Delta Dunării, Mamaia şi Băile Felix au fost zonele cele mai căutate de turişti în sezonul 2016, cu un grad de ocupare de aproape 100% pentru mai multe săptămâni, potrivit Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
„Per total, vânzările pentru destinaţii româneşti prin agenţiile de turism au fost mai mari, în medie, cu 15% faţă de vara trecută, datorită investiţiilor realizate în ultimii ani în structurile de cazare, zone de divertisment şi relaxare, dar şi conjuncturii internaţionale, care a determinat un număr mai mare de români să îşi petreacă vacanţa în ţara lor”, precizează ANAT.
Delta Dunării a înregistrat vara aceasta o creştere de 20% a vânzărilor, faţă de 2015, fiind revelaţia sezonului în preferinţele turiştilor care au petrecut, în medie, trei zile de vacanţă. Staţiunile balneare au „crescut” cu 18%, litoralul cu 12%, în timp ce vânzările pentru staţiunile montane s-au situat la acelaşi nivel ca anul trecut.
Într-un clasament al staţiunilor de pe litoral, în funcţie de vânzările turoperatorilor, Mamaia se află pe primul loc, datorită evenimentelor pentru promovarea staţiunii, care au atras toate categoriile de turişti, urmată fiind de Venus, care concentrează cele mai multe hoteluri renovate în ultimii doi ani, de Jupiter şi de Eforie Nord, se mai arată în comunicatul ANAT.
Turiştii au petrecut, în medie, cinci zile pe litoral, o mare parte dintre ei preferând pachetele all inclusive oferite vara aceasta de un număr de 23 de hoteluri. Preţul mediu pentru o vacanţă pe litoral a fost de 637 de lei/persoană, faţă de 563 de lei/persoană, în 2015. Cele mai pline luni pe litoral au fost iulie şi august, conducerea ANAT şi turoperatorii de intern căutând soluţii în prezent pentru atragerea turiştilor pe litoral, începând din 2017, şi în lunile mai, iunie şi septembrie.
„Programul Prima Piscină, pe care ANAT îl va propune guvernului următor, o soluţie testată pe litoralul bulgăresc, poate prelungi sezonul. Turiştii sunt atraşi de hotelurile care au piscină şi care le oferă relaxare şi divertisment pe litoral şi când vremea nu este potrivită pentru stat la soare şi baie în mare”, a declarat Alin Burcea, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
În staţiunile balneare, unde în ultimii cinci ani au fost refăcute 34 de hoteluri şi două au fost construite, pachetul mediu a costat vara aceasta 821 de lei/persoană, faţă de 667 de lei/persoană, vara trecută, la un sejur mediu de şapte zile. Top cinci staţiuni balneare vândute de turoperatori e dat de Băile Felix, Călimăneşti – Căciulata, Băile Herculane, Sovata, Covasna.
„Turismul balnear se deplasează din zona de tratament medical către cea de prevenţie şi relaxare şi nu numai pentru pacientul propriu zis, ci şi pentru familia acestuia, care doreşte o experienţă de leisure în staţiunile balneare, oferită din ce în ce mai mult de hoteluri”, a explicat Adrian Voican, prim-vicepreşedinte ANAT.
ANAT este asociaţia patronală a agenţiilor de turism din România şi are ca membri activi 500 de agenţii de turism, care cumulează peste 85% din vânzările pachetelor de turism şi călătorie, estimate la aproape un miliard de euro anual. Potrivit ANAT, industria turismului în România are mai mult de 120.000 de angajaţi şi contribuie la economia naţională cu aproape 2% din PIB.
AGERPRES