Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității cere deconectarea de la restricții din 1 iunie 2021

Publicat

pe

Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii (FIO) solicită Guvernului României deconectarea domeniului HoReCa de la rata incidenţei de orice fel de la 1 iunie 2021, în condiţiile în care până la această dată vor fi vaccinaţi 90% dintre angajaţii din domeniu, iar la nivel naţional vor fi cinci milioane de persoane vaccinate, potrivit unui comunicat de presă.

„Industria ospitalităţii trece printr-un moment de cotitură. După ce s-a ratat sprijinirea sectorului după perioada de lockdown şi restricţionarea discreţionară a activităţii timp de un an, este foarte important pentru mediul antreprenorial ca redeschiderea să se facă în cele mai bune condiţii. În acest spirit, susţinem necesitatea redeschiderii în condiţii de siguranţă a industriei prin programul naţional de vaccinare. În acelaşi timp, solicităm Guvernului să analizeze posibilitatea scoaterii sectorului HoReCa de sub incidenţa numărului de infectări la mia de locuitori, principala nevoie şi dorinţă a întregului sector”, a declarat Corina Macri, preşedintele (FIO).

În urma demersurilor de consultare cu mediul de afaceri, inclusiv cu reprezentanţii sectorului HoReCa, Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii a sintetizat şapte propuneri importante pentru industrie în acest moment.

Acestea vizează deconectarea domeniului HoReCa de la rata incidenţei de orice fel, întrucât nu există studii concrete care să demonstreze vreo legătură între funcţionarea restaurantelor şi creşterea cazurilor de îmbolnăvire, majoritatea îmbolnăvirilor fiind generate de mediul profesional sau familial şi găsirea unor soluţii de funcţionare a industriei ospitalităţii în condiţii de carantină şi stare de alertă la fel ca hotelurile, magazinele alimentare, de bricolaj, supermarketuri, mall-uri.

În acest context, FIO propune un program de funcţionare restrâns în interiorul locaţiilor şi pe terase, un grad de ocupare al meselor de 50%, un număr maxim de ocupanţi la masă de 6 persoane etc. Totodată, federaţia propune elaborarea unui ghid strict de condiţii de funcţionare pe perioada pandemiei, ghid pe care se obligă să îl aducă la cunoştinţa actorilor din domeniul HoReCa şi să recomande ferm respectarea lui. Nerespectarea lui va impune măsuri drastice financiare sau chiar suspendarea activităţii.

O altă propunere face referire la reactivarea măsurii de sprijin financiar prin decontarea a 41,5% din salariul brut de încadrare a unui angajat care este reactivat în câmpul muncii, cât şi posibilitatea utilizării facilităţilor pentru angajaţi concomitent.

Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii apreciază ca fiind extrem de importante şi binevenite măsurile propuse de Guvern în anul 2020 şi consideră că ar trebui continuate şi în anul 2021. Măsura susţinerii 41,5% din salariul brut a acelor angajaţi reactivaţi din şomaj tehnic în câmpul muncii este una care a produs rezultate reale. Pentru susţinerea sectorului această măsură ar trebui continuată, alături de restul măsurilor deja aprobate. Totodată, având în vedere că există societăţi cu mai multe puncte de lucru, în mai multe localităţi, toate fiind supuse unor restricţii specifice, este necesară aprobarea utilizării facilităţilor pentru angajaţi simultan. Astăzi, o societate nu poate beneficia şi de facilitatea de şomaj tehnic şi de facilitatea pentru ‘kurzarbeit’. Acest lucru se aplică şi pentru societăţi care au doar un punct de lucru, dar sunt afectate de faptul ca operează la o capacitate redusă.

Reprezentanții federației mai doresc introducerea unei facilităţi fiscale pe salarizare şi creşterea salariului minim, similare celei din sectorul de construcţii, pentru HoReCa. Astfel, FIO propune introducerea unui plafon de 3.000-3.500 de lei şi acordarea unor reduceri şi scutiri de taxe pe muncă, similare cu scutirile acordate în sectorul de construcţii, pentru o perioadă de 5 ani. Această măsură, susţin ei, va aduce beneficii în sensul încurajării personalului calificat să rămână în ţară, cât şi eliminarea muncii la gri şi ar ajuta nu doar la o relansare a sectorului, dar şi la îmbunătăţirea calităţii actului de turism şi alimentaţie publică, permiţând societăţilor din sector să fie mai competitive în atragerea forţei de muncă calificate.

A cincea propunere se referă la reducerea cu cel puţin 50% a tuturor taxelor şi impozitelor locale pentru anul 2021 şi 2022 şi reducerea TVA pentru livrarea preparatelor alimentare, de la 9% la 5%.

„Având în vedere că activitatea este mult redusă şi că redeschiderea va fi extrem de dificilă, lupta industriei este acum pentru supravieţuire şi păstrarea forţei de muncă. Astfel, orice fel de ajutor va constitui un sprijin major pentru ca industria HoReCa să poate rămâne la linia de plutire”, motivează membrii federaţiei.

De asemenea, Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii solicită rambursarea rapidă a creanţelor reprezentând TVA, deblocarea Măsurii 2 şi remedierea situaţiei aferente Măsurii 3 şi amânarea ratelor la credite precum şi regândirea procesului de eşalonare a datoriilor provenite din taxe şi impozite, dar şi suspendarea executărilor silite pentru cei afectaţi de aceste restricţii pentru anul 2021.

„Federaţia Patronală a Industriei Ospitalităţii solicită reluarea discuţiilor cu sistemul bancar, a moratoriului public valabil până la 31.12.2020, şi amânarea ratelor la credit pentru firmele din această industrie, până la relaxarea economiei şi repornirea acestui sector, fără dată limită, până la declararea finalului pandemiei”, se mai menţionează în comunicat.

Membrii Federaţiei Patronatelor din Industria Ospitalităţii, care reprezintă interesele sectorului ospitalităţii în contextul în care este afectat puternic de efectele crizei Coronavirus, sunt Horetim Timişoara, Horeca Transilvania Cluj, Resto Constanţa, Asociaţia Horeca Oltenia, Dolj, Asociaţia HoReCa Bacău, Asociaţia Patronală Horeca Argeş şi Organizaţia Patronală a Cârciumarilor Braşoveni.

La iniţiativa Hospitality Culture Institute, reprezentanţii celor şapte organizaţii, din care fac parte peste 1.000 de antreprenori din ospitalitate, şi-au unit forţele pentru a apăra interesele naţionale ale unei industrii afectate grav de criza COVID -19 la nivel mondial.

Acest sector de activitate era format, anterior pandemiei Covid-19, din peste 40.000 de jucători: 18.000 unităţi de alimentaţie publică, 23.000 unităţi mixte de cazare şi alimentaţie publică, aproximativ 500 agenţii de turism şi numeroşi ghizi locali care au ca scop promovarea punctuală a fiecărei destinaţii turistice, universitare sau de business, se mai arată în comunicat.

foto: Restaurant Colosseum Timișoara

Din țară

ANCHETĂ. Zece persoane reținute pentru spălare de bani

Publicat

pe

Poliţiştii şi procurorii din Timiş au descins, luni, la zece persoane suspectate de spălarea banilor, care ar fi tranzacţionat prin conturile proprii sume impresionante de bani provenite din infracţiuni.

17 persoane au fost duse la audieri și a fost pus sechestru pe bunuri în valoare de peste 3,2 milioane de lei.

„Poliţiştii Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Timiş, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Tribunalul Timiş, pun în executare 10 (zece) mandate de percheziţie domiciliară. Activităţile se desfăşoară în judeţele Timiş (1), Arad (8) şi Caraş – Severin (1), într-un dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de spălarea banilor”, a anunţat, luni, IPJ Timiş.

Conform anchetatorilor, începând cu anul 2023 şi până în prezent, mai multe persoane, fără surse de venit, ar fi tranzacţionat prin conturile bancare personale sau ale unor interpuşi sume însemnate de bani provenite din infracţiuni şi desfăşurarea de activităţi corelative de spălare a banilor.

Acţiunile „vizează astfel legalizarea veniturilor obţinute ilegal, în vederea ascunderii sau al disimulării originii ilicite a acestora ori cu scopul de a ajuta persoana care a care a săvârşit infracţiunea din care provin fondurile să se sustragă de la urmărire, judecată sau executarea pedepsei penale”.

„Până la acest moment, au fost identificate bunuri de lux (autoturisme) cât şi imobile asupra cărora a fost instituită măsura sechestrului asigurător până la concurenţa sumei de 3.237.000 de lei. În vederea documentării întregii activităţi infracţionale, percheziţiile au drept scop identificarea şi ridicarea de înscrisuri, sisteme informatice folosite în circuitul infracţional, identificarea originii unor bunuri mobile şi imobile în vederea instituirii sechestrului asigurator şi orice alte mijloace de probă privitoare la efectuarea de operaţiuni bancare ilegale, respectiv a pierderii trasabilităţii şi a albirii unor sume însemnate de bani provenite din comiterea unor fapte ilicite”, au mai transmis anchetatorii.

Citeste mai mult

Din țară

Sfatul psihologului. Black Friday: Atenție mare la ce cumpărăm!

Publicat

pe

Când vine vorba de Black Friday, întreaga lume intră într-o frenezie a cumpărăturilor. Mesaje precum „doar de black friday” sau „reduceri unice” ne bombardează din toate părțile, de la inbox-uri pline de promoții până la postări pe rețelele sociale, încât aproape că devine imposibil să rezistăm tentației.

De ce ne lăsăm, însă, atât de ușor purtați de val? Ce mecanisme psihologice subtil ascunse în spatele acestor reduceri ne fac să acționăm impulsiv, să ne grăbim și, de multe ori, să cumpărăm mai mult decât avem nevoie?

S-au făcut cercetări îndelungate asupra comportamentul consumatorilor în perioade de reduceri și au identificat o serie de strategii subtile folosite de comercianți, menite să declanșeze reacții emoționale și decizii de moment.

Eugen Popa, președintele Asociației Române de Hipnoză, afirmă “Black Friday nu este doar o zi de reduceri; este un adevărat test pentru puterea noastră de decizie. În spatele ofertei atrăgătoare și a promoțiilor tentante se află mecanisme psihologice care ne influențează subconștientul, determinându-ne să cumpărăm impulsiv.”

Puterea fricii de a rata o ocazie (FOMO)

Unul dintre cele mai importante concepte este fenomenul FOMO – „fear of missing out”, sau frica de a rata o ocazie. Specialiștii afirmă că această frică de a nu profita de o oportunitate reduce capacitatea noastră de a gândi rațional și ne împinge să cumpărăm cât mai repede.

De Black Friday, retailerii folosesc mesaje puternic emoționale, precum „Stoc limitat!” sau „Doar azi!”, care activează FOMO și determină consumatorii să facă achiziții impulsive. Această presiune artificială induce anxietate, iar reacția imediată a consumatorilor este să cumpere pentru a scăpa de acest disconfort psihologic.

Efectul de turmă: Când toți cumpără, vreau și eu

Studiile arată că oamenii tind să acționeze în grupuri, urmând tendințele observate la cei din jur. În contextul cumpărăturilor, vedem prieteni, membri ai familiei și influenceri pe rețelele sociale discutând despre cele mai bune oferte, ceea ce creează o presiune psihologică subtilă de a urma același comportament.

Psihologii explică acest efect prin dorința noastră de a ne integra în grupuri și de a nu fi lăsați în urmă. Efectul de turmă este astfel amplificat de canalele de social media, unde comportamentul de cumpărare devine vizibil și contagios.

Reducerea percepției riscului prin prețuri atractive

Reducerea prețurilor activează în mintea consumatorilor un mecanism psihologic numit „aversiunea față de pierdere”. Daniel Kahneman, unul dintre cei mai importanți psihologi ai secolului, explică acest concept prin tendința naturală a oamenilor de a evita pierderile mai mult decât de a căuta câștigurile.

Când vedem prețuri reduse considerabil, percepem că ar fi o „pierdere” să nu profităm de ofertă, chiar dacă nu avem neapărat nevoie de produsul respectiv. În acest fel, reducerile și promoțiile devin un instrument extrem de eficient pentru a încuraja consumatorii să facă achiziții.

Ancorarea prețurilor: Iluzia ofertelor

Un alt fenomen psihologic pe care Black Friday îl amplifică este efectul de „ancorare” – o tehnică ce constă în a prezenta un preț inițial mare, pentru ca apoi consumatorii să perceapă reducerile ca fiind mult mai semnificative.

Studiile arată că, atunci când vedem prețuri „reduse” de la o valoare inițială mai mare, suntem predispuși să evaluăm acea ofertă ca fiind mai avantajoasă decât este în realitate. Acest efect este explicat de psihologul Amos Tversky, care a constatat că prima informație pe care o întâlnim (prețul mare) servește ca referință subconștientă pentru toate evaluările ulterioare. Astfel, suntem tentați să credem că achiziția este un „chilipir”, deși reducerea poate să nu fie atât de semnificativă.

Rolul anticipării și dopamina în comportamentul de cumpărare

Un alt factor important este anticiparea, alimentată de campaniile de teasing pe care retailerii le lansează cu săptămâni înainte de Black Friday. Anticiparea unei experiențe plăcute, precum achiziționarea unui produs dorit, declanșează eliberarea de dopamină, un neurotransmițător asociat cu recompensele și stările de plăcere.

Această explozie de dopamină crește entuziasmul și dorința de a acționa, motiv pentru care consumatorii sunt mai susceptibili să se angajeze în cumpărături impulsive. Psihologii avertizează că, deși sentimentul de anticipare poate fi captivant, acesta poate duce la achiziții pe care ulterior le regretăm.

Discountul fals” și așteptările consumatorilor

Pe lângă reducerile autentice, Black Friday aduce și multe așa-zise „discounturi false,” în care prețurile produselor sunt crescute artificial înainte de a fi reduse. Acest fenomen este adesea înțeles greșit de consumatori și poate provoca frustrare și neîncredere. În plus, psihologii arată că, deși majoritatea consumatorilor sunt conștienți că unele reduceri pot fi înșelătoare, efectul de ancorare și FOMO sunt atât de puternice încât mulți continuă să cumpere, în speranța că totuși vor face o afacere bună.

Pentru a evita capcanele psihologice de Black Friday, iată câteva recomandări:

  • Planifică și prioritizează: Fă o listă a produselor necesare și stabilește un buget clar înainte de a începe cumpărăturile.
  • Evită impulsul de moment: Fii conștient de efectele FOMO și efectul de turmă. Acordă-ți timp să evaluezi obiectiv fiecare achiziție.
  • Cercetează prețurile: Consultă prețurile cu câteva zile înainte de Black Friday pentru a putea compara reducerile și a evita „discounturile false.”
  • Revizuiește motivațiile de cumpărare: Gândește-te dacă achiziția este cu adevărat necesară sau dacă este doar o reacție la reduceri și promoții.

„Black Friday poate fi o ocazie excelentă pentru a achiziționa produsele dorite la prețuri mai accesibile, dar înțelegerea mecanismelor psihologice din spatele acestei zile ne oferă o nouă perspectivă: puterea de a decide în cunoștință de cauză. Fie că vânezi cele mai bune oferte sau doar îți completezi lista de necesități, un consumator informat este un consumator în control. Cumpărături inteligente, decizii mai bune.” ne asigură Eugen Popa.

Eugen Popa este unul dintre cei mai cunoscuţi şi bine pregătiţi traineri din România şi preşedintele Asociaţiei Române de Hipnoză. De-a lungul carierei s-a specializat atât în metode de terapie și dezvoltare personală Occidentale (Hipnoză, NLP, Mindset, Habits, Psihologie Pozitivă) cât și Orientale (Meditație, Yoga, Spiritualitate), fiind astăzi un trainer holistic în toată puterea cuvântului. Studiile sale l-au purtat pe trei continente, în Europa, Asia și Statele Unite, iar până în prezent a susţinut conferinţe, traininguri şi workshop-uri în Thailanda, Statele Unite ale Americii, Brazilia, Turcia, Grecia, Anglia, Germania etc., la care au participat mii de oameni.

Citeste mai mult

Din țară

Ora de iarnă. În noaptea de sâmbătă spre duminică se dă ceasul cu o oră înapoi

Publicat

pe

În noaptea de sâmbătă spre duminică, 26/27 octombrie 2024, România revine la Timpul Legal Român, ora standard a Europei de Est + 2 UTC.

Astfel, ca în fiecare an, în ultima duminică a lunii octombrie are loc trecerea de la ora de vară la cea de iarnă, ora 4:00 devenind ora 3:00.

Ziua de 27 octombrie, care va avea 25 de ore, va fi cea mai lungă zi a anului. Revenirea la ora standard nu modifică mersul trenurilor în vigoare, potrivit CFR Călători.

Schimbarea orei prin trecerea la ora de vară şi invers este reglementată din 2001 printr-o directivă europeană. În majoritatea statelor UE, ceasurile se dau înapoi cu o oră în ultima duminică din octombrie. Ora oficială de vară, ora Europei Orientale, pe care o aplică şi ţara noastră, a fost introdusă în România pentru prima dată în 1932 și a funcţionat între prima duminică din aprilie şi prima duminică din octombrie, cu o întrerupere între anii 1941 şi 1979, potrivit www.astro-urseanu.ro.

Circa 40% dintre ţările lumii folosesc ora de vară (Daylight Saving Time – DST), îndeosebi pentru a beneficia mai mult de lumina naturală.

Sunt studii care demonstrează însă că economiile de energie ca urmare a aplicării orei de vară sunt nesemnificative, iar altele care susţin că sănătatea oamenilor are de suferit din cauza schimbărilor orei de două ori pe an, se menţionează pe www.timeanddate.com.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite