Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Actualitate

Se majorează prețul la gaze. Urmează alte scumpiri

Publicat

pe

Preţul gazelor naturale pentru populaţie creşte începând de miercuri, companiile de utilităţi estimând o creştere medie de 5,6%, procentul fiind diferit de la un furnizor la altul.
 ”Ca urmare a creşterii costului de achiziţie a gazelor naturale pe care furnizorii îl plătesc producătorilor de gaze naturale, ANRE a decis, în conformitate cu metodologia în vigoare, majorarea preţului final al gazelor naturale pentru populaţie în medie cu aproximativ 5,6%, începând cu data de 10 ianuarie. Acest procent de creştere variază de la un furnizor la altul”, anunţă Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE).

Începând cu 1 aprilie 2017, preţul cu care furnizorii cumpără gazul de la producătorii interni nu mai este stabilit de autorităţi, fiind rezultatul evoluţiei cererii şi ofertei din piaţă.
 ANRE analizează periodic evoluţia preţului gazelor achiziţionate de furnizori având obligaţia de a ajusta valoarea de transfer către consumatorii casnici, conform legislaţiei în vigoare.

”Subliniem că această ajustare de preţ a fost cauzată exclusiv de majorarea costurilor de achiziţie a gazelor din producţia internă,  tariful de distribuţie şi marja de furnizare rămânând neschimbate”, mai spun oficialii ACUE.

Înfiinţată în mai 2012, Federaţia ACUE are 30 de membri, care au circa 27.000 de angajaţi şi cu o cifră de afaceri anuală de peste 5,5 miliarde de euro.

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat luni că preţurile pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale la clienţii casnici care nu si-au schimbat furnizorul vor creşte în medie cu 4,8 lei pe lună, pentru un consum mediu de 700 Kwh/lună/loc de consum.

Decizia a fost aprobată luni de Comitetul de Reglementare al autorităţii.

”Odată cu intrarea în vigoare a prevederilor OUG 64/2016, respectiv 1 aprilie 2017, preţul gazelor naturale din producţia internă se stabileşte în mod liber pe piaţă, pe baza cererii şi ofertei şi constituie componenta principală a sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale (CUG) şi, implicit, a preţurilor finale la consumatorii casnici”, a informat ANRE.

Valoarea CUG pentru perioada 1 aprilie 2017- 31 martie 2018, de 81,48 lei/MWh, a fost aprobată în şedinţa Comitetului de Reglementare al ANRE din data de 30 martie 2017. Ulterior, furnizorii au solicitat creşterea acestei valori datorată creşterii preţurilor cu achiziţia gazelor naturale din producţia internă, în conformitate cu prevederile art. 40 din Anexa la Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 182/2015, privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea CUG. Solicitările furnizorilor privind actualizarea CUG s-au situat între 0,8-1,1 bani/kwh.

”Ca urmare a analizei efectuate de către ANRE, pe baza datelor transmise de către titularii de licenţă de furnizare care au în portofolii clienţi casnici reglementaţi, Comitetul de Reglementare al ANRE a aprobat nivelul CUG de 88,28 lei/MWh. Modificarea valorii CUG generează o creştere a preţurilor reglementate, concomitent cu alte actualizări ale elementelor componente ale preţurilor începând cu data de 10 ianuarie 2018. Impactul unitar în preţurile practicate de furnizorii clienţilor casnici reglementaţi, este de 0,68 bani/Kwh, ceea ce reprezinta o crestere a valorii facturii lunare estimate la nivelul unui an de 4,8 lei pentru un consum mediu de 700 Kwh/luna/loc de consum”, a precizat ANRE.

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Locale

Biserica de lemn de la Topla, mistuită de flăcări, va fi restaurată

Publicat

pe

Biserica de lemn de la Topla, care a ars în curtea Muzeul Satului Bămăţean din Timişoara, va fi restaurată cu bani de la Consiliul Judeţean Timiş.

Preşedintele CJ Timiş, Alfred Simonis, a anunțat că mai multe persoane s-au arătat dispuse să doneze bani pentru acest monument istoric, însă a făcut un apel public pentru sprijinirea cazurilor sociale.

„Biserica de la Topla, din incinta Muzeului Satului Bănăţean, a fost distrusă de flăcări şi mulţi timişeni s-au arătat dispuşi să contribuie la restaurarea monumentului istoric, ceea ce reprezintă un gest de mare nobleţe, unul firesc în zona noastră. Astfel de iniţiative ne arată cum comunitatea se uneşte în momente importante. Am fost contactat de o mulţime de oameni care şi-au manifestat dorinţa să participe cu bani la efortul de a readuce în lumină biserica. Nu vreau să sune a aroganţă, pentru că apreciez mult astfel de gesturi, dar, în cazul de faţă, nu este nevoie de sprijin financiar, pentru că bugetul Consiliului Judeţean Timiş poate suporta această cheltuială, indiferent de suma necesară”, a declarat, joi, Alfred Simonis.

Acesta a mai adăugat că cei care au intenţionat să doneze bani pentru restaurarea lăcaşului de cult ar trebui să îşi îndrepte atenţia și spre cazurile sociale.

„Îi îndemn pe toţi să ni se alăture să sprijinim cazuri sociale care sunt în nevoie, să identificăm oameni sau instituţii pentru care un ajutor financiar ar însemna enorm. Vă mulţumesc tuturor celor care aţi dorit să ne ajutaţi să restaurăm biserica. Aţi arătat că vă pasă cu adevărat!”, a mai transmis Simonis.

Biserica de lemn de la Topla, din incinta Muzeului Satului Bănăţean din Timişoara a fost mistuită de flăcări în noaptea de 25 spre 26 martie după ce un incendiu a izbucnit din cauză că un cablu de la instalaţia electrică s-a supraîncălzit.

Biserica din Topla a fost edificată în anul 1746, la Remetea Luncă, fiind apoi donată în 1807 credincioșilor din satul Topla. Lăcașul de cult a fost transportat pe tăvălugi, tras de 24 de perechi de boi și reasamblat și consolidat cu ajutorul credincioșilor.

Considerat cel mai valoros lăcaș de lemn din Banat, biserica se remarcă prin detalii arhitecturale unice, cum ar fi brâul median torsadat, brâul prelungit care înconjoară biserica și portalul apusean, acoperișul din șindrilă și clopotnița separată.

Foto: basilica.ro

Citeste mai mult

Administrație

Primăria Timișoara atrage atenția privind respectarea regulilor pe șantiere

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara transmite un mesaj ferm către toți cei implicați în lucrări de construcții și demolări: șantierele bine gestionate încep cu documentații complete și respect față de mediu și comunitate.

Potrivit Regulamentului local privind gestionarea deșeurilor din construcții și demolări (HCL nr. 320/2022, completat cu HCL nr. 104/2025), toți generatorii de deșeuri din construcții au obligația de a depune anual Planul de gestionare a deșeurilor pentru activitățile din anul anterior. Termenul limită este 1 martie.

În 2025, numărul planurilor depuse a crescut față de anul anterior (26 de planuri până în aprilie 2025, față de 17 în 2024).

Primăria și Poliția Locală efectuează în mod constant verificări pe teren. Acțiunile nu vizează doar sancționarea, ci și prevenirea practicilor care afectează sănătatea, mediul și calitatea vieții tuturor timișorenilor.

În 2024, Direcția Generală a Poliției Locale a aplicat 375 sancțiuni (în baza HCL 320/2022 și HCL 333/2022) pentru fapte precum murdărirea carosabilului la ieșirea din șantiere, neamenajarea de rampe pentru spălarea roților, depozitare amestecată a deșeurilor pe amplasamentele de șantier, incendiere deșeuri pe organizările de șantier, predare deșeuri la persoane neautorizate, colectarea de deșeuri fără autorizație și nerespectarea autorizației de mediu.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de Poliția Locală în 2024 a fost de 3.670.000 lei. În 2025, până în prezent, au fost aplicate 119 sancțiuni în valoare de 396.500 lei.

Cele mai grave abateri au fost sancționate cu sume considerabile: o amendă de 100.000 lei pentru nerespectarea autorizației de mediu (2024), respectiv 60.000 lei pentru gestionarea defectuoasă a deșeurilor pe șantier (2025).

Pentru persoanele fizice, Primăria a pus la dispoziție, gratuit, patru puncte de colectare prin aport voluntar – ușor de accesat și amplasate strategic în oraș. Acestea oferă o alternativă legală, sigură și responsabilă pentru eliminarea molozului rezultat din lucrări de renovare.

Calea Torontalului nr. 94

Calea Moșniței nr. 2-4

Str. A. Imbroane nr. 70

Str. Ovidiu Cotruș nr. 201

Program: Luni – vineri: 09:00 – 19:00

Sâmbăta: 08:00 – 16:00 (cu excepția Str. Ovidiu Cotruș: L–V 09:00–17:00)

Citeste mai mult

Din țară

Alocaţiile, indemnizaţiile şi ajutoarele sociale, plătite înainte de Paști

Publicat

pe

Alocaţiile, indemnizaţiile şi ajutoarele sociale vor fi plătite anticipat, în aşa fel încât acestea să ajungă la beneficiari înaintea Sărbătorilor Pascale, a anunţat Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS).

Astfel, la 11 aprilie 2025, ANPIS va vira sumele aferente beneficiilor de asistenţă socială către Poşta Română, urmând ca până la 17 aprilie banii să ajungă la persoanele îndrep­tățite, prin poştaş.

Pentru beneficiarii de ajutoare sociale care au optat pentru plata în cont bancar, banii vor fi viraţi între 14 şi 16 aprilie, precizează instituția. În cazul alocaţiei pentru copii, indemnizaţiei de creştere a copilului şi stimulentului de inserţie care se plătesc în cont bancar, sumele aferente vor fi virate ca şi până acum, la data de 8.

Beneficiile plătite anticipat sunt următoarele: alocaţia de stat pentru copii (prin mandat poştal), indemnizaţia de creştere a copilului (prin mandat poştal), stimulentul de inserţie acordat părinţilor care se întorc la serviciu înainte de finalizarea concediului de creştere a copilului (prin mandat poştal), drepturile persoanelor cu dizabilităţi (prin card şi prin mandat poştal), alocaţia lunară de hrană pentru HIV/SIDA (prin card şi prin mandat poştal), alocaţia de plasament (prin card şi prin mandat poştal), indemnizaţia lunară de hrană pentru TBC (prin card şi prin mandat poştal), ajutorul pentru susţinerea familiei (VMI) (prin card şi prin mandat poştal) şi ajutorul de incluziune (VMI) (prin card şi prin mandat poştal).

Potrivit ANPIS, la acest moment, la nivel naţional sunt aproximativ 5,6 milioane de beneficiari ai acestor drepturi, iar suma totală de plată este de aproape 2,8 miliarde de lei.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite