Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

„Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii”. Proiectul „Adina Pintilie: Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului”

Publicat

pe

Kunsthalle Bega are plăcerea să prezinte proiectul „Adina Pintilie : Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului” în deschiderea oficială a Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.

După ce a reprezentat cu succes România la cea de-a 59-a ediție a Expoziţiei Internaţionale de Artă – La Biennale di Venezia 2022, proiectul „Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului”, al artistei și regizoarei Adina Pintilie, va fi prezentat în premieră în România, la Kunsthalle Bega (strada Circumvalațiunii nr. 10, Timișoara), în deschiderea oficială a programului „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii”.

La evenimentul de deschidere (17-19 Februarie 2023) vor fi prezenți artista Adina Pintilie, alături de curatorii Cosmin Costinaș, Viktor Neumann, protagoniștii Hermann Müller și Dirk Lange și producătoarea creativă Bianca Oana.

Desemnată să reprezinte România la Bienala de Artă de la Veneția în 2022, expoziția „Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului”, prezentată în Pavilionul României în perioada 23 aprilie – 27 noiembrie, a fost adaptată spațiului alternativ de artă Kunsthalle Bega din Timișoara de către artistul Bogdan Rața împreună cu Martin Backhaus (exhibition designer), mixeurul de sunet Marius Leftărache și designerul de lumini Răzvan Pascu.

Alina Cristescu, Kunsthalle Bega, afirmă: „Pentru noi reprezintă o mare onoare încrederea acordată de Adina Pintilie, ale cărei esențe umane și artistice ne-au cucerit din primul moment, de a co-produce și prezenta publicului timișorean cel mai nou proiect «Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului» la Kunsthalle Bega.”

De asemenea, miercuri, 25 ianuarie a fost lansat Programul de Mediere culturală pentru tineri cercetători și studenți care să asiste vizitatorii pe toată durata expoziției „Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului”. Acest program este realizat în parteneriat cu HKW Haus der Kulturen der Welt Berlin și coordonat de Larisa Oancea (istoric de artă și cercetător) și Daniel Neugebauer (directorul Departamentului de Comunicare și Educație Culturală al HKW Berlin). Tinerii aleși vor avea importantul rol de a asigura, pe de o parte, procesul de mediere a conținutului expozițional în relație cu publicul vizitator al expoziției, și pe de altă parte, de a extinde și aprofunda cercetarea artistică despre intimitate și corporalitate care a dat naștere proiectului.

„Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului”/„You Are Another Me—A Cathedral of the Body” prezintă în premieră lucrări noi ale artistei Adina Pintilie – o instalație multi-media și o sculptură cinematografică. Pentru ediția din 2022 a Bienalei de Artă de la Veneția, artista a reimaginat Pavilionul încărcat de istorie al României ca pe o „catedrală” contemporană, care încurajează deschiderea către experiențe diverse ale corporalității și viziuni diferite asupra lumii. Proiectul propune noi posibilități de a vedea, de a gândi și de a relaționa, ce destabilizează retoricile vizuale și politicile convenționale ale privirii, generând perspective noi și experiențe transformatoare.

Potrivit curatorilor, „proiectul Adinei Pintilie este extrem de actual: astăzi, corpul a redevenit un «câmp de luptă» al ideologiilor, un pretext pentru anxietăți culturale și politice, duse la extrem de declanșarea recentă a unui război atroce pe continentul european, motivat de o ideologie naționalistă și conservatoare, precum și de intoleranță extremă și de etos fascist. În mijlocul acestui reviriment al ideologiilor de dreapta din întreaga lume, accelerate și de pandemie, Pintilie își imaginează un loc pentru transgresarea barierelor ce ne despart și înlocuirea lor cu afecțiune și devotament reciproc.”

„Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului” s-a bucurat de un ecou deosebit în presa internațională, care l-a inclus în clasamente și articole ce vizează cele mai apreciate participări naționale la ultima ediție a Bienalei. Publicații de referință din lumea artelor vizuale au menționat atenția deosebită de care s-a bucurat proiectul pe scena internațională.  Găsiți mai multe detalii despre ecourile proiectului în mass-media internațională în secțiunea Press Coverage a website-ului www.cathedralofthebody.com.

Expoziția „Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului” poate fi vizitată la Kunsthalle Bega în perioada 17 februarie – 30 aprilie 2023. Apoi își va continua traseul expozițional internațional și va fi prezentată în Germania, la Stuttgart Württembergischer Kunstverein (Octombrie 2023 – Februarie 2024 ).

Un proiect produs de: Manekino Film, Asociația Culturală Manekino, Kunsthalle Bega și Fundația Calina, Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara

Co-producători: Avanpost, Snaporazverein

Partener principal: BRD România

Parteneri instituționali: Haus der Kulturen der Welt (HKW) Berlin

Parteneri academici: Facultatea de Arte și Design – UVT, Timișoara

Parteneri privați: Tudor Havriliuc & David Corbell, Andrei Dunca

Parteneri catalog și program public: Kilobase, Dispozitiv Books, Motivation Romania Foundation, Mozaiq Association

Credit imagine: ‘Adina Pintilie: Tu ești un alt eu – O catedrală a corpului’ (2022), instalație multimedia. Imagine din instalație, prin amabilitatea artistei; performers Hermann Müller și Dirk Lange

Cultură

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Publicat

pe

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și cuantificabile din diferite domenii de activitate din România – afaceri, educație, cultură, cercetare,  administrație publică, resurse umane etc. – înregistrate pe durata anului precedent.

Teatrul Național din Timișoara măsoară excelența în parametri de o altă amploare decât cifrele: în beneficiul adus comunității în întregul său, în formarea unei comunități reunite în jurul Culturii și al profesionalismului, în crearea unui spațiu de reflecție, de implicare și de schimbare care, pe termen lung, dezvoltă conștiințe, atitudini, asumare. Prin toate inițiativele sale, de la spectacole la reconfigurarea sa, Teatrul Național investește prin acțiunile sale teatrale  într-un un viitor pentru toți membrii societății. Numeroasele realizări înregistrate în mandatele Adei Hausvater la Teatrul Național din Timișoara au la bază principiile profesionalismului, ale performanței și ale conștiinței. Managementul său își asumă de aproape două decenii responsabilitatea formatorului – de public de teatru, dar și de profesioniști, atât la nivel artistic, cât și în ceea ce privește meseriile din spatele scenei, ca o pepinieră pentru viitor.

„Teatrul Național din Timișoara s-a făcut remarcat  și în 2023 prin entuziasmul pe care spectacolele noastre, realizările noastre îl generează tuturor celor din sala de spectacol, preocupați de subiectele pe care le punem în discuție prin spectacolele Teatrului Național, de diferitele formule estetice pe care le propunem și ni le asumăm, de felul în care insistăm în fiecare moment să ne facem, fiecare, meseria cel mai bine și să fim, individual și colectiv, cât mai performanți. Sunt foarte bucuroasă că am construit o echipă de succes în care principalul criteriu îl reprezintă realizarea proiectului de management al Teatrului Național în termenii profesionalismului, creativității și competenței pentru că performanță înseamnă creație, nu execuție. Principalul obiectiv pe care l-am împărtășit cu echipa Teatrului Național de-a lungul acestor mandate a fost redefinirea Teatrului Național din Timișoara în plan local, național și internațional, printr-un sistem de management inovativ, deschis, emancipat și actual bazat pe aceste principii. Teatrul răspunde paradigmei sociale cu metoda proprie. Viața fiecărui om este neprețuită. Istoria umanității se datorează tuturor eroilor, cunoscuți și infinit mai mulți necunoscuți, care au păstrat temeinic modelul individual al pasiunii, al implicării, al profesionalismului și al conștiinței”, a declarat Ada Hausvater.

Gala Capital Excelența în Management a reunit peste 150 de specialiști din diferitele domenii de activitate luate în discuție în alcătuirea clasamentului.

Citeste mai mult

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite