Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Locale

Fost șef în cadrul DGASPC Timiș, judecat pentru luare de mită. Emitea certificate de handicap vizual persoanelor cu vedere bună

Publicat

pe

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Timişoara, l-au trimis în judecată pe Lihor-Laza Laszlo Andras, fost șef în cadrul Direcția Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Timiș (DGASPC), pe care îl acuză de 21 de acte materiale de luare de mită în formă continuată, 113 acte materiale de fraudă informatică în formă continuată, şi tot de 113 fapte de fals informatic în formă continuată.

Acţiunile au fost comise în calitate de şef serviciu în cadrul DGASPC Timiş.

„În perioada 2013 – 2020, în exercitarea funcţiei de şef al Serviciului Evidenţă Drepturi Persoane cu Dizabilităţi din cadrul D.G.A.S.P.C. Timiş, inculpatul Lihor-Laza Laszlo Andras ar fi pretins şi primit de la 21 de persoane, prin intermediari, sume de bani cu titlu de mită – între 1.000 lei până la 2.600 euro de persoană, primind în total 17.800 euro şi 20.100 lei, pentru a efectua formalităţile necesare obţinerii indemnizaţiei de încadrare în grad de handicap vizual, în condiţiile în care persoanele respective nu erau îndreptăţite să beneficieze de aceste drepturi. Pe lângă mita solicitată şi remisă pentru introducerea în grad de handicap, inculpatul ar mai fi încasat diverse «cotizaţii» (în aceeaşi modalitate – prin intermediari), anual de regulă, în bani, sume de circa 50 euro, 200 – 300 lei şi/sau produse alimentare”, se menționează în rechizitoriul procurorilor DNA.

Anchetatorii au descoperit că funcţionarul ar fi introdus pe nedrept în sistemul informatic al DGASPC Timiş, pentru un număr total de 45 de persoane, date reale cum sunt datele de identitate ale persoanelor interesate şi date false cum sunt gradul de handicap, diagnosticul, certificatul, decizia de plată, comisia de evaluare, „creând în acest mod situaţii necorespunzătoare adevărului în baza de date, conform cărora acele persoane sunt persoane cu handicap şi necesită plata sub formă de prestaţii sociale cât şi alte drepturi (transport gratuit, bilele tratament gratuit, scutire de impozite, etc.)”.

„Obţinerea pe nedrept de certificate de încadrare în grad de handicap, în maniera expusă anterior, a devenit de notorietate, motiv pentru care persoane din alte judeţe şi-au stabilit provizoriu reşedinţa în judeţul Timiş. Acele documente fac ca beneficiarii lor să obţină indemnizaţii de încadrare în grad de handicap care nu li se cuvin, dar şi alte facilităţi conferite de lege, prejudiciul adus bugetului de stat, fiind de 3.404.698 lei. Precizăm că, o mare parte din falşii beneficiari de prestaţii sociale ca urmare a încadrării nereale în grad de handicap, fie nu au avut niciodată un loc de muncă în România, fie lucrează în străinătate, fie lucrează în instituţii publice şi nu achită niciun fel de contribuţii la bugetul de stat. Mai mult, o parte dintre aceştia deţin în acelaşi timp şi permis de conducere auto şi circulă pe drumurile publice”, se mai arată în rechizitoriul DNA.

O mare parte din prejudiciul material cauzat a fost recuperat, prin restituirea, pe parcursul urmăririi penale, a sumelor încasate necuvenit de către beneficiarii pensiei.

Pe lângă fostul funcţionar, în acelaşi dosar au fost deferite justiţiei alte 12 persoane, dintre care una în stare de detenţie, inculpate pentru infracţiuni de: complicitate la luare de mită, dare de mită, complicitate la infracţiunea de fraudă informatică, complicitate la infracţiunea de fals informatic.

Pentru recuperarea sumelor încasate pe nedrept cu titlu de pensie handicap vizual s-a constituit parte civilă Ministerul Muncii si Solidariţii Sociale prin Consiliul Judetean Timiş şi DGASPC Timiş, cu suma de 26.492.703 lei (aproximativ 5.362.895 Euro), corespunzătoare pensiei încasate pe nedrept de către un număr de aproximativ 500 persoane.

În perioada 6 – 25 iunie 2024, respectiv la data de 18 iulie 2024 au fost încheiate acorduri de recunoaştere a vinovăţiei cu 15 inculpaţi care „au declarat expres că recunosc comiterea faptelor reţinute în sarcina lor, acceptă încadrarea juridică şi sunt de acord cu felul şi cuantumul pedepselor aplicate, respectiv pedepse cu închisoarea cu suspendarea executării sub supraveghere”, menţionează DNA.

Lihor-Laza Laszlo Andras a mai fost trimis în judecată într-un alt dosar pentru fapte similare, fiind condamnat la o pedeapsă de 5 ani şi 4 luni închisoare.

Cercetările continuă în cauză cu privire la stabilirea împrejurărilor în care alte aproximativ 500 persoane au obţinut în condiţii similare pensie de handicap vizual pe nedrept.

Dosarul va fi judecat la Tribunalul Timiş.

Locale

Serviciu Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor, la Peciu Nou

Publicat

pe

Începând de miercuri, 15 ianuarie 2025, Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Peciu Nou își va începe efectiv activitatea.

Astfel, cetățenii care au domiciliul pe raza de competență a comunei Peciu Nou (Peciu Nou, Diniaș și Sânmartinu Sârbesc) se vor adresa Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Peciu Nou începând cu data mai sus menționată.

Serviciul Evidența Persoanei Timișoara deservește în continuare următoarele comune arondate:

1. Com. Becicherecu Mic

2. Com. Bogda

3. Com. Bucovăț

4. Com. Cenei

5. Com. Fibiș

6. Com. Ghiroda

7. Com. Giarmata

8. Com. Giulvăz

9. Com. Mașloc

10. Com. Orțișoara

11. Com. Parța

12. Com. Pișchia

13. Com. Remetea Mare

14. Com. Sânandrei

15. Com. Sânmihaiu Român

16. Com. Șag

Citeste mai mult

Locale

Barometrul Calitatea Vieții în Timișoara. Cum puteți să vă exprimați părerea

Publicat

pe

„Barometrul Calitatea Vieții în Timișoara”, realizat de Primăria Municipiului Timișoara, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara este încă disponibil pentru completare on-line. Sondajul sociologic reflectă calitatea vieții în Timișoara și acoperă toate ariile vieții în oraș iar completarea lui nu durează mai mult de 10 minute.

Ancheta sociologică este concepută de Facultatea de Sociologie și Psihologie din cadrul Universității de Vest din Timișoara și măsoară gradul de mulțumire față de întreținerea clădirilor istorice, a pistelor de biciclete, starea drumurilor, a iluminatului public sau transportului în comun.

Cel mai recent raport, referitor la datele Barometrului Calității Vieții în Timișoara 2023, a arătat că aproape 70% dintre timișoreni cred că Timișoara se îndreaptă într-o direcție bună, în creștere față de anul 2022 (65,7%) și cea mai ridicată din 2016, când a fost realizat primul raport. Barometrul Calității Vieții are ca scop furnizarea de date empirice relevante pentru administrația publică locală și toți ceilalți actori instituționali implicați în viața orașului privind situația și dinamica socială din comunitatea locală, în scopul orientării politicilor publice și proiectelor strategice locale, în context regional și național.

Barometrul este realizat conform normelor metodologice din domeniu și asigură anonimizarea datelor persoanelor care oferă răspunsuri. Instrumentul de cercetare utilizat în cadrul „Barometrului Calitatea Vieții în Timișoara” este dezvoltat de un grup de cercetători în sociologie, psihologie, științe economice, geografie socială și științe ale comunicării de la Universitatea de Vest din Timișoara.

Sondajul se poate completa până în data 20 ianuarie 2025, la adresa online: https://e-uvt.questionpro.com/a/TakeSurvey.

Citeste mai mult

Locale

NEMULȚUMIRE. Primăria Timișoara trece serviciile de salubrizare la Societatea Drumuri Municipale

Publicat

pe

Municipalitatea intenționează să preia în regie proprie serviciile de salubrizare stradală. În ultima perioadă calitatea serviciilor de curățenie stradală a fost nesatisfăcătoare, reclamații privind coșuri de gunoi adesea pline, praf pe străzi și trotuare murdare fiind înregistrate în platforma dedicată și la managerii de cartier.

“Chiar dacă în ultimii ani am văzut o îmbunătățirea a curățeniei din Timișoara, recunosc că sunt nemulțumit de cât de curat este orașul. Am decis să propun Consiliului Local să preluăm serviciul de salubrizare înapoi la municipalitate tocmai pentru a avea un mai mare control asupra modului în care se face curățenie în oraș. Pentru banii pe care îi plătim anual din bugetul local, din taxele și impozitele timișorenilor, Timișoara trebuie să arate mai bine”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Ca urmare a feedback-ului negativ al timișorenilor la adresa actualului operator și a unei evaluări detaliate a serviciilor prestate de acesta, Primăria Timișoara a luat constant măsuri, respectiv nu a recepționat toată suprafața planificată pentru curățenie. În aceste condiții, municipalitatea inițiază primul pas pentru asigurarea serviciilor de salubrizare prin intermediul Societății Drumuri Municipale (SDM). Două proiecte de hotărâre vor fi supuse votului în următoarea ședință a Consiliului Local: unul privind studiul de oportunitate și unul privind mandatarea AGA SDM pentru a iniția demersuri pentru noile servicii.

Odată aprobate proiectele de hotărâre, municipalitatea poate parcurge următoarele etape, astfel încât schimbarea operatorului să nu afecteze continuitatea serviciilor după mijlocul lunii martie, când expiră contractul cu societatea Brantner Servicii Ecologice. Ofertele depuse în cadrul procedurii de achiziție publică a municipalității pentru servicii de salubrizare, inclusiv de către Brantner, au fost inadmisibile.

Timișoara nu este singurul municipiu care a decis preluarea serviciilor de salubrizare în regie proprie: recent, Primăria Reșița a anunțat același demers începând cu luna martie a acestui an.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite