 până la data de 26.03.2025, ora 12:00.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat aici:  https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/4a133479-d262-418a-9dd8-591218e68c3f

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite