Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Administrație

Un nou regulament pentru comerțul stradal, la Timișoara. Condiții unitare pentru toți comercianții

Publicat

pe

„Astăzi am publicat un regulament care să aducă claritate pentru comercianții stradali din Timișoara și să pregătească orașul pentru a fi demn de titlul de capitală ca aspect vizual.

Dorim să oprim situațiile în care unele biciclete devin tonete și unele rulote devin structuri permanente pe spațiul public. Vom propune, de asemenea, modele noi pentru chioșcurile din oraș și pentru mobilierul de la standurile cu flori, fructe, legume, ziare, etc. Vrem să aducem un stil unitar pentru mobilierul stradal, inclusiv pentru comercianții timișoreni. Am eliminat ambiguitățile care permiteau decizii arbitrare de acordare a avizelor/acordurilor. Fiecare comerciant va putea să știe ce acte trebuie să aducă și care sunt condițiile ca să poată opera. Avem în plan chiar să facem câteva sesiuni de informare cu departamentul de avizare din primărie pentru a le răspunde întrebărilor. Acest regulament nou va putea fi consultat de fiecare dintre cei care fac comerț stradal. Vom anunța, în cursul acestei săptămâni, și o dezbatere publică pe acest subiect”, transmite primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

O serie de practici operative deja existente vor fi formalizate, precum procesul de alocare a spațiilor pentru mărțișoare, dar și conținutul pentru hotărâri de consiliu local pentru licitația pentru închirierea spațiilor pentru chioșcuri sau tonete și al caietului de sarcini aferent hotărârii.

Sunt propuse noi obligații pentru comercianții care desfășoară activități de comerț stradal:

●          Să dețină documente de proveniență a bunurilor și certificate de calitate

●          Să nu amplaseze mobilier stradal sau alte obiecte pe spațiul verde sau pe locuri de parcare (cu excepții)

●          Comercianții și deținătorii de automate în aer liber răspund de asigurarea condițiilor de păstrare cerute de producător pentru produse și de a preveni perisabilitatea accelerată

●          Agenții economici răspund de funcționarea unității comerciale, de legalitatea construcției și de respectarea normelor legale pentru PSI

Următoarele tipuri de structuri vor fi reglementate:

1)         Tonete, pupitre acoperite sau închise (cărți, presă și flori)

2)         Mobilier urban amplasat în fața unității de profil (flori, legume, fructe, ziare și reviste, cărți, vitrine frigorifice pentru înghețată și aparate de înghețată)

3)         Vehicule special amenajate și rulote mobile destinate desfășurării de activități comerciale

4)         Comercializarea în aparate automate/dozatoare (lapte, apă, ouă, sucuri, produse alimentare și nealimentare – în perimetrele piețelor agroalimentare și pe terenuri proprietate personală aparținând persoanelor fizice și juridice)

5)         Comerț stradal desfășurat cu ocazia unor sărbători sau evenimente organizate în Municipiul Timișoara

6)         Chioșcuri

Noile propuneri au ca scop reglementarea automatelor care au fost montate ilegal în spațiul public sau chiar și în spațiul privat, dar care deservesc zone publice. Acestea vor fi permise doar pe baza documentației de urbanism (PUZ, PUD), pentru a preveni situațiile în care au fost montate în număr extrem de ridicat sau abuziv. De asemenea, vehiculele și rulotele vor fi tratate ca mijloace ambulante și nu va mai fi permisă transformarea acestora în structuri semi-permanente. Astfel, este impusă autonomia privind utilitățile necesare funcționării și eliberarea amplasamentului până la finalul zilei.

Chioșcurile vor putea avea o suprafață maximă de 15 mp și vor necesita obținerea unei autorizații de construire într-un termen maxim de 6 luni de la câștigarea amplasamentului la licitație. Tonetele și pupitrele vor putea avea o suprafață maximă de 12 mp și vor necesita obținerea avizului pentru locație într-un termen maxim de 3 luni de la câștigarea amplasamentului la licitație, autorizația de construire nefiind necesară pentru tonete și pupitre care nu au fundație și se racordează doar la electricitate. Dacă termenele nu sunt respectate, amplasamentele vor fi scoase din nou la licitație publică.

Primăria Municipiului Timișoara dorește să realizeze de asemenea pentru tonete, pupitre și chioșcuri avizul unic de racordare și să obțină certificatul funciar la zi. Pentru chioșcuri va fi inclus și certificatul de urbanism.

Pentru a asigura respectarea regulamentului este propusă creșterea valorii contravențiilor.  Există de asemenea măsuri suplimentare pentru sancționare: oprirea pentru 3 luni a reautorizării de la a 2-a abatere sancționată, suspendarea acordului/avizului pentru nerespectarea mențiunilor din acord și chiar refuzul emiterii unui nou acord/aviz după suspendări repetate.

Noul regulament detaliază condițiile pentru care acordul/avizul pentru comerț stradal nu se poate elibera:

1.         Dacă amplasamentul este construcție neautorizată sau este o lucrare a cărei recepție nu a fost efectuată încă

2.         Dacă amplasamentul este o construcție unde au fost făcute intervenții neautorizate

3.         Dacă se dorește amplasarea mobilierului urban în fața unei clădiri neautorizate

4.         Dacă amplasamentul este în fața unei construcții a cărei fațade/acoperiș nu sunt reabilitate și există risc de accidente (excepție făcând existența unei autorizații de construire pentru punerea în siguranță a imobilului)

Alte modificări incluse sunt introducerea zilei internaționale a femeii/zilei mamei în lista de sărbători pentru care există o reglementare specială în regulament sau permiterea activității de comerț stradal doar pe trotuare de minimum 3 m lățime, astfel încât să existe un spațiu liber de 1,5 m pentru pietoni. Activitățile de tip face painting sau vânzarea de baloane/suveniruri se vor putea desfășura doar în parcuri și se propune interzicerea în zonele istorice protejate ale orașului a mobilierului stradal inestetic și care este în neconcordanță cu aspectul istoric al clădirilor.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat: https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=1FA75C67DF8F813CC2258830002CEE33

Administrație

Construirea pasajului Solventul, realizată în proporție de 80 la sută

Publicat

pe

Investiția Primăriei Timișoara la Pasajul Solventul, realizată în proporție de peste 80%, avansează cu lucrări la drumul de legătură peste pasaj, între străzile Cassian Munteanu și Barierei. Betonarea și asfaltarea drumului sunt programate la mijlocul acestei luni, după finalizarea lucrărilor de armare a structurii.

„Tragem tare ca până la sfârșitul anului să deschidem pasajul Solventul pentru pietoni, bicicliști și șoferi. Dezvoltarea zonei va continua. Am câștigat deja finanțarea pentru viitorul pod de la Solventul și avem în evaluare o linie nouă de tramvai care va face legătura între Solventul și Gară”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Constructorul se concentrează în această perioadă și pe finalizarea rampelor de pe Calea Bogdăneștilor și strada Gării, precum și a canalizației tehnice aferentă pasajului, care este realizată în proporție de 95%. Totodată, investiția municipalității avansează cu operațiuni de montare a stâlpilor pentru linia de contact tramvaie.

Pasajul Solventul va face legătura între Calea Bogdăneștilor și Strada Gării și va avea șosea cu două benzi pe sens, linie dublă de tramvai, trotuare și piste de biciclete. Investiția a inclus și o operațiune deosebit de complexă – împingerea pe sub linii de cale ferată a unui cheson de 3.500 mc de beton și 420 de tone de fier, fără oprirea trenurilor. Structura, cu o lungime de aproximativ 70 de metri și o lățime de 28 de metri, a fost împinsă dinspre strada Gării pe o distanță de circa 70 de metri, într-un timp record pentru o astfel de operațiune, desfășurată în sezonul rece: 3 luni.

Investiția Primăriei Timișoara are o valoare de 132 de milioane de lei, din care 89 de milioane de lei de la bugetul local și 43 de milioane prin programul Anghel Saligny. Lucrarea este realizată de Spic Internazionale (lider/Italia) – Pod-Proiect (Iași) – Sylc Con Trans (Arad), cu terții Arcada Company (Galați) și Conextrust (Bacău) și subcontractanții Teoval & Co (Iași), FDF Electric Grup SRL (Iași), ISPCF (București), Radaria (Galați) și SC Yda Proiect Consulting SRL (Iași).

Primăria Municipiului Timișoara a atras o finanțare majoră, în valoare de 93 de milioane de lei, pentru construirea Podului Solventul, care va asigura legătura între Calea Bogdăneștilor și Bulevardul Dâmbovița. De asemenea, municipalitatea a depus spre finanțare un proiect pentru construirea a 1 km de linie de tramvai nouă, între Gara de Nord și Pasajul Solventul.

Citeste mai mult

Administrație

Podul Solventul – primul pod construit la Timișoara, după Revoluție

Publicat

pe

Primăria Timișoara aduce în faza de contractare fonduri de peste 130 de milioane de lei pentru două proiecte esențiale de mobilitate urbană: construcția unui nou pod peste Bega, în zona Solventul, și reconstrucția Podului Iuliu Maniu (Muncii), de la fosta Fabrică de Țigări.

Primarul Dominic Fritz a înaintat Consiliului Local propunerea de contractare a finanțărilor.

„Continuăm dezvoltarea sănătoasă a Timișoarei. Atragem bani europeni pentru nevoile reale ale orașului și investim în proiecte care cresc calitatea vieții. Toți acești bani înseamnă și susținere pentru economia locală: firmele construiesc, livrează echipamente, susțin și creează locuri de muncă. Asta înseamnă dezvoltare reală: infrastructură modernă și o economie vie”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Primul pod construit peste Bega după Revoluție

Podul Solventul va lega strada Gării de bulevardul Dâmbovița și va completa Inelul IV de circulație. Este primul pod nou construit peste Bega după 1989. Va avea linie dublă de tramvai, piste de biciclete, trotuare largi și acces pietonal cu lift. Obiectivul este reducerea traficului greu din cartierele centrale și promovarea transportului verde, cu tramvaiul și bicicleta.

Valoarea totală a investiției este de 134 milioane de lei, din care aproximativ 93 de milioane sunt finanțare europeană. Contribuția municipalității acoperă cofinanțarea de 2% și cheltuielile neeligibile și se ridică la 42 de milioane de lei.

Demolare și reconstrucție la Podul Iuliu Maniu

Podul Iuliu Maniu, construit în 1978, va fi demolat și reconstruit. Noul pod va avea două benzi pe sens, trotuare și piste pentru biciclete, pentru o circulație mai sigură și mai fluentă. Licitația este în faza de evaluare a ofertelor, iar în această vară se estimează semnarea contractului de execuție, astfel încât lucrările să poată începe.

Proiectul are o valoare totală de peste 49 milioane lei, din care 38 milioane reprezintă finanțare europeană, iar aproape 12 milioane lei provin din bugetul local.

Proiectul „C9B – Inelul IV Vest: conexiunea Str. Gării – Bd. Dâmbovița”, ce include podul Solventul, și proiectul de reabilitare a Podului Iuliu Maniu (Muncii) au fost depuse pentru finanțare prin în cadrul Programului Regional Vest 2021–2027, Intervenția Regională 4.1 – Mobilitate urbană sustenabilă. Ambele au fost avizate pentru contractare. După aprobarea contractării în Consiliul Local, contractele de finanțare vor putea fi semnate cu ADR Vest.

Citeste mai mult

Administrație

Cinci conducte mari de termoficare vor fi înlocuite, la Timișoara

Publicat

pe

Primăria Municipiului Timișoara continuă modernizarea rețelei de termoficare, pentru a reduce pierderile de căldură și emisiile poluante, a scădea costurile și a asigura un sistem mai eficient pentru timișoreni.

După ce, în 2024, a obținut o finanțare europeană nerambursabilă record pentru înlocuirea a peste 13 km de conducte, municipalitatea avansează cu următoarele etape ale proiectului.

Loturile 2, 3 și 4, care cumulează 4,835 km de rețea termică primară, vor fi reabilitate cu o investiție totală estimată la peste 40 de milioane de lei, din bugetul local.

„Aceste lucrări sunt parte a unui efort constant de investiții, unele cu fonduri europene, altele cu bani de la bugetul local. Ne concentrăm pe modernizarea rețelei de termoficare pentru a oferi timișorenilor un sistem mai eficient și mai curat. Înlocuim conductele mâncate de timp, care pierd căldură și generează costuri mari, cu unele noi care cresc performanța sistemului și reduc poluarea”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.

Proiectul „Retehnologizarea sistemului centralizat de termoficare din Municipiul Timișoara în vederea conformării la normele de protecția mediului privind emisiile poluante în aer și pentru creșterea eficienței în alimentarea cu căldură urbană etapa III” se află în etapa de aprobare a studiului de fezabilitate de către Consiliul Local.

Investiția include înlocuirea conductelor vechi cu țevi preizolate, modernizarea căminelor termice, montarea de vane noi de secționare și racord, implementarea unui sistem de monitorizare a izolației și execuția unor lucrări de construcții conexe, precum cămine și puncte fixe.

În total, pentru cele trei loturi, municipalitatea va reabilita:

  • 1,2 km de rețea în cadrul Lotului 2, cu o valoare estimată de 7,8 milioane lei cu TVA;
  • 1,3 km în cadrul Lotului 3, cu o valoare de 9,67 milioane lei cu TVA;
  • 2,3 km în cadrul Lotului 4, investiție estimată la 22,78 milioane lei cu TVA.

Investiția urmărește creșterea eficienței energetice a sistemului centralizat de termoficare prin înlocuirea conductelor vechi cu țevi preizolate, dotate cu sisteme moderne de detectare a avariilor. Acest tip de rețea reduce semnificativ pierderile de căldură, consumul de combustibil și emisiile de gaze cu efect de seră, contribuind totodată la scăderea costurilor de întreținere, creșterea fiabilității și asigurarea unui confort termic mai bun pentru consumatori.

Foto: Primăria Timișoara

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite