Programele „Rabla” şi „Rabla Plus” vor demara, în acest an, în jurul datei de 10 mai. La „Rabla Plus“, prima pentru achiziţionarea unui vehicul electric a crescut la 10.000 de euro pentru fiecare beneficiar, sumă la care se adaugă prima de casare de 6.500 de lei, a anunţat ministrul mediului, Grațiela Gavrilescu.
Programele „Rabla” şi „Rabla Plus” vor demara, în acest an, în jurul datei de 10 mai, imediat după ce se vor încheia perioadele de dezbateri publice şi sesiunea de validare a producătorilor, a anunţat ministrul mediului, Graţiela Gavrilescu.
Potrivit acesteia, bugetul alocat pentru acest an în cadrul programului „Rabla” se situează la 180 de milioane de lei, iar prima de casare rămâne, ca şi în 2016, 6.500 de lei.
Ghidul de finanţare al acestor programe, supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului, prevede că, în acest an, valoarea ecotichetului acordat celor care vor să-şi achiziţioneze un autovehicul nou 100% electric va fi, în acest an, de 45.000 de lei, în timp ce pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km, se va acorda un voucher de 20.000 de lei. Solicitantul beneficiază de un singur ecotichet la achiziţionarea unui autovehicul nou 100% electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid.
Conform aceluiaşi Ghid de finanţare, pentru programul „Rabla” din acest an, valoarea primei de casare va fi de 6.500 de lei şi, în plus, ca noutate, din acest an se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziţia cărora se poate obţine prima de casare, plecând de la 130 g/CO2/km în anul 2017, până la o valoare de maximum 110 g/CO2/km în anul 2019.
Potrivit documentului, la prima de casare de bază de 6.500 de lei se poate adăuga, în 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achiziţionarea unui autovehicul hibrid nou care are emisii de maximum 98 g CO2/km. Pentru anul 2018, acelaşi ecobonus se acordă pentru o maşină hibrid cu emisii de maximum 96 g CO2/km, iar în 2019, la maşinile hibrid, pragul emisiilor este de maximum 95 grame de CO2/km.
Ministerul Mediului are acum postat pe site Ghidul de finanţare pentru cele două programe, ghid care este în dezbatere. „Şi pentru că urmărim ca paşii să fie foarte repede făcuţi, astfel încât Ordinul de ministru să poată fi publicat în Monitorul Oficial imediat după dezbaterea publică şi pe urmă imediat să trecem la validarea producătorilor, o să spun tuturor românilor că preluăm, pe cât este posibil, toate observaţiile care ne sunt făcute prin Facebook, pe alte mijloace de comunicare – mailuri sau chiar pe faxul ministerului. În momentul în care dezbaterea publică este gata, în data de 24 aprilie, să fim gata şi cu Ghidul, şi cu procedura întocmai”, a precizat Gavrilescu.
Ministrul a adăugat că, la nivelul infrastructurii destinate maşinilor electrice, în acest an va fi derulat un program specific, iar oraşul-pilot care ar urma să beneficieze de o astfel de reţea va fi Bucureştiul.
Mașinile electrice câştigă cu greu teren în România, deşi sunt o alternativă pentru șoferii care vor să nu mai polueze atmosfera cu emisii de carbon, cât și pentru cei care vor să scape de mersul la stațiile de alimentare cu benzină și motorină.
Un avantaj al maşinilor electrice îl reprezintă faptul că bateriile mașinilor electrice pot fi încărcate la o priză obișnuită. Dezavantajele sunt preţul destul de ridicat şi lipsa, în România, a stațiilor publice unde pot fi alimentate cu curent bateriile acestor maşini.