Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

Concert Subcarpați, în cadrul FEST-FDR 2017. Accesul este liber

Publicat

pe

FEST-FDR2017 propune spectatorilor un week-end plin de evenimente, două zile pline, două zile care demonstrează, dacă mai era nevoie, extrema diversitate a festivalului și marea sa deschidere înspre toate aspectele care conturează profilul individual și social al omului contemporan.

Astfel, sâmbătă, 20 mai, de la ora 21, la Sala 2, compania clujeană Váróterem Projekt  prezintă Marți – spectacol choirtemporan, performance care îmbină drama și comedia neagră, ironic, la limita teatrului absurd, vorbind, de fapt, despre viață. Ideea pe care o subliniază  realizatorii spectacolului – Csepei Zsolt, Sipos Krisztina și echipa – este că singurul lucru pe care ne putem baza este imaginația. În rest, totul este relativ.

Spectacolul este precedat, de la ora 20,30, în foaierul Sălii 2, de o foarte interesantă lansare de carte despre unul dintre regizorii care au marcat regia de teatru românească – Alexandru Tocilescu, volumul, apărut sub egida Fundației Culturale „Camil Petrescu”, fiind prezentat de teatrologul Oana Borș.

De asemenea, în aceeași idee a multitudinii de perspective ale conceptului identitate, Teatrul Național din Timișoara prezintă, în afara festivalului, în aceeași zi, de la ora 18, în Sala Mare, O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale, comedia românească prin excelență, spectacol semnat de Ada Lupu Hausvater.

Duminică, 21 mai, de la ora 17, la Studio „Uțu Strugari” publicul are șansa reîntâlnirii cu Gheorghe Visu, Mihaela Teleoacă și Lucian Pavel într-un spectacol marca Matei Vișniec – Nina sau Despre fragilitatea pescărușilor împăiați, o posibilă urmare a celebrei piese cehoviene Pescărușul. Spectacolul Teatrului de Comedie, în regia lui Alexandru Maftei, recreează universul cehovian în întreaga sa duioșie: „Cortine se ridică și cad în fața personajelor pe care A .P. Cehov le-a lăsat în seama scenei de mai bine de 100 de ani. Pentru Matei Vișniec, catifeaua grea nu le întrerupe existența, cortina cade imperfect și dramaturgul vede, fără surprindere, cât de prost trage Konstantin Gavrilovici Treplev. Atât de prost, încât și a doua lui tentativă de sinucidere eșuează răsunător și face posibilă reîntâlnirea, după douăzeci de ani, cu Nina și cu tot ce a atins amorul bolnav pentru ea…”, notează regizorul Alexandru Maftei.

Tot duminică, de la ora 19,00, la Sala 2, Centrul de Proiecte Culturale București – ARCUB  prezintă spectacolul Obsesii de Claudiu Sfirschi–Lăudat, în regia lui Yannis Paraskevopoulos, o fascinantă întâlnire cu un univers feminin fracturat, cu o identitate în criză, o partitură de forță pentru o actriță pe măsură – Cerasela Iosifescu.

Prima săptămână de festival se încheie cu un eveniment special. Teatrul Național extinde spațiul de spectacol al Sălii 2 în parc – Parcul Civic, transformându-l într-o fabuloasă scenă de concert pe care va urca una dintre cele mai vizionare trupe din România: Subcarpați. Duminică, de la ora 21,30, împreună în parcul din jurul Sălii 2, vom putea spune din nou că „oamenii sunt încă frumoși”. Concertul, unul dintre evenimentele outdoor ale festivalului,  se înscrie, în egală măsură, în „Open Air Hall” – program de interacțiune culturală prin care Teatrul Național oferă spectacole în aer liber – atât publicului său, cât și unui public întâmplător, încă necunoscut. Accesul la concertul Subcarpați este liber.

FEST-FDR2017, eveniment organizat de Teatrul Național „Mihai Eminescu” și susținut de Primăria și Consiliul Local Timișoara, continuă și săptămâna viitoare cu spectacole de teatru, de dans, în aer liber, itinerante etc., transformând orașul într-o destinație culturală excepțională.

Biletele la toate spectacolele din cadrul FEST-FDR2017 pot fi achiziționate, în limita locurilor disponibile,  de la Agențiile Teatrului Național (agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2 și agenția „Sala 2”, Parcul Civic), în fiecare zi între orele 11 – 19 sau online, pe www.tntimisoara.com.

 

 

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite