Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Stagiunea 2025-2026 începe la Teatrul Național din Timișoara. Ce spectacole sunt programate

Publicat

pe

La Teatrul Național din Timișoara a început o nouă stagiune. Din nou împreună, spectatori alături de actorii Teatrului Național din Timișoara, stagiunea 2025 – 2026 se deschide cu un program consistent de spectacole și cu o serie de proiecte de viitor.

Primul titlu al stagiunii este spumosul spectacol ADEVĂRUL de Florian Zeller, în regia lui Radu Iacoban, spectacol programat marți, 9 septembrie, de la ora 19, în Sala Mare, fiind urmat de emoționantul AEROPORT de Ștefan Caraman, în regia lui Ion-Ardeal Ieremia, care va deschide Studio UȚU miercuri, 10 septembrie, ora 19. Joi, 11 septembrie, de la aceeași oră, ne reîntoarcem în Sala Mare cu fermecătorul DE BERGERAC. FANTASME DIN CYRANO de Michele Santeramo, spectacol semnat de cunoscutul regizor italian Roberto Bacci.

În cadrul programului Egal, dedicat colaborărilor profesionale, Teatrul Național din Timișoara a invitat Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad cu spectacolul SCLAVI (cu final rescris) de Maria Manolescu, în regia lui Dragoș Mușoiu. Spectacolul, programat vineri, 12 septembrie, în Sala Mare a Teatrului Național, de la ora 19, urmărește trepidanta poveste a unui tânăr actor care decide să pună în scenă un caz documentat privind sclavia modernă. Confruntându-se cu acest caz real, protagonistul și toți cei care gravitează în jurul proiectului descoperă în ei înșiși locuri tulburi, necunoscute, care îi transformă în moduri pe care nu și le imaginaseră.

În continuare, sâmbătă,13 septembrie, la Studio UȚU, Roberta Popa o readuce pe scenă pe celebra Mata Hari, în one woman show-ul omonim, pe textul semnat de Crista Bilciu.

Prima săptămână a stagiunii 2025-2026 se încheie în forță cu RICHARD AL III-LEA de William Shakespeare, în regia lui Radu Iacoban, următoarele spectacole fiind programate în continuare: UNDERGROUND FM, scenariu după Eric Bogosian de Claudiu Dogaru, one-man show Darie Doklean (miercuri, 17 septembrie, Studio UȚU), CAFEA CU BÂZDÂC, un spectacol de Ada Lupu Hausvater (duminică, 21 septembrie, Studio UȚU), PETRECEREA DE NUNTĂ  scenariu după proza lui Guy de Maupassant, regia Marie-Louise Boschofberger (marți, 23 septembrie, Sala Mare), AMINTIRI DIN EPOCA DE ȘCOALĂ de Mihaela Michailov, regia Ion-Ardeal Ieremia (vineri, 26 septembrie, Studio UȚU) și, nu în ultimul rând, spectacolul-eveniment EXOD de Marius Ivaškevičius, în regia celebrului regizor lituanian Oskaras Koršunovas (duminică, 28 septembrie, Sala Mare, cu începere de la ora 18).

Stagiunea 2025-2026 înseamnă, desigur, și proiecte noi. Stagiunea debutează cu repetiții pentru un nou spectacol, VESTUL ADEVĂRAT de Sam Sheperd, în traducerea lui Andrei Marinescu. Referitor la acest text, regretatul actor și dramaturg scria: „Am vrut să scriu o piesă despre natura duală a omului, una care să nu fie simbolică sau metaforică sau ceva de genul ăsta. Am vrut doar să dau o idee despre cum este să fii dual. Natura duală este ceva real. Părerea mea este că suntem divizați într-un mod mult mai devastator decât poate revela psihologia. Nu este ceva drăguț. Nu este ceva minor, peste care putem trece cu ușurință. Este ceva cu care trebuie să trăim”.

Deopotrivă amuzantă și gravă, brutală și comică, povestea celor doi frați seduși de mirajul Hollywood-ului – Austin, un scenarist de succes și Lee, un vagabond cinic – țese admirabil „modelul din covor” al complicatelor relații de familie, într-un exercițiu de hiperrealism atât de perfect încât evenimentele par să sară dincolo de natura lor plauzibilă. Regizorul Felix Alexa, prolific și multi-premiat regizor și pedagog de teatru, trece această bijuterie dramaturgică prin filtrul inteligenței și al umorului susținut de o distribuție alcătuită din tinerii actori ai Teatrului Național Marin Lupanciuc (nominalizare la Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol principal, 2024, Premiul pentru cel mai bun actor la Gala HOP a Tânărului actor, 2021) și cel mai nou membru al trupei TNTm, talentatul actor și muzician Teodor Cauș, susținuți de bine-cunoscuții actori Ion Rizea (Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol  secundar, 2023) și Paula Maria Frunzetti.

Spațiul spectacolului și costumele vor fi create de Maria Miu (Premiul UNITER pentru întreaga activitate, 2016), reputat scenograf de teatru și film, cu o carieră prodigioasă alături de nume importante ale regiei de teatru și film din România și din lume.

Premiera spectacolului este programată pentru data de 26 octombrie 2025, la Sala Mare a Teatrului Național.

Până la finalul anului, vor fi terminate lucrările la Sala 2, Teatrul Național urmând să deschidă publicului unul dintre cele mai revoluționare spații dedicate teatrului și experimentului teatral din România, moștenirea materială, de infrastructură culturală a Capitalei Europene a Culturii, așa cum a definit-o și a sprijinit-o finanțatorul său, Ministerul Culturii. Viitoarea Sală 2023 se va deschide cu spectacolul CÂNTĂREAȚA CHEALĂ de Eugène Ionesco, spectacol semnat de reputatul regizor Mihai Măniuțiu. Informații despre acest proiect complex vor fi transmise în curând.

Biletele la spectacolele Teatrului Național pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11 și 19, în fiecare zi a săptămânii, cu excepția zilei de luni.

Copiii, elevii, studenții, pensionarii, veteranii, precum și grupurile mai mari de 15 persoane beneficiază de reduceri de preț la bilete, iar persoanele cu dizabilități beneficiază de acces gratuit. Mai multe informații pe https://www.tntm.ro/tarife/.

Cultură

Premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara – Spectacolul „Vestul adevărat“

Publicat

pe

Repetițiile pentru noua premieră a Teatrului Național din Timișoara – „Vestul adevărat“ – au intrat în linie dreaptă. Astfel, prima ieșire la rampă spectacolului „Vestul adevărat“ de Sam Shepard, este programată duminică, 26 octombrie 2025, ora 19, la Sala Mare.

În traducerea lui Andrei Marinescu, povestea celor doi frați seduși de mirajul Hollywood-ului – Austin, un scenarist de succes și Lee, un vagabond cinic, dar șarmant – țese admirabil „modelul din covor” al complicatelor relații de familie, într-un exercițiu de hiperrealism atât de perfect încât evenimentele par să sară dincolo de natura lor plauzibilă.

Piesa, deopotrivă amuzantă și gravă, brutală și comică, este una dintre capodoperele celebrului actor de teatru și film, dramaturg, scenarist, regizor, romancier și poet american Sam Shepard. Câștigător al premiului Pulitzer și nominalizat la premiul Oscar pentru cel mai bun actor, de zece ori laureat al premiilor Obie pentru scenariu și regie, Sam Shepard este considerat unul dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului al XX-lea.

Bine-cunoscutul regizor de teatru Felix Alexa, premiat pentru multe dintre spectacolele sale, revine la Teatrul Național din Timișoara cu această tragi-comedie antrenantă – Vestul adevărat, trecând piesa lui Shepard prin filtrul inteligenței și al umorului său abraziv. Felix Alexa, prolific regizor și pedagog de teatru, a montat în teatre și a predat în universități din toată lumea (Paris, Zagreb, Seul, Beijing, Shanghai, New Delhi, Singapore sau Sidney). Experiența sa poartă amprenta marelui regizor Peter Brook, cu care a colaborat.

Regizorul Felix Alexa i-a distribuit în rolurile celor doi frați – protagoniști ai spectacolului, pe doi dintre cei mai tineri membri ai Naționalului timișorean, actori care, cu talent, profesionalism și tenacitate, își construiesc un profil artistic de excepție: Marin Lupanciuc, unul dintre cei mai tineri actori nominalizați vreodată la Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol principal (2023) și cel mai nou membru al trupei, Teodor Cauș, actor, muzician și dansator din noua generație. Cei doi sunt susținuți în partituri de compoziție de bine-cunoscuții actori ai Naționalului timișorean, Ion Rizea (premiul UNITER pentru cel mai bun actor secundar, 2021) și Paula Maria Frunzetti.

Decorul și costumele spectacolului sunt semnate de Maria Miu, reputat scenograf de teatru și film, recunoscută ca fiind unul dintre cei mai imaginativi, mai creativi și mai talentați artiști din generația sa.

Următoarele reprezentații ale spectacolului sunt programate joi, 30 noiembrie și duminică, 9 noiembrie 2025. Biletele la spectacolele Teatrului Național pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11 și 19, în fiecare zi a săptămânii, cu excepția zilei de luni. Mai multe informații pe https://www.tntm.ro/tarife/.

Citeste mai mult

Cultură

Cristian Sida aduce expoziția „Passepartouze” pe simezele Muzeului Național de Artă din Timișoara

Publicat

pe

Muzeul Național de Artă din Timișoara, 22 octombrie 2025 – 26 noiembrie 2025

Cristian Sida – Passepartouze

Vernisaj: miercuri, ora 18:00

Totul rămâne deschis și imprevizibil; singurul lucru stabil este structura grafică și picturală – o matrice originară din care prind contur haosul, întâmplările cotidiene și întrebările ce ne însoțesc tăcut. În acest proces, amprenta capătă un rol esențial, iar monotipul și textele generate aleatoriu devin instrumente prin care sensul se insinuează, fragmentar, în construcția vizuală a realității.

Publicul din Timișoara este invitat să îl (re)descopere pe Cristian Sida pe simezele Muzeului Național de Artă din Timișoara (MNArT), cu o colecție de lucrări reunite sub titlul „Passepartouze”.

„Titlul „Passepartouze” este un joc de cuvinte între *passepartout (paspartu) și *partouze (orgie – în sensul de delir, în cazul lucrărilor), unde nimic nu este prestabilit în afară de structura grafică și picturală, ca matrice din care iese și se construiesc haosul, întâmplările și interogațiile de zi cu zi. Amprenta joacă un rol esențial, la fel și monotipul, textele aleatorii”, explică prof. univ. dr. Cristian Sida.

Astfel, pe simezele MNArT se vor regăsi lucrări de mari dimensiuni din seriile Satyricon, Pour les Privés d’Amour et de Pinard, realizate între anii 2005 – 2025. Dimensiunile – 300×200 cm, 500×200 cm, 300×150 cm – impresionează prin impact vizual și complexitate tehnică: acrilic, grafisme, obiecte încorporate ce vizează antropomorfoze, ipostaze pseudo-anatomice, ludice, autoironice. Seria Satyricon evocă reminiscențe ale laboratorului cromatic anterior anului 2006, până la cea mai recentă lucrare, care relatează practic „povestea de dragoste cu Franța”, pe care Cristian Sida o trăiește de decenii.

„A existat – și continuă să existe – un mariaj complex, uneori tensionat, între abstract și figurativ. Spuneam și altădată: în copilărie nu pictam, ci desenam. Iar desenul, la acea vârstă, vine firesc cu nevoia de a reprezenta lumea, de a imita realitatea prin contururi: personaje, case, peisaje imaginare, basme. În 2006, odată cu lucrările din seria Satyricon, am făcut un compromis asumat: am început să injectez abstracția cu elemente grafice, forme ce păstrează o urmă de figurativ, chiar dacă filtrate de imaginar. Încă mă neliniștește întrebarea: formă sau culoare? Paradoxal, în clipa în care culoarea prinde formă, începe să povestească – dar cu fiecare poveste spusă, parcă își pierde din prezență, se estompează. Cu toate acestea, nu pot exista fără desen. E un partener de antrenament, o prezență constantă, aproape vitală. Desenez și în minte, și vizibil, ca într-un dialog interior rostit cu voce tare. Textele care însoțesc lucrările mele s-au născut inițial dintr-o selecție instinctivă – versuri întâmplătoare din melodiile pe care le ascultam în timp ce pictam. Pentru mine, aceste texte nu sunt doar însoțitoare, ci parte din limbajul vizual însuși – extensii ale ideii plastice, componente ale unei recuzite personale, uneori suprarealiste, care oferă noi piste de lectură”, declară artistul.

Cristian Sida este profesor doctor la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara (specializarea Pictură), membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și membru de onoare al Association „Atelier International d’Artistes Plasticiens” (Franța). De mai mulți ani, trăiește pe jumătate în Franța, unde participă constant la proiecte de anvergură.

A expus la Paris, New York, Viena, Biarritz, Budapesta, Izmir, Karlsruhe, Salzburg ș.a., și a fost distins cu numeroase premii, printre care: Premiul „Eugen Todoran” pentru excelență în cultură, Premiul pentru pictură la Bienala Internațională de la Izmir, Turcia, Premiul de Excelență în Pictură oferit de UAP România. A beneficiat de Bursa Națională pentru Pictură (UAP România) și a fost invitat ca lector la Université Paris 8 și la École Supérieure d’Art de Lorraine.

Este considerat unul dintre artiștii consacrați ai Europei Centrale. De asemenea, a semnat lucrări de artă monumentală în Corsica și pentru municipalitatea orașului Méricourt (Franța), unde revine în această toamnă cu un nou proiect desfășurat într-un sit UNESCO.

Parteneri: Cramele Recaș, Rețele Electrice

Citeste mai mult

Cultură

„Duality of One“ – Expoziție de pictură marca Regina Damian

Publicat

pe

Galeria 5, Timișoara, str. Vasile Alecsandri 1

Vernisaj: 23 octombrie, ora 18:00

Opening speech: Tudor Muțrescu

23 octombrie – 9 noiembrie 2025

După șapte ani dedicați proiectelor colective și curatoriatului, Regina Damian revine cu o expoziție personală ce explorează tema dualității — acea coexistență fragilă dintre forță și vulnerabilitate, dintre lumină și umbră, dintre sinele feminin și cel masculin.

În lucrările sale, artista investighează contrastele emoționale și echilibrul precar dintre interior și exterior, dintre ceea ce se vede și ceea ce rămâne ascuns. Paleta sa restrânsă — dominată de nuanțe reci de roșu, albastru și violet — devine un instrument de introspecție: culoarea nu descrie, ci trăiește, respiră, simte.

Regina Damian este o artistă vizuală care face parte din noua generație a scenei românești. Activează la Timișoara din 2016. Ea foloseşte arta (pictură, instalaţii) ca mijloc de exprimare, explorând teme precum existenţa, identitatea, migraţia, incluziunea socială. În ultimii ani, a lansat cu succes proiectul „Out of the Box”, în parteneriat cu Penitenciarul Timişoara, stimulând, prin intermediul artei, integrarea persoanelor private de libertate în societate. Atentă la marile provocări sociale. Câțiva ani mai devreme a inițiat o acţiune expoziţie „Try walking in my shoes” care a avut la bază încălţările unor refugiaţi — un gest artistic social menit să sensibilizeze asupra experienţelor migranţilor.

Ceea ce o face specială pe Regina Damian este faptul că reușește să combine arta vizuală cu activismul social — nu doar pentru galerie, ci pentru incluziune, pentru marginalizaţi. Arta ei este interdisciplinară şi multiculturală: de la mitologie egipteană şi indiană, la traditii slave, refugiaţi, migraţie.

„Nu pictez ceea ce e la suprafață, ci ceea ce rămâne în mine — în noi. În personajele mele se întâlnesc două energii, două lumi care nu se exclud, ci se completează.”

Duality of One aduce împreună lucrări recente și piese din ultimii ani, construind o poveste coerentă despre vulnerabilitate, curaj și reconcilierea contrariilor.

Această creație artistică a fost realizată printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte, și este sprijinită prin programul #SpatiiPentruComunitate.

Creația nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul ei sau de modul în care poate fi folosită.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite