Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

„Sunetul Sinagogilor“. Filme de promovare a Sinagogii din cartierul „Fabric“ din Timișoara

Publicat

pe

Timp de mai bine de 30 de ani, povestea Sinagogii a rămas nespusă, ascunsă între ziduri și ținută sub lacăt. Proiectul „Sunetul Sinagogilor” imaginează o nouă viață pentru Sinagoga din Fabric, odinioară „inima comunității evreiești” din Timișoara.

Proiectul realizat de Asociația Pantograf, susținut de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara și Administrația Fondului Cultural Național, propune timișorenilor o serie de 4 videouri prin  care organizatorii atrag atenția asupra potențialului edificiului care poate deveni un spațiu cultural plin de culoare, un spațiu care poate aduce împreună comunități. Prin interpretarea unor tradiționale evreiești și nu numai, violonista Clara Cernat transformă edificiul, acum aflat în ruină, într-un tărâm atemporal unde orice formă de artă își poate găsi locul.

Primul video ce redă parte din istoricul Sinagogii Fabric, acum aflată într-o stare avansată de degradare, se poate vizualiza aici. Până în data de 3 octombrie, videourile sunt publicate zilnic pe pagina de Facebook a proiectului Sunetul Sinagogilor.

„La inaugurare, în 1899, Sinagoga din Fabric era cel mai impresionant edificiu al Timișoarei. Timp de nouă decenii, aceasta a fost inima comunității evreiești din Fabric.”, declară Ovidiu Miron, Președintele Asociației Pantograf.

Prima ediție s-a desfășurat în luna august și a urmărit crearea unei legături prin muzică între patrimoniul construit și cel imaterial al comunităților evreiești din Banat și Crișana. Ediția a constat într-un turneu susținut în cinci orașe de către Orchestra de Cameră din Toulouse, Clara Cernat (solistă vioară) și Thierry Huillet (compozitor și dirijor) și a inclus concerte educaționale pentru copii, pentru seniori și pentru publicul larg. Evenimentele din Arad, Oradea, Lugoj și Caransebeș au fost susținute în Sinagogi, excepție făcând cel din Timișoara care s-a desfășurat în sala Aula Magna a Universității de Vest Timișoara.

În mod deosebit, concertul de la Timișoara a fost dedicat Sinagogii Noi din Fabric, aflată într-o stare avansată de degradare, închisă publicului în ultimele trei decenii. Scopul a fost aducerea în prim plan a acestui edificiu inclus pe Lista Monumentelor Istorice pentru ca timișorenii să-i redescopere frumusețea și, în timp, comunitatea locală să se implice în renovarea ei.

Videoul care deschide seria „Trecutul este parte din viitor” se încheie cu un îndemn emoționant oferit de Tilla Rudel, directoare delegată a Institutului Francez din România la Timișoara: „Avem datoria de a face în așa fel încât această sinagogă să poată fi vizitată într-o bună zi, nu numai de stolurile de porumbei pe care îi auzim azi aici.”

Violonistă şi violistă, Clara Cernat este extrem de apreciată în muzica de cameră şi o interpretă recunoscută a pieselor enesciene. A debutat la vârsta de 15 ani ca solistă a Orchestrei Simfonice din Arad şi a avut o evoluţie muzicală excepţională, care a culminat cu obţinerea a cinci premii internaţionale, o activitate concertistică prolifică şi numeroase înregistrări. Cariera sa a evoluat pe importante scene ale lumii, printre care: Opera din Beijing NCPA, Seoul Arts Center, Centrul Cultural Kirschner din Buenos-Aires, Filarmonica din Roma, Teatrul Liceo, Palatul muzicii şi Auditoriul din Barcelona, Salle Gaveau din Paris.

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Cultură

„Victimele datoriei“ – o nouă premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara

Publicat

pe

Cu noua sa premieră, Teatrul Național din Timișoara propune publicului o incursiune în subconștient. Nu pe filiera Freud, și nici pe filiera Jung, ci, poate surprinzător, pe cea a lui Eugène Ionesco.

Astfel, joi, 25 aprilie 2024, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național are loc premiera spectacolului „Victimele datoriei“ de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo și Vlad Zografi.

„Am proiectat pe scenă îndoielile, angoasele mele profunde, le-am pus în dialog și le-am întruchipat (…); scriam cu cea mai mare sinceritate; (..) am intitulat asta «Victimele datoriei»”, scria Eugène Ionesco în „Note și contra-note”.

Purtând amprenta regizorală a lui Radu Iacoban, spectacolul este o tragi-comedie construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, interpretat de unul dintre cei mai reprezentativi actori ai Teatrului Național din Timișoara, Matei Chioariu – pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului, în ciuda (sau poate din cauza) placidității care îl supune regulilor, fără discernământ. Parcurge acest traseu, victimă, în fond, a propriilor teorii despre teatru, împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice, interpretate de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul www.tntm.ro și fizic, la Agenția de bilete Mărășești, str. Mărășești nr. 2, orar marți – duminică, orele 11.00 – 19.00.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite