Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Fotbal

Timișoara 2021. Fostul director artistic al proiectului, atacă

Publicat

pe

Fostul director artistic al proiectului „Timișoara 2021 – Capitală Culturală Europeană“ atrage atenția, printr-o scrisoare deschisă, asupra „derapajelor“ președintelui Consiliului Director al asociației.

Redăm mai jos conținutul intergral al scrisorii trimisă pe email redactiei timispress.ro..

„Iată o afirmație absurdă, făcută recent de președintele Consiliului Director al Asociației Timișoara 2021.

„Horațiu Rada a spus și care sunt cele mai mari trei urgențe ale proiectului Timișoara – Capitală Culturală Europeană 2021. «Definitivarea echipei în vederea implementării proiectului, partea de comunicare și de informare a cetățeanului referitor la ce înseamnă Capitală Culturală Europeană și a treia urgență este să definitivăm programul artistic pentru începerea părții de producție care trebuie să fie finalizată până la sfârșitul lunii august», a declarat Horațiu Rada, la Pressalert Live”.

Vorbim despre cel care a decimat echipa, a făcut să plece oameni calificați și a recrutat – total netransparent – manageri cu pregătire și experiență internațională foarte slabe sau chiar inexistente. Oameni angajați recent și niciodată anunțați public au fost concediați sau au plecat de bună voie în  câteva săptămâni. Între timp, domnul Rada acționează și ca director executiv, și ca director artistic.

Vorbim despre cel care, de un an și jumătate de când este implicat în acest proiect, nu a reușit să atragă nici măcar un singur sponsor cu greutate, care să ofere sume consistente pentru Capitala Europeană a Culturii.

Vorbim despre cel care a ignorat total independența culturală a Unității Artistice, intervenind în proiect, fără să aibă defel cunoștințe culturale. În realitate, el nu cunoaște nici programul cultural, nici dosarul de candidatură. Și nici nu a fost interesat vreodată de acestea.

Vorbim despre cel care se fotografiază constant la întâlniri cu politicieni, fără ca vreuna dintre aceste întâlniri să aibă drept rezultat o finanțare consistentă. Orașul este, în continuare, entuziast în ceea ce privește titlul de Capitală Culturală. Dar falsele promisiuni nu creează strategii.

Acest om nu înțelege, pur și simplu, scopul unei Capitale Europene a Culturii. El ignoră voit standardele europene și este complet neinteresat de conceptul original al TM2021, cel care, de altfel, a și câștigat titlul. Acum vrea să „comunice” cu locuitorii Timișoarei, cu agențiile de turism din Europa și, în ultimele zile, cu Japonia. În ce limbă? TM2021 nu are site nici în limba engleză și în nicio altă limbă străină.

Domnule Rada – există deja un program cultural, pregătit timp de doi ani și jumătate, în așa fel încât să se încadreze în bugetul promis de Comitetul Director din care faceți parte. A lucrat la el o echipă de profesioniști, cei mai mulți dintre ei din Timișoara. Există deja parteneri locali și internaționali care lucrează împreună de trei ani, de multe ori în condiții dificile, păstrându-și mereu demnitatea, în ciuda greutăților de natură economică și administrativă.

Proiectul Timișoara 2021 nu a început în acest an. Dar, din nou, în 2020, doar puțin din bugetul promis a și fost alocat. Sunteți foarte aproape de o catastrofă, domnule Rada. Se vede foarte bine asta din banii publici alocați, dar și din dorința evidentă și, în egală măsură, superficială de a transforma acest titlu într-un simplu exercițiu de branding personal și al orașului. Totul, într-un an electoral.

Este, încă, Timișoara Capitala Europeană a Culturii din 2021? Mai poate fi făcut din toate aceste neajunsuri ceva decent, de calitate, care să conteze? Răspunsul este simplu: da.

Actorii culturali ai orașului sunt foarte implicați și creează constant proiecte inovative. Ei și-au testat și depășit de multe ori limitele, realizând lucruri care, probabil, nu s-ar fi petrecut niciodată dacă Timișoara nu ar fi candidat și nu ar fi obținut titlul de Capitală Europeană a Culturii. Acești artiști și producători nu vor pleca din oraș.

Sunt în derulare proiecte cu parteneri europeni. Există diverse colaborări internaționale, în multe cazuri finanțate cu bani de la UE. Ele atrag atenția asupra orașului nostru și aduc aici profesioniști în cultură. Aceste proiecte nu vor dispărea pur și simplu.

În acest moment critic pentru o Capitală Culturală Europeană care nu se mai regăsește, cetățenii și actorii culturali trebuie să preia controlul și să facă lucrurile să meargă. Există capacitatea de a face asta. Banii nu există și nici nu vor exista.

Implicarea voastră în munca artistică și în comunitatea din care faceți parte nu trebuie exploatată de un proiect tot mai superficial și subfinanțat, precum TM2021. Cel puțin NU atâta timp când modul de lucru nu se schimbă, nu atâta timp cât domnul Rada continuă să acționeze în modul în care o face și nu atâta timp când oameni care au pus osul la acest proiect continuă să părăsească echipa.

Banii promiși, dar niciodată alocați în realitate ar fi trebuit să finanțeze proiectele voastre, create și definitivate în faza StartUP a proiectului TM2021, când s-au investit energie, timp și resurse. E tot mai clar: numai o reacție puternică a creatorilor de cultură din Timișoara poate recâștiga titlul de Capitală Europeană a Culturii. Nici asociația, nici banii, nici Consiliul Director nu pot face asta. Dar mândria civică poate fi recâștigată.

Nu. Nu se pune problema ca titlul „să fie retras”. Ar fi o măsură mult prea drastică. Politicienii locali și naționali mizează pe lipsa de reacție a UE, care nu e interesată, în aceste vremuri complicate, să implementeze valorile europene într-o manieră atât de categorică.

Peste câteva luni, Comisia de monitorizare a UE va face raportul anual. Dincolo de aceste formalități așteaptă, cuminte, suma de 1,5 milioane de euro – premiul pentru „pregătirea extrem de competentă a titlului de Capitală Europeană a Culturii”. El se acordă, în urma recomandărilor Comisiei de monitorizare, organizației care a derulat programul pentru Capitala Europeană. Premiul recompensează orașul pentru stabilitate și pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în dosarul de candidatură.

Sub nicio formă, în ultimii trei ani, proiectul Timișoara 2021 nu a fost tratat cu respect de autorități, finanțatori sau lideri politici. Acest proiect a fost constant blocat, sucit, răsucit, reinterpretat și aproape sufocat.

Premiul Melina Mercouri – adică 1,5 milioane de euro – ar trebui să revină acelor proiecte care, de-a lungul timpul, au respectat spiritul dosarului de candidatură. Acești bani trebuie să revină actorilor culturali și cetățenilor Timișoarei, nu unor evenimente inventate din scurt, al căror unic scop este să glorifice deopotrivă istoria și liderii actuali. Nu a fost niciodată vorba despre un proiect turistic. A fost vorba întotdeauna despre un proiect cultural.

Există un mesaj pozitiv foarte puternic pe care îl putem transmite către UE și către noi înșine. Da – cetățenii Timișoarei merită premiul Melina Mercouri. Nu – el nu poate fi folosit pentru a justifica o iluzie de branding.“

Chris Torch

Fotbal

Expoziția „Wisdom in the absence of power structures“ la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

10 octombire 2025 – 31 ianuarie 2026

Artiste: Miriam Austin, Floriama Cândea, Ioana Cîrlig, Lera Kelemen, Marine Nouvel

Curatoare: Georgia Țidorescu

Vernisaj: 10 octombrie 2025, ora 18:00

Dj Set Mini Zucchini, ora 19:00

Expoziția propusă de curatoarea Georgia Țidorescu pentru Kunsthalle Bega, ca parte a Bega Art Prize, marchează începutul cercetării asupra spațiilor de creștere din practica curatorială — spații care, asemenea rețelelor fungice, conectează oameni și discipline, care coexistă și se întrepătrund. Curatori, artiști, scriitori, oameni de știință, profesori și producători contribuie cu metode diferite de lucru și moduri distincte de cunoaștere.

A lucra în domeniul cultural înseamnă adesea asumarea unor roluri multiple simultan, trecând rapid de la un proiect la altul, de la o echipă la alta, în cadrul unei infrastructuri fragmentate de granturi și oportunități. Acest ritm face dificilă construirea unor conexiuni, care deși se dezvoltă mai lent, devin durabile. Totuși, tocmai aceste legături par cele mai necesare: colaborări susținute în timp, în care practicile artistice și cercetarea cresc prin învățare reciprocă, în loc să reproducă modele unilaterale de transmitere.

“Wisdom In The Absence Of Power Structures” reunește lucrări de Miriam Austin, Floriama Cândea, Ioana Cîrlig, Lera Kelemen și Marine Nouvel, artiste care și-au dezvoltat practicile în dialog strâns cu cercetători din domenii diverse, precum biologia, tehnologia, filosofia sau sociologia. Ceea ce le unește nu este un singur subiect sau un anumit mediu artistic, ci angajamentul comun față de cercetare ca proces colaborativ, în care imaginația artistică și investigația științifică se alimentează reciproc. Lucrările lor deschid întrebări ce depășesc spațiul atelierului sau al laboratorului, explorând moduri alternative de circulație a cunoașterii și zone de suprapunere între practici de grijă și experimentare.

Expoziția își propune să funcționeze ea însăși ca o structură non-ierarhică, care crește prin dialog, conexiune și schimb. Nu este o concluzie, ci un început, o platformă unde practicile artistice și de cercetare se pot întâlni, se pot împleti și continuă să evolueze împreună. Asemeni rețelelor fungice care au inspirat-o, expoziția refuză linearitatea și se dezvoltă prin interconectare, creând un teren comun care poate genera noi forme de colaborare, ce se dezvoltă mai apoi în timp.

Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă neapărat poziția AFCN. AFCN nu este responsabilă pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele proiectului pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Citeste mai mult

Fotbal

Maraton fotbalistic în Serie A: Sassuolo vs Udinese: 3-1 și Milan vs Napoli: 2-1

Publicat

pe

Echipa Timispress a avut un weekend încărcat prin Italia, participând la două meciuri din Seria A.

Ziua a fost deschisă cu meciul dintre Sassuolo vs Udinese, de pe Mapei Stadium din Reggio Emilia.

Aici ambele echipe erau în căutarea victoriei pentru a urca în campionat, iar gazdele au început ca din pușcă și in minutul 15 aveau deja 2 la 0.

În partea a doua oaspeții au redus din handicap și au încercat să forțeze egalarea. Doar ca lăsând o sumedenie de spatii libere, gazdele au profitat și au mai punctat o dată, stabilind și scorul final, 3 la 1.

Seara s-a încheiat pe San Siro din Milano cu un derby de tradiție al campionatului italian, Milan vs Napoli.

În fața a peste 60.000 de spectatori gazdele au început ca din tun și la pauză conduceau cu 2 la 0.

Partea secundă a început cum se putea mai rău pentru gazde, care au primit un cartonaș roșu și un penalty la aceeasi fază, transformat de oaspeți.

Cu o apărare foarte experimentată, milanezii au reușit să păstreze scorul până la final și să se impună cu 2 la 1.

Mircea Petroman

Citeste mai mult

Fotbal

Ungaria-Portugalia: 2-3, în calificările pentru Campionatul Mondial de Fotbal UEFA

Publicat

pe

Miercuri seara, la Budapesta, pe Puskas Arena în fața a 61.217 spectatori, naționala Ungariei a ținut cu greu față puternicei echipe a Portugaliei, coordonată magistral de către Cristiano Ronaldo.

Prima repriză a fost una echilibrată, cu gazdele stând în aparare și ieșind perfect pe contraatac.

Așa au și deschis scorul în minutul 21 prin Varga, cu o splendidă lovitură de cap.

Dominarea oaspeților a dat roade în minutul 36, când Bernardo Silva a preluat excelent o minge în careu și a adus egalitatea pe tabela de marcaj.

Repriza secundă a fost una dominată clar de către portughezi, care au reușit să intre în avantaj în minutul 57, grație golului marcat de Ronaldo din penalty.

Contrar cursului jocului, gazdele au egalat în minutul 84 prin același Varga, doar că până la final superioritatea oaspeților a dat roade și au mai punctat o dată prin Cancelo în minutul 87 și astfel se întorc în Portugalia cu toate cele 3 puncte.

Corespondență de la Budapesta: Mircea Petroman

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite