Conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a dispus o serie de măsuri, care sunt aplicate în scopul asigurării securităţii şi sănătăţii personalului, dar şi pentru protecţia contribuabililor, conform unui comunicat al instituţiei.
ANAF subliniază că, încă de la primele informaţii cu privire la riscul de răspândire a infecţiei cu COVID – 19, în fiecare unitate fiscală au fost asigurate produse igienico-sanitare, iar stocurile sunt reînnoite permanent.
Potrivit comunicatului, măsurile sunt necesare în scop preventiv, dar şi pentru desfăşurarea activităţii ANAF şi a structurilor subordonate.
Astfel, au fost stabilite punctele cheie şi activităţile care necesită un flux continuu, precum şi numărul de personal necesar pentru asigurarea acestora, respectiv 15% din totalul angajaţilor ANAF, de exemplu la ghişeul unic, trezorerie, registratură, asistenţă contribuabili, relaţii cu publicul etc. Este limitat accesul în cadrul spaţiilor destinate contribuabililor, astfel încât să se evite crearea de cozi/aglomeraţie, stabilindu-se o distanţă de cel puţin 1,5 m între persoane. Sunt asigurate, pentru personalul propriu, materiale igienico-sanitare: săpun, prosoape hârtie, măşti de protecţie, mănuşi de protecţie şi dezinfectanţi pentru protecţia acestora.
În regim de urgenţă sunt asigurate servicii de dezinsecţie şi dezinfecţie a spaţiilor în care îşi desfăşoară activitatea personalul ANAF. Pentru personalul care utilizează mijloacele de transport public ora de începere este stabilită în intervale orare decalate cu o oră/o oră şi jumătate faţă de programul normal, respectiv ora 8.00, ora.9.00 şi ora 10.00, pentru perioada 12 martie – 31 martie 2020.
De asemenea, se realizează permanent prelucrarea informaţiilor şi a măsurilor de protecţie pentru prevenirea infectării cu COVID – 19, cu toţii angajaţii. Toate şedinţele, întâlnirile cu participare extinsă se realizează în sistem video conferinţă, iar delegaţiile/deplasările angajaţilor sunt suspendate în perioada următoare. Sunt stabilite activităţile şi sunt identificaţi salariaţii care îşi pot desfăşura activitatea la distanţă, respectiv 50% din totalul angajaţilor ANAF. Sunt identificaţi angajaţii care au efectuat ore suplimentare şi se acordă zilele de recuperare în vederea asigurării posibilităţii rotirii personalului.
Toţi angajaţii ANAF completează o declaraţie pe proprie răspundere, cu privire la riscul de contaminare. La intrarea în toate sediile este afişat materialul informativ cu privire la mijloacele de comunicare la distanţă cu ANAF.
Instituţia precizează că au fost constituite, atât la nivel central, cât şi la nivel regional, structuri pentru gestionarea măsurilor destinate prevenirii răspândirii COVID – 19, care vor adopta noi măsuri, în funcţie de evoluţia situaţiei.
ANAF menţionează că, până la această dată, nu sunt cazuri de infectare cu Covid-19 în rândul angajaţilor instituţiei.
Anterior, sindicatele SindFISC şi Meridian au atras atenţia că angajaţii Ministerului de Finanţe nu beneficiază de măsuri elementare de protecţie în contextul epidemiei coronavirus. Potrivit Meridian, salariaţii instituţiei din cadrul birourilor vamale de frontieră nu beneficiază de un minim ajutor din ministerului iar pentru a-şi asigura o protecţie corespunzătoare aceştia apelează la mijloace proprii sau la „mila” altor instituţii publice, cum sunt direcţiile de sănătate publică.
Pe de altă parte, SindFISC a arătat că inspectorii de la Direcţiile Regionale Antifraudă care lucrează în frontieră şi sunt primii expuşi în actualul context al răspândirii coronavirusului nu au primit echipamente de protecţie precum mănuşi, măşti sau dezinfectanţi.