Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Una dintre cele mai mari picturi murale din România, realizată în comuna Dumbrăvița, din județul Timiș

Publicat

pe

Sala Polivalentă din Dumbrăvița a devenit spațiu de expunere pentru arta publică. O pictură murală de aproape 600 metri pătrați, realizată de artistul timișorean Andrei Drăgan, cunoscut sub pseudonimul LUX, va contribui la dezvoltarea unui spațiu de referință al comunei, pentru apropierea comunității față de artă, sport și natură.

Pictura a fost inspirată de performanțele realizate de echipa de tenis de masă a comunei Dumbrăvița, multiplă campioană națională. Ea a fost concepută ca o formă de considerație adusă de comunitatea locală sportivelor care au reprezentat localitatea în competițiile interne și internaționale, și în același timp își propune să fie o sursă de inspirație pentru tinerii sportivi.

„Lucrarea este un joc compozițional și cromatic în jurul naturii explozive a sporturilor competitive. Momentul în care adrenalina și concentrarea din competiție transcend trivialitatea cotidiană devine centrul universului participantilor”, a explicat artistul Andrei Drăgan (LUX).

„Este o mare bucurie pentru noi că tenisul de masă și rezultatele obținute de acest sport au ajuns sursă de inspirație și pentru artiști. Ideea de a realiza această pictură aici e excelentă, pentru că, și cu ajutorul ei, vom putea promova în continuare, în rândul tinerilor, atât tenisul de masa, cât și sportul, în general”, a apreciat Nicoleta Husar, antrenoarea cu care s-au obținut titlurile de campioană a României de către echipa de tenis de masa a Dumbrăviței.

Lucrarea de mari dimensiuni a fost realizată în cadrul proiectului (Car)Casa polivalentă, al cărui scop este de a interveni într-un loc reprezentativ pentru comunitate și de a da o față nouă unei viitoare zone de interes, din care face parte și noua Casă de cultură, dar și alte obiective care vor revitaliza spațiul public al comunei Dumbrăvița.

„Mă bucur de reușita acestui proiect, este o pictură deosebită care impresionează prin dinamism. A fost o alegere foarte inspirată aceasta a Sălii Polivalente, o clădire al cărei design era monoton și care a primit astfel un suflu modern. Avem în plan să organizăm un concurs de proiecte pentru amenajarea întregii zone.

Anul acesta, greu încercat de pandemie, ne-a dat viața peste cap, dar am reușit să avem o agendă culturală extrem de diversificată, care să acopere cât mai multe domenii artistice: muzică, teatru, film, sculptură, pictură. Îmi doresc ca latura culturală a Dumbrăviței să crească de la an la an, să devenim o localitate cunoscută pentru evenimentele culturale și, de ce nu, să fim parte din proiectul Timișoara – Capitală Culturală Europeană”, a declarat Horia Bugarin, primarul Comunei Dumbrăvița.

Odată cu finalizarea picturii, sportivii și artiștii naționali și internaționali care vor activa în această zonă împreună cu publicul care va veni pentru competițiile sportive și evenimentele artistice, vor fi întâmpinați de o sală de sport de mari dimensiuni transformată într-o lucrare de artă de excepție. Pictura murală devine astfel, nu doar un obiect de referință pentru comunitatea din Dumbrăvița, ci și o refacere a spiritului de comunicare cu spațiul public, prin activare urbană.

„Mediul cultural internațional crește exponențial cu nevoia societății de a-și redobândi spațiul public ca bun comun și de a-l ocroti, îngriji și estetiza. ​​Dumbrăvița are avantajul amplasării în imediată proximitate față de Pădurea Verde. Sala Polivalentă, destinație sportivă, poate astfel deveni și spațiu public recreațional, constituind o “poartă” spre natură. Astfel se creează conexiunea artă-om-sport-natură, premisă ideală pentru un trai bun”, a conchis Andreea Săsăran, curator, manager de proiect, co-fondator ACIA

(Car)Casa Polivalentă este un proiect cultural realizat de Andrei Drăgan (director artistic & coordonator producție), Andreea Săsăran (curator, manager de proiect & documentare multimedia), Ionuț Suciu (comunicare), într-un proiect produs de ACIA (Asociația Culturală pentru Intervenție Artistică), finanțat de Primăria Dumbrăvița prin Consiliul Local Dumbrăvița și susținut de WLM Group.

Asociația Culturală pentru Intervenție Artistică are ca scop desfășurarea de activități culturale, artistice, sociale și educative, abordarea artei ca intervenție culturală. Printre obiectivele relevante ale Asociației se numără promovarea spațiilor urbane și rurale, care se află în diferite stadii de degradare în urma abandonării, revitalizarea acestor spații, implementarea de inițiative care să contribuie la îmbogățirea moștenirii culturale naționale precum și încurajarea și sprijinirea dezvoltării turismului național, prin implementarea proiectelor culturale și facilitarea accesului artiștilor și operatorilor culturali la spații de creație și difuzare a culturii.

 

 

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite