Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Conferința Internațională a Convenției Teatrale Europene a început la Timișoara

Publicat

pe

La Teatrul Național din Timișoara a început Conferința Internațională a Convenției Teatrale Europene.

La Sala 2 s-au întâlnit – și reîntâlnit – reprezentanți ai teatrelor membre ale Convenției Teatrale Europene, într-o atmosferă de recunoaștere profesională și umană și, totodată, cu bucuria limbii comune a tuturor acestor profesioniști veniți la Timișoara din majoritatea țărilor Europei – limba Teatrului.

Conferința Internațională a fost deschisă de Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național din Timișoara, gazda întâlnirii. În discursul  său, managerul Teatrului Național a urat bun venit partenerilor și colegilor din ETC la Teatrul Național, în inima Capitalei Europene a Culturii – Timișoara 2023 și, totodată, a subliniat felul în care teatrul reprezintă un spațiu de reflexie și de acțiune pentru societățile noastre, puse în situația de a depăși această spirală începută de pandemia din 2020 și continuată de criminalele manifestări ale urii și ale foamei de putere și de bani care, ca întotdeauna, sunt împotriva ființei umane, împotriva educației, împotriva culturii, împotriva vieții. De asemenea, directorul general a subliniat că acum, când avem cu toții de înfruntat escaladarea atacurilor teroriste, pe de-o parte și dezinformarea din media și din on-line, pe de altă parte, Teatrul – arta comunicării, a împărtășirii – are puterea de a detecta adevărul și de a da oamenilor vitalitate și forță prin principiile sale și prin determinarea sa de a clădi viitorul în spațiul culturii și al civismului.

Directorul executiv al ETC, Heidi Wiley, a subliniat în cuvântul său de deschidere, valoarea deosebită a organizării Conferinței Internaționale la Timișoara în anul în care Timișoara este Capitală Europeană a Culturii, în contextul valorilor europene și unității prin cultură, principii definitorii ale Convenției Teatrale Europene. Plecând de aici, Heidi Wiley a reamintit conceptul care dă numele acestei întâlniri – SHARE, plecând exact de la răsturnările sociale și istorice ale ultimilor trei ani și a priorității absolute pe care membrii ETC o oferă umanității, umanismului, precizând că întâlnirea de la Timișoara va pune accent pe importanța colaborării și a învățării partajate de la egal la egal în domeniul managementului și leadership-ului teatral, pentru a crea un spațiu deschis și democratic. De asemenea, o temă importantă a sesiunilor Conferinței internaționale vizează beneficiile reflecției lente și critice pe care teatrul o poate oferi publicului, în contrast cu dezinformarea mediatică.

Demonstrând o documentare aprofundată asupra istoriei trecute și recente a României, președintele Convenției Teatrale Europene, Serge Rangoni, director general al reputatului Théâtre de Liège (Belgia), a evidențiat, la rândul său, valoarea concretă, dar și pe cea simbolică, a întâlnirii rețelei teatrale la Teatrul Național din Timișoara și a ținut să atragă atenția asupra prezenței active și responsabile a teatrelor membre. De asemenea, Serge Rangoni a afirmat că ETC, reprezentând 59 de teatre publice din Europa, își asumă poziția fermă împotriva terorismului și împotriva războiului, împotriva dezbinării oamenilor pe criterii de naționalitate, religie, rasă sau gen și împotriva oricărei politici părtinitoare sau evazive în acest sens.

În sesiunea de întrebări și răspunsuri ad-hoc, Ada Hausvater a precizat parcursul Teatrului Național în ceea ce privește asumarea identității și misiunii sale culturale și civice, rolul său în construirea unui oraș – Capitală Europeană a Culturii și viziunea sa și a echipei Teatrului Național pentru un viitor în termenii păcii, ai comunicării și, de asemenea, în termenii profesionalismului și competențelor, punând în centrul acestora demersurile începute odată cu redeschiderea Sălii 2, în anul 2010.

Finalul evenimentului de deschidere a fost marcat de „Buddy meeting” – întâlnirea cu noii membri ai rețelei, urmat de reprezentația spectacolului EXOD, în regia lui Oskaras Koršunovas, premiera Teatrului Național dedicată Anului Capitalei Europene a Culturii, spectacol prezentat de teatrul-gazdă în Sala Mare a Teatrului Național. Lucrările Conferinței Internaționale continuă mâine, la Sala 2, cu primele lucrări în plen privind colaborările artistice internaționale în cadrul ETC și rolul teatrului în contextul dezinformării.

Cultură

Iuliana Tudor și Mihai Morar, la Ziua Porților Deschise la Școala Populară de Arte din Timișoara

Publicat

pe

Școala de Arte Timișoara, compartiment al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, organizează Ziua Porților Deschise în 10 mai 2024, începând cu ora 17:00, o zi în care toate specializările artistice ale școlii vin în întâmpinarea publicului cu un captivant caleidoscop de activități de la flashmob, la ateliere de arte vizuale, spectacole și expoziții.

Începând cu ora 17:00, se vor desfășura concomitent două Flashmob-uri  (în Piața Unirii și în Piața Libertății),  acolo unde Ansamblul Profesionist „Banatul“ și cursanții Școlii de Arte Timișoara, trupa CHIC DANCE, vor veni în pași de dans spre sediul Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, str. E.Ungureanu, nr 1. Aici se vor desfășura ateliere de creație, pictură, olărit, design vestimentar. Tot în fața instituției va avea loc un spectacol inedit al Școlii de Arte Timișoara, în care vor fi implicați  cursanții și profesorii școlii, de la toate specializările.

Începând cu ora 18:30 va avea loc un tur ghidat al expoziției cursanților de la secțiile de arte vizuale (pictură, fotografie, sculptură și meșteșuguri).

Evenimentul va culmina la ora 19:30, în Sala Festivă a Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, cu seminarul de cultură și artă – REPERE, avându-i ca invitați pe Iuliana Tudor și Mihai Morar.

Accesul este liber, în limita locurilor disponibile.

Evenimentul este finanțat de Consiliul Județean Timiș.

Prezintă Tania Stavilă Țunaș.

Școala de Arte Timișoara este compartiment al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș, instituție de cultură din subordinea Consiliului Județean Timiș, coordonată de profesor Liliana Laichici, manager.

Citeste mai mult

Cultură

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Publicat

pe

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și cuantificabile din diferite domenii de activitate din România – afaceri, educație, cultură, cercetare,  administrație publică, resurse umane etc. – înregistrate pe durata anului precedent.

Teatrul Național din Timișoara măsoară excelența în parametri de o altă amploare decât cifrele: în beneficiul adus comunității în întregul său, în formarea unei comunități reunite în jurul Culturii și al profesionalismului, în crearea unui spațiu de reflecție, de implicare și de schimbare care, pe termen lung, dezvoltă conștiințe, atitudini, asumare. Prin toate inițiativele sale, de la spectacole la reconfigurarea sa, Teatrul Național investește prin acțiunile sale teatrale  într-un un viitor pentru toți membrii societății. Numeroasele realizări înregistrate în mandatele Adei Hausvater la Teatrul Național din Timișoara au la bază principiile profesionalismului, ale performanței și ale conștiinței. Managementul său își asumă de aproape două decenii responsabilitatea formatorului – de public de teatru, dar și de profesioniști, atât la nivel artistic, cât și în ceea ce privește meseriile din spatele scenei, ca o pepinieră pentru viitor.

„Teatrul Național din Timișoara s-a făcut remarcat  și în 2023 prin entuziasmul pe care spectacolele noastre, realizările noastre îl generează tuturor celor din sala de spectacol, preocupați de subiectele pe care le punem în discuție prin spectacolele Teatrului Național, de diferitele formule estetice pe care le propunem și ni le asumăm, de felul în care insistăm în fiecare moment să ne facem, fiecare, meseria cel mai bine și să fim, individual și colectiv, cât mai performanți. Sunt foarte bucuroasă că am construit o echipă de succes în care principalul criteriu îl reprezintă realizarea proiectului de management al Teatrului Național în termenii profesionalismului, creativității și competenței pentru că performanță înseamnă creație, nu execuție. Principalul obiectiv pe care l-am împărtășit cu echipa Teatrului Național de-a lungul acestor mandate a fost redefinirea Teatrului Național din Timișoara în plan local, național și internațional, printr-un sistem de management inovativ, deschis, emancipat și actual bazat pe aceste principii. Teatrul răspunde paradigmei sociale cu metoda proprie. Viața fiecărui om este neprețuită. Istoria umanității se datorează tuturor eroilor, cunoscuți și infinit mai mulți necunoscuți, care au păstrat temeinic modelul individual al pasiunii, al implicării, al profesionalismului și al conștiinței”, a declarat Ada Hausvater.

Gala Capital Excelența în Management a reunit peste 150 de specialiști din diferitele domenii de activitate luate în discuție în alcătuirea clasamentului.

Citeste mai mult

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite