Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Patru personalități, printre care Adrian Orza, fost vice-primar al Timișoarei, propuse pentru titlul de „Cetățean de Onoare“

Publicat

pe

Titlul de „Cetăţean de Onoare al Municipiului Timişoara” reprezintă cea mai înaltă distincţie acordată de către Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi se decernează categoriilor de personalităţi care au făcut cunoscut numele municipiului Timişoara, în ţară și străinătate.

Pentru ceremonia de Ziua Timișoarei sunt propuse patru personalități.

„Îi onorăm pe cei care ne-au arătat ce înseamnă să fii timișorean, modele pentru comunitate. Sunt personalități care în activitatea lor au fost consecvente valorilor Timișoarei de libertate, curaj și inovare. Le acordăm acest titlu în semn de mulțumire, pentru tot ce au făcut pentru a ne face comunitatea mai puternică și pentru a promova spiritul timișorean oriunde au pășit”, transmite primarul Dominic Fritz.

Petru Ilieșu este scriitor, poet și publicist și editor român, iar numele său evocă spiritul dizident al unei părți a intelectualității române ȋn timpul regimului totalitar comunist. Apreciat ca redactor la ziarul „Timișoara” și ca publicist, a contribuit la revistele Orizont”, „Forum studenţesc”, „Luceafărul”, „Vatra”, neobosit în lupta anti-comunistă, Petru Iileșu este cunoscut ca fondator și președinte al Fundației Timișoara ’89, prima fundație umanitară ȋnființată după Revoluție. Această organizație a jucat un rol emblematic ȋn viața Timișoarei, ea fiind, nu doar o promisiune de ȋnsănătoșire morală a societății post-decembriste, ci și un hub umanitar, unde oameni din toate straturile sociale și preferințele politice și-au dat mâna, fără a căuta vreun avantaj, altul decât sentimentul solidarității.

Adrian Orza a fost, din anul 2000, pentru 12 ani, viceprimar ales al municipiului Timișoara, numele lui fiind legat de multe realizări ȋn administrația Timișoarei. În domeniul social, economic, cultural și de mediu, Adrian Orza a implementat modele de bună practică ce și-au dovedit eficiența ȋn diverse părți ale lumii. Personalitate importantă a Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat, Adrian Orza a fost, după 2012, singurul independent din istoria post-decembristă a orașului care a exercitat două mandate ȋn cadrul Consiliului Local Timișoara.

Alexandra Guțu s-a născut la Timișoara, ȋn 1946 și a început studiul violoncelului la vârsta de 8 ani. Educația și apoi cariera sa poartă, cronologic, amprenta unor profesori ca Zimmer Simion, Serafim Antropov, Joseph Calvet și Antonio Janigro. Alexandra Guțu a desfășurat o activitate concertistică neobișnuit de bogată, ca solist concertist la Filarmonica “Banatul” din Timișoara, oferind concerte și turnee ȋn America de Sud, Canada, Japonia, China, SUA și multe țări europene. Nume greu în muzica camerală, cu un repertoriu ce cuprinde muzică barocă și contemporană, Alexandra Guțu este un artist de renume pe scena interpretării compozițiilor clasice și ȋși continuă activitatea solistică și acum, atât ȋn plan național, cât și internațional (Italia).

Aurel Mogoșeanu este o figură emblematică a școlii românești de medicină și a jucat un rol providențial ȋn dezvoltarea sistemului medical timișorean. Acesta a fondat disciplina de Anestezie și Terapie Intensivă ATI din cadrul UMF „Victor Babeș” din Timișoara, a fost primul șef de Secție de ATI din cadrul Spitalului Județean Timișoara (1972-2002) și a creat, practic, Școala timișoreană de Anestezie și Terapie Intensivă. După cinci decenii de prestigioasă activitate ca medic, profesor și om de știință, asigurând cu distincție președinția Societății Române de ATI (S.R.A.T.I.), a devenit membru de onoare al Academiei de Științe Medicale din România și i s-a înmânat Diploma de Excelență din partea Universității de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara. Acestea toate se adaugă Ordinului „Meritul sanitar”, cu care a fost decorat prin decretul nr. 316/1973, Diplomei Uniunii Medicale Balcanice (acordată ȋn 1976), precum și altor premii și distincții.

Propunerea celor patru personalități va fi supusă aprobării Consiliului Local Timișoara în ședința din 25 iulie 2023.

 

Administrație

Primăria Timișoara va cumpăra 10 tramvaie, 10 troleibuze cu baterii și 20 de autobuze electrice

Publicat

pe

Municipiul Timișoara va co-finanța, din bugetul local, achiziția a 10 tramvaie, 10 troleibuze cu baterii și 20 de autobuze electrice.

Cele 40 de mijloace de transport moderne se adaugă celor aproape 150 de vehicule deja contractate în ultimii ani de municipalitate, ca parte a strategiei de modernizare a mobilității urbane.

„Fără bani europeni ar fi fost imposibil să modernizăm flota de transport la un asemenea nivel și într-un timp așa de scurt, doar din bugetul local. Ținta noastră este ca autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul să nu fie o alegere de compromis, ci prima și cea mai firească opțiune de deplasare în oraș pentru timișoreni. Mai e de lucru, dar suntem în direcția corectă și vom continua efortul de modernizare al transportului public local”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Valoarea totală a celor trei proiecte este de 234 milioane lei, din care 179 milioane lei finanțare nerambursabilă prin Programul Regional Vest 2021–2027, componenta Mobilitate Urbană Sustenabilă. Primăria Timișoara asigură o co-finanțare de 55 de milioane de lei.

Municipiul Timișoara propune achiziția a 10 tramvaie noi, cu cel puțin 150 de locuri fiecare. Acestea vor înlocui garniturile vechi de pe liniile 7 și 9 și vor completa flota de tramvaie Bozankaya deja achiziționată.

Pe traseele din Timișoara ar urma să circule și 10 troleibuze cu baterii care vor înlocui actualele modele diesel, depășite din punct de vedere tehnic. Totodată, finanțarea europeană permite achiziția a 20 de autobuze electrice de 12 metri. Acestea vor completa flota de autobuze electrice, moderne, alături de cele 44 care circulă deja în Timișoara.

Valoarea proiectelor:

– 10 tramvaie – valoare totală 135,7 milioane lei (cu TVA) și valoare eligibilă solicitată 99,4 milioane lei

– 10 troleibuze cu baterii – valoare totală 27,2 milioane lei (cu TVA) și valoare eligibilă solicitată 22,9 milioane lei

– 20 autobuze electrice – valoare totală 71,2 milioane lei (cu TVA) și valoare eligibilă solicitată 60,4 milioane lei

Foto: Primăria Timișoara

Citeste mai mult

Administrație

Direcția de Evidență a Persoanelor din Timișoara și-a modificat programul pentru perioada 1- 4 mai

Publicat

pe

În zilele libere din perioada 1 – 4 mai 2025, la Direcția de Evidență a Persoanelor din cadrul Primăriei Municipiului Timișoara va funcționa Biroul înregistrări decese, conform următorului program de lucru cu publicul:

  • Joi, 1 mai: închis
  • Vineri, 2 mai: 9:00 – 12:00
  • Sâmbătă, 3 mai: 9:00 – 12:00
  • Duminică, 4 mai: închis

Pentru înregistrarea unui deces, documentele necesare pot fi depuse la orice primărie, care va transmite dosarul electronic ofițerului de stare civilă competent să înregistreze decesul.

După înregistrarea decesului, certificatul de deces va fi înmânat de către ofițerul de stare civilă de la primăria la care au fost depuse documentele.

Citeste mai mult

Administrație

Conacul de la Banloc – pol cultural și turistic de interes național

Publicat

pe

Conacul din localitatea timișeană Banloc, care s-a aflat în proprietatea Reginei Elisabeta fiica Regelui Ferdinand și a Reginei Maria va fi transformat în centrul cultural, turistic și educational.

Proiectul de hotărâre privind preluarea în administrare a Ansamblului Conacului Banloc a fost votat marți de către consilierii județeni în cadrul unui plen extraordinar al Consiliului Județean Timiș.

Contractul dintre administrația județeană și Mitropolia Banatului prevede posibilitatea dezvoltării unor construcții noi, cu rol cultural, turistic și educațional. Pe tot parcursul intervențiilor de protejare și revitalizare a monumentului istoric se va respecta caracterul arhitectural al ansamblului.

„Ne dorim mai mult decât simpla conservare a monumentului. Avem baza juridică, cadrul administrativ și deschiderea partenerului – Mitropolia – pentru ca Banlocul să devină un reper cultural și turistic al județului. Potențialul acestei investiții este unul uriaș”, a declarat președintele CJ Timiș, Alfred Simonis.

Contractul de administrare este încheiat pe o perioadă de 25 de ani și permite atât atragerea de fonduri europene cât și stabilirea de parteneriate.

Primii 5 ani sunt dedicați pregătirii și demarării investițiilor, urmând ca, în următoarele două decenii, Conacul Banloc să funcționeze ca un pol regional cultural și turistic.

Castelul de la Banloc a fost construit în anul 1793 de către contele Lázár Karátsonyi, iar în anul 1935, domeniul inclusiv castelul şi parcul a fost cumpărat de Regina Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea al României care a locuit aici până în anul 1947 când a plecat în exil.

În perioada 1950-1956 în castel a funcţionat Gospodăria Agricolă de Stat, între 1956 şi 1958 – Ocolul Silvic, între 1958 şi 1964 – casă de bătrâni, între 1966 şi 1985 – orfelinat, iar între 1983 şi 1991 – Şcoală cu clasele I-X.

În 1991, castelul a fost avariat în urma unui cutremur.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite