Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Medicii atrag atenția că alergia la ambrozie se va dezvolta, în viitor. Timișoara are un sistem modern de monitorizare a polenului

Publicat

pe

Societatea Română de Alergologie și Imunologie Clinică (SRAIC) avertizează autoritățile despre creșterea alarmantă a alergiilor provocate de ambrozie, o plantă extrem de agresivă.

Conform estimărilor, 40% din populația Europei va fi alergică la polenul de ambrozie în următoarele decenii, o problemă care cere măsuri cât mai rapide.

Ambrozia – o problemă de sănătate publică

Ambrozia este una dintre cele mai invazive și agresive plante alergene, iar polenul poate declanșa simptome grave.

„Polenul ambroziei poate fi purtat de vânt la sute de kilometri distanță. Chiar dacă nu avem sursa de polen în apropiere, riscul de a dezvolta alergii este foarte ridicat. Simptomele pot evolua de la simple strănuturi, mâncărimi ale ochilor, nasului, gâtului și congestie nazală până la complicații severe, precum astmul. Aceste reacții alterează calitatea vieții și sunt pacienți care ajung să plece într-o altă țară unde aerul este mai curat și pot respire mai ușor. Din acest motiv, ambrozia reprezintă o adevărată problemă de sănătate publică”, spune prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu, medic alergolog și președinta SRAIC.

Alergia la polenul de ambrozie poate să nu dea simptome vizibile în primii ani, însă expunerea repetată crește riscul de sensibilizare. Astfel, aproape oricine poate dezvolta alergie prin expunere repetată.

„Unele persoane se nasc cu un teren atopic, adică o predispoziție genetică pentru alergii. De aceea, în unele familii alergiile sunt mai frecvente. Dacă ambii părinți sunt alergici, riscul ca un copil să fie alergic este între 50% și 80%. În plus, expunerea repetată la cantități mari de polen, cum este cazul ambroziei, sensibilizează persoana fără simptome vizibile. După câteva sezoane de expunere, organismul începe să producă anticorpi IgE specifici, care declanșează reacția alergică.”, explică medicul.

Timișoara, model de bune practici pentru toată țara

La Timișoara a fost implementat un sistem modern de monitorizare a polenului ce folosește senzori de ultimă generație și inteligență artificială. Acesta oferă informații în timp real despre nivelurile de polen și astfel le permite pacienților și medicilor să gestioneze mai eficient expunerea la alergeni. În plus, sistemul poate monitoriza și alte particule din aer, inclusiv microparticulele de plastic asociate cu poluarea.

„Am observat concentrații de polen de ambrozie care au crescut de peste 20 de ori în perioada de vârf. Aceste valori depășesc cu mult pragurile considerate sigure și reprezintă un adevărat taifun de polen, cu un impact major asupra sănătății publice, în special în zonele de câmpie”, subliniază prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu.

De aceea, „este esențial să avem sisteme de monitorizare în toată țara pentru a ști cu exactitate care sunt cei mai periculoși alergeni în fiecare regiune. Împreună cu autoritățile, poate cu Ministerul Mediului, ar trebui să ne unim forțele, să se facă un astfel de monitorizare de-a lungul întregii țări pentru a ști pentur fiecare regiune care este alergenul cel mai periculos. De asemenea, este important ca legea împotriva ambroziei să fie aplicată cu strictețe, pentru a reduce cât mai mult impactul acestei plante asupra sănătății populației. Mesajul meu către autorități este că avem nevoie să acționăm acum pentru a preveni o viitoare criză. Alergiile afectează deja milioane de oameni, iar fără măsuri adecvate, lucrurile se vor agrava. Vedem că soluții sunt, iar rezultatele de la Timișoara ne oferă speranță că putem extinde acest model la nivel național.”, adaugă medicul.

Mesajele de mai sus au fost transmise în cadrul unui eveniment online organizat de SRAIC și transmis pe platforma Pacientul 2.0. Vezi înregistrarea aici.

Proiectul este susținut de Innergy, AstraZeneca și PlantExtrakt și face parte dintr-o campanie mai amplă de informare și conștientizare a alergiilor și a efectelor pe care acestea le au asupra organismului.

Următorul proiect va fi un ghid video dedicat pacienților cu alergii și va fi publicat pe pagina sraic.eu.

Din țară

Compania aeriană Turkish Airlines va opera curse către Istambul de la Timișoara

Publicat

pe

Compania aeriană Turkish Airlines a pus în vânzare primele bilete de avion pe ruta Timișoara – Istanbul.

Anunţul a fost făcut marţi seara de preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Alfred Simonis, pe o rețea de socializare.

Acesta a mai precizat că Turkish Airlines va opera cinci curse pe săptămână, iar durata unui zbor între Aeroportul Internațional „Traian Vuia“ Timișoara şi cel din Istanbul este de o oră şi 40 de minute.

Conform celor precizate  de Alfred Simonis, Aeroportul Internațional Istanbul oferă legături rapide către 300 de destinații.

Din aprilie 2026, Compania aeriană Turkish Airlines va opera cinci curse pe săptămână conectând întreg vestul României cu unul dintre cele mai mari hub-uri aeriene internaționale.

Citeste mai mult

Din țară

ATENȚIE! Email fals în numele ANAF!

Publicat

pe

ANAF atenționează asupra unei noi campanii de emailuri false, transmise în numele instituției, de la adresa ion@impal.ro, prin care contribuabilii sunt anunțați de „o posibilă neregularitate identificată în declarațiile fiscale depuse”, iar pentru „remedierea situației” trebuie urmați anumiți pași.

Reiterăm următoarele:

nu deschideți aceste emailuri și

nu accesați documentele anexate sau linkurile din conținut;

nu transmiteți date personale sau bani către conturile menționate!

Serviciul Spațiul Privat Virtual, pus la dispoziția contribuabililor, gratuit, a fost creat și dezvoltat pentru o comunicare securizată cu instituția.

De asemenea, contribuabilii pot obține informații fiscale cu caracter general la CALL CENTER ANAF 0314039160.

Citeste mai mult

Din țară

Se deschide traficul pe noul drum DN 69A, care face legătura între partea de nord a Timișoarei și autostrada A1.

Publicat

pe

Începând de astăzi, luni 13 octombrie, de la ora 17.00, se va deschide traficul pe noul drum – DN 69A – care face legătura între partea de nord a Timișoarei și autostrada A1.

Drumul de legătură de 10 km, cu două benzi pe sens, va aduce avantaje semnificative pentru circulație și comunități, inclusiv preluarea unei părți importante din traficul de tranzit spre zona de nord a Timișoarei și conectarea cu centura de ocolire a Timișoarei (VTM). Odată cu deschiderea acestui drum, se vor echilibra și fluxurile de trafic între celelalte două conexiuni existente cu A1 (nodurile rutiere Giarmata și Remetea Mare).

În cadrul proiectului, au fost amenajate două noi sensuri giratorii, pe DN 69, iar traficul pe direcția Timișoara – Arad, dar și către DJ 692, din Timișoara spre Sânandrei, se va desfășura cu modificări. Îndemnăm participanții la trafic să acorde atenție sporită semnalizării rutiere, să respecte indicatoarele și regulile de circulație, întrucât traseele și regimul benzilor sunt diferite față de configurația anterioară.

Ø  Pe direcția Timișoara – Orțișoara – Arad, pe DN 69, șoferii vor urca pe pasajul care traversează DN 69A și vor ieși în sensul giratoriu nord, spre Orțișoara/Arad;

Ø  Pe direcția Arad – Orțișoara – Timișoara, pe DN 69, șoferii vor folosi cele două sensuri giratorii, breteaua spre direcția Timișoara fiind la a treia ieșire;

Ø  Pe direcția Timișoara – Sânandrei, șoferii vor urca pe pasajul care traversează DN 69A și vor ieși în sensul giratoriu nord, apoi se vor întoarce către Timișoara, pe DN 69 și, în sensul giratoriu sud, vor urma prima ieșire spre DJ 692. Pe direcția Sânandrei – Timișoara, șoferii vor folosi sensul giratoriu sud, cu acces pe a treia bretea;

Ø  Breteaua a doua de ieșire din sensul giratoriu sud este un acces exclusiv către platforma industrială, printr-un drum colector, care nu are acces în DN 69 pe direcția Timișoara. Așadar, șoferii care merg pe direcția Timișoara vor folosi doar a treia ieșire din sensul giratoriu sud.

 DATE TEHNICE – DN 69A:

Ø  Contract: Proiectarea și Execuția Lucrărilor din cadrul Obiectivului ”Drum de legătură Autostrada A1 – DN69” – Rest de Executat

Ø  Beneficiar: – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A prin D.R.D.P. Timișoara.

Ø  Finanţare: – Contribuția Uniunii Europene din Programul Transport 2021-2027 – Programe FEDR.

Ø  Valoare: 235.884.751,42 Lei  + TVA

Ø  Antreprenor: Antrepriza de Reparații Și Lucrări ARL Cluj S.A.

Ø  Supervizor: Asocierea VENTRA PROJECT MANAGEMENT S.R.L. – UTIBER Kozuti Beruhazo Kft

Ø  Lungime: 9,90 km

Ø  Viteza de proiectare: 100 km/h

Ø  Investiția este situată pe teritoriul comunelor Sânandrei, Giarmata și Pișchia.

NODURI RUTIERE (3)

Ø  Nod rutier DN 69 (Timișoara – Arad)

Ø  Nod rutier km 5+300 (Drum Comunal 58)

Ø  Nod rutier A1 (între nodurile rutiere Giarmata și Orțișoara, km 509)

STRUCTURI (8):

Ø  Pasaj peste drumul de legătură pe DN 69 km 0+712

Ø  Pasaj peste drumul de legătură pe drum de exploatare km 2+158

Ø  Pod peste pârâul Niarad (Bega Veche) km 3+558

Ø  Pod peste drumul de legătură pe drum de exploatare km 5+162

Ø  Pod peste pârâul Măgheruș km 6+001

Ø  Pasaj inferior pe drumul de legătură peste drum de exploatare km 7+521

Ø  Pasaj inferior pe drumul de legătură peste drum de exploatare km 9+670

Ø  Pasaj peste autostrada A1 Arad – Timișoara pe Bretea 1 – Nod A1 km 0+565.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite