Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Din țară

STUDIU. Majoritatea pacienților neglijează urmările post-COVID-19

Publicat

pe

După aproape doi ani de pandemie, trecerea prin COVID-19 nu este nici pe departe cea mai mare problemă, ci sechelele cu care rămân pe termen lung mai ales cei care au avut o formă gravă a bolii. Este îngrijorător faptul că mulți dintre cei care au trecut prin boală nu conștientizează pericolul unor probleme medicale cu care rămân după aceea, care influențează sănătatea fizică și mentală pe termen lung, atrag atenţia medicii.

Din cauza lacunelor de informare și, uneori, din considerente financiare mulți dintre românii care au suferit de COVID-19 nu cer sfatul medicului, preferând să urmeze recomandări de pe internet.

Conform unui studiu online al Asociației „Din grijă pentru client“, cei mai mulți dintre res­pondenți (57 la sută) spun că se confruntă cu oboseală cronică, în timp ce 36-37 la sută se confruntă cu probleme neurologice și, în proporție aproape egală, cu căderea părului. De asemenea, cel puțin 1 din 5 români care au avut COVID-19 s-a plâns de afecțiuni respiratorii, cardiovasculare, precum și de dureri musculare.

Pe lângă sechelele fizice, peste 45 la sută dintre cei intervievați au rămas cu probleme de anxietate, depresie, frică sau insomnii, însă doar 8 la sută au cerut consiliere psihologică și urmează un tratament, a precizat coordonatoarea acestui studiu, Cosmina Voichița Meseșan, într-o decla­rație preluată pe contul de Facebook al asociației.

Îngrijorător este, de asemenea, faptul că aproape 40 la sută dintre participanții la sondaj nu au făcut nici o investigație medicală, deși prezintă simptome „long-COVID”, adică de lungă durată. Proporția celor care au optat pentru o evaluare completă este de numai 29 la sută. Doar 19 la sută dintre pa­cienții intervievați au primit de la medicul de familie o recomandare pentru evaluare post-COVID, doar un sfert dintre pacienți au men­ționat medicul specialist ca sursă de informare, iar mai mult de 60 la sută spun că s-au informat despre „long-COVID” de pe rețelele de socializare, deși 9 din 10 pa­cienți consideră absolut necesară o informare mai bună și din surse credibile.

Implicarea specialiștilor în prevenție și conștientizarea pacientului de a face un control medical sau psihologic post-COVID ar fi mai mult decât binevenite, subliniază coordonatoarea studiului. Cele mai simple pachete de investigații medicale necesare includ câteva analize de sânge, o parte dintre ele decontate de casele de asigurări de sănătate, iar cele mai complexe includ investigații neurologice și chiar ședințe de consiliere psihologică, unele nefiind însă decontate.

„Sfatul meu este ca fiecare persoană care trece sau a trecut prin boală să fie extrem de atentă la manifestările propriului corp după vindecare, indiferent dacă are sau nu o formă gravă a bolii”, recomandă Cosmina Voichița Mese­șan. Dacă pacientul observă ceva neobișnuit în acest sens trebuie să meargă la medic pentru inves­tigații. Este, totuși, un virus despre care nu știm cum se va manifesta pe termen lung.

„Urmați sfaturile medicilor și nu luați rețete de pe internet, fiecare pacient este diferit și are nevoie de tratament personalizat. Nu lăsați garda jos, e un virus foarte parșiv!”, conchide coordonatoarea studiului.

Din țară

ATENȚIE! Escrocherie prin WhatsApp. Recomandările polițiștilor

Publicat

pe

O nouă metodă de înșelătorie este activă, prin WhatsApp, transmit reprezentații Inspectoratului Județean de Poliție Timiș, care recomandă vigilență maximă din partea utilizatorilor aplicației.

„Această metodă de înşelătorie implică persoane cu intenţii rău voitoare care vă contactează, pretinzând că sunt prieteni, membri ai familiei sau chiar reprezentanţi ai unor instituţii. Ele vor solicita un cod de verificare pe care l-aţi primit prin SMS, invocând diverse motive (precum o «eroare tehnică» sau «necesitatea urgentă de ajutor»). După ce le furnizaţi codul, aceştia pot prelua controlul asupra contului dumneavoastră de WhatsApp şi îl pot utiliza pentru a înşela alte persoane sau pentru alte scopuri”, a precizat IPJ Timiş, luni, într-un comunicat de presă.

IPJ Timiş a transmis unele recomandări:

„- Fiţi precauţi la mesajele primite de la numere necunoscute sau chiar de la contacte salvate. În această schemă, infractorii se prezintă ca fiind persoane cunoscute sau oficiali şi vă cer să trimiteţi un cod de verificare pe care l-aţi primit prin SMS.

– ⁠Nu divulgaţi niciodată coduri de verificare WhatsApp. Acestea sunt folosite pentru a securiza contul dvs., iar furnizarea lor poate permite infractorilor să preia controlul contului.

– ⁠Verificaţi întotdeauna identitatea persoanei care vă contactează. Dacă primiţi cereri neobişnuite sau urgente, apelaţi direct persoana respectivă pentru a confirma autenticitatea mesajului.

– ⁠Activaţi autentificarea în doi paşi pe WhatsApp. Aceasta adaugă un nivel suplimentar de securitate şi previne accesul neautorizat la contul dvs., chiar dacă cineva obţine codul de verificare.

– ⁠Nu daţi curs cererilor financiare sau promisiunilor suspecte. Escrocii pot încerca să vă convingă să faceţi plăţi rapide sau să trimiteţi bani sub pretexte false.

– ⁠Educaţi-vă familia şi prietenii. Informaţi-i despre această metodă de fraudă pentru a preveni alte incidente”.

Citeste mai mult

Din țară

SOLDĂRI DE IARNĂ. Recomandări de la Protecția Consumatorului pentru cumpărături

Publicat

pe

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze și asupra seriozității comercianților care propun produsele dorite spre vânzare.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online”, a scris Paul Anghel, pe Facebook.

Consumatorii mai sunt sfătuiți să verifice stocul existent, dacă prețul afișat conține sau nu TVA sau dacă include și costul de livrare.

„Dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii lui”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare ale firmei, caracteristicile produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului.

Anghel recomandă, de asemenea, consumatorilor să citească recenziile privind produsele vândute online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului.

Citeste mai mult

Din țară

Când nu se fac nunți în anul 2025

Publicat

pe

Biserica Ortodoxă a rânduit ca în posturi, în ajunul și în zilele praznicelor împărătești, precum și în perioada dintre Crăciun și Bobotează, să nu se facă nunți.

Vă punem la dispoziție lista zilelor în care nu se fac nunți în anul 2025, conform calendarului editat de Arhiepiscopia Bucureștilor și Patriarhia Română.

În toate zilele de post şi în posturile de peste an: în toate miercurile şi vinerile;

de luni, după Lăsatul secului de carne pentru Postul Sf. Paşti, până la Duminica Sfântului Apostol Toma inclusiv (vineri, 24 februarie – duminică, 27 aprilie);

în Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (duminică, 16 iunie – marți, 18 iunie);

în Postul Adormirii Maicii Domnului (vineri, 1 august – joi, 14 august);

la Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul (vineri, 29 august);

în Postul Naşterii Domnului (sâmbătă, 15 noiembrie – miercuri, 24 decembrie);

în perioada cuprinsă între Praznicul Nașterii Domnului și Bobotează (joi, 25 decembrie – marți, 6 ianuarie);

În ajunul şi în zilele Praznicelor împărăteşti (1-2 februarie; 28-29 mai; 7-9 iunie; 15 august, 13-14 septembrie).

Sursa: basilica.ro

Sursa foto: Restaurant Colosseum Ballroom Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite