Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

HYBRID STATIONS 2.0 :: PARADOX NOW 3D PRINTED, expoziție de sculptură 3D, la Biled

Publicat

pe

Asociația Sfera Timișoarei, alături de Primăria Comunei Biled, Liceul Tehnologic „Petre Mitroi”, Asociația Lapsus și Inițiativă în Educație organizează în luna noiembrie o expoziție de sculptură 3D la Biled în cadrul proiectului DiverCity.

Expoziția va avea loc în perioada 6 – 8 noiembrie 2024 și va cuprinde diferite activități dedicate publicului.

Bilezenii, dar și alți vizitatori curioși, sunt invitați să participe la deschiderea expoziției miercuri, în data de 6 noiembrie, de la ora 17:00. Pe parcursul celor 3 zile se vor organiza tururi ghidate pentru copii, ateliere educaționale pentru elevi, demonstrații de print și activități interactive pentru publicul adult.

Programul expoziției:

6 noiembrie

17:00 – 18:00, vernisajul expoziției

18:00 – 19:00, atelier de filozofie

7 noiembrie

09:00 – 13:00, tururi ghidate și ateliere pentru elevi

8 noiembrie

15:00 – 17:00, program deschis pentru publicul larg

Hybrid Stations 2.0 este o expoziție compusă din 16 sculpturi imprimate 3D care interpretează o serie de paradoxuri și experimente de gândire propuse ca teme în concursul de modelare 3D PARADOX NOW, organizat în primăvara aceasta de spațiul de artă LAPSUS din Timișoara.  Lucrările au fost înscrise în concurs ca fișiere imprimabile 3D și au fost realizate de către artiști, designeri și creatori din diferite orașe ale țării ca răspunsuri la conceptele propuse inițial în concurs.
Sculpturile imprimate 3D, aparent reduse la dimensiuni medii, primesc o structură monumentală în momentul în care ele își dezvăluie semnificația: deconstrucția realității, atotprezența tehnologiei, relația dintre opusuri, echilibrul ecologic, sentimentele colective sau transformările universului.

Expoziția Hybrid stations se adresează privitorilor sub forma unui proces de gândire critică, de descoperire și de analiză a unor problematici care conturează preocupările omului contemporan cu privire la viață, existență și societate.

Hybrid Stations se află la a doua ediție și invită privitorii să contempleze impactul produs de întâlnirea dintre filosofie și știință prin artă digitală creată de artiști emergenți în domeniul sculpturii 3D.

Artiști: Hodorogea Maria Ramona, Chiriac Bianca, Coroian Eduard, Pîrvu Roxana Alexandra, Fogaș Roxana, Burnar Carmen Maria, Bălteanu Alexandru Cristian, Ioana Colac, Gabriela Ciobanu, Fabian Gavrilescu, Gheju Bogdan, Godin Denis, Măcălău Alexandru, Eavaz Ionuț, Dobre Alexandru Dragoș, Dan Daniela-Beatrice.

Curatori: Alex Boca, Pepe Peralta Guerrero, Miruna Robescu.

Designer: Andreea Băban

Expoziția face parte din proiectul „DiverCity”. Proiectul își propune să promoveze multiculturalitatea, toleranța și conviețuirea în armonie prin crearea de conexiuni și oportunități de exprimare artistică, interacțiune internațională și parteneriate sustenabile care contribuie pe termen lung la dezvoltarea multiculturală a județului Timiș.

DiverCity, orașul diversității, surprinde dimensiunea istorică particulară orașului Timișoara și pune în lumină moștenirea culturală caracterizată de diversitatea etnică specific regiunii Banatului. Proiectul reflectă importanța educației pentru diversitate și dezvoltă competențele interculturale în comunitate.

Proiectul DiverCity urmărește trei direcții europene principale: diversitatea artistică, diversitata etnică și diversitatea demografică.

Diversitatea artistică este explorată prin activități de dans, fotografie, pictură, cultură scrisă, teatru, arhitectură și sculptură.

Diversitatea etnică este surprinsă prin integrarea minorităților locale în activitățile proiectului, prin oferta culturală în limbi diferite, prin descoperirea patrimoniului imaterial în activitățile culturale culinare, dansuri și povești populare și prin celebrarea săptămânii interetnice, în colaborare cu Uniunea Sârbilor din Timișoara, Uniunea Bulgarilor din județul Timiș, Fundația „Cotărița cu mirazuri” din Serbia și Centrul Cultural German.

Diversitatea demografică este reprezentată prin categoriile diferite de public adresate. Activitățile vizează publicul tânăr și adult, publicul din mediul rural și urban, categoriile vulnerabile de refugiați, publicul cu deficiențe, publicul din medii socio-economice dezavantajate, ș.a.

Prin intermediul acestor activități, proiectul își propune să contribuie la completarea și amplificarea rezultatului Programului cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” prin crearea de contexte interdisciplinare și colaborative cu conținut cultural și educațional pentru activarea, dezvoltarea și implicarea comunității locale, valorificarea patrimoniului cultural local și european și întărirea relațiilor culturale europene

Cofinanțatori ai proiectului: Primăria Comunei Biled, Uniunea Sârbilor din România și Uniunea Bulgarilor, Timișoara.

Parteneri: In-tuition.ro, Asociația „Inițiativă în Educație”, Cărturești Timișoara, Institutul Intercultural Timișoara,  Asociația „De-a arhitectura”,  Asociația „Colț de Banat”, Fundația „Cotărița cu mirazuri” din Serbia,Asociația Culturală Pusta, Asociația „Casa Buna Mica”, Asociația „Piticii Monei”, Asociația Action for People, Asociația Lapsus.

Instituții de învățământ partenere: Liceul Tehnologic „Petre Mitroi” Biled, Liceul Teoretic Babel, Colegiul Național Bănățean, Şcoala Gimnazială „Maria Brindea” din Pesac, Școala Gimnazială Giarmata, Școala Gimnazială Cenad, Școala Gimnazială Fibiș.

Parteneri media: Radio Timișoara.

Proiectul DiverCity face parte din Programul cultural național Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 și este finanțat prin programul Timișoara.Next, derulat de Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.

Mai multe detalii puteţi găsi pe site-ul https://www.sferatm.org/  și pe pagina de Facebook a asociației https://www.facebook.com/sferatimisoarei.asociatia

Despre Sfera Timișoarei:

Asociația Sfera Timișoarei își propune să dezvolte spiritul civic al cetățenilor de toate vârstele prin implicarea lor în cadrul programelor și evenimentelor sociale, culturale și educaționale. De asemenea, Asociația Sfera Timișoarei urmărește conștientizarea și participarea activă a cetățenilor în viața comunității prin voluntariat, schimb de experiență la nivel național și internațional.

Cultură

Sărbători pe rit vechi. Bilja Krstić & Bistrik Orchestra, pe scena Târgului de Crăciun de la Timișoara

Publicat

pe

Sâmbătă, 4 ianuarie, la ora 18:00, vor urca pe scena din Piața Victoriei Bilja Krstić și orchestra sa, Bistrik, într-un concert ce promite să cucerească inimile tuturor celor prezenți, anunță Casa de Cultură a municipiului Timișoara.

Bilja Krstić este o artistă emblematică a muzicii tradiționale sârbești și balcanice, cu o carieră de peste 40 de ani, în care a reinterpretat folclorul, printr-o fuziune originală de armonii vocale, elemente etno și influențe contemporane.

Cu un repertoriu impresionant, ce include cântece din Serbia, Macedonia, România, Bulgaria și alte țări din Balcani, Bilja & Bistrik aduc în prim-plan esența tradițiilor din regiune. De-a lungul carierei, Bilja a lansat șapte albume, dintre care cel mai recent, „Biljur” (2023), reflectă pasiunea sa pentru păstrarea moștenirii muzicale.

Vor răsuna pe scenă, așadar, pe 4 ianuarie, melodii premiate și recunoscute internațional, cum ar fi „Niska Banja”.

Experiența lor live este caracterizată de o atmosferă caldă, sinceră și plină de emoție, care conectează publicul la rădăcinile muzicii tradiționale.

Partener: Radio Banat Link 93,3 FM Timisoara

Citeste mai mult

Cultură

Spectacolele „Ierbar“ și „Absurdinia“ încheie FEST-FDR 2024

Publicat

pe

Joi, 19 decembrie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara are loc  așteptatul spectacol „Ierbar“ de Simona Popescu și Radu Afrim, un spectacol al Teatrului Național din Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”.

O meditație poetică despre viață, având ca sursă de inspirație poezia însăși, dar și natura, spectacolul „Ierbar“ prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului. După cum precizează producătorii spectacolului, Ierbar este o experiență teatrală multisenzorială, dar şi una interioară, o călătorie în care magicul însoțește concretul așa cum, atunci când respirăm în ger, nu putem opri șuvoaiele de aburi să ne încadreze volatil chipurile.

Nu întâmplător, ultimul spectacol al FEST-FDR 2024 este o premieră.

Vineri, 20 decembrie, de la ora 19, în Studio UȚU, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai nou spectacol al său, „Absurdinia“, pe un scenariu de Gavriil Pinte după I.L. Caragiale, Urmuz, Tudor Arghezi și Matei Vișniec.

Aducând laolaltă rânduri uimitor de contemporane ale unor autori care acoperă mai bine de un secol de literatură, scenariul lui Gavriil Pinte construiește un real parcurs al teatrului românesc al absurdului prin patru marcanți exponenți ai săi. Gavriil Pinte inventează o lume năstrușnică și neprevăzută care funcționează ca un fel de scut, amendând absurdul unui prezent năucitor printr-o „privire burlescă asupra unei lumi în care legea o face principiul aberației, al nonsensului, iar logica este ieșită din făgașul rațiunii”, după cum declară el însuși. Cu umor și cu enorm de multă imaginație, „Absurdinia“ își transformă spectatorii în exploratori care întorc spatele, pe deplin conștient, unei lumi guvernate cu intransigența nesiguranței de sine, descoperind că dincolo de lipsa de comunicare, de privarea limbajului de bogăția sensurilor multiple, de însingurare, mai există rost și sens, mai există râs, bucurie și speranță, pentru că, în cuvintele regizorului Gavriil Pinte, „lumea se vindecă, lumea rezistă, și rezistă fiindcă ea, lumea, e o alcătuire uluitoare”.

Echipa de creație a spectacolului este completată de scenografa Roxana Ionescu și de talentații actori ai Teatrului Național din Timișoara – Laura Avarvari, Oana Iovița, Andrei Chifu, Bogdan Spiridon, Cristian Szekeres și Darius Zet.

A doua reprezentație a spectacolului este programată sâmbătă, 21 decembrie.

Biletele pot fi achiziționate on-line, pe www.tntm.ro sau fizic, la Agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2, deschisă între orele 11.00 și 19.00.

Citeste mai mult

Cultură

Actorul Mircea Diaconu a murit din cauza unui cancer de colon

Publicat

pe

Actorul Mircea Diaconu a murit, sâmbătă, la vârsta de 74 de ani, după ce în ultima perioadă a suferit de cancer de colon.

Anunțul a fost făcut de soția sa, actrița Diana Lupescu.

Trupul neînsuflețit al lui Mircea Diaconu va fi depus luni, între orele 12:00 și 16:00, la Teatrul Nottara, acolo unde apropiații vor putea veni să-și aducă un ultim omagiu. Înmormântarea va avea loc marți, la cimitirul din Săftica.

Mircea Diaconu ar fi împlinit 75 de ani în ajunul Crăciunului.

Actorul Mircea Diaconu s-a născut la 24 decembrie 1949 în comuna Vlădeşti, judeţul Argeş. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti în anul 1971, notează Agerpres.

În 1972, a fost angajat la Teatrul Bulandra, de Liviu Ciulei, unde a rămas până în 1982, după care a fost angajat la Teatrul Nottara. S-a implicat şi în activitatea didactică: în perioada 1977 – 1978, a fost asistent la Actorie, IATC Bucureşti (clasa Olga Tudorache), iar între 1991-1998 a predat cursuri de actorie de film, la Academia de Teatru şi Film Bucureşti, în sistem atelier. În 1995, a devenit profesor la UNATC.

A debutat pe scena Teatrului Bulandra, în 1970, cu piesa „Harfa de iarbă” după Truman Capote. Pe scena acestui teatru a mai jucat în „Revizorul” de Gogol (r. Lucian Pintilie, 1972), „A 12-a noapte” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1973), „Răceala” de Marin Sorescu (r. Dan Micu, 1977), „Furtuna” de Shakespeare (r. Liviu Ciulei, 1978) ş.a. La Teatrul Nottara şi-a reconfirmat calităţile de actor complex, atât în comedie, cât şi în dramă: „Cum vă place” de Shakespeare (r. Lucian Pintilie, 1982), „Pădurea” de Ostrovski (r. Constantin Marinescu, 1983), „Ultimul bal” după Liviu Rebreanu (r. Dan Micu, 1984), „Burghezul gentilom” după Moliere (r. Dan Micu, 1988) ş.a. A colaborat şi cu alte teatre: Theatrum Mundi („Teatrul descompus” de Matei Vişniec), Teatrul Naţional Bucureşti („Ghetou” de Joshua Sobol, regia Victor Ioan Frunză) etc.

A fost primul actor din România care şi-a dat demisia, devenind liber profesionist, în anul 1990.

Ca actor de film se impune, ca şi în teatru, atât în registrul dramatic, cât şi în cel comic.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite