Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Teatrul Național din Timișoara anunță o nouă ediție a Concursului Național de Dramaturgie

Publicat

pe

Concursul Național de Dramaturgie este o competiție inițiată de Ministerul Culturii în anul 2004. Din 2005, Teatrul Național a preluat organizarea acestui concurs, în siajul preocupării sale pentru evoluția spectacolului pe text de teatru românesc, obiectiv urmărit cu prioritate în edițiile succesive ale celui mai important festival din România dedicat dramaturgiei naționale în expresiile sale scenice.

Tema CND 2021 este SOLIDARITATE, un concept extrem de vast pe care sperăm ca autorii să îl exploateze din toate perspectivele.

Juriul CND 2021 este format din prof. univ. dr. Nicolae Mandea (președintele juriului), criticul de teatru Călin Ciobotari (membru) și Codruța Popov, consultant artistic (membru).

Criterii de evaluare:

  • originalitatea subiectului
  • coerența situațiilor scenice
  • adresabilitatea textului

Formatul CND2021:  

  • Etapa I – transmiterea propunerilor: concurenții transmit textul dramatic înscris în concurs;
  • Etapa a II-a – selecția: juriul analizează individual textele transmise și selectează în întâlnire comună cele 4 texte finaliste
  • Etapa a III-a – anunțarea textelor finaliste: secretarul CND deschide plicurile conținând datele de contact ale autorilor și face anunțul privind textele finaliste;
  • Etapa a IV–a – ateliere de dramaturgie: textele selecționate sunt adaptate ca scenarii de spectacol de 4 echipe formate, fiecare, din autor, actori și regizor;
  • Etapa a V-a – spectacole-lectură: cele 4 piese, în forma finală, sunt prezentate în spectacole-lectură;
  • Etapa a VI-a – desemnarea textului câștigător: în urma vizionării celor 4 spectacole-lectură, juriul desemnează textul câștigător;
  • Etapa a VII-a – finalizarea concursului: montarea piesei câștigătoare la Teatrul Național din Timișoara; publicarea în volum a celor 4 texte finaliste, în forma adaptată pentru scenă, rezultată din lucrul în cadrul atelierelor de dramaturgie.

Calendarul CND2021:

  • Etapa I: 22.03 – 20.05.2021
  • Etapa a II-a: 21.05 – 29.06.2021
  • Etapa a III-a: 30.06.2021
  • Etapa a IV—a: (în cadrul FEST-FDR 2021)
  • Etapa a V-a: (în cadrul FEST-FDR 2021)
  • Etapa a VI-a: (în cadrul FEST-FDR 2021)
  • Etapa a VII-a: octombrie – noiembrie 2021

Modalitatea de înscriere în concurs:

  • Propunerile se trimit în plic, pe adresa: Teatrul Naţional, Str. Mărăşeşti nr. 2, 300086 Timişoara, România. Pe acest plic nu se notează numele expeditorului.
  • Plicul va conține:

– textul dramatic (cu diacritice), în format print sau digital (stick sau dvd);

– alt plic, de dimensiuni mai mici, sigilat, pe care este notat titlul textului propus. În interiorul acestuia se vor afla numele și datele de contact ale autorului.

Condiții de participare:

  • Concursul se adresează dramaturgilor de limbă română, debutanți sau consacrați, din România sau din diaspora.
  • Textele făcute publice anterior începerii concursului (montate, publicate, înregistrate audio etc.) și înscrise în concurs ca proiecte vor fi respinse, inclusiv propunerile înscrise în concurs sub pseudonim.
  • Înscrierile care conțin coordonatele autorilor altfel decât este prevăzut în condițiile de regulament, vor fi descalificate.
  • Propunerile transmise nu sunt returnabile.

Rezultate:

  • Premiul CND este în valoare de 2.000 de lei – drepturi de autor pentru crearea și reprezentarea pe scenă sau on-line a unui spectacol pe textul câștigător. Producător: Teatrul Național din Timișoara.
  • Toate cele 4 texte finaliste vor fi publicate în volum.

Cultură

Premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara – Spectacolul „Vestul adevărat“

Publicat

pe

Repetițiile pentru noua premieră a Teatrului Național din Timișoara – „Vestul adevărat“ – au intrat în linie dreaptă. Astfel, prima ieșire la rampă spectacolului „Vestul adevărat“ de Sam Shepard, este programată duminică, 26 octombrie 2025, ora 19, la Sala Mare.

În traducerea lui Andrei Marinescu, povestea celor doi frați seduși de mirajul Hollywood-ului – Austin, un scenarist de succes și Lee, un vagabond cinic, dar șarmant – țese admirabil „modelul din covor” al complicatelor relații de familie, într-un exercițiu de hiperrealism atât de perfect încât evenimentele par să sară dincolo de natura lor plauzibilă.

Piesa, deopotrivă amuzantă și gravă, brutală și comică, este una dintre capodoperele celebrului actor de teatru și film, dramaturg, scenarist, regizor, romancier și poet american Sam Shepard. Câștigător al premiului Pulitzer și nominalizat la premiul Oscar pentru cel mai bun actor, de zece ori laureat al premiilor Obie pentru scenariu și regie, Sam Shepard este considerat unul dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului al XX-lea.

Bine-cunoscutul regizor de teatru Felix Alexa, premiat pentru multe dintre spectacolele sale, revine la Teatrul Național din Timișoara cu această tragi-comedie antrenantă – Vestul adevărat, trecând piesa lui Shepard prin filtrul inteligenței și al umorului său abraziv. Felix Alexa, prolific regizor și pedagog de teatru, a montat în teatre și a predat în universități din toată lumea (Paris, Zagreb, Seul, Beijing, Shanghai, New Delhi, Singapore sau Sidney). Experiența sa poartă amprenta marelui regizor Peter Brook, cu care a colaborat.

Regizorul Felix Alexa i-a distribuit în rolurile celor doi frați – protagoniști ai spectacolului, pe doi dintre cei mai tineri membri ai Naționalului timișorean, actori care, cu talent, profesionalism și tenacitate, își construiesc un profil artistic de excepție: Marin Lupanciuc, unul dintre cei mai tineri actori nominalizați vreodată la Premiul UNITER pentru cel mai bun actor în rol principal (2023) și cel mai nou membru al trupei, Teodor Cauș, actor, muzician și dansator din noua generație. Cei doi sunt susținuți în partituri de compoziție de bine-cunoscuții actori ai Naționalului timișorean, Ion Rizea (premiul UNITER pentru cel mai bun actor secundar, 2021) și Paula Maria Frunzetti.

Decorul și costumele spectacolului sunt semnate de Maria Miu, reputat scenograf de teatru și film, recunoscută ca fiind unul dintre cei mai imaginativi, mai creativi și mai talentați artiști din generația sa.

Următoarele reprezentații ale spectacolului sunt programate joi, 30 noiembrie și duminică, 9 noiembrie 2025. Biletele la spectacolele Teatrului Național pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11 și 19, în fiecare zi a săptămânii, cu excepția zilei de luni. Mai multe informații pe https://www.tntm.ro/tarife/.

Citeste mai mult

Cultură

Cristian Sida aduce expoziția „Passepartouze” pe simezele Muzeului Național de Artă din Timișoara

Publicat

pe

Muzeul Național de Artă din Timișoara, 22 octombrie 2025 – 26 noiembrie 2025

Cristian Sida – Passepartouze

Vernisaj: miercuri, ora 18:00

Totul rămâne deschis și imprevizibil; singurul lucru stabil este structura grafică și picturală – o matrice originară din care prind contur haosul, întâmplările cotidiene și întrebările ce ne însoțesc tăcut. În acest proces, amprenta capătă un rol esențial, iar monotipul și textele generate aleatoriu devin instrumente prin care sensul se insinuează, fragmentar, în construcția vizuală a realității.

Publicul din Timișoara este invitat să îl (re)descopere pe Cristian Sida pe simezele Muzeului Național de Artă din Timișoara (MNArT), cu o colecție de lucrări reunite sub titlul „Passepartouze”.

„Titlul „Passepartouze” este un joc de cuvinte între *passepartout (paspartu) și *partouze (orgie – în sensul de delir, în cazul lucrărilor), unde nimic nu este prestabilit în afară de structura grafică și picturală, ca matrice din care iese și se construiesc haosul, întâmplările și interogațiile de zi cu zi. Amprenta joacă un rol esențial, la fel și monotipul, textele aleatorii”, explică prof. univ. dr. Cristian Sida.

Astfel, pe simezele MNArT se vor regăsi lucrări de mari dimensiuni din seriile Satyricon, Pour les Privés d’Amour et de Pinard, realizate între anii 2005 – 2025. Dimensiunile – 300×200 cm, 500×200 cm, 300×150 cm – impresionează prin impact vizual și complexitate tehnică: acrilic, grafisme, obiecte încorporate ce vizează antropomorfoze, ipostaze pseudo-anatomice, ludice, autoironice. Seria Satyricon evocă reminiscențe ale laboratorului cromatic anterior anului 2006, până la cea mai recentă lucrare, care relatează practic „povestea de dragoste cu Franța”, pe care Cristian Sida o trăiește de decenii.

„A existat – și continuă să existe – un mariaj complex, uneori tensionat, între abstract și figurativ. Spuneam și altădată: în copilărie nu pictam, ci desenam. Iar desenul, la acea vârstă, vine firesc cu nevoia de a reprezenta lumea, de a imita realitatea prin contururi: personaje, case, peisaje imaginare, basme. În 2006, odată cu lucrările din seria Satyricon, am făcut un compromis asumat: am început să injectez abstracția cu elemente grafice, forme ce păstrează o urmă de figurativ, chiar dacă filtrate de imaginar. Încă mă neliniștește întrebarea: formă sau culoare? Paradoxal, în clipa în care culoarea prinde formă, începe să povestească – dar cu fiecare poveste spusă, parcă își pierde din prezență, se estompează. Cu toate acestea, nu pot exista fără desen. E un partener de antrenament, o prezență constantă, aproape vitală. Desenez și în minte, și vizibil, ca într-un dialog interior rostit cu voce tare. Textele care însoțesc lucrările mele s-au născut inițial dintr-o selecție instinctivă – versuri întâmplătoare din melodiile pe care le ascultam în timp ce pictam. Pentru mine, aceste texte nu sunt doar însoțitoare, ci parte din limbajul vizual însuși – extensii ale ideii plastice, componente ale unei recuzite personale, uneori suprarealiste, care oferă noi piste de lectură”, declară artistul.

Cristian Sida este profesor doctor la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara (specializarea Pictură), membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și membru de onoare al Association „Atelier International d’Artistes Plasticiens” (Franța). De mai mulți ani, trăiește pe jumătate în Franța, unde participă constant la proiecte de anvergură.

A expus la Paris, New York, Viena, Biarritz, Budapesta, Izmir, Karlsruhe, Salzburg ș.a., și a fost distins cu numeroase premii, printre care: Premiul „Eugen Todoran” pentru excelență în cultură, Premiul pentru pictură la Bienala Internațională de la Izmir, Turcia, Premiul de Excelență în Pictură oferit de UAP România. A beneficiat de Bursa Națională pentru Pictură (UAP România) și a fost invitat ca lector la Université Paris 8 și la École Supérieure d’Art de Lorraine.

Este considerat unul dintre artiștii consacrați ai Europei Centrale. De asemenea, a semnat lucrări de artă monumentală în Corsica și pentru municipalitatea orașului Méricourt (Franța), unde revine în această toamnă cu un nou proiect desfășurat într-un sit UNESCO.

Parteneri: Cramele Recaș, Rețele Electrice

Citeste mai mult

Cultură

„Duality of One“ – Expoziție de pictură marca Regina Damian

Publicat

pe

Galeria 5, Timișoara, str. Vasile Alecsandri 1

Vernisaj: 23 octombrie, ora 18:00

Opening speech: Tudor Muțrescu

23 octombrie – 9 noiembrie 2025

După șapte ani dedicați proiectelor colective și curatoriatului, Regina Damian revine cu o expoziție personală ce explorează tema dualității — acea coexistență fragilă dintre forță și vulnerabilitate, dintre lumină și umbră, dintre sinele feminin și cel masculin.

În lucrările sale, artista investighează contrastele emoționale și echilibrul precar dintre interior și exterior, dintre ceea ce se vede și ceea ce rămâne ascuns. Paleta sa restrânsă — dominată de nuanțe reci de roșu, albastru și violet — devine un instrument de introspecție: culoarea nu descrie, ci trăiește, respiră, simte.

Regina Damian este o artistă vizuală care face parte din noua generație a scenei românești. Activează la Timișoara din 2016. Ea foloseşte arta (pictură, instalaţii) ca mijloc de exprimare, explorând teme precum existenţa, identitatea, migraţia, incluziunea socială. În ultimii ani, a lansat cu succes proiectul „Out of the Box”, în parteneriat cu Penitenciarul Timişoara, stimulând, prin intermediul artei, integrarea persoanelor private de libertate în societate. Atentă la marile provocări sociale. Câțiva ani mai devreme a inițiat o acţiune expoziţie „Try walking in my shoes” care a avut la bază încălţările unor refugiaţi — un gest artistic social menit să sensibilizeze asupra experienţelor migranţilor.

Ceea ce o face specială pe Regina Damian este faptul că reușește să combine arta vizuală cu activismul social — nu doar pentru galerie, ci pentru incluziune, pentru marginalizaţi. Arta ei este interdisciplinară şi multiculturală: de la mitologie egipteană şi indiană, la traditii slave, refugiaţi, migraţie.

„Nu pictez ceea ce e la suprafață, ci ceea ce rămâne în mine — în noi. În personajele mele se întâlnesc două energii, două lumi care nu se exclud, ci se completează.”

Duality of One aduce împreună lucrări recente și piese din ultimii ani, construind o poveste coerentă despre vulnerabilitate, curaj și reconcilierea contrariilor.

Această creație artistică a fost realizată printr-o finanțare Energie! Burse de creație, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte, și este sprijinită prin programul #SpatiiPentruComunitate.

Creația nu reprezintă în mod necesar poziția Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, iar acesta nu este responsabil de conținutul ei sau de modul în care poate fi folosită.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite