Ne găsiți și pe:
pergole retractabile

Cultură

În curând începe Festivalul Internaţional de Teatru Clasic de la Arad

Publicat

pe

Doar câteva zile ne mai despart de Festivalul Internaţional de Teatru Clasic Arad. Evenimentul, aflat la cea de-a XXII-a ediţie, este organizat de Teatrul „Ioan Slavici” în parteneriat cu Consiliul Local al Municipiului Arad.

 

Regizori de marcă ai momentului – Gelu Colceag, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Tudor Lucanu, Ada Lupu Hausvater, Silviu Purcărete, Andrei Şerban – îşi expun noile creaţii publicului arădean. Acestea vor fi susţinute de actorii unor importante instituţii – Teatrele Bulandra, Odeon, Metropolis şi Teatrul de Comedie din Bucureşti, Teatrele Naţionale din Cluj, Iaşi şi Timişoara, Teatrul „Regina Maria” din Oradea. Vom regăsi în program doze consistente din opera lui William Shakespeare, pe care îl comemorăm anul acesta, la împlinirea a 400 de ani de la trecerea sa în nefiinţă.

 

Festivalul propune arădenilor şi două concerte susţinute de Nicu Alifantis – Madame Mon Amour – şi Cári Tibor – The Tango Orchestra Show. Muzica va diversifica şi întregi imaginea unui festival pe gustul publicului arădean, mereu în căutare de inedit.

 

Totodată, ca parte a înfrăţirii dintre oraşele Pécs (Ungaria) şi Arad, şi continuând buna tradiţie a colaborării artistice dintre cele două instituţii teatrale, Festivalul include în program şi prima producţie 2016 a Teatrului Naţional din Pécs – „Metoda Grönholm” de Jordi Galceran, în regia lui Ádám Horgas.

 

Iată programul complet al spectacolelor şi evenimentelor acestei ediţii:

 

Sâmbătă, 12 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

ÎMBLÂNZIREA SCORPIEI

Un spectacol muzical după William Shakespeare

Direcţia de scenă: Gelu Colceag

Decorul: Puiu Antemir

Costumele: Ioana Pashca

Produs de: Teatrul de Comedie, Bucureşti

 

 

Duminică, 13 noiembrie | 17.00 | Sala Studio

SOLO GOYA

Un spectacol de teatru nonverbal

Scenariu colectiv, realizat în colaborare cu studenţii Universităţii de Artă şi Design Cluj

Regia: Miklós Bács, Irina Wintze, Camelia Curuţiu-Zoicaş

Produs de: Facultatea de Teatru şi Televiziune – Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca

 

Duminică, 13 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

CAFENEAUA de Carlo Goldoni

Regia: Silviu Purcărete

Scenografie şi lighting design: Dragoş Buhagiar

Produs de: Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi

 

Luni, 14 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

METODA GRÖNHOLM de Jordi Galceran

Regia: Ádám Horgas

Decorul: Péter Horgas

Costumele: Nóra Bujdosó

Produs de: Teatrul Naţional Pécs, Ungaria / SPECTACOL INVITAT

 

Marţi, 15 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

SVEJK după Jaroslav Hašek

Regia: Alexandru Dabija

Decorul şi costumele: Andrada Chiriac

Produs de: Teatrul Odeon, Bucureşti

 

WORKSHOP

Marţi, 15 noiembrie – Duminică, 20 noiembrie

PRACTICA MONOLOGALĂ ÎN ARTA DRAMATICĂ

Workshop susţinut de MIKLÓS BÁCS – actor al Teatrului Maghiar de Stat şi conferenţiar universitar doctor abilitat la Facultatea de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca

 

Miercuri, 16 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

ROMEO ŞI JULIETA după William Shakespeare

Adaptarea şi regia: Tudor Lucanu

Scenografia: Alina Herescu

Produs de: Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

 

 

 

CONCERT

Miercuri, 16 noiembrie | 22.00 | Sala Mare

MADAME MON AMOUR

Concert Nicu Alifantis

 

Joi, 17 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

HAMLET după William Shakespeare

Tradus şi remixat de: Peca Ştefan

Un spectacol de: Ada Lupu Hausvater

Scenografia: Iuliana Vîlsan

Produs de: Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara

 

Vineri, 18 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

DOMNUL JURDAN

Rescriere dramatică de Victor Ioan Frunză

După „Burghezul Gentilom” de Molière şi „Jourdain cel scrântit” de Mihail Bulgakov

Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză

Decorul şi costumele: Adriana Grand

Produs de: Teatrul „Regina Maria” Oradea

 

CONCERT & EXPOZIŢIE

Vineri, 18 noiembrie | 22.00 | Sala Studio

THE TANGO ORCHESTRA SHOW

Concert Cári Tibor

&

Expoziţie de pictură ANDREI MEDINSCHI

 

Sâmbătă, 19 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

A DOUĂSPREZECEA NOAPTE de William Shakespeare

Direcţia de scenă: Victor Ioan Frunză

Decorul şi costumele: Adriana Grand

Produs de: Teatrul Metropolis, Bucureşti

 

Duminică, 20 noiembrie | 19.00 | Sala Mare

OMUL CEL BUN DIN SECIUAN de Bertolt Brecht

Traducerea şi adaptarea: Andrei Şerban şi Daniela Dima

Coregrafia şi instructajul actoricesc: Andrei Şerban

Scenografia: Iuliana Vîlsan

Produs de: Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra” Bucureşti

 

 

FITCA 2016 RECOMANDĂ!

Joi, 10 noiembrie – Duminică, 13 noiembrie | Atrium Mall / Gara CFR / Teatrul Clasic „Ioan Slavici”

VREMEA PULCINEILOR

Spectacol Commedia dell’arte

Regia: prof.dr.habil Miklós Bács, lect.asoc. Irina Wintze, Tudor Lucanu

Scenariu colectiv realizat de studenţii Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Univesităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca

 

Vineri, 11 noiembrie | 18.00 | Teatrul Clasic „Ioan Slavici”

Vernisajul expoziţiei AFIŞUL DE TEATRU

Lucrări realizate de studenţii Facultăţii de Design – Universitatea „Aurel Vlaicu” Arad

 

Biletele şi abonamentele se pot achiziţiona online, fie accesând platforma www.biletmaster.ro, fie direct de la agenţia teatrală, după următorul program: Luni-Vineri până vineri, în intervalul orar 10.00 – 14.00 şi 17.00 – 19.00. Sâmbătă şi duminică în intervalul orar 10.00 – 12.00 şi 17.00 – 19.00.

 

Citeste mai mult
Click pentru a comenta

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură

Yvonne și Eduard Argalas vor susține un concert electrizant la D’arc, în Timișoara

Publicat

pe

Artista pop-rock Yvonne și trupa ei, proaspăt întorși după un mini-turneu de promovare al celui mai recent album „I’m Not Naïve“, revin pe scena din Timișoara, de data aceasta alături de Eduard Argalas, vineri, pe data de 2 mai, cu începere de la ora 20.00, la D’arc (Piața Unirii, nr. 5, Timișoara), acolo unde se anunță o seară electrizantă.

Yvonne, una dintre cele mai fresh și îndrăznețe voci din noul val pop-rock, propune un show care te poartă de la synthwave la alternative, de la emoție la explozie, într-un carusel care te încarcă de energie și la care dorești să revii cu fiecare ocazie, prins ca într-o vrajă ce nu îți dă pace. Alături de trupa ei formată din Vlad Rădoi (chitară și clape) și Sergiu Luțai (tobe), artista reușește să transforme fiecare live într-un moment intens, plin de energie și culoare.

Desigur, nu vor lipsi din playlist-ul artistei piese deja cunoscute de pe albumul „I’m Not Naive”, momente ce vor fi presărate cu o serie de surprize sonore care vor încinge și mai mult atmosfera și vor antrena publicul la dans și la bună dispoziție pe un 2 mai „sărbătoresc” de toată frumusețea.

Eduard Argalas și trupa lui formată din Sergiu Nădăban (tobe), Eduard Chelm (chitară) și Dedu Silviu (bas), instrumentiști cu o vastă experiență în scena muzicală locală, și nu numai, vor aduce un setlist plin de cover-uri românești reinterpretate cu stil, suflet și un sound bine sudat care va adăuga sarea și piperul peste un eveniment de la care nu ai voie să lipsești. Patru muzicieni, un vibe intens și o conexiune care se simte din primele acorduri, sunt doar câteva elemente care definesc modul în care a fost gândit acest proiect.

Prețul unui bilet la acest eveniment este de 40 RON și poate fi achiziționat doar la intrare. Mai multe detalii puteți afla de pe pagina oficială a evenimentului, la acest link: https://fb.me/e/HJDrBDW75

Un eveniment susținut de CVLTARTES și BeNow.

Mai multe despre Yvonne găsiți pe:

Facebook: https://www.facebook.com/yvoonne23
Instagram: https://www.instagram.com/_yvooo/
Mai multe despre Eduard Argalas găsiți pe:

Facebook: https://www.facebook.com/eduard.argalas
Instagram: https://www.instagram.com/eduard_argalas/

AICI puteți asculta versiunea live a piesei „Second With You“, videoclip extras din concertul de lansare al albumului „I’m Not Naïve“ susținut de Yvonne în Club Pixel din Timișoara:

Citeste mai mult

Cultură

Teatrul Național din Timișoara își modifică programul în ziua de doliu național

Publicat

pe

În conformitate cu hotărârea de guvern nr. 403/2025, care instituie zi de doliu național sâmbătă, 26 aprilie 2025, în semn de respect pentru trecerea în neființă a unui mare spirit al secolului, Papa Francisc, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara va arbora drapelul României în bernă și își va adapta programul în mod corespunzător.

Astfel, spectacolul Exod, programat inițial pentru această dată, se reprogramează duminică, 27 aprilie, de la ora 11. De asemenea, spectatorii pot opta pentru a doua reprezentație, care va avea loc în aceeași zi, de la ora 19, în limita locurilor disponibile, la numărul de telefon 0256 201 117, respectiv pe adresa de e-mail office@tntm.ro.

De asemenea, spectatorii care au cumpărat bilete pentru reprezentația de sâmbătă, 26 aprilie și care nu pot participa la nici una dintre cele două reprezentații programate duminică, 27 aprilie, au posibilitatea de a utiliza biletele pentru următoarele spectacole ale Teatrului Național, prin anunțare pe adresa office@tntm.ro, în limita locurilor disponibile, sau de a solicita returnarea prețului biletelor. Informații suplimentare pe office@tntm.ro.

Citeste mai mult

Cultură

Prima expoziție în România a artistului slovac Martin Piaček, la Kunsthalle Bega

Publicat

pe

Work as a Trace as a Place – Martin Piaček

  1. 04 – 14. 06. 2025

Vernisaj: 29. 04. 2025 ora 19:00

Tur în expoziție cu Martin Piaček și Anetta Mona Chișa: 29. 04. 2025 ora 19:00

Expoziție orchestrată de Anetta Mona Chișa

Eseu de Jan Zálešák

Kunsthalle Bega are plăcerea de a prezenta prima expoziție în România a artistului slovac Martin Piaček, deschiderea urmând să aibă loc marți 29 aprilie la ora 19:00, cu un tur interactiv susținut de artist și de Anetta Mona Chișa, care și-a asumat rolul de orchestrator.

Expoziția intitulată „Work as a Trace as a Placeׅ reunește câțiva ani de explorare ai artistului, ani în care Martin Piaček s-a aplecat asupra contrastului dintre moale și solid, urmărind călătorii materiale cartografiate în piatră: de la sedimente la calcar și la forma cristalină, de la munte la atelier și apoi în spațiul galeriei, de la blocul brut la obiectul sculptat. Totodată, sunt reflectate istoriile de mediu încorporate în fiecare piesă — golul lăsat în urmă în carieră, praful inhalat de artist, viitorul incert al acestor forme pe măsură ce își continuă evoluția materială.

Materialitatea marmurei vorbește despre contradicții: este sugestia naturii a vieții oprite în loc. Opacitatea sa cristalină, răceala sa cărnoasă, duritatea sa moale reprezintă performanța materialității prin excelență. Cu greu te poți abține de la tentația tactilă generată de aceste calități senzoriale conflictuale. Privind mai larg, fiecare bucată de marmură întruchipează ideea timpului comprimat și a spațiului asamblat. Fiecare moleculă a sa construiește un arhiv temporal, format de-a lungul mileniilor prin căldură, presiune și schimbări geologice. Este un model pietrificat la scară mică al unei reacții în lanț la scară mare, care continuă să erodeze.

Procesul deliberat al lui Martin Piaček, de expunere lentă, schimb subtil și epuizare reciprocă, restabilește simțul timpului în care transformarea nu este grăbită, ci se desfășoară printr-un angajament răbdător. Artistul își împarte trupul cu marmura prin ore, zile, ani de muncă fizică, în timp ce respiră praful ei. Mâinile lui gândesc prin material; piatra rezistă și colaborează, modelând artistul la fel de mult cum este ea modelată de el.

Marmura — deopotrivă durabilă și fragilă — rezistă și cedează în egală măsură. Înregistrează fiecare gest: fiecare lovitură de daltă devine o inscripție ireversibilă a timpului și muncii. Procesul de sculptare al lui Martin Piaček reflectă relația în continuă evoluție a umanității cu munca — o luptă marcată de perseverență, oboseală, eșec și rare momente tăcute de reușită. Sculpturile sale poartă urmele nu doar ale intemperiilor și eroziunii, ci și ale extracției, ale violenței carierei și ale mâinilor care le-au modelat. Ele evocă descompunerea lentă a ruinelor antice și trecerea intimă a timpului personal.

Pentru Martin Piaček, munca este atât imperativ, cât și datorie — o chemare și o compulsie. Ea cere prezență fizică, apelând la forță corporală și reziliență emoțională. Practica sa îmbrățișează lentoarea, repetiția și vulnerabilitatea, opunându-se deliberat vitezei și detașării tehnologiilor de fabricație digitală. Corpul sculptorului devine o extensie a uneltelor sale, unde gândul și atingerea se unesc într-un act singular și continuu. În acest spațiu, mintea și materialul se modelează reciproc, dincolo de limitele intenției sau ale controlului.

Există o onestitate brută în abordarea lui Martin Piaček: nu idealizează munca și nici nu romantizează rezultatele ei. Lucrările sale stau ca niște ruine contemporane — monumente ale efortului, rezistenței și imperfecțiunii.

Într-o eră a creației instantanee, această expoziție oferă o reamintire: despre necesitatea lentoarei, a atingerii, a timpului. Ea vorbește despre o luptă — nu împotriva pietrei, ci alături de ea. O devenire comună. Un angajament față de creație ca mod de a fi – Anetta Mona Chişa.

Proiect susținut de Academia de Arte Vizuale și Design din Bratislava și BEGA.

Martin Piaček (Slovacia) este artist, educator și coordonator al studioului VVV (Vizual–Verbal–Public) în cadrul Departamentului de Intermedia de la Academia de Arte Vizuale din Bratislava. Format ca sculptor, activează într-o varietate de medii pentru a reexamina critic tehnicile tradiționale de sculptură, materialele și politicile monumentelor. Practica sa explorează teme precum memoria, miturile naționale și, mai recent, istoriile de mediu. Dincolo de activitatea artistică și pedagogică, Piaček este implicat în proiecte curatoriale, intervenții în spațiul public și inițiative civice precum Public Pedestal, DiStO și KU.BA. În prezent, este implicat în proiectul Freedom Monument din Veľká Mača și coordonează platforma discursivă Liquid Dogmas.

Anetta Mona Chişa este o artistă a cărei practică se extinde asupra instalației, video-ului, performance-ului și sculpturii, angajându-se profund în explorarea materialității și interdisciplinarității. Născută în România și stabilită la Praga, ea privește lumea printr-un filtru al atenției, căutând să experimenteze realitatea ca un flux continuu, mai degrabă decât ca un ansamblu de obiecte discrete guvernate de legi fizice.

Citeste mai mult

Articole recente

TIMIȘOARA Vremea

Cele mai citite