Ne găsiți și pe:

Psihologie

Sfatul psihologului. Ce să facem să atragem prosperitatea în viața noastră

Publicat

pe

Neuronii-oglindă, a căror existență la nivelul cortexului cerebral a fost descoperită în anul 1996 de Giacomo Rizzolatti împreună cu echipa sa din Parma, Italia, sunt cei direct responsabili pentru evoluția noastră.

Aceștia ne-au permis de-a lungul veacurilor să învățăm rapid prin imitare, să absorbim fără efort informația în subconștient, pentru ca, mai apoi, să o proiectăm și răspândim din nou în lume prin propriile noastre acțiuni, mod de gândire și abilități dobândite.

În același timp, cunoscutul psiholog roman Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI), afirmă că suntem suma celor 5 (sau mai multe) persoane de care ne înconjurăm în mod obișnuit. În realitate pot fi mai mulți sau mai puțini de 5, însă existența neuronilor-oglindă confirmă într-adevăr faptul că aceste persoane ajung în timp să ne definească.

„O vorbă din bătrâni evidențiază un aspect asemănător: «spune-mi cu cine te însoțești, ca să-ți spun cine ești!» Desigur, întrebarea care se naște este: «cine pe cine influențează/învață?» Răspunsul este cât se poate de simplu: «suntem mai ușor influențați de cantitate, de existența a mai multor oameni de o anumită tipologie și de o anumită frecvență de repetare a comportamentelor, deciziilor, motivațiilor, strategiilor, obiceiurilor etc».

Ceea ce apare mai mult sau mai des cantitativ, reprezintă factorul care va produce schimbarea/influența. În concluzie, ne putem ajuta de existența acestui tip de neuroni pentru a învăța să ne atingem mai ușor obiectivele de orice tip ar fie ele. Putem învăța să ne atragem prosperitatea, abundența în viața noastră, atât pe plan profesional și financiar, cât și relațional, al sănătății, al existenței unui timp liber de calitate, al unei stări de împlinire interioară etc”, explică psihologul Laura Maria Cojocaru.

În același timp, specialistul consideră că, prin intermediul sau cu ajutorul neuronilor-oglindă, putem „imita” și aduce în viața noastră strategii de succes care să ne ducă mai ușor și mai sigur la modul de viață dorit, alegând să fim mai mult timp în preajma oamenilor de la care avem ceva de învățat, care au succes cel puțin pe unul dintre planurile mari ale vieții: sănătate, relații personale, relații sociale, finanțe, timp liber de calitate.

Cum producem acest „upgrade” către prosperitate?

Răspunsul, pe cât de simplist este, pe atât de surprinzătoare sunt rezultatele: Observând la persoanele de succes de care am ales să ne înconjurăm:
1.    Modul de gândire
2.    Limbajul verbal, non-verbal și para-verbal
3.    Comportamentul
4.    Acțiunile
5.    Modalitățile de stabilire a obiectivelor
6.    Modalității de planificare a pașilor necesari atingerii obiectivelor
7.    Disciplina realizării pașilor necesari atingerii acestora
8.    Strategii de succes utilizate
9.    Modalități de automotivare și menținere a energiei, a focusului pe obiectiv
10. Creșterea capacităților de adaptare, de negociere, de flexibilitate (pentru o găsire mai rapidă de soluții), învățare și dezvoltare continuă

Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI) și președinte și fondator al Asociației ”Generația Iubire” este Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică.

Imagine de S K de la Pixabay

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să ne organizăm mai bine timpul

Publicat

pe

Agitația actuală este un enorm stres pentru funcțiile mentale ca să producă idei, creație, rezolvare sau soluții. Suntem acum rezultatul tehnologiei rapide care nu lasă mintea să se odihnească.

În opinia psihologului Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, există totuși soluții pentru a o corectă în ciuda stimulilor care ne iau atenția. Omul amână pentru că își imaginează că peste o oră, mâine, va avea altă dispoziție, stimuli sau chef. Își imaginează că se va întâmplă ceva miraculos și îl va teleporta în starea de a face. Suntem într-o eră a letargiei funcțiilor omului.

„Atenția la ce este în fața lui este trăsătură uitată de omenire acum. Ea și-a pierdut însemnătatea pentru că sunt prea multe în jur și nu se pot observa și digera, prin simțuri, într-un timp atât de scurt. Suntem într-o eră a letargiei funcțiilor omului. Prin atenția la ce este în față, există soluția de a transforma trecutul și viitorul într-un moment, acum, care este lipsit de timp, din fața ta. Dar pentru că acest lucru este ori uitat, ori amânat, atenția omului pleacă odată cu prezentul din fața sa. Astfel ajunge omul să viseze că altă dată va fi mai bine, va fi altfel. Reprezentarea procrastinării actuale stă în iluzia mentală că voi avea timp mai târziu. Această anomalie a rațiunii este învățată, fără voință tinerilor, de la părinți, educatori, tutori. Iluzia aceasta, prin repetiție, duce la obișnuință de comportament. Astfel apare procrastinarea cronică”, explică psihologul Alexandru Pleșea.

7 tehnici prin care ne putem elibera de amânarea cronică

Totodată, specialistul este de părere că amânarea unui lucru care poate fi acum făcut, ar zice că este un lucru legat de priorități și aferent contextului unde ești.

„Totuși, ce nu se face acum, se uită. Atât de puțin poate fi materializat din ce gândește mintea, încât te-ai minuna să afli că sunt măsurate de minte sute și mii de idei într-o zi liberă, din care se îndeplinesc una sau două. Restul sunt amânate sau neprioritizate. Astfel, mare parte din dorințele, nevoințele și ideile noastre, rămân în urmă, spre un alt timp, prin care, naivi fiind, credem că-l vom avea. Ceea ce simțim să facem, este amânat pentru că alte obișnuințe familiale și profesionale s-au repetat atât de mult încât nu mai ținem cont de interiorul nostru. Iar asta numim noi viață”, declară psihologul Alexandru Pleșea.

Amânarea totuși poate fi ștearsă din comportament, pentru a lăsa prezentul să producă ce dorim. Există cel puțin 8 tehnici prin care ne putem elibera de amânarea cronică:

1.    Propune-ți o recompensă mai mare dacă faci acum și una mai mică dacă faci mai tâziu.
2.    Scrie pe hârtie toate ideile care țin de dezvoltarea ta sau a vieții tale.
3.    Taxează cu o palmă peste propria falcă orice îți propui și ai uitat să faci.
4.    Înconjoară-te de cei care fac acum, nu mâine.
5.    Observă insatisfacția când amâni și bucuria când faci la timp (adică atunci când e în fața ta).
6.    Oprește orice auto-judecată când amâni cu dorința de a fi mai bine acum, decât dacă făceai altceva acum.
7.    Nu te apuca să înveți pe cineva aceste lucruri. Le vei pierde astfel. Și altora va veni timpul să le caute, cum tu acum o faci.

Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, este sociolog, psihoterapeut, hipnoterapeut şi trainer în programare neuro-lingvistică.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. Educația pozitivă – cheia dezvoltării armonioase a copilului

Publicat

pe

Când folosim conceptul de „educație pozitivă”, ne referim în acest context la aspectul de utilitate, astfel încât să împlinim pe termen lung atât binele copilului, cât și binele adultului. Iar când spunem „bine” ne referim la a șlefui atitudini, resurse, abilități, strategii pentru a face față provocărilor vieții și a atinge succesul dorit, potrivit psihologului Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Astfel, specialistul afirmă că educația pozitivă ne arată cum să ghidăm copilul pentru a obține comportamentul și rezultatul dorit.

Care sunt aspectele recomandate de acest tip de educație?

„Ignoră” comportamentul nepotrivit (nerăbdare, insistență pentru a primi ceva ce nu are nevoie sau chiar e nepotrivit pentru un copil, tras de haine, țipete, tăvălit pe jos, cuvinte nepotrivite etc.). Copilul învață că primește atenție dacă-i tot răspunzi critic (critica este tot o formă de atenție!) sau îi satisfaci cerința ca să „scapi” de el.

Rămâi atent/ă și apreciază verbal orice lucru bun pe care îl face copilul tău, indiferent cât de mic este și, chiar dacă este doar o parte din ceea ce-ti dorești să realizeze.

„Apreciază precizând doar aspectul concret pe care observi că l-a reușit/împlinit. De exemplu: îți dorești să-și pună jucăriile la loc în dulap după ce a încheiat joaca și copilul pune doar o parte. Spune-i: „apreciez că ai pus la loc în dulap jocul de Lego și îți mulțumesc că în felul acesta m-ai ajutat să le strâng mai repede!”. Concluzia: Învață-l că primește atenție când alege o cale potrivită!”, explică psihologul Laura-Maria Cojocaru.

Atunci când apreciezi copilul pentru o reușită, oricât de mică ar fi, caută să modifici formula „apreciez că …, da dar, puteai mai mult/ mai bine” , cu formula ”știu că poți mai mult, mai bine, da dar apreciez că ai făcut X lucru, este un bun început”. Fă acest lucru pentru a menține copilul motivat, încrezător, cu atenția pe aprecierea deja primită și pe dorința de a face continuu ceva ca s-o mențină.

Ca părinți/educatori, rămâneți în acord în fața copilului. „Dacă există păreri diferite, acestea se discută doar în 2, se negociază și se comunică apoi copilului de către ambii părinți, aceștia menținând acordul în prezența sa”, declară psihologul.

Ține-te de cuvânt față de copil, atât în privința lucrurilor relaxante, plăcute, de „răsplată”, cât și în privința „pedepselor”/restricțiilor stabilite împreună cu copilul pentru situațiile nedorite. „Respectarea cuvântului dat, punerea în practică și menținerea a ceea ce spunem, cu alte cuvinte echilibrul dintre vorbă și faptă, va râmâne un model de viață pentru copil”, conchide psihologului Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI).

Laura-Maria Cojocaru, președinte și fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă (INLPSI) și președinte și fondator al Asociației ”Generația Iubire” este Psihoterapeut şi Trainer în Programare Neuro-Lingvistică.

Citeste mai mult

Psihologie

Sfatul psihologului. Cum să nu ne sabotăm fericirea

Publicat

pe

Rănile de abandon și de respingere devin uneori atât de banale încât apelăm la toate schemele din „carte” pentru a ne ține departe de fericire înainte ca ea să aibă șansa de a prinde măcar contur. Adesea observăm, din păcate, oameni care își sabotează propria fericire tocmai pentru că asta reprezintă de fapt ieșirea din zona de confort.

Potrivit psihologului Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică (INLPSI), unii dintre noi avem niște bagaje atât de grele în spate, încât orice ar presupune să ne ușureze greutatea reprezintă o amenințare adusă modului în care ne-am obișnuit să ne trăim viața. Pentru că asta a devenit firesc pentru noi, fericirea ajunge să fie amenințarea și obișnuitul îl găsim mai degrabă sub forma abandonului (la propriu sau emotional), tradărilor, minciunilor, abuzului sau a lipsei de conexiuni autentice.

„Orice oportunitate de fericire, orice șansă la o iubire matură, echilibrată sau sănătoasă devine astfel lucrul care ne sperie mult mai tare decât o trădare extraordinar de evidentă. În felul acesta, în mod inconștient, de cele mai multe ori alegem exact acele situații și persoane care să ne țină în familiar. Cu alte cuvinte, căutăm exact „ingredientele” care nasc un nou dezastru familiar în viața noastră și întăresc atașamentul față de suferință. Și astfel, ne ținem în aceeași rutină a suferinței, fără iluzia riscului pe care l-ar presupune să trăim ceva diferit – chiar dacă toate semnele arată că este portrivit și de dorit pentru noi.

Cu cât analizăm totul și căutăm mai multe problemele, cu atât vom găsi mai multe. Cu cât despicăm firul în patru mai mult și punem paie pe foc, cu atât mai multe șanse avem să producem un nou dezastru în viața noastră. Doar pentru că „pare prea bun ca să fie adevărat”, nu înseamnă că așa este. Uneori pare prea bun doar pentru că este complet nou și diferit de tot ce am trăit, iar asta ne sperie. Prin definiție, nu este nici mai bun nici mai rău, ci doar diferit. Iar, diferit este egal cu pericol, dacă așa ne lăsăm să credem.

Când vom schimba definiția lui „diferit” în altceva, ne vom da în sfârșit ocazia de a trăit experiențe noi, mai bune, care să ne aducă fericirea de care am fost privați la un moment dat în viața noastră”, conchide psihologul Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică (INLPSI).

Andra Tănăsescu, vicepreședinte al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică Somato-Integrativă, este Psiholog, Coach Wing Wave, Trainer NLP și Consultant Panorama Socială.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite