Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Primarul Timișoarei cere Guvernului să nu majoreze impozitele și taxele locale în 2023

Publicat

pe

Primarul Dominic Fritz a anunțat că susține în mod ferm ca Guvernul României să amâne aplicarea prevederilor Codului Fiscal, cu privire la noul mod de calcul al impozitului pe clădiri, care ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2023. Mai mult, conform noilor prevederi, primăriile au termen până la 15 septembrie să aprobe prin hotărâre de consiliu noile taxe și impozite locale pentru 2023.

”Noi am făcut niște simulări în baza modificărilor pe care ni le cere Guvernul și din păcate, veștile nu sunt bune. Schimbarea bazei de calcul pentru impozitul clădirilor va genera un cost social pe care nu știu câtă lume îl va putea suporta. Practic, nu va exista clădire rezidențială în Timișoara unde impozitul să nu crească în mod major. Dacă Guvernul nu va amâna aplicarea noilor prevederi, vom avea proprietari persoane fizice care se vor trezi cu o mărire și de 3-5 ori a impozitului pe clădire, la 1 ianuarie 2023. Nu cred că este cazul să crească taxele și impozitele locale ”, a spus primarul Dominic Fritz.

Practic, modificările pe care le-a introdus Guvernul României în legislație privesc folosirea grilei notariale ca bază de calcul pentru impozitele pe clădire.

Astfel, în cazul clădirilor rezidențiale, dacă noua legislație se aplică, o simulare făcută de Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara arată că:

  • Pentru un apartament de 3 camere în zona Soarelui (64mp), bloc din anii ‘80, pentru care anul acesta se plătește un impozit de 191 lei, dacă se aplică modificările Guvernului, se vor plăti anul viitor 465 lei;
  • Pentru un apartament de 2 camere în zona centrala, clădire veche (85mp), construit în 1917, pentru care anul acesta se plătește un impozit de 154 lei, dacă se aplică modificările Guvernului, se vor plăti anul viitor 750 lei;
  • Pentru o casă P+E, zona Nord, pentru care anul acesta se plătește un impozit de 356 lei, dacă se aplică modificările Guvernului, se vor plăti anul viitor 527 lei.

Din punct de vedere administrativ, punerea în aplicare a noului mod de calcul înseamnă introducerea manuală a noilor date pentru aproximativ 3.000 de contribuabili persoane juridice, care au în patrimoniu 14.732 clădiri/terenuri, respectiv pentru aproximativ 184.000 contribuabili persoane fizice care au în patrimoniu 311.277 clădiri/terenuri. Actualul program informatic de taxe și impozite ar trebui integral schimbat.

„Ordonanța de Urgență e încă în vigoare și ea spune că în 60 de zile, adică în 15 septembrie, trebuie să aprobăm prin hotărâre de consiliu noile taxe și impozite locale și termenul ăsta se apropie de scadență. Mi se pare halucinant că nu știm cu 15 zile înainte de data la care ar trebui să avem aprobate noile taxe și impozite dacă Guvernul se răzgândește sau nu. Sper să se răzgândească și să ia o decizie bună, chiar dacă târziu”, a concluzionat primarul Timișoarei.

Administrație

Autorizațiile pentru activități comerciale și de construcții se emit ONLINE, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara digitalizează procesul de autorizare pentru activități comerciale și construcții. Astfel, din 13 ianuarie 2025, toate solicitările privind autorizarea activităților comerciale și obținerea autorizațiilor de construire vor fi înregistrate exclusiv online, prin intermediul Portalului Unic al municipalității – https://www.roeid.ro/w/timisoara.

În ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construire de către municipalitate, solicitarea și anexa statistică vor fi depuse exclusiv online, prin contul unic al elaboratorului sau al beneficiarului. După parcurgerea acestui pas, pot fi generate documentele precompletate digital, care pot fi imprimate pentru a fi depuse împreună cu documentația tehnică. Documentațiile tehnice se depun prin Portalul Unic, dacă toate documentele sunt semnate digital cu semnături electronice calificate. În cazul în care documentele au semnătură olografă se pot depune în continuare la Camera 12 a Primăriei, cu respectarea în prealabil al primului pas, și anume depunerea solicitării și a anexei online, prin intermediul portalului unic.

Pentru acord/autorizație comercială, municipalitatea informează că intrarea în vigoare a legii nr.310/2024 aduce o serie de modificări care completează cadrul legal privind desfășurarea activităților de comercializare a produselor și serviciilor. Printre altele, acordul de funcționare va fi emis pe perioadă nedeterminată, atât timp cât condițiile inițiale pentru care a fost solicitat acordul rămân neschimbate și documentația depusă este valabilă. În cazul unor modificări privind tipul de activitate desfășurată, suprafața structurii de vânzare sau expirarea documentelor depuse la dosarul inițial, operatorii economici au obligația de a solicita un nou acord/o nouă autorizație de funcționare în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii activității noi/modificate/expirării documentelor. Nerespectarea acestei obligații va duce la suspendarea automată a acordului/autorizației de funcționare și la aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația în vigoare (art. 73, pct. 1). Taxele pentru emiterea sau reînnoirea acordului/autorizației de funcționare vor fi stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local. Măsurile ce vizează valabilitatea acordului se aplică și celor care dețin deja un acord valabil la această dată.

De la începutul anului trecut, când municipalitatea a introdus depunerea online a certificatelor de urbanism s-au înregistrat 3.953 depuneri prin intermediul portalului unic.

Portalul Unic permite timișorenilor să acceseze peste 200 de servicii oferite de Primăria Municipiului Timișoara, de la plata taxelor și impozitelor, la depunerea certificatului de urbanism sau acte pentru indemnizația copilului, fără a mai veni la ghișeu. Accesul este gratuit, prin intermediul unui cont unic pe platforma cont.primariatm.ro.

Pentru orice informații suplimentare privind autorizarea activităților comerciale și de construcții, cetățenii pot contacta Primăria prin e-mail la adresa consiliere.cetateni@primariatm.ro.

Citeste mai mult

Administrație

Încasarea impozitelor și taxelor locale pe anul 2025 începe în 16 ianuarie, la Timișoara

Publicat

pe

Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara reia încasarea taxelor și impozitelor locale în data de 16 ianuarie 2025, iar pentru a evita drumurile și cozile, este recomandată plata online.

Taxele și impozitele locale pentru 2025 au fost ajustate doar cu rata inflației calculată de Institutul Național de Statistică, respectiv cu 10,4%, conform legislației fiscale.

Astfel, dacă în 2024 impozitul pentru un apartament cu o cameră era de 54 de lei, în 2025 proprietarul achită 60 de lei. Impozitul pentru teren curți construcții în zona B de 500 mp este de 603 lei, iar pentru un teren de 1.000 mp intravilan arabil în zona C este de 14 lei.

Pentru autoturisme, se achită 143 de lei pentru o capacitate de 1.587 cm³, 362 de lei pentru o capacitate de 1.798 cm³ și 403 lei pentru o capacitate de 1.998 cm³.

Pentru motociclete, impozitul este de 72 de lei. În ceea ce privește clădirile nerezidențiale, cota de impozitare în 2025 este de 1,7%, urmând o scădere progresivă până în 2027.

Persoanele fizice și juridice care achită taxele și impozitele anticipat până la data de 31 martie beneficiază de o bonificație de 10%. Totodată, municipalitatea acordă scutiri de impozit pentru anumite categorii de imobile, beneficiari și activități (de exemplu persoane cu venituri mici, asociații care prestează servicii sociale, scutiri pentru persoanele care și-au reabilitat termic imobilul ș.a.).

Reamintim că plata impozitului pe clădiri, teren sau asupra mijloacelor de transport se poate face atât online, cât și fizic, la casieriile din incinta sediului DFMT de pe str. Demetriade nr. 1 (incinta Iulius Mall), sau la oficiile poștale din oraș. Programul cu publicul al Direcției Fiscale este luni – joi, orele 08:30 – 16:00, și vineri, orele 08:30 – 14:00. Pentru plata online, timișorenii pot accesa platforma la adresa următoare: https://plata.dfmt.ro/Plata2/auth/login.

Citeste mai mult

Administrație

PROIECT. Primăria Timișoara vrea acțiuni la Aeroportul Internațional „Traian Vuia“

Publicat

pe

La inițiativa primarului Dominic Fritz, Municipiul Timișoara va negocia achiziționarea acțiunilor private ale Aeroportului  „Traian Vuia”, respectiv pachetul de 20% deținut de Fondul Proprietatea. Adoptarea acestei inițiative de către Consiliul Local, în viitoarea ședință, reprezintă un pas esențial în programul strategic al municipalității de dezvoltare a orașului.

”Transmitem un semnal strategic că suntem pregătiți să ne asumăm un rol activ în soarta acestui aeroport. Am avut foarte multe discuții cu mediul de afaceri despre cât de important este acest aeroport în economia și atractivitatea orașului. Timișorenii trebuie să aibă un loc la masa unde se decide ritmul și direcția de dezvoltare a aeroportului pentru că aceste decizii influențează prosperitatea Timișoarei în anii ce vin”, spune primarul Dominic Fritz.

În prezent, structura acționariatului aeroportului include Statul Român, prin Ministerul Transporturilor (80%), și Fondul Proprietatea (20%).

Preluarea acțiunilor va permite Municipiului Timișoara să joace un rol activ în dezvoltarea aeroportului, prin modernizarea infrastructurii, atragerea unor noi companii aeriene și extinderea conexiunilor directe către destinații-cheie. Totodată, această inițiativă va contribui la promovarea Timișoarei pe plan național și internațional ca destinație turistică și de investiții, stimulând economia locală, atrăgând investitori și generând noi locuri de muncă.

Această măsură face parte din strategia Primăriei de a menține Timișoara pe harta internațională a turismului și investițiilor.

Municipalitatea a publicat proiectul de Hotărâre de Consiliu Local privind împuternicirea Comisiei de negociere cu terții: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/8e721ba3-0cfa-406b-a2ef-68fb7c07cbbd.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite