Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Formularul 600. Cum se calculează baza de impozitare

Publicat

pe

Pentru a determina dacă trebuie sau nu depus Formularul 600, contribuabilii trebuie să-şi calculeze veniturile nete obţinute din activităţi independente în 2017, iar baza de impozitare nu poate fi mai mică decât echivalentul a 1.900 de lei lunar sau 22.800 de lei pe an, explică specialiştii fiscali.

Formularul 600 – „Declaraţia privind venitul asupra căruia se datorează contribuţia de asigurări sociale şi cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate” – este prevăzut prin OPANAF (Ordinul Preşedintelui ANAF) nr. 4140/2017 elaborat în baza OUG nr. 79/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 885 din 10 noiembrie 2017.

De la 1 ianuarie 2018, în cazul contribuabililor persoane fizice care în anul fiscal precedent au obţinut venituri din activităţi independente, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiţii sau venituri din alte surse, CAS şi CASS se datorează astfel:

– CAS se datorează doar de către persoanele care au realizat venituri lunare din activităţi independente, cumulate din toate sursele în anul fiscal precedent, peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna ianuarie a anului de impunere (pentru anul fiscal 2018 salariul minim brut este de 1.900 de lei);
– CASS se datorează doar de către persoanele care au realizat venituri în anul fiscal precedent, din activităţi independente, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiţii sau venituri din alte surse, cumulate din toate sursele, cel puţin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe ţară (22.800 de lei, pentru anul fiscal 2018).

Începând cu 1 ianuarie 2018, indiferent de numărul activităţilor desfăşurate şi de nivelul venitului realizat, când acesta este cel puţin egal cu plafonul minim, CAS (25%) se datorează la un venit ales cel puţin egal cu nivelul salariului de bază minim brut pe ţară (1.900 de lei în anul 2018), iar CASS (10%) se datorează la salariul de bază minim brut pe ţară.

Formularul 600 se depune doar de către persoanele care realizează venituri cel puţin egale cu plafoanele minime menţionate. Persoanele fizice care obţin venituri sub plafon nu au obligaţia depunerii declaraţiei, dar pot opta pentru depunerea acesteia în vederea asigurării în sistemele sociale.

ANAF a anunţat recent că 210.000 de contribuabili persoane fizice au obligaţia de a depune, până la data de 31 ianuarie 2018, Formularul 600.

Pentru a lămuri metodologia de calcul şi celelalte aspecte ale completării/depunerii Formularului 600, specialiştii fiscali au transmis următoarele precizări şi recomandări:

– contribuabilii trebuie mai întâi să-şi calculeze totalul veniturilor obţinute anul trecut din activităţi independente, iar dacă acest total depăşeşte plafonul de 1.900 de lei lunar sau 22.800 de lei în anul 2017, atunci Formularul 600 trebuie depus până la data de 31 ianuarie. Atenţie: este vorba despre veniturile nete obţinute anul trecut

– acest calcul este necesar numai pentru a vedea dacă trebuie sau nu depus Formularul 600 şi nu are relevanţă pentru baza de impozitare pe 2018

– ceea ce va avea relevanţă pentru impozitarea în 2018 este „venitul ales”, adică suma pe care contribuabilul doreşte să o prezinte ca fiind bază de calcul pentru CAS. Această sumă nu poate fi mai mică de 1.900 de lei lunar sau 22.800 de lei anual, însă poate fi mai mare dacă contribuabilul doreşte, spre exemplu, o contribuţie mai mare la pensii şi, deci, o pensie mai mare

– Formularul 600 poate fi depus şi de cei care nu au realizat venituri peste plafonul 1.900/22.800, dar care doresc să contribuie cu sume suplimentare la CAS şi CASS. La fel ca şi în cazul celorlalţi contribuabili, baza de calcul va fi „venitul ales”, adică suma pe care o doreşte contribuabilul să o taxeze cu CAS – desigur, aceasta să nu fie mai mică de 1.900 de lei lunar

– în cazul în care sursa de venit dispare pe parcursul anului (încetează un contract) şi, astfel, venitul coboară sub plafonul de taxare, contribuabilul trebuie să anunţe Fiscul, depunând documente justificative

– până la data de 31 ianuarie se face doar declararea (depunerea Formularului 600), după care Fiscul transmite o notificare privind sumele datorate, iar plăţile efective ale CAS şi CASS se vor face trimestrial

– principala diferenţă între regimul anterior şi cel actual privind veniturile din activităţi independente constă în faptul că de-acum nu se mai face reţinerea la sursă (unde plătitorul acestor venituri colectează CAS şi CASS şi le plăteşte Fiscului, în contul beneficiarului), ci beneficiarul care acumulează aceste venituri îşi calculează baza de impozitare şi plăteşte respectivele contribuţii.

Administrație

Primul pod construit la Timișoara după Revoluție va lega Bulevardul Dâmbovița de Calea Bogdăneștilor. Primăria a lansat licitația pentru constructor

Publicat

pe

Primăria Timișoara a accestat fonduri europene pentru construirea primului pod nou din oraș după Revoluție care va conecta Bulevardul Dâmbovița direct de Calea Bogdăneștilor.

Cu linie dublă de tramvai, piste de bicicletă, trotuare largi, patru benzi pentru mașini și spații verzi, proiectul Primăriei va conecta cartierele Dâmbovița și Ronaț. Podul și Pasajul Solventul fac parte din Inelul IV Vest, o legătură nouă între nordul și sudul Timișoarei, și vor prelua parte din traficul care trece astăzi prin zona centrală.

Proiectul municipalității include legături cu pistele de bicicletă de pe malul Begăi, dar și reconfigurarea a două intersecții mari, respectiv cu str. Gării și Blvd. Dâmbovița, lângă depoul de tramvaie.

„Noul pod de la Solventul este un proiect așteptat de generații întregi de timișoreni. Împreună cu pasajul aflat acum aproape de finalizare, această legătură va schimba radical felul în care ne deplasăm prin oraș și va deschide noi oportunități de dezvoltare pentru cartierele din vestul Timișoarei. Prin astfel de investiții, facem din Timișoara un oraș mai conectat, mai accesibil și mai atractiv – atât pentru oameni, cât și pentru economie. Este primul pod pe care în construim la Timișoara după Revoluție, și pe care vor circula mașini, bicicliști, pietoni și tramvaie”, a spus primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

Valoarea estimată a lucrărilor de execuție este de 101.981.174 lei (fără TVA). Totodată, Municipiul Timișoara a contractat o finanțare europeană de 93 de milioane de lei pentru această investiție, prin Programului Regional Vest 2021–2027, Intervenția Regională 4.1 – Mobilitate urbană sustenabilă.

Firmele interesate se pot înscrie la următorul link: https://www.e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100199835

 

Citeste mai mult

Locale

RESTRICȚII de trafic în mai multe zone din Timișoara. Se finalizează mai multe lucrări

Publicat

pe

Comisia de circulație din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara a avizat restricționarea traficului rutier în două zone din oraș, în perioada 4 septembrie 2025 – 7 septembrie 2025, pentru finalizarea lucrărilor de asfaltare în zona bulevardului Liviu Rebreanu și străzii Divizia 9 Cavalerie.

Astfel, în perioada 4 septembrie 2025 – 7 septembrie 2025, traficul rutier va fi restricționat pe bulevardul Liviu Rebreanu, pe tronsonul cuprins între sensul giratoriu AEM (Piața Gheorghe Domășnean) și strada Arieș, prin închiderea sensului de mers către Spitalul Județean și instituirea circulației rutiere semaforizate în dublu sens, pe sensul opus.

Suplimentar, traficul rutier va fi închis pe strada Costică Rădulescu, pe tronsonul cuprins între Strada Cerna și Bulevardul Liviu Rebreanu. Pe străzile secundare care se intersectează cu Bulevardul Liviu Rebreanu, pe partea unde se desfășoară lucrări, va fi instituită restricția „Drum fără ieșire”. Astfel, accesul către Lidl și Spumotim va fi posibil doar de pe Calea Stan Vidrighin.

În plus, pe strada Aleea Sănătății, la intersecția cu Bulevardul Liviu Rebreanu, se va închide banda de mers înainte pe strada Costică Rădulescu, iar pe strada Arieș se va închide una din cele două benzi de preselecție stânga spre Bulevardul Liviu Rebreanu, pe sensul de mers către sensul giratoriu AEM.

În aceeași perioadă, 4 septembrie 2025 – 7 septembrie 2025, se vor închide străzile perpendiculare pe strada Divizia 9 Cavalerie – respectiv Carol Davila, Dr. Robert Koch și Albinelor – și vor fi semnalizate cu „Drum fără ieșire”, de la intersecția cu strada Olanda.

Autoritățile recomandă șoferilor să folosească rute alternative pe perioada desfășurării lucrărilor.

Citeste mai mult

Social

Centru de Zi pentru Tinerii cu Dizabilități, la Timișoara. Cum se fac înscrierile

Publicat

pe

Cu dotări moderne, o gamă largă de terapii adaptate și programe pentru dezvoltarea autonomiei și integrarea la locul de muncă, Primăria Municipiului Timișoara, prin Direcția de Asistență Socială, a creat un loc care îi tratează cu demnitatea cuvenită pe tinerii cu dizabilități din oraș.

Astfel, municipalitatea a inaugurat Centrul de Zi pentru Tineri cu Dizabilități, primul centru din România cu servicii specializate pentru această categorie. Evenimentul de inaugurare a avut loc în cadrul Festivalului „Podul Lung”, o sărbătoare anuală a comunității care aduce împreună familii, beneficiari și artiști locali.

„Noul centru înseamnă mai mult decât o clădire și niște servicii sociale. Înseamnă liniște pentru familii care până acum trăiau cu teama ca trebuiau să continue lupta singuri după ce copiii împlineau 18 ani. Le spunem acum: nu mai sunteți singuri. Tinerii vor primi aici sprijinul pentru a duce o viață cât mai demnă și cât mai independentă. Mă bucur foarte mult că în Timișoara se deschide primul centru de acest fel”, a spus viceprimarul Paula Romocean în cadrul evenimentului de inaugurare.

Centrul de Zi, amplasat pe Strada Cornelia Sălceanu nr. 17, face parte din Complexul de Servicii Sociale „Podul Lung”, și are o capacitate de 120 de beneficiari pe lună. Este destinat tinerilor între 18 și 35 de ani, încadrați în grad de handicap, cu domiciliul sau reședința în Timișoara. Misiunea sa principală este să ofere sprijinul necesar pentru tranziția către viața adultă și să asigure continuitatea terapiilor începute în copilărie.

„Prin deschiderea acestui centru, facem un pas firesc și necesar în sprijinirea tinerilor cu dizabilități și a familiilor lor. Este o reușită locală și națională, care demonstrează că Timișoara își respectă cetățenii și investește în incluziune socială. Practic, reușim să facem trecerea de la serviciile și programele de specialitate pe care le oferim copiilor cu dizabilități la serviciile sociale oferite adulților cu dizabilități, acoperind într-un mod specific, concret și adaptat, nevoile tinerilor cu dizabilități”, a precizat Emese Eszteró, Directorul General al Direcției de Asistență Socială.

Serviciile includ programe de dezvoltare a autonomiei personale, terapie psihosocială, consiliere medicală și suport emoțional, hidroterapie, electroterapie, meloterapie, stimulare senzorială, activități educative și recreative, precum și sprijin pentru integrarea și menținerea la locul de muncă. Centrul dispune de cabinete pentru asistență socială, psihologică și medicală, săli de terapie, logopedie și stimulare senzorială, precum și spații pentru activități de grup și socializare. Totodată, părinții și reprezentanții legali beneficiază de consiliere, sprijin emoțional și grupuri de suport.

Toate serviciile sunt gratuite pentru beneficiari, fiind finanțate în proporție de 90% din bugetul de stat și 10% din bugetul local.

Municipalitatea îi invită pe toți cei interesați să se înscrie contactând echipa centrului, cu detalii disponibile la următorul link: https://socialtm.ro/centrul-de-zi-pentru-tineri-cu-dizabilitati-podul-lung/

Foto: Primăria Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite