Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

PROPUNERE. Impozite majorate pe clădirile degradate din Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara propune actualizarea procedurii privind majorarea impozitului pe clădiri neîngrijite sau degradate din intravilanul orașului, cu scopul de a stimula conformarea proprietarilor la prevederile legale referitoare la aspectul estetic-arhitectural al imobilelor deținute.

Demersul municipalității are loc în contextul necesității de a pune domeniul public în siguranță, de a îmbunătăți aspectul patrimoniului construit din Timișoara și, totodată, de a crește atractivitatea turistică și investițională a orașului.

Astfel, în acest moment, cu scopul eliminării vulnerabilităților constatate de-a lungul anului trecut în aplicarea măsurii de majorare cu până la 500% a impozitului pentru imobilele neîngrijite sau degradate de pe raza orașului, se aduc anumite revizuiri Procedurii-cadru aprobate prin H.C.L. 300/30.06.2022, care a modificat și completat HCL nr. 220 din 16.05.2021.

Printre modificările propuse se numără:

– devansarea termenului de depunere a documentelor prin care se face dovada demarării lucrărilor pentru remedierea stării imobilului, de la 15 noiembrie, la prima zi lucrătoare a aceleiași luni, în anul în care proprietarul a fost somat;

– definirea cazurilor excepționale, atunci când autorizația de construire (AC) sau acordul Direcției Județene pentru Cultură Timiș (DJCT) pentru lucrări ce nu necesită AC în baza art. 11 din Legea nr. 50/1991 se eliberează după termen, în care documentele prin care se face dovada demarării lucrărilor pentru remedierea stării imobilului pot fi depuse după prima zi lucrătoare a lunii noiembrie, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a anului în care proprietarul a fost somat;

– introducerea procesului verbal de recepție calitativă a lucrărilor în lista documentelor care atestă finalizarea lucrărilor, vizat de către DJCT, pentru clădirile la care se intervine fără AC, în baza art. 11 din Legea nr. 50/1991;

– introducerea unui model de declarație pe proprie răspundere de începere a lucrărilor, atunci când acestea nu necesită autorizație de construire conform art. 11 din Legea nr. 50/1991.

Dincolo de măsurile de natură punitivă, trebuie precizat faptul că primăria derulează programe de reabilitare şi revitalizare a cartierelor istorice, de eficientizare energetică a construcțiilor, dar şi de informare şi sensibilizare a populaţiei locale, a factorilor economici şi a instituţiilor partenere cu privire la problematica reabilitării în ansamblu. Astfel, proprietarii clădirilor istorice reabilitate beneficiază de scutiri la plata impozitului pe o perioadă de cinci ani ani consecutivi, începând cu data de 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care a fost efectuată recepția lucrărilor de amenajare, în condițiile respectării procedurii de acordare a acestei facilități fiscale conform legislației în vigoare. În cazul proiectelor de reabilitare energetică a blocurilor, primăria susține acest proces prin accesarea de fonduri europene, în cadrul Programul Operațional Regional (POR).

Pentru informații suplimentare privind procedura de majorare cu până la 500% a impozitului pentru clădirile neîngrijite sau degradate, situate în intravilanul Timișoarei, vă puteți adresa:

– Biroului Reabilitare Cartiere Istorice – Direcția Generală Urbanism și Planificare Teritorială (Palatul Ștefania, str. Ștefan cel Mare, nr. 2), la: reabilitare.monumente@primariatm.ro sau la tel. 0752 224 171. Programul cu publicul este luni-marți (13:00-16:00) și miercuri-joi (9:00-13:00) – pentru clădiri clasate ca monument (individuale, sit sau ansamblu) și cele din zona acestora de protecție;

– Biroului Disciplina în Construcții – Direcția Generală Urbanism și Planificare Teritorială (C. D. Loga, nr. 1), la directia.urbanism@primariatm.ro sau la tel. 0256969; programul cu publicul este luni-vineri (8:00-10:00) – pentru clădirile care nu sunt clasate și nu sunt cuprinse în zona de protecție a celor clasate ca monumente.

Propunerea privind modificarea Procedurii cadru de majorare a impozitului pe clădirile neîngrijite/degradate din intravilanul Municipiului Timișoara, precum și informații detaliate privind obligațiile proprietarilor, pot fi accesate aici: https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=0A5AFE48BB5C45E2C2258982003953B7

Administrație

Taxele și impozitele locale se pot achita la stații de plată SelfPay, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara, introduce o opțiune rapidă și sigură pentru achitarea taxelor și impozitelor locale. Începând din data de 16 iunie, timișorenii au la dispoziție rețeaua de Stații de Plată SelfPay, cu 194 de terminale amplasate în diverse zone ale orașului, care permit plăți către bugetul local, în mod eficient și sigur.

Plata se va putea efectua în numerar sau cu cardul bancar, iar terminalele vor elibera automat dovada plății în format tipărit.

Trei dintre aceste terminale sunt amplasate în locații cheie din municipiu:

  • Primăria Municipiului Timișoara – str. C.D. Loga nr. 1
  • Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara – Iulius Mall, str. A. Demetriade nr. 1
  • Direcția de Evidență a Persoanelor – str. Mihai Eminescu nr. 15

Prin intermediul Stațiilor de Plată Selfpay, persoanele fizice și juridice vor putea să achite diverse obligații către bugetul local, cum ar fi impozitul pe clădiri, terenuri, mijloace de transport și pe spectacole. De asemenea, se vor putea plăti amenzi contravenționale, taxe judiciare de timbru, taxe pentru eliberarea autorizației de construire, a certificatului de urbanism, a avizului de principiu, a planurilor de situație, contravaloarea cărții de identitate (C.I.) sau a celei provizorii (C.I.P.), taxa pentru eliberarea actelor de identitate în regim de urgență, precum și taxa aferentă procedurii administrative de divorț.

Pentru achitarea impozitelor locale este necesară introducerea CNP-ului, CUI-ului și a rolului nominal unic, care se regăsește pe documentele emise de Direcția Fiscală (chitanță, decizie de impunere, somație etc.). Pentru celelalte tipuri de plăți pot fi necesare informații suplimentare, precum nume și prenume, numărul de dosar în instanță sau număr procesului-verbal, după caz.

Până la începutul lunii iunie, peste 170 de mii de persoane fizice și juridice și-au achitat impozitele locale, din care 40% au plătit online sau prin ordin de plată bancar. Suma totală achitată este de 270 de milioane de lei, 80% fiind achitată online sau prin ordin de plată.

Citeste mai mult

Administrație

BUGETARE PARTICIPATIVĂ 2025. Cum puteți să obțineți bani pentru dezvoltarea orașului

Publicat

pe

În premieră, programul de bugetare participativă al Primăriei Municipiului Timișoara ajunge în școli.

Liceenii vor propune și vor decide prin vot cum vor fi folosiți 50.000 de lei, sumă pusă la dispoziție de municipalitate pentru fiecare liceu înscris în campanie.

Potrivit propunerii de regulament, elevii vor putea veni cu o multitudine de proiecte, de la dotări pentru laboratoare la competiții sportive, amenajarea unor grădini interioare, ateliere de dezvoltare personală și sprijin în carieră, până la spații adaptate pentru persoane cu dizabilități sau cu tulburări de procesare senzorială.

„Este o ediție pilot, dar cu o miză mare: să le dăm elevilor puterea reală de a decide. Bugetarea participativă în școli nu e doar despre alocarea unor sume de bani, ci despre învățare practică, implicare civică și formarea unor viitori cetățeni activi. În toate întâlnirile și discuțiile cu elevii, simt această sete de implicare, în școala lor, în cartierul lor, în oraș. Sunt încrezător că Timișoara va deveni un model pentru alte orașe. De-abia aștept să citesc propunerile tinerilor timișoreni”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Bugetarea participativă 2025 se va desfășura în liceele în care conducerea școlii își asumă angajamentul de a se implica în campanie și în implementarea proiectelor câștigătoare. O altă condiție se referă la numărul proiectelor generate de fiecare școală înscrisă, respectiv cel puțin trei proiecte.

Propunerea pentru demararea programului este luna septembrie, cu etapele pentru înscrierea unităților de învățământ, formarea profesorilor facilitatori, campania de informare asupra bugetului participativ și colectarea propunerilor. Următoarea etapă este programată în octombrie și constă în evaluarea eligibilității proiectelor propuse de elevi. În luna noiembrie este propusă ultima etapă, respectiv votul și publicarea listei proiectelor câștigătoare. Elevii vor avea la dispoziție platforma dedicată – https://decidem.primariatm.ro/bp – și vor fi sprijiniți de reprezentanții municipalității și ai școlii.

Regulamentul campaniei de bugetare participativă va fi dezbătut public în data 17 iunie, ora 16:00, la sediul Primăriei Timișoara și se găsește la adresa: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/

Persoanele care doresc să participe la dezbatere se pot înscrie on-line la adresele consultare@primariatm.ro și primariatm@primariatm.ro sau fizic la Camera 12, până la data de 16 iunie, ora 12:00, precizând: nume, prenume, calitatea în care participă (în cazul în care reprezintă o organizație sau altă persoană), dacă doresc sau nu să ia cuvântul, precum și propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare pe care urmează să le pună în discuție.

Primăria Timișoara dorește prin acest demers să crească spiritul civic în rândul elevilor, să le dezvolte abilitățile de leadership, comunicare, planificare și bugetare, precum și să le ofere o înțelegere mai bună a rolului administrației locale în comunitate.

Ediția specială vine și în contextul „Anului Național al Copilului”, dar și al Anului European al Educației pentru Cetățenie Digitală.

Citeste mai mult

Administrație

Punct de trecere a frontierei temporar, pentru biciclete și ambarcațiuni, la Uivar

Publicat

pe

Un punct de trecere a frontierei temporar va fi deschis în zona localității Uivar din județul Timiș, la inițiativa Consiliului Județean Timiș, în colaborare cu autoritățile din România și Serbia.

Punctul de frontieră va funcționa pe pista de biciclete de-a lungul canalului Bega, precum și pe apă, între Timișoara și Zrenjanin, și are scopul de a facilita mobilitatea transfrontalieră și de a atrage turiști cu ocazia mai multor evenimente culturale.

Programul de funcționare este următorul:

14–15 iunie, între orele 08:00–20:00

28–29 iunie, între orele 08:00–02:00

Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara va asigura măsurile necesare pentru ca formalitățile de trecere să se desfășoare în condiții de siguranță și eficiență.

Autoritățile reamintesc că traversarea frontierei este permisă doar cu un document de călătorie valabil – carte de identitate sau pașaport.

În cazul minorilor, este necesară respectarea tuturor prevederilor legale privind ieșirea din țară.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite