Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Timișoara 2021. Începe programul Dante cu ateliere de teatru și dezbateri

Publicat

pe

În perioada 16 -21 octombrie 2018, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană organizează programul Dante 2021, în cadrul căruia vor avea loc: ateliere de teatru, dezbateri, precum și reprezentații ale spectacolului Fideli iubirii (Teatro delle Albe). 

Atelierul de lucru ce se va desfășura în perioada 16-18 octombrie, va fi condus de Marco Martinelli și Ermanna Montanari, directorii artistici ai Teatro delle Albe, Italia. Ermanna Montanari este actriță, autoare și scenografă, co-fondatoare a Teatro delle Albe. Valoarea creațiilor sale a fost recunoscută prin numeroase distincții. Este multipremiată, printre altele cu premiul Duse 2013 și cu Premiul Ubu, „Oscarul” teatrului italian (obținut de patru ori) – pentru cea mai bună actriță și pentru cel mai bun proiect curatorial pentru Infernul, Golden Laurel la Mess festival, Sarajevo, Premiul Lo straniero „dedicat memoriei lui Carmelo Bene”, Premiul Eleonora Duse, Premiul Critica al Asociației Naționale a Criticilor de Teatru-ANCT, premiul pentru cultură 2018 al Vereinigung Deutsch-Italianischer Kulturgesellschaften. A fost director artistic al Santarcangelo Festival Internazionale del teatro in Piazza (2011). Publică în reviste de prestigiu precum „The Open page”, „doppiozero”, „Teatro e storia”, „Culture teatrali”, iar în 2017 i-a apărut o carte de povestiri, Miniature Campianesi.

Marco Martinelli se numără printre regizorii și dramaturgii importanți ai teatrului italian. Scrierile sale se nasc din vecinătatea lucrului cu actorii de la Teatro delle Albe, companie pe care a fondat-o în 1983 împreună cu Montanari. Martinelli a obținut cinci premii Ubu pentru regie, dramaturgie, pedagogie, premiul pentru cel mai bun proiect curatorial pentru Infernul, premiul Hystrio pentru regie, premiul Mess di Sarajevo, premiul pentru întreaga carieră la Festivalul Journées Théatrales de Carthage, premiul Golden Laurel-Mess Festival, premiul pentru cultură în 2018 al Vereinigung Deutsch-Italianischer Kulturgesellschaften. Textele lui Martinelli sunt traduse și montate în Franța (în proiecte de dramaturgie Face à Face și Fabulamundi), Belgia, Statele Unite, Germania, Slovacia, Chile, Brazilia și Statele Unite (în 2018, la New York, Italian Playwrights Project va avea un focus pe dramaturgia sa, în colaborare cu The Martin E. Segal Theatre Center și La MaMa Experimental Theatre).

Având certitudinea că „Teatrul nu se învață, se face”, Martinelli a creat metoda non-scuola pe care o folosește cu succes de mai bine de 27 de ani în numeroase proiecte internaționale. Metoda a devenenit punct de referință de la Ravena la Napoli și la Dakar, de la Mons la New York.
Workshop-ul Către Divina Comedie

Participanții la workshop-ul Către Divina Comedie vor lucra folosind vocea și muzica pentru a contura și pentru a înțelege mai bine conceptul de cor teatral, „partitura” fiind reprezentată de cânturi din Divina Comedie de Dante Aligheri.
Teatrul este pentru Martinelli  o „cavernă a polisului, în polis: locul, comunitatea și corul, noi trebuie literalmente să le inventăm, ca vechii greci: e o operă alchimică, e un rămășag care durează o viață, o creație uriașă, o întreprindere a tuturor. În epoca marilor medii virtuale imateriale, teatrul este locul materiei sacre”.

Către Divina Comedie face parte din prima etapă a programului de amploare Dante 2021. Programul include ateliere de formare, participarea activă la spectacolul Purgatoriu, Ravena / Matera 2019 (regia Marco Martinelli și Ermanna Montanari) și va culmina, în anul 2021, cu crearea unui spectacol de mari dimensiuni (Paradisul), care se construiește cu concursul comunității locale și care pleacă de la experiențele acesteia. Timișoara va găzdui și va lua parte, în 2021, la spectacolele Infernul, Purgatoriul și Paradisul, întregind parcursul dantesc și avându-i drept ghizi pe Martinelli și Montanari. Astfel, sute de locuitori ai orașului vor deveni creatori și actanți ai spectacolelor.

Pentru anul 2018, sunt prevăzute în cadrul programului Dante 2021: un workshop în perioada 16-18 octombrie; o dezbatere cu titlul Theatre and Democracy, programată în 16 octombrie, parte a proiectului Café 21; în 20 și 21 octombrie – două reprezentații ale spectacolului Fideli iubirii (Teatro delle Albe) în Sala Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara; ateliere de teatru desfășurate în perioada 22 octombrie – 9 decembrie și conduse de 10 mentori.

Cultură

„Iisus pe Muntele Măslinilor“, de L. van Beethoven,  în Săptămâna Patimilor, la Sala Capitol din Timișoara

Publicat

pe

Cu o impresionantă forță artistică, Filarmonca Banatul Timișoara deschide seria evenimentelor din cadrul Festivalului „Timișoara Muzicală”, joi, 2 mai 2024, cu un concert vocal-simfonic impresionant.

De la ora 19:00, la Sala Capitol, publicul meloman este invitat să audieze două lucrări ale marelui Beethoven: Concertul pentru pian și orchestră nr. 4 în sol major, op. 58, al cărui solist va fi extraordinarul pianist DANIEL CIOBANU (solist în rezidență al Filarmonicii Banatul Timișoara în Stagiunea 2023/2024), și Oratoriul „Iisus pe Muntele Măslinilor“, op. 85. Cea din urmă lucrare, aleasă special pentru Săptămâna Patimilor, aduce în prim-plan nu doar geniul componistic al lui Beethoven, ci și măiestria interpretativă a Corului „Ion Românu” și a Orchestrei simfonice „Remus Georgescu” ale Filarmoncii Banatul, precum și expresia talentului solistic al sopranei LUIZA FATYOL, al tenorului OVIDIU PURCEL și al baritonului MIHAI DAMIAN.

„Iisus pe Muntele Măslinilor“ este singurul oratoriu al lui Beethoven. Evidențiază latura umană a lui Iisus mai mult decât cea divină și a fost creată într-o perioadă în care Beethoven începuse să-și piardă auzul; este un simbol al forței creatoare a omului în pofida încercărilor la care este supus. Lucrarea, compusă în 1803, în doar 14 zile, (subliniind, dacă mai era nevoie, geniul deja cunoscut al lui Beethoven) reflectă frământările lui Iisus pe Muntele Măslinilor, când simte apropierea ceasului în care se va jertfi pentru omenire.

Confruntându-se cu propiile-i suferințe, Beethoven a scris oratoriul într-o perioadă în care se alfa în pragul suicidului, criză sufletească oglindită în Testamentul de la Heiligenstadt, și depăşită prin cufundarea în creaţie şi refugiul în paginile Bibliei.

„Virtutea… numai ea poate să-ţi dea fericirea… Ea mi-a fost spirijin în restriştea mea. Ei şi artei mele datoresc faptul că nu mi-am curmat viaţa… mi se părea peste putinţă să părăsesc lumea aceasta îninte de a fi săvârşit tot ceea ce simţeam că trebuie să înfăptuiesc. Aşa că am lăsat să dăinuie mai departe viaţa (…) Divinitate, tu care de acolo, din înalt, poţi citi în adâncul sufletului meu şi îl cunoşti, ştii că în el sălăşluieşte numai dragostea de oameni şi dorinţa de a face bine!”, scria Beethoven în Testamentul de la Heiligenstadt, în 1802.

Prima reprezentație a oratoriului Iisus pe Muntele Măslinilor a avut loc la Teatrul din Viena, la 5 aprilie 1803, iar în 1809 devine primul succes al compozitorului pe pământ american.

Concertul de joi va fi condus de maestrul RADU POPA, iar corul va fi pregătit de maestrul IOSIF TODEA.

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie și pe myticket.ro: https://shorturl.at/pzVYZ

Organizator: Filarmonica Banatul Timișoara

Program finanțat din bugetul local al Municipiului Timișoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolul „Azi la noi cântă tot natul“, de Florii, la Filarmonica „Banatul“

Publicat

pe

Pe 28 aprilie, de la ora 18.00, Ansamblul „Timișul” sărbătorește Floriile, cu participarea instrumentiștilor, a dansatorilor și a invitaților săi speciali: Călin Bârcean (solist Pragu’ de Sus), preotul Vasile Bădescu, antrenorul de fotbal Alexandru Pelici, omul de radio Ioana Sapianu, arhitectul Nenad Luchin, actrița Alina Ilea, avocatul Doru Julean, tenorul Bogdan Zaharia, inginerul Octavian Zaica, DJ Sean Norvis și Mirela Castelli, director Casa Auto.

Soliști: Daniela Condurache și Andreea Voica.

Coregrafi: Maria Topciov și Ciprian David

Dirijor: Deian Galetin. Prezintă: Florin Mihoc

Partener: Filarmonica „Banatul”. Partener media: TVR Timișoara

Accesul se face pe bază de bilete, disponibile la Casa de Cultură (Str. Miron Costin nr.2). Prețul unui bilet este 30 lei.

Citeste mai mult

Cultură

„Victimele datoriei“ – o nouă premieră pe scena Teatrului Național din Timișoara

Publicat

pe

Cu noua sa premieră, Teatrul Național din Timișoara propune publicului o incursiune în subconștient. Nu pe filiera Freud, și nici pe filiera Jung, ci, poate surprinzător, pe cea a lui Eugène Ionesco.

Astfel, joi, 25 aprilie 2024, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național are loc premiera spectacolului „Victimele datoriei“ de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo și Vlad Zografi.

„Am proiectat pe scenă îndoielile, angoasele mele profunde, le-am pus în dialog și le-am întruchipat (…); scriam cu cea mai mare sinceritate; (..) am intitulat asta «Victimele datoriei»”, scria Eugène Ionesco în „Note și contra-note”.

Purtând amprenta regizorală a lui Radu Iacoban, spectacolul este o tragi-comedie construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, interpretat de unul dintre cei mai reprezentativi actori ai Teatrului Național din Timișoara, Matei Chioariu – pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului, în ciuda (sau poate din cauza) placidității care îl supune regulilor, fără discernământ. Parcurge acest traseu, victimă, în fond, a propriilor teorii despre teatru, împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice, interpretate de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Biletele pot fi achiziționate de pe site-ul www.tntm.ro și fizic, la Agenția de bilete Mărășești, str. Mărășești nr. 2, orar marți – duminică, orele 11.00 – 19.00.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite