Ne găsiți și pe:

Cultură

Fostul Cinematograf Studio va deveni cinematograful de artă al Timișoarei

Publicat

pe

Clădirea fostului Cinematograf Studio, închis timp de mai mulți ani, urmează să fie transformat în Cinematograful de Artă al Timișoarei, până în anul 2021.

Conceptul de arhitectură privind reamenajarea Cinematografului Studio va fi prezentat în premieră, luni, 13 mai, de la ora 18.00, în Sala Aula Magna a Universității de Vest din Timișoara, în încheierea Festivalului Filmului Francez.

La ceremonia de prezentare a proiectului de reamenajare vor participa Excelența Sa, Doamna Michèle RAMIS, Ambasadoarea Franței în România, Domnul Nicolae ROBU, Primar al Municipiului Timișoara, Doamna Hélène ROOS, Directoarea Institutului Francez din România, Domnul François COSTE, Director general Groupama Asigurari, reprezentanți ai Asociațiilor Pelicula Culturală, Marele Ecran, DocuMentor, TimiShort și ai biroului de arhitectură Atelier 21.

În luna iunie 2018 Primăria Municipiului Timișoara, Compania Groupama, Institutul Francez din România și Asociațiile Pelicula Culturală, Marele Ecran, Documentor și Asociația Română a Filmului Independent (TimiShort) au semnat o declarație de intenție privind înființarea unui cinematograf de artă în centrul orașului sub cupola rețelei Europa Cinemas.

În luna noiembrie 2018 s-a aprobat prin hotărâre de Consiliu Local, ca viitorul Cinematograf de Artă al orașului să fie creat în incinta fostului Cinematograf Studio.

În cadrul evenimentului de luni, 13 mai, se va prezenta noul concept pentru revitalizarea Cinematografului Studio, iar partenerii principali vor vorbi despre contribuția fiecăruia în implementarea acestui proiect important.

În holul din fața Aula Magna se va amenaja o expoziție cu imagini și planuri ale viitorului Cinematograf de Artă, care poate fi vizionată pe timpul evenimentului, după care va fi amplasată în diferite alte spații publice care vor fi anunțate ulterior. 

 

Cultură

Timișoara 2021. Începe programul Dante cu ateliere de teatru și dezbateri

Publicat

pe

În perioada 16 -21 octombrie 2018, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană organizează programul Dante 2021, în cadrul căruia vor avea loc: ateliere de teatru, dezbateri, precum și reprezentații ale spectacolului Fideli iubirii (Teatro delle Albe). 

Atelierul de lucru ce se va desfășura în perioada 16-18 octombrie, va fi condus de Marco Martinelli și Ermanna Montanari, directorii artistici ai Teatro delle Albe, Italia. Ermanna Montanari este actriță, autoare și scenografă, co-fondatoare a Teatro delle Albe. Valoarea creațiilor sale a fost recunoscută prin numeroase distincții. Este multipremiată, printre altele cu premiul Duse 2013 și cu Premiul Ubu, „Oscarul” teatrului italian (obținut de patru ori) – pentru cea mai bună actriță și pentru cel mai bun proiect curatorial pentru Infernul, Golden Laurel la Mess festival, Sarajevo, Premiul Lo straniero „dedicat memoriei lui Carmelo Bene”, Premiul Eleonora Duse, Premiul Critica al Asociației Naționale a Criticilor de Teatru-ANCT, premiul pentru cultură 2018 al Vereinigung Deutsch-Italianischer Kulturgesellschaften. A fost director artistic al Santarcangelo Festival Internazionale del teatro in Piazza (2011). Publică în reviste de prestigiu precum „The Open page”, „doppiozero”, „Teatro e storia”, „Culture teatrali”, iar în 2017 i-a apărut o carte de povestiri, Miniature Campianesi.

Marco Martinelli se numără printre regizorii și dramaturgii importanți ai teatrului italian. Scrierile sale se nasc din vecinătatea lucrului cu actorii de la Teatro delle Albe, companie pe care a fondat-o în 1983 împreună cu Montanari. Martinelli a obținut cinci premii Ubu pentru regie, dramaturgie, pedagogie, premiul pentru cel mai bun proiect curatorial pentru Infernul, premiul Hystrio pentru regie, premiul Mess di Sarajevo, premiul pentru întreaga carieră la Festivalul Journées Théatrales de Carthage, premiul Golden Laurel-Mess Festival, premiul pentru cultură în 2018 al Vereinigung Deutsch-Italianischer Kulturgesellschaften. Textele lui Martinelli sunt traduse și montate în Franța (în proiecte de dramaturgie Face à Face și Fabulamundi), Belgia, Statele Unite, Germania, Slovacia, Chile, Brazilia și Statele Unite (în 2018, la New York, Italian Playwrights Project va avea un focus pe dramaturgia sa, în colaborare cu The Martin E. Segal Theatre Center și La MaMa Experimental Theatre).

Având certitudinea că „Teatrul nu se învață, se face”, Martinelli a creat metoda non-scuola pe care o folosește cu succes de mai bine de 27 de ani în numeroase proiecte internaționale. Metoda a devenenit punct de referință de la Ravena la Napoli și la Dakar, de la Mons la New York.
Workshop-ul Către Divina Comedie

Participanții la workshop-ul Către Divina Comedie vor lucra folosind vocea și muzica pentru a contura și pentru a înțelege mai bine conceptul de cor teatral, „partitura” fiind reprezentată de cânturi din Divina Comedie de Dante Aligheri.
Teatrul este pentru Martinelli  o „cavernă a polisului, în polis: locul, comunitatea și corul, noi trebuie literalmente să le inventăm, ca vechii greci: e o operă alchimică, e un rămășag care durează o viață, o creație uriașă, o întreprindere a tuturor. În epoca marilor medii virtuale imateriale, teatrul este locul materiei sacre”.

Către Divina Comedie face parte din prima etapă a programului de amploare Dante 2021. Programul include ateliere de formare, participarea activă la spectacolul Purgatoriu, Ravena / Matera 2019 (regia Marco Martinelli și Ermanna Montanari) și va culmina, în anul 2021, cu crearea unui spectacol de mari dimensiuni (Paradisul), care se construiește cu concursul comunității locale și care pleacă de la experiențele acesteia. Timișoara va găzdui și va lua parte, în 2021, la spectacolele Infernul, Purgatoriul și Paradisul, întregind parcursul dantesc și avându-i drept ghizi pe Martinelli și Montanari. Astfel, sute de locuitori ai orașului vor deveni creatori și actanți ai spectacolelor.

Pentru anul 2018, sunt prevăzute în cadrul programului Dante 2021: un workshop în perioada 16-18 octombrie; o dezbatere cu titlul Theatre and Democracy, programată în 16 octombrie, parte a proiectului Café 21; în 20 și 21 octombrie – două reprezentații ale spectacolului Fideli iubirii (Teatro delle Albe) în Sala Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timișoara; ateliere de teatru desfășurate în perioada 22 octombrie – 9 decembrie și conduse de 10 mentori.

Citeste mai mult

Cultură

Comisia de monitorizare a proiectului Timișoara 2021, mulțumită

Publicat

pe

În luna iunie, Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană a primit vizita membrilor comisiei de monitorizare, compusă din  Agnieszka Wlazel, Jiri Suchanek, Raluca Velisar, Valentina Iancu, reprezentantul Comisiei Europene, Gerald Colleaux și al Ministerului Culturii și Identității Naționale, Andreea Reisz.

În urma vizitei la fața locului și a monitorizării activității asociației precum și a conținutului programului cultural, în urma discuțiilor și întâlnirilor avute cu reprezentanți ai Primariei Municipiului Timișoara, ai Consiliului Județean Timiș, ai Ministerului Culturii și Identității Naționale, ai organizațiilor și instituțiilor de cultură din oraș și ai societății civile, ai Consiliului Director și ai echipei executive, Comisia de monitorizare a elaborat o scrisoare de recomandare pentru această etapă.

Membrii comisiei se arată mulțumiți de progresele înregistrate de către Asociația Timișoara – Capitală Culturală Europeană în condițiile de operare existente, de faptul că dimensiunea europeană este vizibilă în toate acțiunile și proiectele organizate de către echipă precum și de modalitățile de abordare în ceea ce privește consolidarea și dezvoltarea resurselor pentru implementarea cu succes a unui astfel de proiect la scară europeană.

De asemenea, recomandările identificate în scrisoare sunt de natură atât legislativă, cât și financiară privind modalitățile și termenele de finanțare a poiectului Timișoara 2021 de către autoritățile locale și centrale, în regim multianual. Scrisoarea integral poate fi citită http://www.timisoara2021.ro/wp-content/uploads/2018/08/LETTER-visit-Timisoara_2072018_FINAL.pdf

 „Juriul și-a exprimat încrederea în capacitatea Asociației TM2021 de a implementa proiectul, iar autoritățile publice prezente la întâlnirile Comisiei au dat asigurări că mecanismele financiare și fluxul de bani vor fi îmbunătățite. Toți cei prezenți au înțeles că Timișoara 2021 nu e doar un proiect al orașului, ci unul de importanță națională și europeană. Asociația va fi în măsură să pună în aplicare proiectul într-un mod mai alert odată ce fluxul financiar va fi constant și asigurat și de către Ministerul Culturii și își dorește să reformeze organizația la nivel de membri, consiliu director, iar la nivelul echipei executive prin recrutări, conform planurilor din dosarul de candidatură. De asemenea, asociația va lansa un apel deschis la propuneri de proiecte, odată ce procedurile și dreptul de a organiza o asemenea competiție vor fi clarificate cu Primăria Municipiului Timișoara. Este foarte important că toate autoritățile publice au fost de acord să sprijine proiectul pentru ca anul 2021 să fie unul de succes.”, Simona Neumann, director executiv al Asociației Timișoara-Capitală Culturală Europeană.

Citeste mai mult

Cultură

Premiile UNITER 2018. Teatrul Național „Mihai Eminescu“ din Timișoara, marele câștigător

Publicat

pe

Regizorul Yuri Kordonski, actriţele Mariana Mihuţ şi Ileana Stana-Ionescu şi actorii Horaţiu Mălăele şi Victor Rebengiuc se numără printre laureaţii celei de-a XXVI-a ediţii a Premiilor Galei UNITER, care a avut loc luni seară, la Alba Iulia.

Cel mai bun spectacol a fost desemnat „Rambuku” de Jon Fosse, adaptarea Anca Măniuţiu, regia Mihai Măniuţiu (Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara), premiul fiind înmânat de ministrul Culturii, George Ivaşcu.

Pentru Cel mai bun spectacol au primit nominalizări şi „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, poem teatral rock, regia Vlad Cristache (Teatrul Mic Bucureşti), şi „Oraşul nostru”, după piesa lui Thornton Wilder, regia Cristian Ban (Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad).

Câştigătorul premiului la categoria Cea mai bună regie a fost Yuri Kordonski, pentru regia spectacolului „Incredibila şi trista poveste a candidei Erendira şi a bunicii sale fără suflet” de Gabriel Garcia Marquez (Teatrul German de Stat Timişoara). La aceeaşi categorie au mai fost nominalizaţi Radu Afrim, pentru regia spectacolului „Dacă am gândi cu voce tare” – Teatrul „Marin Sorescu” Craiova şi Victor Ioan Frunză, pentru regia spectacolului serial „Îngeri în America” (Partea I: „Sfârşitul lumii e aproape” şi Partea a II-a: „Perestroika”) – Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

Cel mai bun actor în rol principal a fost desemnat Victor Rebengiuc, pentru rolul Bérenger întâiul din spectacolul „Regele moare” de Eugene Ionesco, regia Andrei şi Andreea Grosu (Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti). La aceeaşi categorie au fost nominalizaţi şi Andrei Huţuleac şi Ervin Szucs.

Cea mai bună actriţă în rol principal a fost desemnată Mariana Mihuţ, pentru rolul Regina Marguerite din spectacolul „Regele moare” de Eugene Ionesco, regia Andrei şi Andreea Grosu (la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti). La această categorie au mai fost nominalizate Silvana Mihai şi Olga Torok.

Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar a fost primit de Zsolt Bogdan, pentru rolul Roy M. Cohn din spectacolul serial „Îngeri în America (Partea I: „Sfârşitul lumii e aproape” şi Partea a II-a: „Perestroika”)” de Tony Kushner, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză (Teatrul Maghiar de Stat Cluj). La aceeaşi categorie au mai intrat în concurs Liviu Pintileasa şi Rareş Florin Stoica.

Trofeul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost primit de Ada Lupu pentru rolul Fiica din spectacolul „Măcelaria lui Iov” de Fausto Paravidino, regia Radu Afrim (Teatrul „Vasile Alecsandri” Iaşi). La aceeaşi categorie au mai primit nominalizări Natalia Călin şi Emoke Kato.

La categoria Cea mai bună scenografie, premiul a mers la Helmut Sturmer (decorul) şi Ioana Popescu (costumele şi desenele în nisip live), pentru spectacolul „Incredibila şi trista poveste a candidei Erendira şi a bunicii sale fără suflet” de Gabriel Garcia Marquez, regia Yuri Kordonsky (Teatrul German de Stat Timişoara). La aceeaşi secţiune au concurat şi Romulus Boicu şi Vanda Maria Sturza.

Câştigătoarea premiului pentru critică teatrală a fost Doina Modola, care a fost concurată de Oana Borş şi Cristiana Gavrilă.

Cel mai bun spectacol de teatru TV a fost desemnat „Visul unei nopţi de iarnă” de Tudor Muşatescu, regia artistică Silviu Jicman (producţie a Societăţii Române de Televiziune – Casa de producţie a TVR), iar Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic a fost „Ovidiu, exilatul de la Pontul Euxin”, scenariul de Emil Boroghină după „Tristele şi Ponticele”, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte (producţie ale Societăţii Române de Radiodifuziune).

La categoria Debut, premiul a fost câştigat de Codrin Boldea, pentru rolul Laertes din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză (Teatrul Metropolis Bucureşti). La aceeaşi categorie au mai fost nominalizaţi Andrei Dinu şi Mădălin Hîncu.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER a acordat premiile de excelenţă, pentru întreaga activitate şi speciale.

Actorului Horaţiu Mălăele i-a fost oferit un premiu de excelenţă, iar actriţei Ileana Stana-Ionescu, actorului Anton Tauf, regizorului Alexandru Dabija, scenografului Doru Păcurar şi criticului Sorina Bălănescu le-au fost oferite premii pentru întreaga activitate.

Premii speciale au fost acordate Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”, organizat de Teatrul de Păpuşi „Prichindel” Alba-Iulia, echipei Teatrului Ion Creangă pentru diversitatea şi mobilitatea proiectelor dedicate spectatorilor de toate vârstele, în condiţiile lipsei unui sediu propriu din anul 2009, şi Universităţii de Arte din Târgu-Mureş pentru contribuţia întregului corp universitar la dezvoltarea vieţii teatrale şi culturale naţionale.

Juriul care a stabilit nominalizările a fost format din criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu, Călin Ciobotari şi Alina Epîngeac, iar juriul care a acordat premiile i-a avut în componenţă pe actorii Marcel Iureş şi Ana Ularu, regizorul Alexa Visarion, scenograful Dragoş Buhagiar şi criticul de teatru Marina Constantinescu.

Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2017.

Totodată, în cadrul galei, premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2017 a fost primit lui Daniel Oltean, pentru piesa „50 de secunde”. Principesa Elena a României i-a înmânat premiul lui Daniel Oltean, care a precizat că este de profesie procuror DIICOT. Premiul a fost stabilit de un juriu format din regizorii Alexandru Maftei şi Vlad Massaci şi din criticii Marina Constantinescu, Dan C. Mihăilescu şi Marian Popescu.

Premiul preşedintelui UNITER a fost primit de criticul de teatru Marina Constantinescu, care a adus un omagiu disidentei anticomuniste Doina Cornea.

Totodată, premiul Mecena din partea UNITER a fost primit de Steven van Groningen, preşedinte şi CEO al Raiffeisen Bank România.

De asemenea, în cadrul galei, British Council a acordat un premiu Centrului de Teatru Educaţional Replika.

Ediţia din acest an a Galei Premiilor UNITER, organizată în contextul Anului Centenar, a avut loc în Cetatea Alba Carolina.

Gala a fost prezentată de preşedintele Uniunii Teatrale din România, Ion Caramitru, iar momentele muzicale au fost susţinute de Ioan Bocşa, Marius Mihalache şi Nicu Alifantis.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite