Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

„Timișoara decide!“, ediția 2024. Cetățenii sunt invitați să propună investiții în oraș

Publicat

pe

Proiectul de hotărâre aferent regulamentului de bugetare participativă pentru 2024 a fost publicat pe site-ul primăriei și potae fi consultat la următorul link: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/1006b31c-7aa5-4ec4-84ef-b113d18857d2.

Documentul va sta 30 de zile în consultare, în această perioadă urmând să fie organizată și o dezbatere publică pe tema regulamentului joi, 4 aprilie, ora 17:00, în Sala de Consiliu a Municipiului Timișoara.

Instrumentul bugetării participative se adresează timișorenilor care doresc să se implice în proiecte de interes comunitar. Acesta creează cadrul de lucru prin care cetăţenii pot trimite propuneri de proiecte şi pot decide prin vot proiectele care vor fi implementate. Campania vizează transferul responsabilităţii decizionale către locuitorii orașului, pentru o sumă totală de aproximativ 4 milioane de lei, destinată implementării propunerilor care vor întruni cele mai multe voturi. Numărul de proiecte finanțate va fi determinat de voturile primite și de valoarea însumată a proiectelor până la suma totală alocată.

Pe baza rezultatelor anterioare, au fost stabilite o serie de obiective specifice pentru cea de-a  treia ediție a Campaniei de buget participativ „Timișoara Decide”, pentru a crește eficiența și nivelul de implicare a cetățenilor:

  1. Alocarea bugetului total de 4 mil. lei în mod egal, câte 500.000 lei/zonă, pentru cele opt zone definite mai jos:

https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1b1uOAAkyQL_b5YJ0WrMan4m6ey3ducQ&usp=sharing; se preconizează, astfel, creșterea gradului de distribuție teritorială a proiectelor câștigătoare

  1. Creșterea coeziunii sociale și a calității vieții în cartiere prin încurajarea propunerilor de proiecte ce vizează spații publice comune în următoarele domenii:

✓ Spații verzi

✓Locuri de joacă

✓ Spații comune (zone pietonale, piațete, scuaruri etc.)

✓ Spații dedicate sportului

✓ Alte proiecte în beneficiul cetățenilor

Totodată, pentru creșterea calității propunerilor de proiecte primite, propunem următoarele criterii de eligibilitate suplimentare:

–  inițiatorul să locuiască, să lucreze sau să învețe în proximitatea adresei pentru care face propunerea de proiect sau să fie o persoană implicată activ în viața civică a zonei, iar propunerea se va adresa în principal comunităților din zona respectivă sau răspunde unei nevoi a acesteia;

–  propunerea să nu reprezinte o intervenție punctuală care poate fi asimilată unei sesizări ;

–  perioada de implementare, conform procedurilor legale aferente fiecărui proiect, să nu depășească 2 ani;

Până în prezent, au avut loc două ediții ale campaniei de bugetare participativă, în 2022 și 2023. Anul trecut au fost înregistrate următoarele rezultate:

– 117 propuneri de proiecte depuse, cu 4 mai mult față de prima ediție;

– 8.228 votanți, cu 1.513 în plus, respectiv +23%, față de prima ediție;

– 18.693 voturi, cu 565 mai puțin, respectiv -3%, față de prima ediție;

– 47% dintre votanți au susținut numărul maxim de proiecte posibile mai exact 5 proiecte, numărul acestora dublându-se față de prima ediție;

– în 2023, campania pilot dedicată zonelor urbane marginalizate cu buget dedicat a determinat creșterea nivelului de implicare civică a cetățenilor din cele patru zone: Kuncz, Polonă, Fratelia și Ronaț.

Dintre proiectele finalizate sau în curs de finalizare, finanțate prin mecanismul de bugetare participativă amintim:

Zona Lunei Vrea Parc Verde

Reparații trotuar strada Polonă

Laboratorul digital – Liceul Moisil

Cabinet de robotică – Școala 30 – parte din proiectul HUB EDUCAȚIONAL COMUNITAR INCLUZIV Școală-Familie-Comunitate

Îmbunătățiri la pista de biciclete de pe bdul Eroilor de la Tisa

Treceri de pietoni mai sigure ! – str. Muzicescu

Toatele publice în parcuri

Persoanele care doresc să participe la dezbaterea ce va avea loc în 4 aprilie 2024 de la ora 17:00, în Sala de Consiliu a Municipiului Timișoara, își vor anunța intenția de participare până cel târziu în data de 03.04.2024, ora 11:00  și, totodată, vor transmite opiniile pe care urmează să le pună în discuție, la adresa de e-email camelia.crisan@primariatm.ro. Opiniile pot fi transmise și online pe platforma Decidem: https://decidem.primariatm.ro/processes/bugetparticipativ2024.

Administrație

Conacul de la Banloc – pol cultural și turistic de interes național

Publicat

pe

Conacul din localitatea timișeană Banloc, care s-a aflat în proprietatea Reginei Elisabeta fiica Regelui Ferdinand și a Reginei Maria va fi transformat în centrul cultural, turistic și educational.

Proiectul de hotărâre privind preluarea în administrare a Ansamblului Conacului Banloc a fost votat marți de către consilierii județeni în cadrul unui plen extraordinar al Consiliului Județean Timiș.

Contractul dintre administrația județeană și Mitropolia Banatului prevede posibilitatea dezvoltării unor construcții noi, cu rol cultural, turistic și educațional. Pe tot parcursul intervențiilor de protejare și revitalizare a monumentului istoric se va respecta caracterul arhitectural al ansamblului.

„Ne dorim mai mult decât simpla conservare a monumentului. Avem baza juridică, cadrul administrativ și deschiderea partenerului – Mitropolia – pentru ca Banlocul să devină un reper cultural și turistic al județului. Potențialul acestei investiții este unul uriaș”, a declarat președintele CJ Timiș, Alfred Simonis.

Contractul de administrare este încheiat pe o perioadă de 25 de ani și permite atât atragerea de fonduri europene cât și stabilirea de parteneriate.

Primii 5 ani sunt dedicați pregătirii și demarării investițiilor, urmând ca, în următoarele două decenii, Conacul Banloc să funcționeze ca un pol regional cultural și turistic.

Castelul de la Banloc a fost construit în anul 1793 de către contele Lázár Karátsonyi, iar în anul 1935, domeniul inclusiv castelul şi parcul a fost cumpărat de Regina Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea al României care a locuit aici până în anul 1947 când a plecat în exil.

În perioada 1950-1956 în castel a funcţionat Gospodăria Agricolă de Stat, între 1956 şi 1958 – Ocolul Silvic, între 1958 şi 1964 – casă de bătrâni, între 1966 şi 1985 – orfelinat, iar între 1983 şi 1991 – Şcoală cu clasele I-X.

În 1991, castelul a fost avariat în urma unui cutremur.

Citeste mai mult

Administrație

PROGRAMUL Direcției de Evidență a Persoanelor din Timișoara, în perioada Sărbătorilor Pascale

Publicat

pe

În perioada 18 – 21 aprilie 2025, programul de lucru cu publicul la Direcția de Evidență a Persoanelor va fi modificat.

În această perioadă, va funcționa doar Biroul pentru înregistrarea deceselor, conform următorului program:

Vineri, 18 aprilie 2025: închis

Sâmbătă, 19 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Duminică, 20 aprilie 2025: închis

Luni, 21 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Reamintim că pentru înregistrarea unui deces, documentele necesare pot fi depuse la orice primărie, care va transmite dosarul electronic ofițerului de stare civilă competent să înregistreze decesul.

După înregistrarea decesului, certificatul de deces va fi înmânat de către ofițerul de stare civilă de la primăria la care au fost depuse documentele.

Citeste mai mult

Administrație

Primăria Timișoara atrage atenția privind respectarea regulilor pe șantiere

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara transmite un mesaj ferm către toți cei implicați în lucrări de construcții și demolări: șantierele bine gestionate încep cu documentații complete și respect față de mediu și comunitate.

Potrivit Regulamentului local privind gestionarea deșeurilor din construcții și demolări (HCL nr. 320/2022, completat cu HCL nr. 104/2025), toți generatorii de deșeuri din construcții au obligația de a depune anual Planul de gestionare a deșeurilor pentru activitățile din anul anterior. Termenul limită este 1 martie.

În 2025, numărul planurilor depuse a crescut față de anul anterior (26 de planuri până în aprilie 2025, față de 17 în 2024).

Primăria și Poliția Locală efectuează în mod constant verificări pe teren. Acțiunile nu vizează doar sancționarea, ci și prevenirea practicilor care afectează sănătatea, mediul și calitatea vieții tuturor timișorenilor.

În 2024, Direcția Generală a Poliției Locale a aplicat 375 sancțiuni (în baza HCL 320/2022 și HCL 333/2022) pentru fapte precum murdărirea carosabilului la ieșirea din șantiere, neamenajarea de rampe pentru spălarea roților, depozitare amestecată a deșeurilor pe amplasamentele de șantier, incendiere deșeuri pe organizările de șantier, predare deșeuri la persoane neautorizate, colectarea de deșeuri fără autorizație și nerespectarea autorizației de mediu.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de Poliția Locală în 2024 a fost de 3.670.000 lei. În 2025, până în prezent, au fost aplicate 119 sancțiuni în valoare de 396.500 lei.

Cele mai grave abateri au fost sancționate cu sume considerabile: o amendă de 100.000 lei pentru nerespectarea autorizației de mediu (2024), respectiv 60.000 lei pentru gestionarea defectuoasă a deșeurilor pe șantier (2025).

Pentru persoanele fizice, Primăria a pus la dispoziție, gratuit, patru puncte de colectare prin aport voluntar – ușor de accesat și amplasate strategic în oraș. Acestea oferă o alternativă legală, sigură și responsabilă pentru eliminarea molozului rezultat din lucrări de renovare.

Calea Torontalului nr. 94

Calea Moșniței nr. 2-4

Str. A. Imbroane nr. 70

Str. Ovidiu Cotruș nr. 201

Program: Luni – vineri: 09:00 – 19:00

Sâmbăta: 08:00 – 16:00 (cu excepția Str. Ovidiu Cotruș: L–V 09:00–17:00)

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite