De cele mai multe ori, oamenii acordă încredere altor persoane, fără a se gândi că ceilalți pot fi rău intenționați, astfel că devin cu ușurință victime ale unor înșelăciuni, întrucât întotdeauna va exista cineva pregătit să profite de naivitatea unor semeni.
Astfel, anumite persoane apelează telefonic potenţialele victime, cărora le comunică faptul că un membru al familiei acestora a suferit sau a provocat un accident rutier şi, sub o falsă identitate, (de exemplu: avocat sau chiar membrul al familie) solicită diferite sume de bani necesare acoperirii pagubelor cauzate de accident (costuri de spitalizare, daune materiale, etc.).
Ulterior, persoanei i se colicită să depună sumele de bani solicitate într-un cont, pe numele unei anumite persoane.
Apelanții se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, respectiv starea de şoc şi teamă, întrucât majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii.
Autorii acestui tip de înşelăciune cunosc foarte multe elemente personale ale posibilelor victime (profesia, apelative utilizate de membrii familiei, programul de lucru etc.), iar în acest mod câştigă încrederea victimei şi o conving pe aceasta, că cele relatate sunt reale.
Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie, însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, este bine să verificaţi informaţiile primite.
Un alt mod de înșelăciune, care constă în apelarea pe telefonul mobil ori în transmiterea aleatorie a unor SMS-uri prin care anumite persoane, care se recomandă a fi reprezentanţii unor societăţi comerciale, anunţă câştigarea unor mari premii în bani, produse sau chiar autoturisme.
Pentru a intra în posesia premiului „norocosul câştigător” trebuie, fie să depună o sumă de bani într-un anumit cont, fie să trimită prin mandat poştal un comision sau chiar să încarce electronic contul unui număr de telefon mobil, astfel, banii transferaţi fiind pierduţi.
În acest sens, facem apel la cetățeni să manifeste prudenţă atunci când o persoană necunoscută le solicită să furnizeze datele personale (CNP, serie şi număr de buletin, adresă) sau să achite diferite sume de bani anticipat pentru a intra în posesia unor premii, mai ales dacă nu au participat la niciun concurs de acest gen.
CE TREBUIE SĂ ŞTIŢI ?
Pentru a evita să deveniţi victima unei infracţiuni de înşelăciune, este bine să analizaţi cu atenţie informaţiile primite şi să vă puneţi câteva întrebări referitoare la veridicitatea lor.
Este adevărat că, din diferite motive (ex: traume fizice sau emoţionale), vocea „rudei”/”fiului”/fiicei”, care sună pentru a solicita sprijin, vă poate părea schimbată, însă, nu ezitaţi să cereţi amănunte referitoare la situaţia prezentată, astfel încât să nu cădeți în capcana răufăcătorilor.
Înainte să acţionaţi, aveţi în vedere şi următoarele aspecte:
– În caz de accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări;
– Orice accident de circulaţie are două variante de soluţionare:
1) depunerea unei plângeri la unitatea de poliţie competentă;
2) înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie.
– Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală şi nicidecum aspectul financiar. Persoanele implicate într-un accident rutier nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale;
De asemenea, trebuie să cunoaşteţi faptul că, conform reglementările în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav este, de obicei, anunţat de către persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru.
Chiar dacă ar putea exista alte surse, care să transmită informaţia înainte ca aceasta să vă parvină în mod oficial, datele trebuie verificate înainte de a întreprinde orice acţiune printr-un apel la 112 sau la cea mai apropiată unitate de poliţie.
Serviciile medicale de urgenţă nu sunt sunt furnizate contra cost; de aceea, în nici un caz nu trimiteţi bani prin persoane necunoscute, în speranţa că îi veţi ajuta pe cei dragi – nu faceţi decât să cădeţi în plasa întinsă de infractorii care au profitat abil de naivitatea şi lipsa dumneavoastră de informare.
PENTRU PREVENIREA ÎNŞELĂCIUNILOR ESTE ABSOLUT NECESAR:
– să verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani prin terţi/mandat poştal/ virament bancar unor rude, despre care vi se spune o poveste, de obicei impresionantă; sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie, cereţi sfatul unui poliţist sau apelaţi la telefonul de urgenţă 112;
– nu oferiţi niciun fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutorul de la capătul firului;
– nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice, în niciun caz unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care acestea susţin că o au;
– nu daţi crezare veştilor prin care aţi fost anunţaţi că sunteţi câştigătorii unor concursuri la care nu aţi participat; simpla utilizare a serviciilor unui furnizor (de telefonie, cablu tv etc.), nu presupune şi înscrierea automată la vreun concurs, fără consimţământul abonatului;
– nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizează ulterior.
Având în vedere aspectele prezentate, poliţiştii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Timiș recomandă cetăţenilor să nu trimită sume de bani unor persoane necunoscute, să se adreseze şi să sesizeze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze numărul unic de urgenţă 112, ori de câte ori au suspiciuni cu privire la faptul că ar putea fi următoarea victimă a unei infracţiuni de înşelăciune.