Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Oskaras Koršunovas la Teatrul Național din Timișoara

Publicat

pe

Celebrul regizor Oskaras Koršunovas montează pentru prima dată în România, la Teatrul Național din Timișoara, unde a început deja repetițiile pentru un nou spectacol.

Prezența acestui personaj revoluționar al teatrului european pe scena Naționalului din Timișoara reprezintă un nod istoric pentru Teatrul Național, de provocare, cât și de confirmare a statutului său profesional la nivel internațional.

Oskaras Koršunovas este o voce puternică în regia mondială de teatru, cu un cod estetic unic și cu un  limbaj teatral identitar, abordând teme esențiale pentru societate și descoperind mereu formule de a stârni determinarea publicului, abolind granițe, așa cum o dovedesc premiile internaționale de teatru – pentru „Noi realități teatrale”, premiul Meyerhold, premiul Crucea scenei de aur și multe altele care i-au fost decernate regizorului lituanian, între cele peste 40 de distincții naționale și internaționale care îi marchează cariera.

Koršunovas înfățișează urgența noilor tehnici teatrale. Crezul regizorului este acela de a monta texte clasice ca piese contemporane. Așa cum declara într-un interviu, Koršunovas consideră că „Teatrul contemporan trebuie să reflecte actualitatea și uneori chiar s-o ia înaintea timpului, să prezică viitorul și să acționeze ca un avertisment”. Teatrul lui este un teatru al revoltei, un teatru al schimbării, un teatru de atitudine, un teatru profund și răvășitor, un teatru care, așa cum afirmă filosoful Leonida Donskis, „rămâne modern și ușor de recunoscut, în ciuda faptului că este tulburător și profund… În vremurile noastre de tehnologie avansată, astfel de miracole existențiale care durează o oră sau două și se termină în șoc și revelații etice sunt posibile numai în teatru”.

Oskaras Koršunovas a montat peste 70 de spectacole, pe care le-a prezentat în turneu atât în țara natală, cât și în Franța, Spania, Germania, Italia, Portugalia, Austria, Japonia, China, Israel, Coreea de Sud, Brazilia, SUA. Este o personalitate multi-premiată a celor mai importante festivaluri de teatru ale Europei, în special Festivalul de la Avignon și Festivalul de la Edinburgh. În 1998, fondează, împreună cu câțiva tovarăși cu același tip de gândire o companie de teatru independent; Teatrul Oskaras Koršunovas va deveni în scurt timp una dintre cele mai importante scene ale Lituaniei, cu un repertoriu foarte bine închegat, prezentând spectacole asumat contemporane, atât pe texte de actualitate, cât și pe texte clasice.

Actori consacrați ai Teatrului Național – Ion Rizea, Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Flavia Giurgiu, Cătălin Ursu, Matei Chioariu, Daniela Bostan, Roberta Popa, Mirela Puia, Cristian Szekers, Ionuț Iova, Darius Zet, Oana Antonovici, Costa Tovarnisky –, cărora li se adaugă Cristina Chiperi, Iulia Ioana, Alexandru Romescu, Oana Iovița, Alexandru Negrea, Otniel Floruț, Teodor Cauș, Vlad Vajdovici, Răzvan Săbiescu, Sergiu Vernica, Rareș Rusan, Sabine Osanitzky și Tania Ionescu – studenți ai Facultății de Muzică și Teatru, au început această călătorie teatrală formativă împreună cu Oskaras Koršunovas. Aceștia sondează un univers cu care ne intersectăm din ce în ce mai mult – o lume a dezrădăcinaților, a prigoniților, a celor care plecă să lucreze în alte țări. Pe scenă au loc povești ale personajelor din exodul contemporan, pe textul dramaturgului lituanian Marius Ivaškevičius, în traducerea și adaptarea Ralucăi Rădulescu.

Prin acest proiect, Teatrul Național din Timișoara lansează în cadrul Capitalei Europene a Culturii tema diversității și a multiculturalității, a multilingvismului pe fondul unei realități dure și în mișcare la nivel mondial.

Premiera spectacolului este programată în 22 iunie 2023, pe scena Sălii Mari, de la ora 19. Biletele vor fi puse în vânzare începând cu 22 mai.

Fototgrafii: Adrian Pîclișan / TNTm

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite