Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Un nou regulament pentru comerțul stradal, la Timișoara. Condiții unitare pentru toți comercianții

Publicat

pe

„Astăzi am publicat un regulament care să aducă claritate pentru comercianții stradali din Timișoara și să pregătească orașul pentru a fi demn de titlul de capitală ca aspect vizual.

Dorim să oprim situațiile în care unele biciclete devin tonete și unele rulote devin structuri permanente pe spațiul public. Vom propune, de asemenea, modele noi pentru chioșcurile din oraș și pentru mobilierul de la standurile cu flori, fructe, legume, ziare, etc. Vrem să aducem un stil unitar pentru mobilierul stradal, inclusiv pentru comercianții timișoreni. Am eliminat ambiguitățile care permiteau decizii arbitrare de acordare a avizelor/acordurilor. Fiecare comerciant va putea să știe ce acte trebuie să aducă și care sunt condițiile ca să poată opera. Avem în plan chiar să facem câteva sesiuni de informare cu departamentul de avizare din primărie pentru a le răspunde întrebărilor. Acest regulament nou va putea fi consultat de fiecare dintre cei care fac comerț stradal. Vom anunța, în cursul acestei săptămâni, și o dezbatere publică pe acest subiect”, transmite primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

O serie de practici operative deja existente vor fi formalizate, precum procesul de alocare a spațiilor pentru mărțișoare, dar și conținutul pentru hotărâri de consiliu local pentru licitația pentru închirierea spațiilor pentru chioșcuri sau tonete și al caietului de sarcini aferent hotărârii.

Sunt propuse noi obligații pentru comercianții care desfășoară activități de comerț stradal:

●          Să dețină documente de proveniență a bunurilor și certificate de calitate

●          Să nu amplaseze mobilier stradal sau alte obiecte pe spațiul verde sau pe locuri de parcare (cu excepții)

●          Comercianții și deținătorii de automate în aer liber răspund de asigurarea condițiilor de păstrare cerute de producător pentru produse și de a preveni perisabilitatea accelerată

●          Agenții economici răspund de funcționarea unității comerciale, de legalitatea construcției și de respectarea normelor legale pentru PSI

Următoarele tipuri de structuri vor fi reglementate:

1)         Tonete, pupitre acoperite sau închise (cărți, presă și flori)

2)         Mobilier urban amplasat în fața unității de profil (flori, legume, fructe, ziare și reviste, cărți, vitrine frigorifice pentru înghețată și aparate de înghețată)

3)         Vehicule special amenajate și rulote mobile destinate desfășurării de activități comerciale

4)         Comercializarea în aparate automate/dozatoare (lapte, apă, ouă, sucuri, produse alimentare și nealimentare – în perimetrele piețelor agroalimentare și pe terenuri proprietate personală aparținând persoanelor fizice și juridice)

5)         Comerț stradal desfășurat cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în Municipiul Timișoara

6)         Chioșcuri

Noile propuneri au ca scop reglementarea automatelor care au fost montate ilegal în spațiul public sau chiar și în spațiul privat, dar care deservesc zone publice. Acestea vor fi permise doar pe baza documentației de urbanism (PUZ, PUD), pentru a preveni situațiile în care au fost montate în număr extrem de ridicat sau abuziv. De asemenea, vehiculele și rulotele vor fi tratate ca mijloace ambulante și nu va mai fi permisă transformarea acestora în structuri semi-permanente. Astfel, este impusă autonomia privind utilitățile necesare funcționării și eliberarea amplasamentului până la finalul zilei.

Chioșcurile vor putea avea o suprafață maximă de 15 mp și vor necesita obținerea unei autorizații de construire într-un termen maxim de 6 luni de la câștigarea amplasamentului la licitație. Tonetele și pupitrele vor putea avea o suprafață maximă de 12 mp și vor necesita obținerea avizului pentru locație într-un termen maxim de 3 luni de la câștigarea amplasamentului la licitație, autorizația de construire nefiind necesară pentru tonete și pupitre care nu au fundație și se racordează doar la electricitate. Dacă termenele nu sunt respectate, amplasamentele vor fi scoase din nou la licitație publică.

Primăria Municipiului Timișoara dorește să realizeze de asemenea pentru tonete, pupitre și chioșcuri avizul unic de racordare și să obțină certificatul funciar la zi. Pentru chioșcuri va fi inclus și certificatul de urbanism.

Pentru a asigura respectarea regulamentului este propusă creșterea valorii contravențiilor.  Există de asemenea măsuri suplimentare pentru sancționare: oprirea pentru 3 luni a reautorizării de la a 2-a abatere sancționată, suspendarea acordului/avizului pentru nerespectarea mențiunilor din acord și chiar refuzul emiterii unui nou acord/aviz după suspendări repetate.

Noul regulament detaliază condițiile pentru care acordul/avizul pentru comerț stradal nu se poate elibera:

1.         Dacă amplasamentul este construcție neautorizată sau este o lucrare a cărei recepție nu a fost efectuată încă

2.         Dacă amplasamentul este o construcție unde au fost făcute intervenții neautorizate

3.         Dacă se dorește amplasarea mobilierului urban în fața unei clădiri neautorizate

4.         Dacă amplasamentul este în fața unei construcții a cărei fațade/acoperiș nu sunt reabilitate și există risc de accidente (excepție făcând existența unei autorizații de construire pentru punerea în siguranță a imobilului)

Alte modificări incluse sunt introducerea zilei internaționale a femeii/zilei mamei în lista de sărbători pentru care există o reglementare specială în regulament sau permiterea activității de comerț stradal doar pe trotuare de minimum 3 m lățime, astfel încât să existe un spațiu liber de 1,5 m pentru pietoni. Activitățile de tip face painting sau vânzarea de baloane/suveniruri se vor putea desfășura doar în parcuri și se propune interzicerea în zonele istorice protejate ale orașului a mobilierului stradal inestetic și care este în neconcordanță cu aspectul istoric al clădirilor.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat: https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=1FA75C67DF8F813CC2258830002CEE33

Administrație

Conacul de la Banloc – pol cultural și turistic de interes național

Publicat

pe

Conacul din localitatea timișeană Banloc, care s-a aflat în proprietatea Reginei Elisabeta fiica Regelui Ferdinand și a Reginei Maria va fi transformat în centrul cultural, turistic și educational.

Proiectul de hotărâre privind preluarea în administrare a Ansamblului Conacului Banloc a fost votat marți de către consilierii județeni în cadrul unui plen extraordinar al Consiliului Județean Timiș.

Contractul dintre administrația județeană și Mitropolia Banatului prevede posibilitatea dezvoltării unor construcții noi, cu rol cultural, turistic și educațional. Pe tot parcursul intervențiilor de protejare și revitalizare a monumentului istoric se va respecta caracterul arhitectural al ansamblului.

„Ne dorim mai mult decât simpla conservare a monumentului. Avem baza juridică, cadrul administrativ și deschiderea partenerului – Mitropolia – pentru ca Banlocul să devină un reper cultural și turistic al județului. Potențialul acestei investiții este unul uriaș”, a declarat președintele CJ Timiș, Alfred Simonis.

Contractul de administrare este încheiat pe o perioadă de 25 de ani și permite atât atragerea de fonduri europene cât și stabilirea de parteneriate.

Primii 5 ani sunt dedicați pregătirii și demarării investițiilor, urmând ca, în următoarele două decenii, Conacul Banloc să funcționeze ca un pol regional cultural și turistic.

Castelul de la Banloc a fost construit în anul 1793 de către contele Lázár Karátsonyi, iar în anul 1935, domeniul inclusiv castelul şi parcul a fost cumpărat de Regina Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea al României care a locuit aici până în anul 1947 când a plecat în exil.

În perioada 1950-1956 în castel a funcţionat Gospodăria Agricolă de Stat, între 1956 şi 1958 – Ocolul Silvic, între 1958 şi 1964 – casă de bătrâni, între 1966 şi 1985 – orfelinat, iar între 1983 şi 1991 – Şcoală cu clasele I-X.

În 1991, castelul a fost avariat în urma unui cutremur.

Citeste mai mult

Administrație

PROGRAMUL Direcției de Evidență a Persoanelor din Timișoara, în perioada Sărbătorilor Pascale

Publicat

pe

În perioada 18 – 21 aprilie 2025, programul de lucru cu publicul la Direcția de Evidență a Persoanelor va fi modificat.

În această perioadă, va funcționa doar Biroul pentru înregistrarea deceselor, conform următorului program:

Vineri, 18 aprilie 2025: închis

Sâmbătă, 19 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Duminică, 20 aprilie 2025: închis

Luni, 21 aprilie 2025: 9:00 – 13:00

Reamintim că pentru înregistrarea unui deces, documentele necesare pot fi depuse la orice primărie, care va transmite dosarul electronic ofițerului de stare civilă competent să înregistreze decesul.

După înregistrarea decesului, certificatul de deces va fi înmânat de către ofițerul de stare civilă de la primăria la care au fost depuse documentele.

Citeste mai mult

Administrație

Primăria Timișoara atrage atenția privind respectarea regulilor pe șantiere

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara transmite un mesaj ferm către toți cei implicați în lucrări de construcții și demolări: șantierele bine gestionate încep cu documentații complete și respect față de mediu și comunitate.

Potrivit Regulamentului local privind gestionarea deșeurilor din construcții și demolări (HCL nr. 320/2022, completat cu HCL nr. 104/2025), toți generatorii de deșeuri din construcții au obligația de a depune anual Planul de gestionare a deșeurilor pentru activitățile din anul anterior. Termenul limită este 1 martie.

În 2025, numărul planurilor depuse a crescut față de anul anterior (26 de planuri până în aprilie 2025, față de 17 în 2024).

Primăria și Poliția Locală efectuează în mod constant verificări pe teren. Acțiunile nu vizează doar sancționarea, ci și prevenirea practicilor care afectează sănătatea, mediul și calitatea vieții tuturor timișorenilor.

În 2024, Direcția Generală a Poliției Locale a aplicat 375 sancțiuni (în baza HCL 320/2022 și HCL 333/2022) pentru fapte precum murdărirea carosabilului la ieșirea din șantiere, neamenajarea de rampe pentru spălarea roților, depozitare amestecată a deșeurilor pe amplasamentele de șantier, incendiere deșeuri pe organizările de șantier, predare deșeuri la persoane neautorizate, colectarea de deșeuri fără autorizație și nerespectarea autorizației de mediu.

Valoarea totală a amenzilor aplicate de Poliția Locală în 2024 a fost de 3.670.000 lei. În 2025, până în prezent, au fost aplicate 119 sancțiuni în valoare de 396.500 lei.

Cele mai grave abateri au fost sancționate cu sume considerabile: o amendă de 100.000 lei pentru nerespectarea autorizației de mediu (2024), respectiv 60.000 lei pentru gestionarea defectuoasă a deșeurilor pe șantier (2025).

Pentru persoanele fizice, Primăria a pus la dispoziție, gratuit, patru puncte de colectare prin aport voluntar – ușor de accesat și amplasate strategic în oraș. Acestea oferă o alternativă legală, sigură și responsabilă pentru eliminarea molozului rezultat din lucrări de renovare.

Calea Torontalului nr. 94

Calea Moșniței nr. 2-4

Str. A. Imbroane nr. 70

Str. Ovidiu Cotruș nr. 201

Program: Luni – vineri: 09:00 – 19:00

Sâmbăta: 08:00 – 16:00 (cu excepția Str. Ovidiu Cotruș: L–V 09:00–17:00)

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite