Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Programele Casa Verde şi Casa Verde Plus, din august. Câţi bani poţi primi

Publicat

pe

Ministerul Mediului a lansat, marţi, în consultare publică, programele ”Casa Verde” şi ”Casa Verde Plus” dedicate celor care doresc finanţare pentru dotarea caselor cu sisteme de producere a energiei nepoluante şi izolarea lor cu materiale ecologice. Programele se vor afla în dezbatere publică timp de zece zile, urmând să fie lansate oficial în luna august.

Astfel, pentru acest an, bugetul programului „Casa Verde” ajunge la 138 de milioane de lei, din care 60 de milioane de lei pentru populaţie.

„O persoană fizică poate primi o finanţare de 6.000 de lei pentru achiziţia unor panouri solare care să asigure apa caldă menajeră, adică 100% din costuri. În cazul achiziţiei unei pompe de căldură, finanţarea ajunge la 8.000 de lei, adică 70-80% din costurile totale”, a declarat ministrul Mediului, Cristiana Paşca-Palmer, la conferinţa de lansare a proiectului, eveniment organizat într-o casă eficientă energetic, respectiv casa Solaris din localitatea Voluntari.

Pentru clădirile publice se pot obţine finanţări de până la 90% din proiect, dar nu mai mult de 500.000 de lei pentru unităţile de cult şi două milioane de lei pentru instituţiile publice. Pentru primării, subvenţia este de maximum patru milioane de lei pentru oraşele cu peste 100.000 de locuitori şi scade gradual până la 500.000 de lei pentru localităţile cu mai puţin de 3.000 de locuitori.

„În acest an lansăm în premieră şi programul ‘Casa Verde Plus’. Bugetul total pentru acest an este de 45 de milioane de lei, din care 12 milioane de lei pentru persoanele fizice şi 33 de milioane de lei pentru cele juridice”, a arătat ministrul.

Proiectele finanţate prin „Casa Verde Plus” vor include, pe lângă sistemele de încălzire, optimizarea energetică prin folosirea de materiale cu amprentă redusă de carbon, respectiv izolarea termică a pereţilor cu materiale, ecologice, precum lână, cânepă sau piatră bazaltică, sisteme de acoperişuri verzi, sisteme de eficientizare a consumului de resurse şi sisteme de iluminat ecologice.

„Am observat că sunt zone unde lâna efectiv se aruncă la gunoi, aşa că vrem să creăm o piaţă pentru a utiliza lâna în mod eficient”, a adăugat Palmer.

Un beneficiar persoană fizică poate primi maximum 40.000 de lei prin acest program, sumă care poate acoperi integral izolarea cu materiale ecologice a unei case cu o amprentă la sol de 90 de metri pătraţi (materiale şi manoperă).

Persoanele juridice, pentru clădirile de interes public, pot primi până la 500.000 de lei.

Potrivit ministrului, românii care vor să acceseze aceste programe trebuie să se înscrie la Agenţia pentru Protecţia Mediului de pe raza judeţului unde locuiesc şi să întocmească un dosar. Angajaţii de la Administraţia Fondului de Mediu vor analiza dosarul, apoi va fi semnat un contract cu viitorul beneficiar, care va avea la dispoziţie un an pentru a achiziţiona sistemul şi a depune facturile pentru decontare. Finanţarea va fi acordată pe principiul ‘primul venit, primul servit’.

La rândul său, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Istvan Jakab, a arătat că, la programul anterior ‘Prima Casă’, lansat în 2011, au participat 15.000 de persoane fizice, din care circa 2.000 nu au primit încă finanţarea.

„Partea de implementare poate dura şi avem cazuri când implementarea a început anul trecut”, a explicat Jakab.

El a estimat pentru cele două proiecte lansate în acest an circa 10.000 de beneficiari.

„Sperăm ca aceste programe să continue şi anii următori, dar acest lucru depinde de succesul lor. Ne dorim ca şi asociaţiile de locatari să poată beneficia, dar aici sunt anumite aspecte juridice care trebuie clarificate”, a mai spus Cristiana Palmer.

Casa Solaris, unde a avut loc conferinţa de presă, poate produce de patru ori mai multă energie decât consumă, cu ajutorul panourilor fotovoltaice instalate pe acoperiş, iar încălzirea şi răcirea casei se face prin pereţi, tavan şi pardoseală, utilizându-se apa pompată dintr-un puţ aflat în apropiere. Proprietarii locuinţei, pe lângă faptul că nu plătesc nimic la întreţinere, vor primi bani pentru că vor livra electricitate în sistemul energetic naţional.

AGERPRES

Cultură

Festivalul „25 de ore de teatru non-stop“, la Timișoara

Publicat

pe

Inițiat în cadrul programului Timișoara – Capitală Culturală Europeană, festivalul propune un concept exuberant de teatru non-stop: spectacolele invitate se vor juca timp de o seară, o noapte și o zi, fără întrerupere, în 13 spații din oraș (atât convenționale cât și neconvenționale).

Maratonul teatral va începe sâmbătă, 4 octombrie 2025 la ora 18:00 și se va încheia târziu, în seara zilei de duminică 5 octombrie.

Vor fi invitați artiști din țară dar și din afara ei.

Cele mai active companii independente ale momentului vor picta o frescă a omului tânăr contemporan, într-o înșiruire de evenimente adresate tuturor categoriilor de public.
Deschiderea oficială a festivalului aparține Teatrului Apropo din București.

Comedia romantică „Repetiția de seară“ se va juca la Casa Tineretului în 4 octombrie, sâmbătă seara, de la ora 20:00.

În distribuție alături de carismaticul actor Liviu Cheloiu o regăsim pe Claudia Moroșanu, o tânără actriță originară din Timișoara care s-a remarcat în ultimii ani pe scenele independente din capitală.

Maratonul va continua târziu în noapte cu un traseu al insomniacilor compus din performance-uri teatrale și muzicale care de care mai îndrăznețe și provocatoare: Scârț Loc Lejer, Casa Artelor, Cuib D’Arte, Casa Studenților – toate aceste spații vor vibra nocturn.

Dimineața de 5 octombrie ne va găsi în Piața Unirii, rostind poezie spre deliciul trecătorilor.
Miezul zilei de duminică le va aparține „Muzicanților din Bremen”, care vor poposi în Grădina Institutului Francez, cu un show muzical potrivit tuturor vârstelor, urmați îndeaproape de cei mai tineri actori din festival, adolescenții de la Fabrica de teatru.
Spre înserat Teatrul nou din București îi invită pe timișoreni la un spectacol pe cât de intrigant și de provocator, pe atât de plin de umor: „Un spectacol dumnezeiesc”. Gongul final le aparține companiilor independente locale timișorene: Teatrul Basca & C4Company.

Totul se va încheia cu un After-Party, la Cuib D’Arte, unde spectatorii sunt invitați să îi cunoască pe artiști și pe cei vinovați de toată pățania: echipa Bis Teatru.

Multe dintre evenimente vor fi cu ACCES LIBER.

Un concept Bis Teatru.

Finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.

Parteneri:
Casa Tineretului (Fundația Județeană pentru Tineret Timiș)

Direcția Județeană pentru Cultură Timiş – Casa Artelor

Institutul Francez Timișoara

Consiliul Județean Timiș

Comunitatea Evreilor din Timișoara

Scârț Loc Lejer

Cuib D’Arte

Asociația Diogene

25 de ore de teatru non-stop este un proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite.

Citeste mai mult

Social

Începe acțiunea de preluare a cererilor pentru încălzirea locuinței, la Timișoara

Publicat

pe

Începând cu 1 octombrie 2025, Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara demarează acțiunea de preluare a cererilor – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 226 din 16 septembrie 2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie și a Normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin H.G. nr. 1154/2022, pentru sezonul 2025-2026.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili solizi și /sau petrolieri pentru sezonul rece 01 noiembrie 2025 – 31 martie 2026. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat.

Suplimentul pentru energie se acordă lunar, pe tot parcursul anului, inclusiv în perioada sezonului rece, în sumă fixă, în funcție de sursele de furnizare a energiei utilizate, în cuantum maxim de:

  1. a) 30 lei / lună pentru consumul de energie electrică (în factură);
  2. b) 10 lei / lună pentru consumul de gaze naturale (în factură);
  3. c) 10 lei / lună pentru consumul de energie termică (în factură);
  4. d) 20 lei / lună pentru consumul de combustibili solizi și/sau petrolieri (la titular)

În situația în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.

Categorii de beneficiari:

Pot beneficia de acest drept familiile care realizează venituri lunare nete pe membru de familie de până la 1386 lei,  respectiv persoanele singure care realizează venituri nete lunare până la 2053 lei  și care nu dețin bunurile cuprinse în Lista bunurilor cuprinse în Anexa nr.4 la normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 1154/2022.

Activitatea de înregistrare a formularelor de cerere – declarație pe proprie răspundere pentru acordarea ajutorului de încǎlzire a locuinței aferent sezonului  2025-2026, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, se va derula  astfel:

  • Pentru încălzirea cu energie termică în sistem centralizat:

Sediul COLTERM S.A. situat în strada Episcop Joseph Lonovici nr.4,  telefon: 0256/258722, 0256/258504, după următorul program:  luni-vineri, între orele  08:00 – 12:00 și 12:30 – 15:30

  • Pentru încălzirea cu energie electrică, cu combustibili solizi şi/sau petrolieri, gaze naturale:

Serviciul Beneficii Sociale, situat în Bv. Regele Carol I nr. 10, tel. 0256.220.583, după următorul program:

  • luni – joi, între orele 08:00 – 15:30
  • vineri, între orele 08:00 – 12:30

Pentru a beneficia de ajutorul pentru încălzirea locuinței pe toată perioada sezonului rece, noiembrie 2025 – martie 2026, solicitările trebuie depuse până pe data de 20.11.2025.

Pentru acordarea ajutorului de încălzire a locuinței aferent sezonului rece 2025-2026, precum și pentru acordarea suplimentelor de energie, în conformitate cu prevederile Legii nr.226/2021 privind stabilirea mǎsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, se ia în calcul cuantumul pensiilor aferente lunii anterioare depunerii solicitării.

Formularul de cerere-declarație pe propria răspundere se poate descărca de pe site-ul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, https://socialtm.ro și se poate transmite și on-line la adresa de e-mail:  ajutoare.incalziretm@gmail.com, scanat în format pdf.

Cererea și alte documente utile (Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului cuprinse în Anexa nr.4, Anexa 5 – declarație pe proprie răspundere, Listă acte necesare) se pot descărca de  pe site, această secțiune.

Acte necesare: 

  1. Cerere – declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinței – formular tip;
  2. Componenţa familiei şi veniturile realizate se dovedesc cu următoarele acte: actul de identitate, în termen de valabilitate, al membrilor de familie cu domiciliul sau reședința la adresa pentru care se solicită ajutorul (carte de identitate/buletin de identitate/pașaport/carte de identitate provizorie, certificat de naștere pentru copiii minori sub 14 ani), pentru cetățenii străini sau apatrizi: permis de ședere temporară sau permanentă, document de identitate, permis de ședere pe termen lung,  iar pentru cetățenii UE sau Confederația Elvețiană: certificat înregistrare, carte de rezidență (domiciliul sau reşedinţa trebuie să corespundă cu locul de consum);
  • Hotărârea judecătorească de divorţ sau certificate de deces, după caz;

Acte privind veniturile nete lunare realizate de familie/persoana singură în luna anterioară depunerii cererii:

  • adeverință privind venitul net (inclusiv valoarea bonurilor de masă, prime, ore suplimentare etc)
  • cupon pensie (orice tip de pensie)  luna anterioară depunerii;
  • cupon indemnizaţie de handicap din luna anterioară depunerii cererii;
  • cupon indemnizaţie de şomaj din luna anterioară depunerii cererii sau adeverinţă A.J.O.F.M.;
  • cupon indemnizaţie pentru creşterea copilului din luna anterioară depunerii cererii (decizie, extras de cont din care să rezulte explicit valoarea indemnizaţiei pentru luna anterioară depunerii cererii);
  • cupoane alocații pentru minorii dați în plasament familial sau încredințați spre creștere și educare;
  • acte doveditoare ale veniturilor din închirieri, dobânzi, dividende sau părți sociale; persoanele care nu realizează venituri vor depune o declarație în acest sens.
  1. În vederea dovedirii calităţii de proprietar sau chiriaş, solicitantul ajutorului pentru încălzirea locuinţei va anexa cererii unul din următoarele documente, după caz:
  • contractul de vânzare-cumpărare a unui imobil tip locuinţă;
  • contractul de donaţie a unui imobil tip locuinţă;
  • contractul de vânzare-cumpărare sau de donaţie a unui imobil tip locuinţă cu clauza de abitaţie, uz sau uzufruct viager;
  • contractul de schimb de locuinţe;
  • contractul (convenţia) de partaj voluntar;
  • contractul de întreţinere sau contractul de rentă viageră;
  • contractul de închiriere (locaţiune) care are ca obiect un imobil tip locuinţă, din fondul locativ de stat;
  • contractul de comodat (împrumutul de folosinţă) a unui imobil cu destinaţia de locuinţă;
  • certificatul de moştenitor;
  • hotărârile judecătoreşti, rămase definitive şi irevocabile, privind constatarea dreptului de proprietate, retrocedarea sau partajul unui imobil tip locuinţă;
  • autorizaţia de construcţie ori contractul de construire, a unui imobil tip locuinţă, însoţit de procesul-verbal de predare-primire a locuinţei sau de recepţie preliminară;

În cazul în care solicitantul măsurilor de protecție este un membru de familie major care nu are calitatea de proprietar sau chiriaş, acesta va prezenta împuternicirea legală (notarială) din partea proprietarului sau a titularului contractului de închiriere, dovedind totodată că are domiciliul sau reşedinţa la adresa pentru care solicită ajutorul de încălzire.

  1. Ultimele facturi complete de gaze naturale/energie electrică care să conțină în mod obligatoriu COD CLIENT și COD LOC CONSUM (pentru  persoanele care solicită ajutor de încălzire cu gaze sau energie electrică/persoanele care solicită suplimentul pentru energie).

În cazul copilului minor care locuieşte cu bunicii, în situaţia în care părinţii domiciliază la alte adrese şi care nu contribuie la întreţinerea minorului, copilul poate fi asimilat familiei bunicilor doar în condiţiile în care este stabilită măsura plasamentului sau a tutelei, altfel copilul este în întreţinerea părinţilor naturali.

Titularii ajutoarelor pentru încălzire și ai suplimentului pentru energie sunt obligați să comunice orice modificare intervenită în situația locativă, componența familiei și a veniturilor acesteia, în termen de 5 zile de la data de la care a intervenit modificarea.

Comunicarea modificărilor se face prin depunerea unei noi Cereri – declarație pe propria răspundere pe propria răspundere însoțită de documentele doveditoare care justifică modificarea.

Declararea unui număr mai mare de membri de familie, a unor venituri mai mici decât cele reale precum şi nedeclararea bunurilor deţinute, în scopul vădit de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune de fals, uz de fals sau înşelăciune, după caz, și se pedepseşte potrivit dispoziţiilor Codului Penal.

Citeste mai mult

Locale

Dezinsecție terestră împotriva țânțarilor, la Timișoara. Sfaturi pentru cetățeni

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara va continua și în luna octombrie acțiunile de dezinsecție pentru combaterea țânțarilor și a larvelor acestora.

Intervențiile sunt programate în perioada 6 – 14 octombrie, în intervalul orar 22:00 – 06:00.

Pe durata activităților, municipalitatea recomandă, în special copiilor, persoanelelor vârstnice, cardiace, astmatice sau alergice la diverși compuși chimici să nu stea în apropierea utilajelor ce pulverizează soluțiile, pentru a preveni eventualele incidente. Totodată, îndemnăm locuitorii care au ferestrele situate la o distanță de maximum 20 de metri față de aliniamentul stradal să le mențină închise pe durata acțiunilor.

În plus, recomandăm apicultorilor să ia toate măsurile necesare pentru protejarea albinelor, inclusiv mutarea stupilor în afara zonei de stropire, pe durata derulării tratamentelor.

Substanțele folosite, Cymina Super și VECTOBAC WG, fac parte din Grupa III de toxicitate (pesticide non-agricole), Tip 18 (insecticide, acaricide şi produse pentru combaterea artropodelor). Acestea sunt avizate de Comisia Naţională pentru Produse Biocide din cadrul Ministerului Sănătăţii și sigure pentru utilizare în mediul urban. Lucrările vor fi efectuate de personal calificat și autorizat în conformitate cu legislația în vigoare și dotat cu echipament de protecție corespunzător.

În cazul în care condițiile meteorologice vor fi nefavorabile, acțiunile de dezinsecție vor fi reprogramate.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite