Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Mai multe clădiri istorice au șansa să fie reabilitate cu sprijin financiar din partea Primăriei Timișoara

Publicat

pe

În urma consultărilor din ultimele luni, avute de reprezentanții Biroului Reabilitare Cartiere Istorice și Monumente cu asociațiile de proprietari, administratori și proiectanți din Timișoara, executivul primăriei a decis îmbunătățirea Regulamentului de sprijin financiar pentru reabilitarea clădirilor istorice, adoptat anul trecut, astfel încât mai mulți proprietari de clădiri de patrimoniu să beneficieze de acest sprijin și sumele de bani care pot fi accesate să fie la fel distribuite, indiferent de categoria imobilului istoric.

„Ne-a bucurat entuziasmul asociațiilor de proprietari privind activitatea de consiliere desfășurată la biroul din Piața Traian, peste 130 de sesiuni de consiliere au avut loc din octombrie, când biroul s-a redeschis după o pauză de 5 ani. Rezultatul acestor discuții cu proprietari, proiectanți și specialiști în domeniul reabilitării se reflectă în propunerile de îmbunătățire ale programului municipalității de sprijin financiar pentru reabilitarea acestor clădiri. Primăria Timișoara are în lucru proiecte de regenerare urbană în mai multe zone istorice ale orașului: 12 străzi și patru piețe din zona Traian, concursul internațional de arhitectură pentru Piața Victoriei și șapte străzi din jurul ei sau Traseul Revoluției din Piața Maria până în Parcul Regina Maria, așa că reabilitarea clădirilor este o componentă importantă pentru a avea un spațiu public de calitate,” a spus primarul Dominic Fritz.

Astfel, prin modificarea și completarea regulamentului se va acorda același tip de sprijin financiar, respectiv sprijin financiar nerambursabil de 20% și sprijin financiar rambursabil în termen de cel mult 10 ani (fără dobândă) de 80% din valoarea lucrărilor eligibile, real executate, respectiv din valoarea facturilor decontate executantului lucrărilor, pentru toate categoriile de clădiri istorice: monument individual, clădiri aflate în ansambluri sau situri monument istoric (clădirile din situri reprezentând 75% dintre clădirile aflate pe listele prioritare de intervenție).

De asemenea, în perioada dedicată consilierii cetățenilor, au mai fost depuse și analizate peste 30 de solicitări din partea proprietarilor, fiind astfel introduse pe listele prioritare de intervenție încă 14 clădiri din cartierele Fabric, Elisabetin și Iosefin. Criteriile pe baza cărora acestea au fost selectate au fost cele de ordin estetic și identitar, clădirile incluse în lista prioritară fiind considerate valoroase din punct de vedere arhitectural și istoric.

Mai mult, în noul regulament sunt redefinite condițiile în care asociația de proprietari poate lua hotărârea de a accesa sprijinul financiar prin program (aceasta urmând să fie posibilă cu acordul a 2/3 din proprietari) și sunt detaliate mai multe capitole din regulament, pentru o mai bună înțelegere din partea publicului țintă (proprietari și specialiști în domeniul reabilitării).

Tot pentru a veni în sprijinul proprietarilor și în urma sugestiilor primite din partea celor care au participat la ședințele de consiliere oferite de Biroul Reabilitare Cartiere Istorice și Monumente, au fost mai în detaliu explicitate condițiile programului, prin modificarea și completarea anexelor, respectiv a modelelor de contracte de sprijin financiar, acestea fiind prezentate distinct pe categorii de proprietari, a modelului de contract pentru servicii de proiectare (model oferit de Ordinul Arhitecților din România) și a contractului pentru servicii de execuție de lucrări, prin care întregul proces de contractare devine astfel vizibil pentru beneficiarii programului. Sunt introduse și anexe noi, care reglementează mai bine situațiile semnalate de proprietari în procesul de consiliere, cum sunt, de exemplu, cele cu privire la garanția imobiliară și la garanțiile bancare solicitate în caz de neachitare a obligațiilor de plată din partea beneficiarului.

Datele de contact ale Biroului sunt:  str.Ștefan cel Mare, nr. 2, Piața Traian. Program cu publicul: luni – joi de la 9:00 la 16:30, Telefon: 0752 224 171 și 0374 555 160, Mail: reabilitare.monumente@primariatm.ro

Regulamentul completat și modificat a fost publicat pe site-ul Primăriei Municipiului Timișoara și poate fi consultat aici:  https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=6180427677DFC0F4C225882300497511  urmând să intre în vigoare după ce va fi aprobat de Consiliul Local.

Administrație

Construirea pasajului Solventul, realizată în proporție de 80 la sută

Publicat

pe

Investiția Primăriei Timișoara la Pasajul Solventul, realizată în proporție de peste 80%, avansează cu lucrări la drumul de legătură peste pasaj, între străzile Cassian Munteanu și Barierei. Betonarea și asfaltarea drumului sunt programate la mijlocul acestei luni, după finalizarea lucrărilor de armare a structurii.

„Tragem tare ca până la sfârșitul anului să deschidem pasajul Solventul pentru pietoni, bicicliști și șoferi. Dezvoltarea zonei va continua. Am câștigat deja finanțarea pentru viitorul pod de la Solventul și avem în evaluare o linie nouă de tramvai care va face legătura între Solventul și Gară”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Constructorul se concentrează în această perioadă și pe finalizarea rampelor de pe Calea Bogdăneștilor și strada Gării, precum și a canalizației tehnice aferentă pasajului, care este realizată în proporție de 95%. Totodată, investiția municipalității avansează cu operațiuni de montare a stâlpilor pentru linia de contact tramvaie.

Pasajul Solventul va face legătura între Calea Bogdăneștilor și Strada Gării și va avea șosea cu două benzi pe sens, linie dublă de tramvai, trotuare și piste de biciclete. Investiția a inclus și o operațiune deosebit de complexă – împingerea pe sub linii de cale ferată a unui cheson de 3.500 mc de beton și 420 de tone de fier, fără oprirea trenurilor. Structura, cu o lungime de aproximativ 70 de metri și o lățime de 28 de metri, a fost împinsă dinspre strada Gării pe o distanță de circa 70 de metri, într-un timp record pentru o astfel de operațiune, desfășurată în sezonul rece: 3 luni.

Investiția Primăriei Timișoara are o valoare de 132 de milioane de lei, din care 89 de milioane de lei de la bugetul local și 43 de milioane prin programul Anghel Saligny. Lucrarea este realizată de Spic Internazionale (lider/Italia) – Pod-Proiect (Iași) – Sylc Con Trans (Arad), cu terții Arcada Company (Galați) și Conextrust (Bacău) și subcontractanții Teoval & Co (Iași), FDF Electric Grup SRL (Iași), ISPCF (București), Radaria (Galați) și SC Yda Proiect Consulting SRL (Iași).

Primăria Municipiului Timișoara a atras o finanțare majoră, în valoare de 93 de milioane de lei, pentru construirea Podului Solventul, care va asigura legătura între Calea Bogdăneștilor și Bulevardul Dâmbovița. De asemenea, municipalitatea a depus spre finanțare un proiect pentru construirea a 1 km de linie de tramvai nouă, între Gara de Nord și Pasajul Solventul.

Citeste mai mult

Administrație

Podul Solventul – primul pod construit la Timișoara, după Revoluție

Publicat

pe

Primăria Timișoara aduce în faza de contractare fonduri de peste 130 de milioane de lei pentru două proiecte esențiale de mobilitate urbană: construcția unui nou pod peste Bega, în zona Solventul, și reconstrucția Podului Iuliu Maniu (Muncii), de la fosta Fabrică de Țigări.

Primarul Dominic Fritz a înaintat Consiliului Local propunerea de contractare a finanțărilor.

„Continuăm dezvoltarea sănătoasă a Timișoarei. Atragem bani europeni pentru nevoile reale ale orașului și investim în proiecte care cresc calitatea vieții. Toți acești bani înseamnă și susținere pentru economia locală: firmele construiesc, livrează echipamente, susțin și creează locuri de muncă. Asta înseamnă dezvoltare reală: infrastructură modernă și o economie vie”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Primul pod construit peste Bega după Revoluție

Podul Solventul va lega strada Gării de bulevardul Dâmbovița și va completa Inelul IV de circulație. Este primul pod nou construit peste Bega după 1989. Va avea linie dublă de tramvai, piste de biciclete, trotuare largi și acces pietonal cu lift. Obiectivul este reducerea traficului greu din cartierele centrale și promovarea transportului verde, cu tramvaiul și bicicleta.

Valoarea totală a investiției este de 134 milioane de lei, din care aproximativ 93 de milioane sunt finanțare europeană. Contribuția municipalității acoperă cofinanțarea de 2% și cheltuielile neeligibile și se ridică la 42 de milioane de lei.

Demolare și reconstrucție la Podul Iuliu Maniu

Podul Iuliu Maniu, construit în 1978, va fi demolat și reconstruit. Noul pod va avea două benzi pe sens, trotuare și piste pentru biciclete, pentru o circulație mai sigură și mai fluentă. Licitația este în faza de evaluare a ofertelor, iar în această vară se estimează semnarea contractului de execuție, astfel încât lucrările să poată începe.

Proiectul are o valoare totală de peste 49 milioane lei, din care 38 milioane reprezintă finanțare europeană, iar aproape 12 milioane lei provin din bugetul local.

Proiectul „C9B – Inelul IV Vest: conexiunea Str. Gării – Bd. Dâmbovița”, ce include podul Solventul, și proiectul de reabilitare a Podului Iuliu Maniu (Muncii) au fost depuse pentru finanțare prin în cadrul Programului Regional Vest 2021–2027, Intervenția Regională 4.1 – Mobilitate urbană sustenabilă. Ambele au fost avizate pentru contractare. După aprobarea contractării în Consiliul Local, contractele de finanțare vor putea fi semnate cu ADR Vest.

Citeste mai mult

Administrație

Cinci conducte mari de termoficare vor fi înlocuite, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara continuă modernizarea rețelei de termoficare, pentru a reduce pierderile de căldură și emisiile poluante, a scădea costurile și a asigura un sistem mai eficient pentru timișoreni.

După ce, în 2024, a obținut o finanțare europeană nerambursabilă record pentru înlocuirea a peste 13 km de conducte, municipalitatea avansează cu următoarele etape ale proiectului.

Loturile 2, 3 și 4, care cumulează 4,835 km de rețea termică primară, vor fi reabilitate cu o investiție totală estimată la peste 40 de milioane de lei, din bugetul local.

„Aceste lucrări sunt parte a unui efort constant de investiții, unele cu fonduri europene, altele cu bani de la bugetul local. Ne concentrăm pe modernizarea rețelei de termoficare pentru a oferi timișorenilor un sistem mai eficient și mai curat. Înlocuim conductele mâncate de timp, care pierd căldură și generează costuri mari, cu unele noi care cresc performanța sistemului și reduc poluarea”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.

Proiectul „Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din Municipiul Timișoara în vederea conformării la normele de protecția mediului privind emisiile poluante în aer și pentru creșterea eficienței în alimentarea cu căldură urbană etapa III” se află în etapa de aprobare a studiului de fezabilitate de către Consiliul Local.

Investiția include înlocuirea conductelor vechi cu țevi preizolate, modernizarea căminelor termice, montarea de vane noi de secționare și racord, implementarea unui sistem de monitorizare a izolației și execuția unor lucrări de construcții conexe, precum cămine și puncte fixe.

În total, pentru cele trei loturi, municipalitatea va reabilita:

  • 1,2 km de rețea în cadrul Lotului 2, cu o valoare estimată de 7,8 milioane lei cu TVA;
  • 1,3 km în cadrul Lotului 3, cu o valoare de 9,67 milioane lei cu TVA;
  • 2,3 km în cadrul Lotului 4, investiție estimată la 22,78 milioane lei cu TVA.

Investiția urmărește creșterea eficienței energetice a sistemului centralizat de termoficare prin înlocuirea conductelor vechi cu țevi preizolate, dotate cu sisteme moderne de detectare a avariilor. Acest tip de rețea reduce semnificativ pierderile de căldură, consumul de combustibil și emisiile de gaze cu efect de seră, contribuind totodată la scăderea costurilor de întreținere, creșterea fiabilității și asigurarea unui confort termic mai bun pentru consumatori.

Foto: Primăria Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite