Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

Specialiștii caută soluții pentru combaterea risipei alimentare

Publicat

pe

În această săptămână a fost lansată campania de responsabilitate socială „Reducem risipa alimentară. Preţuim hrana”, în cadrul căreia iniţiatorii – federaţiile şi asociaţiile reprezentative din domeniul alimentar şi din cel de ambalaje – au susţinut necesitatea găsirii unor soluții astfel încât consumatorul să conștientizeze importanța de a nu cumpăra mai mult decât are nevoie.

În Uniunea Europeană se aruncă, anual, în jur de 88 milioane de tone de mâncare, iar cea mai mare risipă se înregistrează în ţara noastră, raportat la nivelul gospodăriilor populaţiei (49%), conform datelor furnizate de reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR).

Românii aruncă la gunoi în principal mâncare gătită, pâine, legume şi fructe, iar motivele ce îi determină să facă acest lucru sunt: degradarea rapidă a alimentelor (26%), estimarea greşită a cantităţii de alimente ce se consumă la o masă (21%), dar şi cumpărăturile în exces (14%), potrivit unui studiu realizat de InfoCons şi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).

În ceea ce priveşte soluţiile luate în calcul de către participanţii la conferinţa de specialitate, în cadrul căreia a fost lansată campania „Reducem risipa alimentară. Preţuim hrana”, acestea se referă în special la educarea consumatorului, întrucât costurile finale ale risipei alimentare se reflectă în principal în buzunarul acestuia.

„Risipa alimentară înseamnă costuri, pe care le suportă consumatorul, nu retailerul sau producătorul, şi de aceea este foarte importantă o educare a celui care cumpără. Trebuie să educăm populaţia să cumpere responsabil din punctul de vedere al gramajelor”, a afirmat preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (LAPAR), Dorin Cojocaru.

Prezent la eveniment, ministrul agriculturii, Achim Irimescu, a admis că şi lui i s-a întâmplat să cumpere mai multe alimente decât era necesar, însă a subliniat că ţara noastră poate avea rezultate pozitive în combaterea risipei alimentare.

În România, proiectul de lege împotriva risipei alimentare va fi dezbătut în plenul Camerei Deputaţilor, iar dacă proiectul va fi votat, magazinele care nu donează mâncarea înainte de expirare vor fi amendate.

În acelaşi timp, s-a discutat şi despre posibilitatea ca Ministerul Finanţelor Publice să găsească o soluţie fiscală astfel încât magazinele care vând la preţuri reduse produse alimentare aflate în apropierea termenului de garanţie să beneficieze de deducerea TVA pentru respectivele alimente. De asemenea, risipa ar putea fi combătută şi dacă produsele ar fi împachetate în ambalaje cu gramaj mai mic. Fabricile au la îndemână şi soluţii moderne de dublare a termenului de valabilitate, prin intermediul noilor tehnologii de pasteurizare la rece sub înaltă presiune.

Astfel, spun specialiştii, s-ar distruge în mod natural bacteriile, iar cantitatea de E-uri ar fi mult redusă. Această măsură însă va duce la costuri mai mari

Tot pentru combaterea risipei alimentare, la nivelul Comisiei Europene a fost lansată, recent, o nouă platformă, care reuneşte 70 de organizaţii şi este centrată pe prevenirea risipei pe lanţul valoric alimentar, pe cooperarea intersectorială şi promovarea de bune practici.

Din țară

Încep înscrierile la creșă și grădiniță

Publicat

pe

Înscrierile la grădiniţă, creşă şi în serviciile de educaţie timpurie complementare, pentru anul şcolar 2025-2026 încep luni, a anunțat Ministerul Educației.

În grupele de nivel antepreşcolar (creşă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 luni şi 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preşcolar (grădiniţă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

„Vă rugăm să aveţi în vedere că înscrierea nu se face pe principiul «primul venit, primul servit», deci ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii nu constituie un criteriu”, informează reprezentanții ministerului.

Înscrierea se face pe baza criteriilor generale şi specifice descrise în metodologia de înscriere.

Ministerul precizează că în grupele de nivel antepreşcolar (creşă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 luni şi 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preşcolar (grădiniţă) pot fi înscrişi copiii cu vârste între 3 şi 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.

În cererile-tip de înscriere părinţii pot trece trei opţiuni, în ordinea preferinţelor. Cererea se depune la unitatea de învăţământ aleasă ca primă opţiune.

âGrupa mare şi grupa mijlocie fac parte din învăţământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniţă se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădiniţe a copiilor de 4 şi 5 ani.

Ministerul mai arată că la nivelul inspectoratelor şcolare va funcţiona o linie telverde, la care părinţii pot obţine gratuit informaţii referitoare la înscrierea copiilor la grădiniţă/creşă şi în serviciile de educaţie timpurie complementare.

Numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcţional, programul de funcţionare sau alte informaţii utile vor fi comunicate de fiecare inspectorat şcolar.

Citeste mai mult

Din țară

Zboruri Timișoara-Dubai, din octombrie, cu compania Animawings

Publicat

pe

Compania Animawings a anunțat că va introduce zboruri regulate între Timișoara și aeroportul Dubai World Central, din Emiratele Arabe Unite.

Conform datelor din sistemul de rezervări al companiei, noua rută va fi inaugurată în prima săptămână din luna octombrie 2025, iar zborurile vor fi disponibile în fiecare zi de marți. Prețul unui zbor pleacă de la 119 de euro/persoană.

Animawings va folosi pentru această rută aeronave Airbus A230, care pot transporta 180 de pasageri.

Durata unui zbor va fi de cinci ore și jumătate.

Compania românească AnimaWings va opera curse charter de pe Aeroportul internațional „Traian Vuia“ din Timișoara

Citeste mai mult

Din țară

În 2025, Declarația unică se depune până la data de 26 mai, inclusiv

Publicat

pe

Termenul limitã pentru depunerea Declarației unice (Formular 212) este 26 mai 2025 (inclusiv), pentru veniturile obținute în anul precedent.

Declarația unicã se completeazã și se depune de cãtre persoanele fizice care în anul 2024 au avut, individual sau într-o formã de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din strãinãtate și care datoreazã impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului Fiscal.

Declarația unicã se depune și de cãtre persoanele fizice care opteazã în cursul anului 2025 pentru plata contribuției de asigurãri sociale de sãnãtate (CASS).

De asemenea, persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizeazã venituri din activitãți independente, din drepturi de proprietate intelectualã, din activitãți agricole, silviculturã și pisciculturã, scutite de la plata impozitului pe venit, au obligația declarãrii veniturilor și depunerii declarației.

Declarația se depune, împreunã cu anexele completate, dacã este cazul, astfel:
a) prin mijloace electronice de transmitere la distanțã, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

– prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual” (SPV);

– pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnãturã electronicã calificatã.

  1. b) în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poștã, cu confirmare de primire. Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrãrii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștã, dupã caz.

Contribuabilii care nu dețin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unitãților fiscale, cu ajutorul cãrora pot efectua urmãtoarele operațiuni:

– înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual;

– completarea Declarației Unice;

– depunerea Declarației Unice.

Lista sediilor unitãților fiscale în care sunt puse la dispoziția contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regãsește pe portalul www.anaf.ro, la secțiunea Asistențã contribuabili – Servicii oferite contribuabililor.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cãrora existã personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistențã pentru depunerea Declarației unice.

Informații suplimentare pot fi obținute:

  •        accesând portalul www.anaf.ro, secțiunea Asistențã contribuabili – Servicii oferite contribuabililor – Ghiduri curente și alte materiale informative;
    ·        participând la webinariile susținute de ANAF (20 și 21 mai, ora 10.00);
    ·        telefonic, la numãrul 031.403.91.60;
  •        la structurile de asistențã pentru contribuabili din cadrul unitãților fiscale teritoriale.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite