Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Lacul lebedelor la Timișoara. Dansează o companie din St. Petersburug

Publicat

pe

Stagiunea 2016/2017 începe pentru cei îndrăgostiţi de arta dansului clasic  cu un eveniment fastuos: ”Lacul lebedelor”, cel mai faimos balet al tuturor timpurilor, va fi interpretat la Timișoara  de o companie-fanion a legendarei şcoli de balet ex-sovietice, compania din St. Petersburug a lui Andrei Batalov.

Evenimentul va avea loc în 20 noiembrie 2016, de la  ora 20:00, la Opera Națională Română Timișoara, iar vedetele spectacolului vor fi  balerinii Maria Poludova  (Odette/Odile) și Vladimir Statnii (Siegfried). Baletul pe muzica lui P.I.Ceaikovski, în coregrafia lui Marius Petipa și Lev Ivanov, are o scenografie  creată de Evgenii Gurenco și costume de Vera Poliudova.

Compania „St. Petersburg Classical Ballet of Andrei Batalov’’ a fost fondată în 2014 de unul dintre legendarii balerini ruși,  prim-solist la Teatrului Mariinski.

Absolvent al Academiei de Balet Vaganova  din Rusia, Andrei Batalov domină scena de balet de mai mult de 20 de ani. În 1992 a devenit solist al Teatrului Academic de Stat ”Mussorgsky” din Sankt-Petersburg, iar doi ani mai târziu câștigă statului de prim-solist al Teatrului Mariinski. El aparține unei aristocratice elite a dansului clasic din trecut și prezent, din care fac parte legende precum Vestris și Nijinsky, Mikhail Baryshnikov și Julio Bocca. Batalov deține un palmares impresionat la marile concursuri internaționale de balet . A fost câștigător a medaliei de aur la Concursul International de Balet de la Nagoya (Japonia, 1996) și la Paris (1997). A câștigat premiul 2 la Concursul Internațional Rudolf Nureyev la Budapesta (1996), premiul 1 și Mihail Baryshnikov la Arabesque-96,  Concursul de Balet din Perm (1996) și Marele Premiu la Concursul International de Balet de la Moscova (1997).

În repertoriul teatrelor Mihailovski (1992-1994) și Mariinsky (din 1994), Batalov a deținut roluri principale baletele : „Cavalerie halt”, „La Sylphide”, „Le Corsaire”, „Don Quijote”, „La Bayadere” „Manon”, „Scheherazade”, „Romeo și Julieta”. La  Royal Ballet din Danemarca (2000-2002), repertoriul său a inclus roluri clasice principale, cum ar fi Prințul Siegfried (Lacul lebedelor), Albert ( „Giselle”) și balete contemporane de Peter Martins si Kevin O ‘Dale. Ca director artistic al companiei ce-i poartă numele, Andrei Batalov urmează marea tradiție a baletului rus, așa cum au construit-o  Marius Petipa, Lev Ivanov, Alexander Gorsky, Mihail Fokin. Astăzi Batalov nu doar că dansează el însuși, dar îi învață pe alții: din 2010 el este și coregraf al Teatrului Mihailovski, având deja discipoli celebri ca Leonid Sarafanov.

Baletul Clasic din St. Petersburg ”A.Batalov” este o companie tânără, ce-și construiește ascensiunea pe fundamentul tradiției ruse în artă.  Stele ale baletului ca Andrey Batalov, Yevgeny Ivanchenko-Mariinsky Ballet, Leonid Sarafanov, Oksana Bondareva – Mihailovski Ballet, Alexandra Timofeeva, Evgheni Ivanchenko- Kremlin Ballet, Maria Poliudova,Vladimir Statnii , Ucraina sunt soliști  ai companiei . Compania de Balet Batalov reunește 50 de artiști profesioniști, absolvenți ai Academiei de Balet din Rusia Vaganova și  ai celor mai mari școli de dans din Rusia și Ucraina. Repertoriul companiei ”St.Petersburg  Classical  Ballet”  cuprinde capodopere ale baletului clasic și creații de dans contemporan.

Biletele pentru unica reprezentație a Companiei de Balet Batalov la Timișoara s-au pus în vânzare la Agenția Operei.

Premiera mondială a baletului ”Lacul lebedelor” a avut loc în 20 februarie 1877, la Teatrul Bolșoi din Moscova.

 

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Yvonne și Eduard Argalas vor susține un concert electrizant la D’arc, în Timișoara

Publicat

pe

Artista pop-rock Yvonne și trupa ei, proaspăt întorși după un mini-turneu de promovare al celui mai recent album „I’m Not Naïve“, revin pe scena din Timișoara, de data aceasta alături de Eduard Argalas, vineri, pe data de 2 mai, cu începere de la ora 20.00, la D’arc (Piața Unirii, nr. 5, Timișoara), acolo unde se anunță o seară electrizantă.

Yvonne, una dintre cele mai fresh și îndrăznețe voci din noul val pop-rock, propune un show care te poartă de la synthwave la alternative, de la emoție la explozie, într-un carusel care te încarcă de energie și la care dorești să revii cu fiecare ocazie, prins ca într-o vrajă ce nu îți dă pace. Alături de trupa ei formată din Vlad Rădoi (chitară și clape) și Sergiu Luțai (tobe), artista reușește să transforme fiecare live într-un moment intens, plin de energie și culoare.

Desigur, nu vor lipsi din playlist-ul artistei piese deja cunoscute de pe albumul „I’m Not Naive”, momente ce vor fi presărate cu o serie de surprize sonore care vor încinge și mai mult atmosfera și vor antrena publicul la dans și la bună dispoziție pe un 2 mai „sărbătoresc” de toată frumusețea.

Eduard Argalas și trupa lui formată din Sergiu Nădăban (tobe), Eduard Chelm (chitară) și Dedu Silviu (bas), instrumentiști cu o vastă experiență în scena muzicală locală, și nu numai, vor aduce un setlist plin de cover-uri românești reinterpretate cu stil, suflet și un sound bine sudat care va adăuga sarea și piperul peste un eveniment de la care nu ai voie să lipsești. Patru muzicieni, un vibe intens și o conexiune care se simte din primele acorduri, sunt doar câteva elemente care definesc modul în care a fost gândit acest proiect.

Prețul unui bilet la acest eveniment este de 40 RON și poate fi achiziționat doar la intrare. Mai multe detalii puteți afla de pe pagina oficială a evenimentului, la acest link: https://fb.me/e/HJDrBDW75

Un eveniment susținut de CVLTARTES și BeNow.

Mai multe despre Yvonne găsiți pe:

Facebook: https://www.facebook.com/yvoonne23
Instagram: https://www.instagram.com/_yvooo/
Mai multe despre Eduard Argalas găsiți pe:

Facebook: https://www.facebook.com/eduard.argalas
Instagram: https://www.instagram.com/eduard_argalas/

AICI puteți asculta versiunea live a piesei „Second With You“, videoclip extras din concertul de lansare al albumului „I’m Not Naïve“ susținut de Yvonne în Club Pixel din Timișoara:

Citeste mai mult

Cultură

Teatrul Național din Timișoara își modifică programul în ziua de doliu național

Publicat

pe

În conformitate cu hotărârea de guvern nr. 403/2025, care instituie zi de doliu național sâmbătă, 26 aprilie 2025, în semn de respect pentru trecerea în neființă a unui mare spirit al secolului, Papa Francisc, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara va arbora drapelul României în bernă și își va adapta programul în mod corespunzător.

Astfel, spectacolul Exod, programat inițial pentru această dată, se reprogramează duminică, 27 aprilie, de la ora 11. De asemenea, spectatorii pot opta pentru a doua reprezentație, care va avea loc în aceeași zi, de la ora 19, în limita locurilor disponibile, la numărul de telefon 0256 201 117, respectiv pe adresa de e-mail office@tntm.ro.

De asemenea, spectatorii care au cumpărat bilete pentru reprezentația de sâmbătă, 26 aprilie și care nu pot participa la nici una dintre cele două reprezentații programate duminică, 27 aprilie, au posibilitatea de a utiliza biletele pentru următoarele spectacole ale Teatrului Național, prin anunțare pe adresa office@tntm.ro, în limita locurilor disponibile, sau de a solicita returnarea prețului biletelor. Informații suplimentare pe office@tntm.ro.

Citeste mai mult

Cultură

Prima expoziție în România a artistului slovac Martin Piaček, la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

Work as a Trace as a Place – Martin Piaček

  1. 04 – 14. 06. 2025

Vernisaj: 29. 04. 2025 ora 19:00

Tur în expoziție cu Martin Piaček și Anetta Mona Chișa: 29. 04. 2025 ora 19:00

Expoziție orchestrată de Anetta Mona Chișa

Eseu de Jan Zálešák

Kunsthalle Bega are plăcerea de a prezenta prima expoziție în România a artistului slovac Martin Piaček, deschiderea urmând să aibă loc marți 29 aprilie la ora 19:00, cu un tur interactiv susținut de artist și de Anetta Mona Chișa, care și-a asumat rolul de orchestrator.

Expoziția intitulată „Work as a Trace as a Placeׅ reunește câțiva ani de explorare ai artistului, ani în care Martin Piaček s-a aplecat asupra contrastului dintre moale și solid, urmărind călătorii materiale cartografiate în piatră: de la sedimente la calcar și la forma cristalină, de la munte la atelier și apoi în spațiul galeriei, de la blocul brut la obiectul sculptat. Totodată, sunt reflectate istoriile de mediu încorporate în fiecare piesă — golul lăsat în urmă în carieră, praful inhalat de artist, viitorul incert al acestor forme pe măsură ce își continuă evoluția materială.

Materialitatea marmurei vorbește despre contradicții: este sugestia naturii a vieții oprite în loc. Opacitatea sa cristalină, răceala sa cărnoasă, duritatea sa moale reprezintă performanța materialității prin excelență. Cu greu te poți abține de la tentația tactilă generată de aceste calități senzoriale conflictuale. Privind mai larg, fiecare bucată de marmură întruchipează ideea timpului comprimat și a spațiului asamblat. Fiecare moleculă a sa construiește un arhiv temporal, format de-a lungul mileniilor prin căldură, presiune și schimbări geologice. Este un model pietrificat la scară mică al unei reacții în lanț la scară mare, care continuă să erodeze.

Procesul deliberat al lui Martin Piaček, de expunere lentă, schimb subtil și epuizare reciprocă, restabilește simțul timpului în care transformarea nu este grăbită, ci se desfășoară printr-un angajament răbdător. Artistul își împarte trupul cu marmura prin ore, zile, ani de muncă fizică, în timp ce respiră praful ei. Mâinile lui gândesc prin material; piatra rezistă și colaborează, modelând artistul la fel de mult cum este ea modelată de el.

Marmura — deopotrivă durabilă și fragilă — rezistă și cedează în egală măsură. Înregistrează fiecare gest: fiecare lovitură de daltă devine o inscripție ireversibilă a timpului și muncii. Procesul de sculptare al lui Martin Piaček reflectă relația în continuă evoluție a umanității cu munca — o luptă marcată de perseverență, oboseală, eșec și rare momente tăcute de reușită. Sculpturile sale poartă urmele nu doar ale intemperiilor și eroziunii, ci și ale extracției, ale violenței carierei și ale mâinilor care le-au modelat. Ele evocă descompunerea lentă a ruinelor antice și trecerea intimă a timpului personal.

Pentru Martin Piaček, munca este atât imperativ, cât și datorie — o chemare și o compulsie. Ea cere prezență fizică, apelând la forță corporală și reziliență emoțională. Practica sa îmbrățișează lentoarea, repetiția și vulnerabilitatea, opunându-se deliberat vitezei și detașării tehnologiilor de fabricație digitală. Corpul sculptorului devine o extensie a uneltelor sale, unde gândul și atingerea se unesc într-un act singular și continuu. În acest spațiu, mintea și materialul se modelează reciproc, dincolo de limitele intenției sau ale controlului.

Există o onestitate brută în abordarea lui Martin Piaček: nu idealizează munca și nici nu romantizează rezultatele ei. Lucrările sale stau ca niște ruine contemporane — monumente ale efortului, rezistenței și imperfecțiunii.

Într-o eră a creației instantanee, această expoziție oferă o reamintire: despre necesitatea lentoarei, a atingerii, a timpului. Ea vorbește despre o luptă — nu împotriva pietrei, ci alături de ea. O devenire comună. Un angajament față de creație ca mod de a fi – Anetta Mona Chişa.

Proiect susținut de Academia de Arte Vizuale și Design din Bratislava și BEGA.

Martin Piaček (Slovacia) este artist, educator și coordonator al studioului VVV (Vizual–Verbal–Public) în cadrul Departamentului de Intermedia de la Academia de Arte Vizuale din Bratislava. Format ca sculptor, activează într-o varietate de medii pentru a reexamina critic tehnicile tradiționale de sculptură, materialele și politicile monumentelor. Practica sa explorează teme precum memoria, miturile naționale și, mai recent, istoriile de mediu. Dincolo de activitatea artistică și pedagogică, Piaček este implicat în proiecte curatoriale, intervenții în spațiul public și inițiative civice precum Public Pedestal, DiStO și KU.BA. În prezent, este implicat în proiectul Freedom Monument din Veľká Mača și coordonează platforma discursivă Liquid Dogmas.

Anetta Mona Chişa este o artistă a cărei practică se extinde asupra instalației, video-ului, performance-ului și sculpturii, angajându-se profund în explorarea materialității și interdisciplinarității. Născută în România și stabilită la Praga, ea privește lumea printr-un filtru al atenției, căutând să experimenteze realitatea ca un flux continuu, mai degrabă decât ca un ansamblu de obiecte discrete guvernate de legi fizice.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite