Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Program de sprijin financiar pentru clădirile istorice din Timișoara. Unde se poate cere consultanță

Publicat

pe

Proprietarii de clădiri monument istoric sau aflate într-un sit istoric din Timișoara beneficiază, începând de luni, de asistență în Programul de sprijin financiar pentru creșterea calității arhitectural-ambientale a clădirilor din zonele prioritare de intervenție din municipiu.

Biroul reabilitare cartiere istorice și monumente s-a mutat în Piața Traian și va organiza primele întâlniri cu asociațiile de proprietari din clădirile monument istoric, eligibile a fi înscrise în acest program și va oferi consultanță celor interesați să acceseze fondurile puse la dispoziție de municipalitate.

Noul Birou reabilitare cartiere istorice și monumente funcționează în zona Piața Traian, pe strada Ștefan cel Mare nr. 2. Specialiștii din cadrul acestui Birou au ca principale sarcini implementarea Programului de sprijin financiar pentru creșterea calității arhitectural-ambientale a clădirilor din zonele prioritare de intervenție din municipiul Timișoara, oferă informații și consultanță persoanelor interesate să aplice în cadrul acestui program, gestionează toate cererile venite încă de dinaintea realizării dosarului și până la finalizarea lucrărilor de restaurare.

„Timișoara are, din iunie, un program coerent de sprijinire a proprietarilor de clădiri istorice, care doresc să le renoveze, dar nu au fondurile necesare. Din păcate, avem extrem de multe clădiri care au nevoie de renovare urgentă, sunt un real pericol pentru trecători, dar am găsit soluția pentru ca orașul nostru să capete rapid o altă față și să redevină acea Timișoară cu care ne mândrim. Moștenirea arhitecturală a Timișoarei este imensă și este de datoria noastră să o protejăm. Noul Birou se va ocupa ca aceste fonduri să ajungă la cât mai mulți proprietari de clădiri istorice. Vom căuta să imbunătățim acest program împreună cu timișorenii care îl vor accesa, în baza sugestiilor și propunerilor pe care aceștia le vor face”, a declarat primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

Practic, Primăria Timișoara va acorda finanțare pentru imobilele situate în zonele de acțiune prioritare (Piața Victoriei, Cetate, Iosefin, Fabric). Zonele au fost extinse puțin față de vechiul program. Proprietarii vor putea verifica în anexele Regulamentului, dacă imobilul în care locuiesc se încadrează în programul de sprijin financiar.

Toate imobilele istorice care sunt fie monument individual, fie incluse într-un ansamblu de monumente vor beneficia de:

  •  20% din valoarea lucrărilor eligibile,– sub formă de „grant”– finanţare nerambursabilă acordată de autoritatea administraţiei publice finanţatoare în cadrul prezentului Program.
  • 80% din valoarea lucrărilor eligibile– sub formă de contribuţie financiară – finanţare rambursabilă acordată de autoritatea publică finanţatoare în cadrul prezentului Program. Sumele vor putea fi restituite în termen de 10 ani, în baza unui contract de ipotecă imobiliară.

Imobilele situate în situri istorice, vor beneficia de :

  • 50% din valoarea lucrărilor eligibile, sub formă de contribuţie financiară rambursabilă. Sumele vor putea fi restituite în termen de 10 ani, în baza unui contract de finanțare.
  • 50% valoarea lucrărilor eligibile, sub formă de contribuţie proprie a proprietarilor de apartament/apartamente din clădirea ce urmează a se reabilita prin Program, din fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi/sau din alte surse legal constituite.

Sunt eligibile lucrările de reabilitare a fațadei (inclusiv schimbarea tâmplăriei) și reabilitare a acoperișului (inclusiv sistemul pluvial).

Costul pentru întocmirea documentației tehnice este suportat în totalitate de către proprietarii interesați de participarea în Program. Având în vedere complexitatea documentațiilor tehnice, pentru a veni în sprijinul proprietarilor interesați pentru participarea în Program, Biroul reabilitare cartiere istorice și monumente va asigura suport și consultanță pe durata elaborării documentației.

De asemenea, Biroul va organiza întâlniri periodice cu reprezentanți ai asociațiilor de proprietari din clădirile eligibile să acceseze acest Program, acestea urmând să fie anunțate.

Cei interesați de acest program pot cere informații suplimentare prin e-mail – reabilitare.monumente@primariatm.ro sau la numerele de telefon 0752.224.171 și 0374.555.160, de luni până vineri, între orele 9:00 – 16:00.

Mai multe informații despre acest Program puteți găsi aici: https://www.primariatm.ro/patrimoniu/reabilitare-cladiri-istorice/

Administrație

Autorizațiile pentru activități comerciale și de construcții se emit ONLINE, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara digitalizează procesul de autorizare pentru activități comerciale și construcții. Astfel, din 13 ianuarie 2025, toate solicitările privind autorizarea activităților comerciale și obținerea autorizațiilor de construire vor fi înregistrate exclusiv online, prin intermediul Portalului Unic al municipalității – https://www.roeid.ro/w/timisoara.

În ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construire de către municipalitate, solicitarea și anexa statistică vor fi depuse exclusiv online, prin contul unic al elaboratorului sau al beneficiarului. După parcurgerea acestui pas, pot fi generate documentele precompletate digital, care pot fi imprimate pentru a fi depuse împreună cu documentația tehnică. Documentațiile tehnice se depun prin Portalul Unic, dacă toate documentele sunt semnate digital cu semnături electronice calificate. În cazul în care documentele au semnătură olografă se pot depune în continuare la Camera 12 a Primăriei, cu respectarea în prealabil al primului pas, și anume depunerea solicitării și a anexei online, prin intermediul portalului unic.

Pentru acord/autorizație comercială, municipalitatea informează că intrarea în vigoare a legii nr.310/2024 aduce o serie de modificări care completează cadrul legal privind desfășurarea activităților de comercializare a produselor și serviciilor. Printre altele, acordul de funcționare va fi emis pe perioadă nedeterminată, atât timp cât condițiile inițiale pentru care a fost solicitat acordul rămân neschimbate și documentația depusă este valabilă. În cazul unor modificări privind tipul de activitate desfășurată, suprafața structurii de vânzare sau expirarea documentelor depuse la dosarul inițial, operatorii economici au obligația de a solicita un nou acord/o nouă autorizație de funcționare în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii activității noi/modificate/expirării documentelor. Nerespectarea acestei obligații va duce la suspendarea automată a acordului/autorizației de funcționare și la aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația în vigoare (art. 73, pct. 1). Taxele pentru emiterea sau reînnoirea acordului/autorizației de funcționare vor fi stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local. Măsurile ce vizează valabilitatea acordului se aplică și celor care dețin deja un acord valabil la această dată.

De la începutul anului trecut, când municipalitatea a introdus depunerea online a certificatelor de urbanism s-au înregistrat 3.953 depuneri prin intermediul portalului unic.

Portalul Unic permite timișorenilor să acceseze peste 200 de servicii oferite de Primăria Municipiului Timișoara, de la plata taxelor și impozitelor, la depunerea certificatului de urbanism sau acte pentru indemnizația copilului, fără a mai veni la ghișeu. Accesul este gratuit, prin intermediul unui cont unic pe platforma cont.primariatm.ro.

Pentru orice informații suplimentare privind autorizarea activităților comerciale și de construcții, cetățenii pot contacta Primăria prin e-mail la adresa consiliere.cetateni@primariatm.ro.

Citeste mai mult

Administrație

Încasarea impozitelor și taxelor locale pe anul 2025 începe în 16 ianuarie, la Timișoara

Publicat

pe

Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara reia încasarea taxelor și impozitelor locale în data de 16 ianuarie 2025, iar pentru a evita drumurile și cozile, este recomandată plata online.

Taxele și impozitele locale pentru 2025 au fost ajustate doar cu rata inflației calculată de Institutul Național de Statistică, respectiv cu 10,4%, conform legislației fiscale.

Astfel, dacă în 2024 impozitul pentru un apartament cu o cameră era de 54 de lei, în 2025 proprietarul achită 60 de lei. Impozitul pentru teren curți construcții în zona B de 500 mp este de 603 lei, iar pentru un teren de 1.000 mp intravilan arabil în zona C este de 14 lei.

Pentru autoturisme, se achită 143 de lei pentru o capacitate de 1.587 cm³, 362 de lei pentru o capacitate de 1.798 cm³ și 403 lei pentru o capacitate de 1.998 cm³.

Pentru motociclete, impozitul este de 72 de lei. În ceea ce privește clădirile nerezidențiale, cota de impozitare în 2025 este de 1,7%, urmând o scădere progresivă până în 2027.

Persoanele fizice și juridice care achită taxele și impozitele anticipat până la data de 31 martie beneficiază de o bonificație de 10%. Totodată, municipalitatea acordă scutiri de impozit pentru anumite categorii de imobile, beneficiari și activități (de exemplu persoane cu venituri mici, asociații care prestează servicii sociale, scutiri pentru persoanele care și-au reabilitat termic imobilul ș.a.).

Reamintim că plata impozitului pe clădiri, teren sau asupra mijloacelor de transport se poate face atât online, cât și fizic, la casieriile din incinta sediului DFMT de pe str. Demetriade nr. 1 (incinta Iulius Mall), sau la oficiile poștale din oraș. Programul cu publicul al Direcției Fiscale este luni – joi, orele 08:30 – 16:00, și vineri, orele 08:30 – 14:00. Pentru plata online, timișorenii pot accesa platforma la adresa următoare: https://plata.dfmt.ro/Plata2/auth/login.

Citeste mai mult

Administrație

PROIECT. Primăria Timișoara vrea acțiuni la Aeroportul Internațional „Traian Vuia“

Publicat

pe

La inițiativa primarului Dominic Fritz, Municipiul Timișoara va negocia achiziționarea acțiunilor private ale Aeroportului  „Traian Vuia”, respectiv pachetul de 20% deținut de Fondul Proprietatea. Adoptarea acestei inițiative de către Consiliul Local, în viitoarea ședință, reprezintă un pas esențial în programul strategic al municipalității de dezvoltare a orașului.

”Transmitem un semnal strategic că suntem pregătiți să ne asumăm un rol activ în soarta acestui aeroport. Am avut foarte multe discuții cu mediul de afaceri despre cât de important este acest aeroport în economia și atractivitatea orașului. Timișorenii trebuie să aibă un loc la masa unde se decide ritmul și direcția de dezvoltare a aeroportului pentru că aceste decizii influențează prosperitatea Timișoarei în anii ce vin”, spune primarul Dominic Fritz.

În prezent, structura acționariatului aeroportului include Statul Român, prin Ministerul Transporturilor (80%), și Fondul Proprietatea (20%).

Preluarea acțiunilor va permite Municipiului Timișoara să joace un rol activ în dezvoltarea aeroportului, prin modernizarea infrastructurii, atragerea unor noi companii aeriene și extinderea conexiunilor directe către destinații-cheie. Totodată, această inițiativă va contribui la promovarea Timișoarei pe plan național și internațional ca destinație turistică și de investiții, stimulând economia locală, atrăgând investitori și generând noi locuri de muncă.

Această măsură face parte din strategia Primăriei de a menține Timișoara pe harta internațională a turismului și investițiilor.

Municipalitatea a publicat proiectul de Hotărâre de Consiliu Local privind împuternicirea Comisiei de negociere cu terții: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/8e721ba3-0cfa-406b-a2ef-68fb7c07cbbd.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite