Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Comercianții preconizează încasări de zeci de milioane de euro pentru cumpărăturile de Paște

Publicat

pe

Încă puțin și comercianții se pregătesc pentru cea mai intensă perioadă din acest an: sărbătoarea Paștelui. Cu mic cu mare, românii fac liste și pornesc la cumpărături.

Consumatorul din România a învățat să fie mai ponderat și nu mai consumă foarte multă mâncare în perioada sărbătorilor de Paște, cum o făcea în anii trecuți. Astăzi, cu 200 – 300 de lei, el își umple „coșul de cumpărături“ cu produse tradiționale. Suma s-a redus, într-un fel, la jumătate, fără a fi însă o regulă: procentul celor care cumpără doar atât cât consumă este încă foarte mic. Așa că, în perioada premergătoare Paștelui, comercianții se pregătesc pentru cozi uriașe și încasări pe măsură.

„Cu o săptămână înaintea acestei sărbători, vânzările cresc, în medie, cu aproximativ 25-30% față de o perioadă normală“, spune Andreea Mihai, director de Marketing și Comunicare Carrefour România. Sau chiar mai mult. Din datele furnizate de Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), reiese că, în medie, consumul de alimente are un avans de 35%.

Și nu, nu este o exagerare. Răsfoind printre încasările adunate anii trecuți, sumele se apropie de 100 de milioane de euro doar pentru ouă, cozonaci şi băuturi. Altfel spus, numai din aceste produse, comerciații vor încasa zeci de milioane de euro.

„Există oameni care se descurcă cu 200 de lei și reușesc să aibă de toate pe masă, și există familii care cheltuiesc mii de euro. Din păcate, la noi cultura privind risipa alimentară nu există. De aceea, în zilele premergătoare oricărei sărbători, asistăm la aglomerații mari, în special în hipermarketuri. Dacă și piețele și magazinele de profil ale producătorilor autohtoni ar fi atât de solicitate, atunci, cu siguranță, efectul s-ar simți în întreaga economie“, spune Cora Muntean, președintele ANCMMR. Chiar și așa, nu s-ar justifica risipa din această perioadă. De ce s-a ajuns aici? Ei bine, cultura consumului s-a dezvoltat haotic în România. „Îmbogățiți“ peste noapte cu produse „internaționale“, ambalate strălucitor, românii nu au știut să spună „pas“ produselor de care chiar nu aveau nevoie.

„Există oameni care fac un efort foarte mare pentru a cumpăra mult, aruncă mult, apoi rabdă. Încărcatul excesiv al meselor este o aroganță. Cine nu-și permite suportă ulterior lipsuri mari. Cei care-și permit se laudă apoi cât au aruncat. Nicio situație, nici alta nu este normală pentru o societate evoluată și responsabilă. Coșul pentru sărbătoarea Paștelui conține ouă, miel, cozonac, vin și, în mod ciudat, sarmale, care sunt specifice sărbătorilor de iarnă“, mai spune Cora Muntean, conform capital.ro.

Astăzi, marii retaileri precum Carrefour, Lidl, Mega Image sau Auchan adună sute de tone de marfă și triplează achizițiile pentru produsele tradiționale. Nu e de mirare, anual se vând peste 150 de milioane de ouă, între 30 și 40 de milioane de litri de băuturi alcoolice și circa 8 milioane de cozonaci. La toate acestea se adaugă carnea de miel, în fiecare an fiind sacrificați câteva milioane de miei.

Sursa: capital.ro

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Festivalul Recoltei, la Giroc. Muzică și preparate culinare și colectare de fonduri pentru o cauză socială

Publicat

pe

Duminică, 26 octombrie 2025, de la ora 13:00, Grădina Căminului Cultural din Giroc va găzdui cea de-a treia ediție a Festivalului Recoltei, organizat de Asociația Filantropică Ortodoxă „Sfântul Dimitrie” din Giroc, în parteneriat cu Primăria Comunei Giroc.

Evenimentul va îmbina bucuria tradițiilor de toamnă cu implicarea socială, având ca scop colectarea de fonduri pentru construirea unui centru dedicat copiilor nevoiași – un spațiu unde aceștia să primească sprijin, educație și șansa la un viitor mai bun.

Evenimentul va fi prezentat de Dan Negru, iar momentul central al zilei va fi recitalul uneia dintre cele mai iubite trupe din România, Holograf, care va aduce pe scenă emoție, energie și un plus de bucurie pentru public.

Atmosfera va fi completată de prezența unor îndrăgiți artiști de muzică populară, precum Carmen Popovici-Dumbravă, Carmen Biruescu, Roberta Crintea, Marian Medregoniu, Vanesa Jarja și Doriana Talpeș, alături de ansambluri și grupuri locale care vor aduce autenticitatea tradițiilor românești în mijlocul comunității girocene.

Organizatorii pregătesc și o adevărată celebrare gastronomică, cu un uriaș ceaun de 1.000 de litri, 8.000 de sărmăluțe și numeroase alte preparate tradiționale pregătite special pentru această zi, într-o atmosferă caldă și prietenoasă.

Participanții se vor bucura, totodată, de decoruri tematice de toamnă, activități pentru copii și colțuri foto care vor surprinde spiritul evenimentului.

Toate fondurile strânse în cadrul festivalului vor fi direcționate către construcția centrului pentru copiii aflați în nevoie, iar cei care doresc să contribuie pot face donații în contul RO69BRDE360SV66342483600 (BRD Giroc).

Festivalul Recoltei 2025 este un eveniment al solidarității și grijii față de oamenii cu nevoi, o tradiție prin care comunitatea din Giroc se mobilizează an de an pentru a susține cauze sociale reale și pentru a aduce speranță acolo unde este cel mai mare nevoie.

Citeste mai mult

Cultură

Festivalul Vinului, ediția 2025, la Muzeul Satului Bănățean. PROGRAMUL complet

Publicat

pe

Visit Timiș, Muzeul Satului Bănățean, Asociația Culturală Pordampi, Uniunea Centrului Cultural Regiunea Vest și publicația Universul Muzical organizează, timp de trei zile, Festivalul Vinului 2025, la Muzeul Satului Bănățean.

Evenimentul va avea loc în zilele de 24, 25 și 26 octombrie.

Intrarea este liberă.

Program
Vineri 24 octombrie:

Teo Catarov&Band

Cornel Borza

Nicu Novac

Carmen Biruescu

Carmen Popovici Dumbravă

Cornelia Lupulescu

Ramona Turzan

Francesca Rif

Adela Jurchescu

Junii gugulani (Caransebeș)

Sâmbătă 25 octombrie

Compact Paul Ciuci

Antonio Pican

Andreea și Dragoș Moldovan

Magnetical Muse

Pseudonym Band

Alxandra Sinoi

Adrian Stanca

Raluca Stanca

Oana Stanca

Dana Rădneanțu

Duminică 26 octombrie

Vlăduța Lupău

Nicoleta Delinescu

Ramona Vița

Cristian Fodor

Liliana Latchescu

Alina Radi

Ionuț Tudorescu

Maria Borțun

Ansamblul „Salba Ghedului” – Deta

Ansamblul „Sveti Nikola” – Deta

Citeste mai mult

Locale

Primăria Timișoara preia cererile pentru comerțul cu produse de 1 noiembrie

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara preia de luni, 20 octombrie 2025, cererile pentru comerț stradal cu produse specifice zilei de 1 noiembrie, precum flori, coronițe, aranjamente florale și candele.

Activitatea de vânzare propriu-zisă este permisă în intervalul 31 octombrie – 1 noiembrie 2025, în proximitatea cimitirelor din municipiul Timișoara, în următoarele locații:

Cimitirul Calea Buziașului – pe trotuarul din față;

Cimitirul Stuparilor – pe trotuarul din față;

Cimitirul Calea Lipovei – pe trotuarul din față;

Cimitirul de pe strada Ovidiu Balea – pe trotuarul din față;

Cimitirul Fabric (strada Mătăsarilor) – pe trotuarul din față;

Cimitirul Ghiroda (strada Cometei) – pe trotuarul din față.

Pentru desfășurarea activității de comerț stradal, fiecare solicitant va beneficia de un singur amplasament, cu o suprafață de 2 mp, respectând normele sanitare în vigoare. Cererea se poate depune în perioada 20–24 octombrie 2025, online la https://servicii.primariatm.ro/categorii/afaceri sau fizic, la sediul Primăriei Municipiului Timișoara, camera 12.

Documentele necesare sunt: cererea tip (disponibilă la ghișeu) și copie după actul de identitate (pentru persoane fizice) sau, în cazul persoanelor juridice, copie după Certificatul Unic de Înregistrare și certificat constatator de la ONRC care atestă desfășurarea de activități în afara sediului social.

Taxele obligatorii sunt de 92 lei pentru autorizare și 2 lei/mp/zi pentru ocuparea domeniului public (8 lei pentru întreaga perioadă), achitate integral la momentul înregistrării cererii. Taxele nu sunt returnabile, indiferent de numărul efectiv de zile solicitate.

Solicitanții avizați trebuie să dețină la locul de vânzare următoarele documente: avizul eliberat de Serviciul Autorizare Activități Comerciale și Publicitate, dovada achitării taxei de ocupare a domeniului public (în original), precum și un document de identitate care să corespundă cu persoana menționată în aviz.

Nerespectarea prevederilor legale în vigoare va atrage sancțiuni contravenționale aplicate de autoritățile competente și retragerea avizului emis. Totodată, cedarea amplasamentului către alte persoane este strict interzisă și sancționabilă prin retragerea imediată a autorizației.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite