Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Patru personalități, printre care Adrian Orza, fost vice-primar al Timișoarei, propuse pentru titlul de „Cetățean de Onoare“

Publicat

pe

Titlul de „Cetăţean de Onoare al Municipiului Timişoara” reprezintă cea mai înaltă distincţie acordată de către Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi se decernează categoriilor de personalităţi care au făcut cunoscut numele municipiului Timişoara, în ţară și străinătate.

Pentru ceremonia de Ziua Timișoarei sunt propuse patru personalități.

„Îi onorăm pe cei care ne-au arătat ce înseamnă să fii timișorean, modele pentru comunitate. Sunt personalități care în activitatea lor au fost consecvente valorilor Timișoarei de libertate, curaj și inovare. Le acordăm acest titlu în semn de mulțumire, pentru tot ce au făcut pentru a ne face comunitatea mai puternică și pentru a promova spiritul timișorean oriunde au pășit”, transmite primarul Dominic Fritz.

Petru Ilieșu este scriitor, poet și publicist și editor român, iar numele său evocă spiritul dizident al unei părți a intelectualității române ȋn timpul regimului totalitar comunist. Apreciat ca redactor la ziarul „Timișoara” și ca publicist, a contribuit la revistele Orizont”, „Forum studenţesc”, „Luceafărul”, „Vatra”, neobosit în lupta anti-comunistă, Petru Iileșu este cunoscut ca fondator și președinte al Fundației Timișoara ’89, prima fundație umanitară ȋnființată după Revoluție. Această organizație a jucat un rol emblematic ȋn viața Timișoarei, ea fiind, nu doar o promisiune de ȋnsănătoșire morală a societății post-decembriste, ci și un hub umanitar, unde oameni din toate straturile sociale și preferințele politice și-au dat mâna, fără a căuta vreun avantaj, altul decât sentimentul solidarității.

Adrian Orza a fost, din anul 2000, pentru 12 ani, viceprimar ales al municipiului Timișoara, numele lui fiind legat de multe realizări ȋn administrația Timișoarei. În domeniul social, economic, cultural și de mediu, Adrian Orza a implementat modele de bună practică ce și-au dovedit eficiența ȋn diverse părți ale lumii. Personalitate importantă a Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat, Adrian Orza a fost, după 2012, singurul independent din istoria post-decembristă a orașului care a exercitat două mandate ȋn cadrul Consiliului Local Timișoara.

Alexandra Guțu s-a născut la Timișoara, ȋn 1946 și a început studiul violoncelului la vârsta de 8 ani. Educația și apoi cariera sa poartă, cronologic, amprenta unor profesori ca Zimmer Simion, Serafim Antropov, Joseph Calvet și Antonio Janigro. Alexandra Guțu a desfășurat o activitate concertistică neobișnuit de bogată, ca solist concertist la Filarmonica “Banatul” din Timișoara, oferind concerte și turnee ȋn America de Sud, Canada, Japonia, China, SUA și multe țări europene. Nume greu în muzica camerală, cu un repertoriu ce cuprinde muzică barocă și contemporană, Alexandra Guțu este un artist de renume pe scena interpretării compozițiilor clasice și ȋși continuă activitatea solistică și acum, atât ȋn plan național, cât și internațional (Italia).

Aurel Mogoșeanu este o figură emblematică a școlii românești de medicină și a jucat un rol providențial ȋn dezvoltarea sistemului medical timișorean. Acesta a fondat disciplina de Anestezie și Terapie Intensivă ATI din cadrul UMF „Victor Babeș” din Timișoara, a fost primul șef de Secție de ATI din cadrul Spitalului Județean Timișoara (1972-2002) și a creat, practic, Școala timișoreană de Anestezie și Terapie Intensivă. După cinci decenii de prestigioasă activitate ca medic, profesor și om de știință, asigurând cu distincție președinția Societății Române de ATI (S.R.A.T.I.), a devenit membru de onoare al Academiei de Științe Medicale din România și i s-a înmânat Diploma de Excelență din partea Universității de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara. Acestea toate se adaugă Ordinului „Meritul sanitar”, cu care a fost decorat prin decretul nr. 316/1973, Diplomei Uniunii Medicale Balcanice (acordată ȋn 1976), precum și altor premii și distincții.

Propunerea celor patru personalități va fi supusă aprobării Consiliului Local Timișoara în ședința din 25 iulie 2023.

 

Administrație

Autorizațiile pentru activități comerciale și de construcții se emit ONLINE, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara digitalizează procesul de autorizare pentru activități comerciale și construcții. Astfel, din 13 ianuarie 2025, toate solicitările privind autorizarea activităților comerciale și obținerea autorizațiilor de construire vor fi înregistrate exclusiv online, prin intermediul Portalului Unic al municipalității – https://www.roeid.ro/w/timisoara.

În ceea ce privește emiterea autorizațiilor de construire de către municipalitate, solicitarea și anexa statistică vor fi depuse exclusiv online, prin contul unic al elaboratorului sau al beneficiarului. După parcurgerea acestui pas, pot fi generate documentele precompletate digital, care pot fi imprimate pentru a fi depuse împreună cu documentația tehnică. Documentațiile tehnice se depun prin Portalul Unic, dacă toate documentele sunt semnate digital cu semnături electronice calificate. În cazul în care documentele au semnătură olografă se pot depune în continuare la Camera 12 a Primăriei, cu respectarea în prealabil al primului pas, și anume depunerea solicitării și a anexei online, prin intermediul portalului unic.

Pentru acord/autorizație comercială, municipalitatea informează că intrarea în vigoare a legii nr.310/2024 aduce o serie de modificări care completează cadrul legal privind desfășurarea activităților de comercializare a produselor și serviciilor. Printre altele, acordul de funcționare va fi emis pe perioadă nedeterminată, atât timp cât condițiile inițiale pentru care a fost solicitat acordul rămân neschimbate și documentația depusă este valabilă. În cazul unor modificări privind tipul de activitate desfășurată, suprafața structurii de vânzare sau expirarea documentelor depuse la dosarul inițial, operatorii economici au obligația de a solicita un nou acord/o nouă autorizație de funcționare în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii activității noi/modificate/expirării documentelor. Nerespectarea acestei obligații va duce la suspendarea automată a acordului/autorizației de funcționare și la aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația în vigoare (art. 73, pct. 1). Taxele pentru emiterea sau reînnoirea acordului/autorizației de funcționare vor fi stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local. Măsurile ce vizează valabilitatea acordului se aplică și celor care dețin deja un acord valabil la această dată.

De la începutul anului trecut, când municipalitatea a introdus depunerea online a certificatelor de urbanism s-au înregistrat 3.953 depuneri prin intermediul portalului unic.

Portalul Unic permite timișorenilor să acceseze peste 200 de servicii oferite de Primăria Municipiului Timișoara, de la plata taxelor și impozitelor, la depunerea certificatului de urbanism sau acte pentru indemnizația copilului, fără a mai veni la ghișeu. Accesul este gratuit, prin intermediul unui cont unic pe platforma cont.primariatm.ro.

Pentru orice informații suplimentare privind autorizarea activităților comerciale și de construcții, cetățenii pot contacta Primăria prin e-mail la adresa consiliere.cetateni@primariatm.ro.

Citeste mai mult

Administrație

Încasarea impozitelor și taxelor locale pe anul 2025 începe în 16 ianuarie, la Timișoara

Publicat

pe

Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara reia încasarea taxelor și impozitelor locale în data de 16 ianuarie 2025, iar pentru a evita drumurile și cozile, este recomandată plata online.

Taxele și impozitele locale pentru 2025 au fost ajustate doar cu rata inflației calculată de Institutul Național de Statistică, respectiv cu 10,4%, conform legislației fiscale.

Astfel, dacă în 2024 impozitul pentru un apartament cu o cameră era de 54 de lei, în 2025 proprietarul achită 60 de lei. Impozitul pentru teren curți construcții în zona B de 500 mp este de 603 lei, iar pentru un teren de 1.000 mp intravilan arabil în zona C este de 14 lei.

Pentru autoturisme, se achită 143 de lei pentru o capacitate de 1.587 cm³, 362 de lei pentru o capacitate de 1.798 cm³ și 403 lei pentru o capacitate de 1.998 cm³.

Pentru motociclete, impozitul este de 72 de lei. În ceea ce privește clădirile nerezidențiale, cota de impozitare în 2025 este de 1,7%, urmând o scădere progresivă până în 2027.

Persoanele fizice și juridice care achită taxele și impozitele anticipat până la data de 31 martie beneficiază de o bonificație de 10%. Totodată, municipalitatea acordă scutiri de impozit pentru anumite categorii de imobile, beneficiari și activități (de exemplu persoane cu venituri mici, asociații care prestează servicii sociale, scutiri pentru persoanele care și-au reabilitat termic imobilul ș.a.).

Reamintim că plata impozitului pe clădiri, teren sau asupra mijloacelor de transport se poate face atât online, cât și fizic, la casieriile din incinta sediului DFMT de pe str. Demetriade nr. 1 (incinta Iulius Mall), sau la oficiile poștale din oraș. Programul cu publicul al Direcției Fiscale este luni – joi, orele 08:30 – 16:00, și vineri, orele 08:30 – 14:00. Pentru plata online, timișorenii pot accesa platforma la adresa următoare: https://plata.dfmt.ro/Plata2/auth/login.

Citeste mai mult

Administrație

PROIECT. Primăria Timișoara vrea acțiuni la Aeroportul Internațional „Traian Vuia“

Publicat

pe

La inițiativa primarului Dominic Fritz, Municipiul Timișoara va negocia achiziționarea acțiunilor private ale Aeroportului  „Traian Vuia”, respectiv pachetul de 20% deținut de Fondul Proprietatea. Adoptarea acestei inițiative de către Consiliul Local, în viitoarea ședință, reprezintă un pas esențial în programul strategic al municipalității de dezvoltare a orașului.

”Transmitem un semnal strategic că suntem pregătiți să ne asumăm un rol activ în soarta acestui aeroport. Am avut foarte multe discuții cu mediul de afaceri despre cât de important este acest aeroport în economia și atractivitatea orașului. Timișorenii trebuie să aibă un loc la masa unde se decide ritmul și direcția de dezvoltare a aeroportului pentru că aceste decizii influențează prosperitatea Timișoarei în anii ce vin”, spune primarul Dominic Fritz.

În prezent, structura acționariatului aeroportului include Statul Român, prin Ministerul Transporturilor (80%), și Fondul Proprietatea (20%).

Preluarea acțiunilor va permite Municipiului Timișoara să joace un rol activ în dezvoltarea aeroportului, prin modernizarea infrastructurii, atragerea unor noi companii aeriene și extinderea conexiunilor directe către destinații-cheie. Totodată, această inițiativă va contribui la promovarea Timișoarei pe plan național și internațional ca destinație turistică și de investiții, stimulând economia locală, atrăgând investitori și generând noi locuri de muncă.

Această măsură face parte din strategia Primăriei de a menține Timișoara pe harta internațională a turismului și investițiilor.

Municipalitatea a publicat proiectul de Hotărâre de Consiliu Local privind împuternicirea Comisiei de negociere cu terții: https://www.primariatm.ro/proiecte-hcl/8e721ba3-0cfa-406b-a2ef-68fb7c07cbbd.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite