Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

PREGĂTIRI pentru Black Friday 2021. Ce recomandă conducerea Protecției Consumatorilor și care sunt problemele din anii trecuți

Publicat

pe

Directorul general al Directiei Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel le recomandă românilor interesaţi de ofertele de Black Friday să verifice pe site-urile care compară preţuri tarifele, pentru a se asigura că beneficiază de cea mai bună ofertă.

„Vă recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează  preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care consideraţi că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalaţi  orice abatere şi vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus”, transmite, într-o postare Facebook, directorul Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă din cadrul ANPC, Paul Anghel.
În ceea ce priveşte  cumpărăturile online, oficialul recomandă cumpărătorilor să verifice dacă preţul include şi costul de livrare, subliniind că vânzătorul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii.

„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului”, mai scrie Paul Anghel.

Conform legislaţiei, rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.
„Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, precizează Paul Anghel.
Vânzătorul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea.
În cazul magazinelor clasice, odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.
PROBLEME la Black Friday
Printre problemele semnalate în anii anteriori  în perioada reducerilor de Black Friday se numără:
afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online  „-50%” la toate produsele , dar în realitate, această reducerea nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;
în catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online  era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de „-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului;
faptul că deşi produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coş, acesta apărea că epuizat precum şi reclama mincinoasă, constând în aceea că deşi produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat
Tot în anii anteriori, au fost semnalate de către cumpărători cazuri în care produsul a fost plasat în coşul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preţ mai mare cu 900 lei, situaţia fiind considerată drept reclamă abuz de promovare.
Cu privire la plata cu cardul online, consunatorii sunt sfătuii să refuze tranzacţia dacă li se cere codul PIN al cardului, parolă de Internet sau Mobile banking sau soldul contului ataşat cardului.

Din țară

Medicii atrag atenția că alergia la ambrozie se va dezvolta, în viitor. Timișoara are un sistem modern de monitorizare a polenului

Publicat

pe

Societatea Română de Alergologie și Imunologie Clinică (SRAIC) avertizează autoritățile despre creșterea alarmantă a alergiilor provocate de ambrozie, o plantă extrem de agresivă.

Conform estimărilor, 40% din populația Europei va fi alergică la polenul de ambrozie în următoarele decenii, o problemă care cere măsuri cât mai rapide.

Ambrozia – o problemă de sănătate publică

Ambrozia este una dintre cele mai invazive și agresive plante alergene, iar polenul poate declanșa simptome grave.

„Polenul ambroziei poate fi purtat de vânt la sute de kilometri distanță. Chiar dacă nu avem sursa de polen în apropiere, riscul de a dezvolta alergii este foarte ridicat. Simptomele pot evolua de la simple strănuturi, mâncărimi ale ochilor, nasului, gâtului și congestie nazală până la complicații severe, precum astmul. Aceste reacții alterează calitatea vieții și sunt pacienți care ajung să plece într-o altă țară unde aerul este mai curat și pot respire mai ușor. Din acest motiv, ambrozia reprezintă o adevărată problemă de sănătate publică”, spune prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu, medic alergolog și președinta SRAIC.

Alergia la polenul de ambrozie poate să nu dea simptome vizibile în primii ani, însă expunerea repetată crește riscul de sensibilizare. Astfel, aproape oricine poate dezvolta alergie prin expunere repetată.

„Unele persoane se nasc cu un teren atopic, adică o predispoziție genetică pentru alergii. De aceea, în unele familii alergiile sunt mai frecvente. Dacă ambii părinți sunt alergici, riscul ca un copil să fie alergic este între 50% și 80%. În plus, expunerea repetată la cantități mari de polen, cum este cazul ambroziei, sensibilizează persoana fără simptome vizibile. După câteva sezoane de expunere, organismul începe să producă anticorpi IgE specifici, care declanșează reacția alergică.”, explică medicul.

Timișoara, model de bune practici pentru toată țara

La Timișoara a fost implementat un sistem modern de monitorizare a polenului ce folosește senzori de ultimă generație și inteligență artificială. Acesta oferă informații în timp real despre nivelurile de polen și astfel le permite pacienților și medicilor să gestioneze mai eficient expunerea la alergeni. În plus, sistemul poate monitoriza și alte particule din aer, inclusiv microparticulele de plastic asociate cu poluarea.

„Am observat concentrații de polen de ambrozie care au crescut de peste 20 de ori în perioada de vârf. Aceste valori depășesc cu mult pragurile considerate sigure și reprezintă un adevărat taifun de polen, cu un impact major asupra sănătății publice, în special în zonele de câmpie”, subliniază prof. dr. Carmen Bunu-Panaitescu.

De aceea, „este esențial să avem sisteme de monitorizare în toată țara pentru a ști cu exactitate care sunt cei mai periculoși alergeni în fiecare regiune. Împreună cu autoritățile, poate cu Ministerul Mediului, ar trebui să ne unim forțele, să se facă un astfel de monitorizare de-a lungul întregii țări pentru a ști pentur fiecare regiune care este alergenul cel mai periculos. De asemenea, este important ca legea împotriva ambroziei să fie aplicată cu strictețe, pentru a reduce cât mai mult impactul acestei plante asupra sănătății populației. Mesajul meu către autorități este că avem nevoie să acționăm acum pentru a preveni o viitoare criză. Alergiile afectează deja milioane de oameni, iar fără măsuri adecvate, lucrurile se vor agrava. Vedem că soluții sunt, iar rezultatele de la Timișoara ne oferă speranță că putem extinde acest model la nivel național.”, adaugă medicul.

Mesajele de mai sus au fost transmise în cadrul unui eveniment online organizat de SRAIC și transmis pe platforma Pacientul 2.0. Vezi înregistrarea aici.

Proiectul este susținut de Innergy, AstraZeneca și PlantExtrakt și face parte dintr-o campanie mai amplă de informare și conștientizare a alergiilor și a efectelor pe care acestea le au asupra organismului.

Următorul proiect va fi un ghid video dedicat pacienților cu alergii și va fi publicat pe pagina sraic.eu.

Citeste mai mult

Din țară

Se prelungește măsura plafonării tarifelor RCA până în decembrie

Publicat

pe

Având în vedere dezechilibrul între cerere şi ofertă de pe piața asigurărilor RCA, ce poate pune presiuni asupra preţurilor după data de 30 septembrie când expiră actuala plafonare, autorităţile au în vedere plafonarea tarifelor RCA pentru încă trei luni, adică până la 31 decembrie 2024.

Un proiect de hotărâre de Guvern în acest sens a fost publicat luni de Ministerul Finanţelor.

Iniţiatorii motivează măsura arătând că în prezent se manifestă în continuare o reticenţă în ceea ce priveşte apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asiguraţi, în condițiile gradului scăzut de concurență, cu un număr relativ mic de societăţi de asigurare.

Cu toate acestea, în primul trimestru din 2024, piaţa RCA în funcție de valoarea primelor brute subscrise a crescut cu 2% față de primul trimestru din 2023, iar numărul de contracte RCA de la sfârşitul lui iulie 2024 era cu circa 4% mai mare decât la finele lui 2023, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

În ceea ce privește dezechilibrele existente pe piață, inițiatorii men­țio­nează numărul ridicat de cazuri încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, observându-se o creştere a acestora cu 19.000 de cazuri faţă de începutul lunii iunie, societăţile preluând în asigurare aproximativ 7.500 de astfel de cazuri pe lună de la începutul anului 2024.

În prezent, tarifele de primă maxime sunt stabilite de fiecare firmă de asigurări la nivelul propriilor tarife practicate la data de 28 februarie 2023, ajustate cu maximum 6,8%, iar comisioanele aferente contractelor RCA nu pot depăși 8% din prima netă. Ultima plafonare a tarifelor RCA a fost decisă la finalul lunii iunie și expiră la 30 septembrie.

Citeste mai mult

Din țară

PROGRAMUL Casa Verde fotovoltaice pentru persoane fizice. Când se deschide aplicația pentru depunerea solicitărilor

Publicat

pe

Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) va începe sesiunea de finanţare pentru înscrierea solicitanţilor persoane fizice în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională.

Conform unui comunicat de presă transmis, marţi, de AFM, înscriere se face prin intermediul aplicaţiei informatice pusă la dispoziţie pe site-ul www.afm.ro.

Aplicația va fi deschisă din 27 septembrie 2024, ora 10:00 şi până la data de 08 octombrie 2024, câte o zi pentru fiecare regiune sau până la epuizarea bugetului aferent fiecărei regiuni.

Totodată, unităţile de cult se vor putea înscrie în program în data de 09 octombrie 2024, ora 10:00 sau până la epuizarea bugetului.

“În anul 2024, Administraţia Fondului pentru Mediu lansează sesiunea de înscriere cu un buget record de aproximativ 2 miliarde de lei. Scopul nostru este să facilităm accesul unui număr cât mai mare de beneficiari la finanţarea oferită prin acest program. Ne dorim să asigurăm resursele necesare pentru a sprijini implementarea sistemelor de panouri fotovoltaice în alte aproximativ 67.000 de gospodării, astfel că, după această sesiune vom putea discuta despre aproximativ 200.000 de gospodării care îşi vor reduce costul facturii la energie electrică şi care vor utiliza energie verde”, a transmis preşedintele AFM, Laurenţiu-Adrian Neculaescu.

Potrivit acestuia, sesiunea din 2024 aduce noutăţi deosebit de importante în cadrul Programului.

”Este vorba despre finanţarea instalaţiilor pentru stocarea energiei electrice produse de panourile fotovoltaice, o măsură esenţială pentru maximizarea eficienţei şi independenţei energetice a gospodăriilor. Totodată, am crescut considerabil subvenţia, de la 20.000 lei la 30.000 lei, oferind astfel un sprijin financiar mai mare pentru cei care doresc să investească în energia verde. Pentru a simplifica procesul de înscriere am adus îmbunătăţiri semnificative aplicaţiei informatice dedicate programului. Astfel, conturile utilizatorilor pot fi create înainte de deschiderea oficială a sesiunii de înscriere, permiţându-le astfel beneficiarilor să se familiarizeze cu aplicaţia şi să fie pregătiţi în avans. În ziua dedicată înscrierii va fi necesară doar încărcarea documentelor solicitate, eliminând astfel stresul şi aglomeraţia”, a mai transmis Neculaescu.

Potrivit acestuia, pentru un proces de înscriere cât mai eficient, fiecare regiune va avea o zi destinată înscrierii şi nu trei zile cum a fost anul trecut, având în vedere faptul că banii alocaţi s-au epuizat de fiecare dată într-un timp record.

Solicitanţii se vor înscrie personal în cadrul programului prin intermediul aplicaţiei informatice, conform următorului calendar:

Perioadă înscriere persoane fizice Regiunea Buget
27 septembrie 2024 Regiunea Nord Vest – judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş 274 290 000 lei
30 septembrie 2024 Regiunea Centru – judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu 280 050 000 lei
01 octombrie 2024 Regiunea Nord Est – judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui 319 380 000 lei
02 octombrie 2024 Regiunea Sud Est – judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea 242 730 000 lei
03 octombrie 2024 Regiunea Sud Muntenia – judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman 321 000 000 lei
04 octombrie 2024 Regiunea Bucureşti Ilfov 114 120 000 lei
07 octombrie 2024 Regiunea Sud Vest – judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea 199 200 000 lei
08 octombrie 2024 Regiunea Vest – judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş 229 110 000 lei
Perioadă înscriere unităţi de cult Regiunea Buget
09 octombrie 2024 Toate regiunile 20 100 000 lei
BUGET TOTAL 1 999 980 000 lei

 

Documentele trebuie să fie valabile la momentul înscrierii în aplicaţie.

Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicaţie sunt:

a) actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie;

b) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat de la ANAF;

c) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local;

d) extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie;

e) copia cărţii funciare colective, dacă este cazul.

Solicitantul se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru un singur imobil.

Pentru solicitantul persoană fizică este eligibil proiectul care se implementează la adresa menţionată ca domiciliu în cartea de identitate.

Aplicaţia informatică nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de către solicitant.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite