Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Mai multe clădiri istorice au șansa să fie reabilitate cu sprijin financiar din partea Primăriei Timișoara

Publicat

pe

În urma consultărilor din ultimele luni, avute de reprezentanții Biroului Reabilitare Cartiere Istorice și Monumente cu asociațiile de proprietari, administratori și proiectanți din Timișoara, executivul primăriei a decis îmbunătățirea Regulamentului de sprijin financiar pentru reabilitarea clădirilor istorice, adoptat anul trecut, astfel încât mai mulți proprietari de clădiri de patrimoniu să beneficieze de acest sprijin și sumele de bani care pot fi accesate să fie la fel distribuite, indiferent de categoria imobilului istoric.

„Ne-a bucurat entuziasmul asociațiilor de proprietari privind activitatea de consiliere desfășurată la biroul din Piața Traian, peste 130 de sesiuni de consiliere au avut loc din octombrie, când biroul s-a redeschis după o pauză de 5 ani. Rezultatul acestor discuții cu proprietari, proiectanți și specialiști în domeniul reabilitării se reflectă în propunerile de îmbunătățire ale programului municipalității de sprijin financiar pentru reabilitarea acestor clădiri. Primăria Timișoara are în lucru proiecte de regenerare urbană în mai multe zone istorice ale orașului: 12 străzi și patru piețe din zona Traian, concursul internațional de arhitectură pentru Piața Victoriei și șapte străzi din jurul ei sau Traseul Revoluției din Piața Maria până în Parcul Regina Maria, așa că reabilitarea clădirilor este o componentă importantă pentru a avea un spațiu public de calitate,” a spus primarul Dominic Fritz.

Astfel, prin modificarea și completarea regulamentului se va acorda același tip de sprijin financiar, respectiv sprijin financiar nerambursabil de 20% și sprijin financiar rambursabil în termen de cel mult 10 ani (fără dobândă) de 80% din valoarea lucrărilor eligibile, real executate, respectiv din valoarea facturilor decontate executantului lucrărilor, pentru toate categoriile de clădiri istorice: monument individual, clădiri aflate în ansambluri sau situri monument istoric (clădirile din situri reprezentând 75% dintre clădirile aflate pe listele prioritare de intervenție).

De asemenea, în perioada dedicată consilierii cetățenilor, au mai fost depuse și analizate peste 30 de solicitări din partea proprietarilor, fiind astfel introduse pe listele prioritare de intervenție încă 14 clădiri din cartierele Fabric, Elisabetin și Iosefin. Criteriile pe baza cărora acestea au fost selectate au fost cele de ordin estetic și identitar, clădirile incluse în lista prioritară fiind considerate valoroase din punct de vedere arhitectural și istoric.

Mai mult, în noul regulament sunt redefinite condițiile în care asociația de proprietari poate lua hotărârea de a accesa sprijinul financiar prin program (aceasta urmând să fie posibilă cu acordul a 2/3 din proprietari) și sunt detaliate mai multe capitole din regulament, pentru o mai bună înțelegere din partea publicului țintă (proprietari și specialiști în domeniul reabilitării).

Tot pentru a veni în sprijinul proprietarilor și în urma sugestiilor primite din partea celor care au participat la ședințele de consiliere oferite de Biroul Reabilitare Cartiere Istorice și Monumente, au fost mai în detaliu explicitate condițiile programului, prin modificarea și completarea anexelor, respectiv a modelelor de contracte de sprijin financiar, acestea fiind prezentate distinct pe categorii de proprietari, a modelului de contract pentru servicii de proiectare (model oferit de Ordinul Arhitecților din România) și a contractului pentru servicii de execuție de lucrări, prin care întregul proces de contractare devine astfel vizibil pentru beneficiarii programului. Sunt introduse și anexe noi, care reglementează mai bine situațiile semnalate de proprietari în procesul de consiliere, cum sunt, de exemplu, cele cu privire la garanția imobiliară și la garanțiile bancare solicitate în caz de neachitare a obligațiilor de plată din partea beneficiarului.

Datele de contact ale Biroului sunt:  str.Ștefan cel Mare, nr. 2, Piața Traian. Program cu publicul: luni – joi de la 9:00 la 16:30, Telefon: 0752 224 171 și 0374 555 160, Mail: reabilitare.monumente@primariatm.ro

Regulamentul completat și modificat a fost publicat pe site-ul Primăriei Municipiului Timișoara și poate fi consultat aici:  https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=6180427677DFC0F4C225882300497511  urmând să intre în vigoare după ce va fi aprobat de Consiliul Local.

Administrație

Conacul de la Banloc – pol cultural și turistic de interes național

Publicat

pe

Conacul din localitatea timișeană Banloc, care s-a aflat în proprietatea Reginei Elisabeta fiica Regelui Ferdinand și a Reginei Maria va fi transformat în centrul cultural, turistic și educational.

Proiectul de hotărâre privind preluarea în administrare a Ansamblului Conacului Banloc a fost votat marți de către consilierii județeni în cadrul unui plen extraordinar al Consiliului Județean Timiș.

Contractul dintre administrația județeană și Mitropolia Banatului prevede posibilitatea dezvoltării unor construcții noi, cu rol cultural, turistic și educațional. Pe tot parcursul intervențiilor de protejare și revitalizare a monumentului istoric se va respecta caracterul arhitectural al ansamblului.

„Ne dorim mai mult decât simpla conservare a monumentului. Avem baza juridică, cadrul administrativ și deschiderea partenerului – Mitropolia – pentru ca Banlocul să devină un reper cultural și turistic al județului. Potențialul acestei investiții este unul uriaș”, a declarat președintele CJ Timiș, Alfred Simonis.

Contractul de administrare este încheiat pe o perioadă de 25 de ani și permite atât atragerea de fonduri europene cât și stabilirea de parteneriate.

Primii 5 ani sunt dedicați pregătirii și demarării investițiilor, urmând ca, în următoarele două decenii, Conacul Banloc să funcționeze ca un pol regional cultural și turistic.

Castelul de la Banloc a fost construit în anul 1793 de către contele Lázár Karátsonyi, iar în anul 1935, domeniul inclusiv castelul şi parcul a fost cumpărat de Regina Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea al României care a locuit aici până în anul 1947 când a plecat în exil.

În perioada 1950-1956 în castel a funcţionat Gospodăria Agricolă de Stat, între 1956 şi 1958 – Ocolul Silvic, între 1958 şi 1964 – casă de bătrâni, între 1966 şi 1985 – orfelinat, iar între 1983 şi 1991 – Şcoală cu clasele I-X.

În 1991, castelul a fost avariat în urma unui cutremur.

Citeste mai mult

Administrație

PROGRAMUL Direcției de Evidență a Persoanelor din Timișoara, în perioada Sărbătorilor Pascale

Publicat

pe

În perioada 18 – 21 aprilie 2025, programul de lucru cu publicul la Direcția de Evidență a Persoanelor va fi modificat.

În această perioadă, va funcționa doar Biroul pentru înregistrarea deceselor, conform următorului program:

Vineri, 18 aprilie 2025: închis

Sâmbătă, 19 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Duminică, 20 aprilie 2025: închis

Luni, 21 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Reamintim că pentru înregistrarea unui deces, documentele necesare pot fi depuse la orice primărie, care va transmite dosarul electronic ofițerului de stare civilă competent să înregistreze decesul.

După înregistrarea decesului, certificatul de deces va fi înmânat de către ofițerul de stare civilă de la primăria la care au fost depuse documentele.

Citeste mai mult

Administrație

Primăria Timișoara atrage atenția privind respectarea regulilor pe șantiere

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara transmite un mesaj ferm către toți cei implicați în lucrări de construcții și demolări: șantierele bine gestionate încep cu documentații complete și respect față de mediu și comunitate.

Potrivit Regulamentului local privind gestionarea deșeurilor din construcții și demolări (HCL nr. 320/2022, completat cu HCL nr. 104/2025), toți generatorii de deșeuri din construcții au obligația de a depune anual Planul de gestionare a deșeurilor pentru activitățile din anul anterior. Termenul limită este 1 martie.

În 2025, numărul planurilor depuse a crescut față de anul anterior (26 de planuri până în aprilie 2025, față de 17 în 2024).

Primăria și Poliția Locală efectuează în mod constant verificări pe teren. Acțiunile nu vizează doar sancționarea, ci și prevenirea practicilor care afectează sănătatea, mediul și calitatea vieții tuturor timișorenilor.

În 2024, Direcția Generală a Poliției Locale a aplicat 375 sancțiuni (în baza HCL 320/2022 și HCL 333/2022) pentru fapte precum murdărirea carosabilului la ieșirea din șantiere, neamenajarea de rampe pentru spălarea roților, depozitare amestecată a deșeurilor pe amplasamentele de șantier, incendiere deșeuri pe organizările de șantier, predare deșeuri la persoane neautorizate, colectarea de deșeuri fără autorizație și nerespectarea autorizației de mediu.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de Poliția Locală în 2024 a fost de 3.670.000 lei. În 2025, până în prezent, au fost aplicate 119 sancțiuni în valoare de 396.500 lei.

Cele mai grave abateri au fost sancționate cu sume considerabile: o amendă de 100.000 lei pentru nerespectarea autorizației de mediu (2024), respectiv 60.000 lei pentru gestionarea defectuoasă a deșeurilor pe șantier (2025).

Pentru persoanele fizice, Primăria a pus la dispoziție, gratuit, patru puncte de colectare prin aport voluntar – ușor de accesat și amplasate strategic în oraș. Acestea oferă o alternativă legală, sigură și responsabilă pentru eliminarea molozului rezultat din lucrări de renovare.

Calea Torontalului nr. 94

Calea Moșniței nr. 2-4

Str. A. Imbroane nr. 70

Str. Ovidiu Cotruș nr. 201

Program: Luni – vineri: 09:00 – 19:00

Sâmbăta: 08:00 – 16:00 (cu excepția Str. Ovidiu Cotruș: L–V 09:00–17:00)

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite